Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@21:14:37 GMT

بهترین مجری هوشمندسازی شهرها را دریابیم

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۵۰۸۲

بهترین مجری هوشمندسازی شهرها را دریابیم

تهران – ایرنا – چکیده کلام کارشناسان و مسئولان حاضر در کارگاه تخصصی «سرمایه گذاری و مشارکت ذینفعان در شهر هوشمند» بهره گیری هرچه بیشتر و علمی تر از توان بخش خصوصی و تسهیل شرایط برای استفاده بهینه تر از این ظرفیت بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا این کارگاه تخصصی روز سه شنبه در حالی در قالب همایش بین المللی تهران هوشمند برگزار شد که همایش مذکور ساعت های پایانی خود را امروز طی می کرد و نمایشگاه حاشیه آن نیز مملو از حضور دانش آموزان، علاقه مندان به فناوری اطلاعات و بازدیدکنندگان حامی این حوزه بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کارشناسان در کارگاه سرمایه گذاری و مشارکت ذینفعان در شهر هوشمند راههای ارائه بهترین راهکار عقد قراردادهای کامل و جلب مشارکت بخش خصوصی و سرمایه های خرد را بررسی کردند.
پیش از آنکه سخنرانان اصلی این برنامه حاضر شوند، علی عمیدی مدیرعامل و عضو هیات مدیره گروه «پیشگامان کارآفرین کارن» به روی سن رفت و از روند رشد و شکل گیری کسب و کارهای نوین سخن گفت.
وی جلب سرمایه های خرد برای اجرای پروژه های بزرگ را دارای سابقه طولانی در ایران خواند و این روش را راهکاری برای هدایت کسب و کارهای نوین و حمایت از ایده های کارآفرینی برشمرد.

**شهر هوشمند نیازمند الگو
امیررضا لیلازی معاون راهبرد و فناوری گروه «فناوران هوشمند بهسازان فردا» نیز به رشد روزافزون جمعیت شهرها و گسترش شهرنشینی اشاره کرد و دستیابی به شهر هوشمند را در این شرایط ضرورتی غیرقابل اجتناب برشمرد.
وی تاکید کرد: در شهر هوشمند هر شخصی به سهم خود از فضای ایجاد شده منتفع می شود اما برای دستیابی به موفقیت باید الگو، اهداف و راهبر داشت و متضمن پاسخگویی، دریافت بازخورد و برگشت به چرخه بود.

**تاکید بر قراردادهای فناوری محور
یوسف قاسمی مشاور حقوقی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم در این برنامه به نحوه انعقاد قراردادهای فناوری محور اشاره کرد و هر کدام از شیوه های انعقاد قرارداد را دارای مزایا و معایبی خواند.
وی افزود: در شهر هوشمند نمی توان با الگوهای مشارکتی که فناوری در آن نقشی ندارد به موفقیت رسید.
قاسمی گفت: الگوی کاملتر برای انعقاد قرارداد و جلب مشارکت ها آن قراردادهایی است که مزیت ذاتی، حقوقی و اقتصادی را در کنار حق امتیاز شناور برای بخش خصوصی داشته باشد.

