Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران-ایرنا- سخنان چند تن از فعالان سیاسی اصولگرا به بهانه روز دانشجو ولی با نشانه گرفتن انتخابات آتی مجلس و ریاست جمهوری، در فضای رسانه ای کشور بازتاب گسترده ای داشت.

به گزارش ایرنا؛ حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و عزت الله ضرغامی 4 چهره شاخص از اصولگرایان به مناسبت روز دانشجو و طی سخنانی انتقاداتی را به دولت وارد کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این همزمانی ضمن دامن زدن به شائبه انتخاباتی بودن سخنان، پرسشی را در ذهن متبادر می کند مبنی بر این که آیا سخنرانی ها در یک روز اتفاقی است؟
در همین راستا و به منظور روشن شدن انگیزه ها و اهداف جریان اصولگرایی نگاهی می اندازیم به برخی از تعابیر و توصیفات رسانه ای در این خصوص: 'چشمک قالیباف و رئیسی به 1400'، 'سودای رقابت های انتخاباتی'، 'مطمئنا رئیسی و قالیباف از عرصه انتخابات کنار نکشیدند'، 'رقبای روحانی در تاکسی'، 'بازگشت رقبای روحانی'، 'یقینا جریان سیاسی اصولگرا نمی‌خواهد قدرت را رها کند'، 'جریان اصولگرا دنبال بازگشت به قدرت است' و ...
از میان سخنرانی های انجام شده اظهارات تولیت آستان قدس رضوی بیش از همه واکنش هایی را در هر دو طیف سیاسی رسانه ها به همراه داشته است.
ابراهیم رئیسی نامزد رقیب حسن روحانی در انتخابات گذشته ریاست جمهوری که دو روز پیش به مناسبت روز دانشجو به دانشگاه شهید بهشتی رفته بود در کنایه‌ای به دولت گفت: خدا رحم کرد که ما رئیس‌جمهور نشدیم که دلار بشود پنج هزار تومان! همسر او نیز 'جمیله علم الهدی' در مصاحبه‌ای با ایرنا ضمن تایید سخنان همسرش گفته است: بله من هم معتقدم مشکل ضعف مدیریت است. اگر مدیریت درست بود، الان شرایط کشور این نبود.

رسانه های اصلاح طلب
...............................
** سخنان اصولگرایان و واکنش ها به آن
آفتاب یزد زیر تیتر 'چشمک قالیباف و رئیسی به 1400' نوشت: شواهد و قرائن حاکی از آن است که رئیسی و قالیباف برای انتخابات 1400 برنامه دارند؛ نشان به آن نشان که این دو انتقادات خاصی را از دولت مطرح کرده اند و از سوی دیگر جعبه سیاه اختلافات اصولگرایان در سال 96 را باز کرده اند.
اظهارات قالیباف و رئیسی پیرامون دولت کنونی و همن طور اظهارات مشاور شهردار سابق تهران و شخص رئیسی نسبت به رقابت پنهان قالیباف و رئیسی این شائبه را ایجاب می کند که ظاهرا این دوچهره هنوز هم سودای رقابت های انتخاباتی در سر می پرورانند؛ سودایی که یا به عنوان سرلیستی انتخابات مجلس 98 می تواند از خود ظهور و بروز داشته باشد و هم می تواند به معنای این باشد که قالیباف و رئیسی هنوز هم کاندیدای بالقوه انتخابات 1400 هستند.
این روزنامه در این باره نظر 'حمیدرضا ترقی' و 'ابولقاسم رئوفیان' از فعالان اصولگرا و نیز 'علی صوفی' وزیر دولت اصلاحات را جویا شده و در پایان این طور نتیجه می گیرد: هیچ یک احتمال مطرح شدن رئیسی و قالیباف را به عنوان کاندیداهای آینده مجلس یا ریاست جمهوری رد نمی کند، هرچند که ممکن است در این بین عده ای صحبت های دو روز پیش دو طرف و البته علنی شدن برخی اختلافات این دو را انتخاباتی تلقی کرده و گروهی هم آ ن را بی ارتباط با رقابت های پنهان این دو با هم در جبهه اصولگرایان بدانند.

