Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@04:32:42 GMT

امروز 11 دسامبر؛ زادروز پدر فضانوردی چین

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۴۹۱۷

امروز 11 دسامبر؛ زادروز پدر فضانوردی چین

تسین سن برجسته‌ترین دانشمند مهندسی سایبرنتیک و فناوری موشکی چین روز 11 دسامبر 1911 در مرکز استان ژجیانگ در 180 کیلومتری جنوب غربی شانگهای متولد شد.

به گزارش ایسنا؛ پس از به اتمام رساندن دبیرستان در سال 1934 در دانشگاه ملی چیائو توینگ به ادامه تحصیل پرداخت و همانجا بود که مدرک مهندسی مکانیک خود را گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک سال بعد در ماه اوت سال 1935 به آمریکا رفت تا در موسسه فناوری ماساچوست تحصیل را ادامه دهد. از خوش شانسی، تئودور فون کارمن دانشمند نامدار موشکی با او در این موسسه آشنا شد و چون استعداد فوق العاده او را دید بعد از پایان تحصیل به او پیشنهاد کرد به گروه تحقیقات موشکی تحت رهبری او ملحق شود.

فون کارمن بعدها درباره تسین  نوشت: "او یک نابغه کامل بود که کارش باعث ایجاد انگیزه بسیار زیادی برای پیشرفت در آیرودینامیک با سرعت بالا و نیروی جت شد." تسین بر روی طراحی یک هواپیما- فضاپیمای بین قاره‌ای کار می کرد که بعدها الهام بخش طرح‌هایی مانند شاتل فضایی شد.

در جریان قضایای کمونیسم هراسی و آشوبی که سناتور مک کارتی در دهه 1950 به پا کرد او متهم به تمایلات کمونیستی شد و در 6 ژوئن سال 1950 مجوز امنیتی‌اش را لغو و توسط پلیس فدرال آمریکا مورد بازجویی قرار گرفت.

به همین دلیل تصمیم گرفت خاک آمریکا را ترک کند اما نه تنها به او اجازه ندادند بلکه مدت 5 سال ممنوع الخروج و در حصر خانگی قرار گرفت. پس از گذراندن دوره پنج سال بازداشت خانگی، در سال 1955 در برابر بازپس گیری خلبانان آمریکایی که طی جنگ کره‌ دستگیر شده بودند، آزاد گردید.

در سپتامبر 1955 خاک آمریکا را ترک کرد و از طریق هنگ کنگ به چین رفت. از اکتبر سال 1956 او به عنوان مدیر آکادمی پنجم وزارت دفاع ملی انتخاب شد تا در زمینه توسعه موشک‌های بالستیک و سلاح‌های هسته‌ای کار کند. در 16 اکتبر 1964 چین موفق به ساخت بمب اتمی شد و در 17 ژوئن 1967 بمب هیدروژن اتمی را آزمایش کرد و به پنجمین کشور دارای سلاح‌های هسته ای تبدیل گردید.

علاوه بر این، کار بزرگ او توسعه موشک بالستیک دونگ فنگ و برنامه فضایی چینی را در پی داشت. به همین دلیل از او به عنوان "پدر فضانوردی چین" یاد می‌شود. اما شاید بتوان گفت بزرگترین خدمت او پرورش نسل جدید دانشمندان جوان چینی و انتقال دانش خود به آنان بود که منجر به پیشرفت سریع چین در زمینه فضانوردی گردید.

دولت چین در سال 1992 برنامه فضایی سرنشین‌دار خود را آغاز کرد. تحقیقات تسین به عنوان پایه‌ای برای طراحی و ساخت موشک لانگ مارچ به کار گرفته شد، موشکی که در اکتبر 2003 نخستین فضانورد چین را به فضا برد و تسین  سالخورده توانست اولین ماموریت فضایی سرنشین‌دار چین را در بستر بیماری از تلویزیون بیمارستان تماشا کند. وی بعد از یک بیماری طولانی در 31 اکتبر 2009، در سن 97 سالگی در پکن درگذشت.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: جمهوري چين فضانوردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۴۹۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سالیوان: تحریم‌های جدیدی در زمینه موشک‌ها وضع می‌کنیم

 جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در پی هراس از تقویت توان دفاعی ایران و عجز رژیم صهیونیستی در برابر پاسخ تنبیهی جمهوری اسلامی ایران و در حمایت از تل آویو اعلام کرد که آمریکا در روز‌های آتی تحریم‌هایی جدیدی در زمینه موشک‌ها و پهپاد‌ها وضع می‌کند.

سالیوان بامداد چهارشنبه در بیانیه‌ای در تارنمای کاخ سفید گفت: پس از حمله هوایی بی‌سابقه ایران علیه اسرائیل، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در حال هماهنگی با متحدان و شرکا از جمله کشور‌های گروه هفت و سران هر دو حزب در کنگره، در مورد یک پاسخ جامع است.

وی افزود: آمریکا در روز‌های آینده، تحریم‌های جدید را در زمینه برنامه موشکی و پهپادها، سپاه پاسداران و وزارت دفاع ایران وضع خواهد کرد.

سالیوان گفت: علاوه بر این، ما در وزارت دفاع و فرماندهی مرکزی آمریکا برای تقویت بیشتر و گسترش ادغام موفق سامان‌های هوایی و موشکی و سامانه‌های هشدار زودهنگام در خاورمیانه ادامه می‌دهیم تا کارایی قابلیت‌های موشکی و پهپادی ایران را تحلیل ببریم.

جنت یلن، وزیر خزانه‌داری دولت بایدن نیز روز سه‌شنبه پاسخ تنبیهی ایران به اسراییل را بی‌سابقه خواند و مدعی شد: حمله ایران به اسرائیل در آخر هفته گذشته و تامین مالی گروه‌های شبه‌نظامی در غزه، لبنان، یمن و عراق، ثبات در خاورمیانه را تهدید می‌کند و می‌تواند باعث تاثیر منفی اقتصادی شود.

منبع: ایرنا

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • حمله موشکی به اصفهان؟ ؛ واکنش رسمی یک مقام سازمان فضایی کشور
  • واکنش جدید آمریکا و اروپا در واکنش به پاسخ موشکی ایران
  • فیلم‌ های سینمایی امروز تلویزیون + جدول فیلم‌ های امروز، پنجشنبه ۳۰ فروردین
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • از دوران وابستگی تا روزگار سرافرازی
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • سالیوان: تحریم‌های جدیدی در زمینه موشک‌ها وضع می‌کنیم
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • بلینکن: تشدید تنش با ایران به نفع آمریکا و اسرائیل نیست