**افزایش 25 درصدی بودجه هوشمندسازی
مجید فراهانی یکی از اعضای شورای اسلامی شهر تهران در ادامه این برنامه به کاهش بودجه تمام بخش ها به علت شرایط نامناسب اقتصادی اشاره و بیان کرد: تنها بخشی که بودجه پیش بینی شده آن نه فقط کاهش نداشته بلکه از 25 درصد افزایش نیز برخوردار بوده، بحث هوشمند سازی است.
وی هوشمندسازی را یکی از برنامه های جدی در دست اجرای مدیریت شهری تهران خواند و گفت: در بخش هایی که شهرداری نمی تواند خود وارد شود و فعالیت کند، لزوم حضور بخش خصوصی خود را آشکارتر نشان می دهد.
فراهانی با بیان اینکه در بخش عمومی و دولتی بسیاری از کارها و برنامه ها با بهره وری پایین انجام می گیرد تاکید کرد: در هر زمان و مکانی که بخش خصوصی مشارکت می کند بهره وری افزایش می یابد و تضمین کیفیت بیشتری دارد.
این عضو شورای اسلامی شهر تهران آورده شهرداری در قرارداد برای هوشمند سازی با بخش خصوصی را داده و اطلاعات، فضای کالبدی شهر، بازار و امتیاز فعالیت خواند و آورده بخش خصوصی را دانش، فناوری، راهکار، پول و مدیریت اعلام کرد.
وی چالش های استفاده از قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی را برای شهرداری محافظه کاری مدیران، مسئولیت بی اختیار، نبود انگیزه در اثر مسئولیت بی مزد، رویکرد غیراقتصادی غالب در مدیریت ها، نگرانی مدیران برای از دست دادن جایگاه و قدرت، محیط حقوقی نامناسب، وابسته بودن به توافق میان چندین منتفع، سیاه چاله روزمرگی و فرهنگ سازی برشمرد.
فراهانی همچنین به چالش های پیش روی بخش خصوصی در انعقاد قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی اشاره کرد و آنها را نگرانی و بی اعتمادی به شهرداری، دشواری در ایجاد رابطه برابر با شهرداری، نگرانی و بی اعتمادی به امنیت اقتصادی کشور، نرخ بهره بالا و گرانی پول، نو و بدون سابقه بودن پدیده ها و نمودهای عینی شهر هوشمند و نیز ضعف در مطالعه همه جانبه پروژه ها برشمرد.

** شهرداری نحوه انعقاد قرارداد را یاد بگیرد
محمود جراحی معاون توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی نیز در ادامه این کارگاه تاکید کرد: شهرداری باید یاد بگیرد که رابطه کاری و نوع قراردادها را درست بنویسد تا بتواند از مزایای همکاری و مشارکت با بخش خصوصی منتفع شود.
وی با بیان اینکه به طور معمول همه فکر می کنند سرمایه گذار، سرمایه کلانی دارد که از نحوه بهره برداری آن مطلع نیست افزود: این تعریف در حالی است که بخش خصوصی نحوه اجرای کار با کیفیت بالا و بیشترین بهره وری را به درست ترین شکل ممکن می داند.
جراحی با بیان اینکه همه پروژه ها یکی از این 2 مشکل مدیریت یا منابع مالی را دارند اظهارداشت: در قراردادهای مشارکت عمومی – خصوصی هر دو مشکل با هم رفع می شود.
معاون توسعه خدمات بنیاد مستضعفان انقلاب اسلامی گفت: سرمایه گذار در اجرای پروژه ها پولی به میان نمی آورد و با وام های بانکی پروژه ها را به بهترین شکل مدیریت و اجرا می کند و به این طریق 2 مشکل اغلب پروژه ها برطرف می شود.
وی تصریح کرد: بخش دولتی فاقد سواد، فناوری و قدرت ساختاری کردن سرمایه است در حالی که بخش خصوصی بخوبی به این ابزارها دسترسی دارد.

**بیشترین سود باید عاید بخش خصوصی شود
علی نیازی سرپرست سازمان سرمایه گذاری و مشارکت های مردمی شهرداری تهران آخرین سخنران این نشست بود که بر لزوم تقسیم ریسک قراردادها میان شهرداری و بخش خصوصی تاکید کرد.
وی ادامه داد: هر قراردادی به حتم باید منافعی را برای بخش خصوصی منظور کند و شهرداری هم باید متوجه باشد که ذات این قراردادها در سود بردن بیشتر بخش خصوصی است.
نیازی خاطرنشان کرد: بخش خصوصی جدای از تامین مالی می تواند مدیریت بهینه، فناوری، نوآوری و خلاقیت را در هر پروژه ای به کار گیرد.
به گزارش ایرنا همایش بین المللی تهران هوشمند که از دیروز در برج میلاد شروع شده است امروز پایان می یابد.
در این همایش 10 نشست تخصصی با موضوع شهر هوشمند برگزار شد که از جمله محورهای آنها «نقشه راه شهر هوشمند؛ از ایده تا بلوغ»، «الگوهای مشارکت ذینفعان»، «زیست بوم نوآوری در شهر هوشمند»، «حکمروایی هوشمند و تحول دیجیتال»، «پایداری و زیست پذیری هوشمند سازی شهری و نهادهای ملی» اعلام شده است.
تهرام/3001/ 1008