آفتاب یزد در مطالب دیگر به نقل از 'ناصر ایمانی' فعال سیاسی اصولگرا نوشت: هر دوی این دو بزرگوار در میان اصولگرایان جایگاه ویژه و بزرگی دارند و این واقعیت قابل انکار نیست. مطمئنا این دو از عرصه انتخابات کنار نکشیدند، این امرطبیعی است...از سویی باید گفت شرایط فعلی کشور نیز کفه ترازو را به دو نفر می خواهند از شرایط نامطلوب فعلی به سود خود بهره بجویند باید گفت این موضوع امری بدیهی و غیرقابل کتمان است. هردولتی ناکارآمدباشد، رقبای آن دولت از آن موضوع به سود خود استفاده می کنند.

تارنمای انتخاب نیز پیرامون سخنان رئیسی به گفتگو با حسین قربانزاده، مشاور قالیباف پرداخته و به نقل از وی نوشت: در تمام نظرسنجی ها، قالیباف نزدیکترین کاندیدا به روحانی بود.
قربانزاده همچنین از جعبه سیاهی گفته که می‌تواند معادله انتخابات 96 برای اصولگرایان را حل کند. انتخاب در ادامه افزود: خود قالیباف هم در زمان انتخابات بار‌ها گفته بود نیامده‌ام ‏که کنار بروم. او پس از انتخابات هم با هجمه به هرم تصمیم گیر اصولگرایان، بحث نواصولگرایی را پیش کشیده.آیا قالیباف بر خلاف میل خود و تحت فشار به نفع رئیسی انصراف داده بود؟

عصر ایران نیز در یادداشتی با عنوان 'رقبای روحانی در تاکسی' در این باره نوشت: این روزها انتقاد کردن از حسن روحانی، آسان ترین کار دنیاست. همانطور که در روز دانشجو رقبای « شیخ دیپلمات» یعنی سید ابراهیم رییسی، محمد باقر قالیباف و سعید جلیلی به صورت آزادانه به انتقاد از رییس جمهور پرداختند. سخنرانی‌های آنها درست مانند نطق‌های انتخاباتی بود. درست مانند کسانی که در تاکسی نشسته‌اند و فقط انتقاد می‌کنند تا زمانی که به مقصد برسند. البته آنها حق دارند. هر سه آنها در دو انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96، از روحانی شکست خوردند و حالا شاید بهترین زمان برای تسویه حساب با روحانی است. حرف‌های قشنگ زدن و گلایه کردن در دانشگاه کاری ندارد. رقبای روحانی اگر می‌خواهند بگویند حق آنها بود که رییس جمهور ایران باشند نه حسن روحانی، باید راهکار خود را برای اداره کشور ارائه دهند.

'علی تاجرنیا' نیز در این باره به فرارو گفته است: آقای روحانی وامدار یک سری سیاست‌های غلطی بود که ذهنیت کشور‌های منطقه، کشور‌های عربی و مسلمان و کشور‌های موثر در مناسبات بین المللی را به جمهوری اسلامی مساله دار کرده بود. پیش بینی می‌شد اگر آقای روحانی حضور نداشته باشد یا احمدی نژاد یا فردی مثل او رئیس جمهور شود ما شاهد یکی از بزرگترین تحریم‌ها و شرایط بسیار دشوار در کشور خواهیم بود. آقای رئیسی هم بدون شک اگر رفتار و مواضعش تندتر اگر از احمدی نژاد نباشد کندتر از او نیست. رئیسی هوش احمدی نژاد را هم ندارد که در بعضی مقاطع بتواند مسائل را در داخل مدیریت کند.

فرارو در یادداشتی با عنوان 'بازگشت رقبای روحانی' با اشاره به سخنرانی های روز گذشته رئیسی، سعید جلیلی، محمدباقر قالیباف و عزت الله ضرغامی به طرح این سوال می پردازد که آیا سخنرانی چهار چهره شاخص اصولگرا در یک روز اتفاقی است؟
'داریوش قنبری'، فعال سیاسی اصلاح طلب در این باره به فرارو می‌گوید: یقینا جریان سیاسی اصولگرا نمی‌خواهد قدرت را رها کند. حضور رئیسی، ضرغامی، جلیلی و قالیباف در دانشگاه و سخنانی که داشتند نشان می‌دهد جریان اصولگرا دنبال بازگشت به قدرت است. هدف آن‌ها هم انتخابات مجلس و هم ریاست جمهوری است.

'خدا رحم کرد ما رئیس جمهور نشدیم تا دلار 5 هزار تومان شود؟' تیتر یک روزنامه اعتماد است که از سوی روابط عمومی آستان قدس رضوی در اعتراض به تیتر روز گذشته این روزنامه پیشنهاد شده است.
در نامه روابط عمومی آستان قدس رضوی تیتر روزگذشته اعتماد یعنی؛ 'خدا رحم کرد که من رییس جمهور نشدم' ناقص و تقطیع شده خوانده شده و آمده است: تیتر تحریف آمیز، القاکننده این ذهنیت است که گویا حجت الاسلام والمسلمین رییسی رد اظهارات خود واقعا از عدم انتخاب به عنوان رییس جمهور اظهار خشنودی کرده است، در حالی که زمینه بحث و مقدمه و موخره آن با جمله ناقص انتخاب شده به عنوان تیتر، کاملا مغایر است.

اعتماد در سرمقاله خود نیز در پاسخ به این اعتراض نوشت: هنوز پرونده انتخابات برای جناب ایشان باز است و کماکان بحث های مربوط به آن ایام را در دانشگاه بهشتی و در حضور دانشجویان بازتولید کرده اند. این حرف مربوط به طعنه های زمان انتخابات است...اما آیا الان هم رقابت انتخاباتی در جریان است؟ آیا حالا که آمریکا شمشیر تحریم را از رو بسته، عربستان و اسرائیل با تمام قوا به میدان آمده اند، لازم است برگردیم و تمام آن گفته ها و طعنه ها را رو بیاوریم و بازخوانی شان کنیم؟ بلکه بازتولیدشان کنیم؟

** سخنان فعالان اصلاح طلب به مناسبت روز دانشجو و واکنش ها
روزنامه شرق ضمن اینکه عکس صفحه نخست خود را به این نشست ها اختصاص داده است گزارشی مفصل از سخنان فعالان سیاسی اصلاح طلب با تیتر 'زنده باد اصلاحات حتی بدون اصلاح طلبان' منتشر کرد.
بر اساس این گزارش سعید حجاریان، عمادالدین باقی، غلامحسین کرباسچی و غلامرضا ظریفیان دیروز میهمان ویژه روز دانشجو بودند که به همت انجمن اسلامی دانشجویان پیشرو دانشگاه تربیت مدرس برگزار شد؛ آن هم در حالی که برخی جریان های سیاسی به دنبال ممانعت از حضور آنها در دانشگاه بودند.

به گزارش ایسنا نیز، علی مطهری در مراسم روز دانشجو که در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران برگزار شد، اظهار کرد: بعد از امضای برجام بخشی از حکومت مصمم بود که برجام اجرایی نشود و پیام‌هایی را به دنیا (اروپا و آمریکا) داد که مانع سرمایه گذاری‌های خارجی شوند. زیرا فکر می‌کردند اگر برجام اجرایی شود به نفع رغیب سیاسی‌شان است.
وی با بیان این که خلوص و تقوای سیاسیون کم شده، گفت: ما امروز شاهد نوعی جنگ قدرت و رقابت برای تصاحب مناصب هستیم که باعث شده کشور آسیب ببیند... نمی‌خواهند کار دولت روان شود و به پیروزی برسد. زیرا فکر می‌کنند پس در انتخابات بعدی سرنوشت ما چه می‌شود.
(این سخنان در روزنامه مردمسالای نیز بازتاب داشت.)
اعتماد نیز برای گزارش خود از سخنرانی این افراد (حجاریان، باقی، ظریفیان و کرباسچی) در دانشگاه تربیت مدرس، بخشی از سخنان حجاریان در پاسخ به دانشجویان که علیه او شعار می دادند را به عنوان تیتر خود برگزید: 'این گلوله را از سر من بیرون بیاورید تا پاسخ تان را بدهم'