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي هوشمندسازي بخش خصوصي قرارداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۵۰۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق

به گزارش همشهری آنلاین، روابط عمومی سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران در واکنش به انتشار ویدئویی از مشاهده چند قلاده شغال در پارک جنگلی لویزان اعلام کرد: «با توجه‌ به جغرافیای این پارک جنگلی و قرارگیری آن در حاشیه شمال شرقی پایتخت و هم‌جواری با مناطق کوهستانی که گونه‌های مختلف جانوری و حیات‌وحش در آنجا آزادانه زندگی می‌کنند، عامل ورود این دو حیوان به این پارک بوده است. ازآنجاکه کنترل تمامی گونه‌های جانوری از جمله شغال در حیطه وظایف اداره حفاظت و مدیریت حیات‌وحش تهران و اداره کل محیط‌زیست استان است، به نظر می‌رسد ساماندهی حیوانات وحشی و جلوگیری از نزدیک‌شدن اینگونه جانوران به حریم شهر یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین تکالیف این مجموعه‌هاست.

یکی از راه‌های پیشگیری از ورود حیوانات وحشی به حریم شهرها، غذارسانی مصنوعی در زیستگاه‌ها و مناطق حفاظت شده است تا این‌گونه حیوانات در کنار شکار طبیعی بتوانند با استفاده از این سیستم به حیات خود ادامه داده و برای تهیه غذا به انسان‌ها و اماکن مسکونی یا تفرجگاهی حاشیه شهر نزدیک نشوند.

شایان‌ذکر است در بسیاری از کلان‌شهرها، اداره کل حفاظت و مدیریت حیات‌وحش با راه‌اندازی گشت‌های ویژه به‌صورت مداوم، فعالیت گونه‌های جانوری را مورد رصد و پایش قرار می‌دهند و در صورت نزدیک‌شدن به حریم شهرها با عملیات زنده‌گیری، آنها را به زیستگاه‌های طبیعی و امن باز می‌گردانند که این امر کاملاً تخصصی و در حیطه وظایف ادارات محیط‌زیست است.

هرچند رفتارهای نامناسب شهروندی در هنگام استفاده از جنگل‌ها و فضای سبز طبیعی اطراف شهرها و دفع نامناسب پسماندها می‌تواند غذای آماده برای برخی گونه‌های جانوری فراهم کند؛ اما نباید فراموش کنیم که در این زیستگاه‌ها حیواناتی مانند موش و خرگوش صحرایی به‌وفور یافت می‌شوند که شکار و درواقع غذای طبیعی برای حیوانات وحشی هستند که گزینه عاملیت پسماندهای شهروندان برای حضور شغال‌ها در این بوستان‌ها را کم‌رنگ می‌کنند. »

کد خبر 846566 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها شهردارى تهران سگ بدون صاحب تهران بوستان

دیگر خبرها

  • ثبت ۱۵ دستاورد هوشمندسازی در سازمان آتش‌نشانی اصفهان
  • از تسریع در روند نوسازی تا هوشمندسازی ناوگان اتوبوس‌های شهری
  • هوشمندسازی به خوبی در شهر تهران پیش نرفت/ آینده جهان به سمت تکنولوژی و فناوری است
  • هوشمند سازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هوشمندسازی مدارس گناباد به ۲۰۰ کلاس درس ارتقا یافت
  • هزار و ۶۴۵ حلقه چاه آب مجاز صنایع در خراسان رضوی واجد شرایط هوشمندسازی هستند
  • مشارکت مردم بندرانزلی در سامانه هوشمند تفکیک زباله از مبدا
  • کنتورهای هوشمند موجب صرفه جویی برق شدند
  • ماجرای دیده شدن چند شغال در پارک لویزان چیست؟ | واکنش سازمان پسماند شهرداری نسبت به این اتفاق
  • اجرای «طرح نور» هوشمند می‌شود!