به نوشته روزنامه ایران غلامحسین کرباسچی، در مراسم روز دانشجو در دانشگاه تربیت‌ مدرس گفت: دولتی که روی کار آمده نقایصی دارد و اصلاح‌طلبان هم مانند اصولگرایان منکر آن نیستند.
او ادامه داد: اصلاح‌طلبان این جسارت را دارند که بگویند روحانی را بهتر دیدیم و نقایص آن را هم می‌گویند و دید انتقادی دارند. اگر ما دولت و نهاد را نفی کنیم، چه می‌ماند؟ راهی به جز اصلاحات برای بهبود وضعیت کشور نیست. نه براندازی ممکن است نه اصولگرایی به این شکل الان. خوب است مانیفست نواصولگرایی را بخوانید. البته که اصلاح‌طلبان هم مقدس نیستند و نقایصی دارند و در تلاش برای اصلاح وضعیت هستند.

** تحرکات و گمانه زنی های انتخاباتی
قانون در گزارشی درباره اقدام اخیرشورای‌عالی سیاست‌گذاری اصلاحات، یعنی ابطال عضویت اعضای حقیقی این شورا، نوشت: این شورا از زمانی که سخن از جایگزینی پارلمان اصلاحات به جای آن شده است، می‌کوشد تا اقدامات و تلاش‌هایی را در دستور کار قرار بدهد که در میان افکارعمومی تاثیرگذار باشد و ابطال عضویت اعضای حقیقی این شورا یکی از این اقدامات است.
بنا به تحلیل این روزنامه به نظر می‌رسد شورای سیاست‌گذاری برای اینکه بتواند در انتخابات سال آینده برای حضور خود بهانه ای داشته باشد و دست منتقدان را نیز ببندد، به اصلاح خود روی آورده است. اقدامی که برگرفته از اعتراضات فراوان بدنه اصلاحات است و به نظر می رسد صدای شکست فراگیر به گوش آن‌ها رسیده است و عقلای اصلاحات فرمان «اصلاح‌اصلاحات» را صادر کرده‌اند. موضوعی که با این اقدامات پیش پا افتاده و ساده به نتیجه نخواهد رسید و نیاز به اصلاحات راهبردی و ریشه‌ای دارد.

معصومه ابتکار در گفتگو با خبرآنلاین گفت: اینکه جریان اصلاحات تصمیم گرفت در ائتلاف کامل با جریان اعتدال به آقای روحانی در انتخابات ریاست جمهوری 92 و 96 رأی دهد یک تصمیم راهبردی بود و بر این تصمیم کماکان استوار است.
معاون رئیس جمهوری افزود: اصلاح‌طلبان هیچ گاه از صندوق‌های رأی قهر نکردند، فعالانه در جهت سیاست ورزی مردم سالارانه توأم با توجه به اصول اخلاقی و حقوق پایه و مدنی مردم در حق انتخاب، تعیین سرنوشت و آزادی بیان پافشاری خواهند کرد.

' غلامرضا مصباحی مقدم' در گفت‌وگو با روزنامه آرمان اظهار داشت: در جریان اصولگرایی طیف‌های موثر و معقولی وجود دارد که مردم از آنها عبور نخواهند کرد. بافت گسترده جامعه ایران از متدینین تشکیل شده است. اغلب این بافت گسترده نیز به سمت جریان اصولگرایی گرایش دارند. در نتیجه کلید موفقیت اصولگرایان در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری آینده حمایت از میانه روهای جریان اصولگرایی خواهد بود. در انتخابات آینده مجلس شورای اسلامی اکثریت مجلس در اختیار اصولگرایان قرار خواهد داشت. از سوی دیگر اصولگرایان تلاش خواهند کرد در انتخابات ریاست جمهوری آینده نیز با نظم و وحدت درونی بیشتری حضور پیدا کنند و بنده معتقدم رئیس‌جمهور بعدی ایران یک اصولگرا خواهد بود.

روزنامه آرمان با امیررضا واعظی آشتیانی، معاون سابق وزیر صنعت دولت نهم و فعال سیاسی اصولگرا به گفت‌وگو پرداخته و به نقل از وی نوشت: شورای وحدت نهایتا می‌تواند قشری از اصولگرایان یا تعدادی از گروه‌ها را به مفاهمه برساند، اما نمی‌تواند به طور مطلق تمام اردوگاه اصولگرایی را زیر یک چتر بیاورد. همانگونه که جمنا نیز نتوانست این کار را انجام دهد. من در گذشته گفته بودم که اگر جمنا شاخصه‌هایی را رعایت کند شاید بتواند بخش قابل توجهی از اصولگرایان را به انسجام برساند و اگر نتواند به آن شاخص‌ها برسد شکست می‌خورد که دیدیم اتفاق خاصی نیفتاد. تجربه سوابق نشان داده که اصولگرایان سخت می‌توانند به وحدت برسند، اما امیدوارم که حداقل بتوانند به یک تفاهم نسبی برسند. با توجه به در پیش بودن انتخابات مجلس نیز بستن لیست‌های انتخاباتی از هم اکنون کاری اجتناب ناپذیر است و گروه‌های سیاسی نیز رایزنی خود را می‌کنند.

رسانه های اصولگرا
..........................
** سخنان رئیسی و واکنش ها
مشرق نیوز نیز توئیت 'ناصر ایمانی' را در دفاع از رئیسی بازنشر کرد : می گوید رئیسی امروز در دانشگاه شهید بهشتی با گفتن همین یک جمله که 'خدا رحم کرد ما رئیس جمهور نشدیم، دلار بشود 5 هزار تومان'، عجب کاری کرد با روحانی!
رئیسی کاری با روحانی نکرد؛ تکبر و تبختر، عطش بردن انتخابات به هر قیمت، و بی صداقتی آمیخته با وادادگی بود که روحانی را گرفتار کرد.

خبرگزاری تسنیم در گزارشی اختصاصی در خصوص ماجرای جلسه شب گذشته قالیباف و رئیسی به گفتگو با 'محسن پیرهادی' دبیرکل جمعیت پیشرفت و عدالت پراخت و به نقل از وی نوشت: آقای قالیباف و رئیسی هر دو عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و هردو مشهدی و رفیق 40 ساله هستند و روابط و دوستی‌شان قدیمی است. طبیعی است که هر هفته هم دیگر را ببینند و از مشورت‌های همدیگر بهره ببرند. اینها جلساتی در قالب گعده دوستانه دارند و احتمالا جلسه شب گذشته هم از این جنس است. این جلسات سالها است که هست و ادامه دارد.
پیرهادی درباره برخی برداشت‌ها از صحبت‌های اخیر رئیسی درباره انتخابات سال 96، اظهار داشت: به عقیده من آنچه برای ما مهم است، حفظ وحدت در جبهه انقلاب است که البته این وحدت وجود دارد و ارتباطات خوبی برقرار است. راجع به گذشته و انتخابات هم می‌توان صحبت کرد اما نباید در ایستگاه انتخابات ماند و در همانجا توقف کنیم و این موضوع موجب اختلاف بشود.

تارنمای رجانیوز پاسخ یکی از اعضای ستاد قالیباف به حمله حامیان متعصب قالیباف به اظهارات اخیر رئیسی را منتشر کرد و نوشت: شبی که حرف انصراف چرخید، در مرکزیت ستاد همگی عصبانی از ضرر واضح این انصراف بودیم که مرکزیت ستاد بغلی تماس گرفت، یک ساعت استدلال کرد که انصراف به این دلایل خوب است، پاسخش را شنید، دست آخر گفت: بابا! روز پنجشنبه رایش به 6 درصد می رسد، چرا بماند؟

** تحرکات انتخاباتی اصولگرایان
به گزارش روزنامه رسالت مهدی چمران عضو شورای مرکزی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی
در گفتگو با خبرگزاری آنا در پاسخ به برخی شایعه‌ها درباره انحلال «جمنا» و جایگزین شدن آن با «شورای وحدت» تاکید کرد: قرار نیست جمنا منحل شود و اینکه می‌گویند شورای وحدت جایگزین جمنا خواهد شد، غیرصحیح است. در ضمن اسم این شورا «شورای وحدت» نیست بلکه «شورای راهبردی» نام دارد و همچنین قرار است این شورا، سیاست‌های کلی را تدوین و جمنا هم به‌عنوان بازوی اجرایی، این سیاست‌ها را اجرا کند.
رئیس سابق شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه برخی در آستانه انتخابات دشمنی‌شان را با جمنا به اوج رسانده‌اند گفت: این شورا فقط به دنبال وحدت عملیاتی است و تأکید می‌کنم که ساختار جمنا حفظ شده و با قوت به کار خود ادامه می‌دهد.
*گروه نشریات خبری
پژوهشم**9026**1732

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي اصولگرايان انتخابات بازتاب رسانه اي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۳۶۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است

شیخ محمد عزیز حنیفی عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت استان فارس در گفت وگو با خبرنگار حوزه استان های خبرگزاری تقریب، تقریب و وحدت در زمان امام صادق(ع) را در بالاترین حد خود دانست و اظهار داشت: بزرگواران دین، همه در راه دین مبین اسلام گام برداشته اند؛ حقیقتاً این حرکت رضای الهی را در برداشت.

این عالم اهل ست تصریح کرد: هیچ اختلاف و تفرقه ای در زمان امام صادق(ع) وجود نداشت و به همین دلیل کسی از امام انتقاد نکرد و نتوانستند سخن و انتقادی به امام وارد کنند.

عضو شورای برنامه ریزی مدارس علوم دینی اهل سنت، بیان کرد: آنان خدا را در انجام امورات خود می دیدند؛ زیرا این مسیر اصلی رضای الهی است که موجب احترام و نصرت الهی خواهد شد.

وی در پایان تأکید کرد: ایشان بابرکت بودند، اهل سنت نیز بر اساس روش و سیره آن بزرگواران حرکت کرده اند زیرا همان مسیر قرآن و سنت رسول الله(ص) است؛ کسانی که این مسیر را پیموده اند پیرو واقعی آنان خواهد بود و در مقابل، هر گونه حرکت و کج راهی موجب خسران و نابودی خواهد شد.
 
انتهای پیام/
 

دیگر خبرها

  • ببینید | واکنش جالب چهره سیاسی نزدیک به قالیباف به اختلافات شدید اصولگرایان در مجلس دوازدهم
  • اعلام محدودیت‌های ترافیکی راهپیمایی حمایت از طرح «نور» در اهواز
  • تمامی محورهای منتهی به تهران قفل شد
  • حادثه رانندگی در شهر هوره
  • «تست ژنتیک»، گمشده و چراغ راه ورزش ایران
  • طعنه سنگین حسن روحانی به شورای نگهبان و دولت رئیسی / باید حسرت انتخابات کشور‌های همسایه را بخوریم!
  • اهل سنت بر اساس روش و سیره امام صادق(ع) حرکت کرده است
  • استفاده محققان از باد به عنوان ابزاری برای جابجایی اشیا
  • کنایه روحانی به رئیسی: گفتند اینها بلد نیستند بورس را اداره کنند، ما می‌آییم اداره می‌کنیم
  • اعلام فهرست کاندیداهای شورای وحدت اصولگرایان برای دور دوم انتخابات مجلس