Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-25@06:23:00 GMT

دیدار سفیر بلاروس با اشرف بروجردی

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۵۳۹۷

دیدار سفیر بلاروس با اشرف بروجردی

در دیدار سفیر بلاروس با رئیس سازمان اسناد و کتاب‌خانه ملی ایران، اشرف بروجردی بر تعاملات فرهنگی تأکید کرد و گفت: در مواقعی که سیاست کاربد ندارد، فرهنگ می‌تواند پیش‌برنده مناسبات باشد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران، یوری ایوانوویچ لازارچیک - سفیر فوق‌العاده و تام‌الاختیار جمهوری بلاروس در ایران-، صبح سه‌شنبه ۲۰ آذر با اشرف بروجردی - رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران- دیدار کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این دیدار سفیر بلاروس با اشاره به بیست و پنجمین سال روابط دیپلماتیک ایران و بلاروس گفت: ما در موضوعات مختلف بین‌المللی، مواضع مشترک قابل توجهی با ایران داریم که در حوزه‌های اقتصادی و سیاسی بسیار قابل توجه است و در تعاملات بشردوستانه و فرهنگی هم در سطح متوسط بوده و کافی نیست. درباره ارتباطات بین کتابخانه‌ی هم در گذشته قراردادی بسته شده و میان کتابخانه ملی ایران و بلاروس مراوده برقرار است.

او در ادامه به واقعه مهمی در تاریخ بلاروس اشاره کرد و اظهار کرد: سال گذشته میلادی(۲۰۱۷)، پانصدمین سال انتشار نخستین کتاب چاپی در سرزمین ما بود. در سال ۱۵۱۷، فرانسیسکو اسکالینا، در شهر پراگ، کتابی به نام «ساتیر» منتشر کرد که مجموعه‌ای از دعاهای مذهبی بود چون در آن زمان کتاب‌هایی که نوشته می‌شد، عموما بن‌مایه مذهبی داشت. او همچنین ۲۰ کتاب دیگر با موضوع «انجیل» نوشت. پس از آنجا، بلاروس، دومین جایی بود که چاپ شد چون در آن زمان در اروپای شرقی کتابی چاپ نمی‌شد و این‌ها در یک کتاب به شکل فاکسیمیله گرد آمده و برای اهدا به کتابخانه های ملی جهان آماده شده است. البته سال آینده میلادی، یکصدمین سال تاسیس بلاروس است و به همین دلیل، کشور ما چندان دارای قدمت نیست. اگرچه زبان بلاروسی بوده اما در دوره‌ای جزء پادشاهی لیتوانی و بعد هم روس بوده است. البته با این وجود، ما نیز اسناد تاریخی هم داریم که البته خیلی کم است.

اشرف بروجردی-رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران- نیز  در این دیدار گفت: تعاملات فرهنگی، ملت‌ها را به هم می‌شناساند و ارتباطات گسترده‌ای ایجاد می‌کند و حتی در مواقعی که سیاست کاربرد ندارد، فرهنگ می‌تواند پیش‌برنده مناسبات باشد. ما در این نهاد فرهنگی، می‌توانیم غرفه‌ای برای معرفی بلاروس در نظر بگیریم تا معرفی شود. ما نیز علاقه داریم تا در حوزه تعاملات فرهنگی با بلاروس همکاری‌هایی داشته باشیم و تبادل تجربه بسیار مهم است. برای ما، دیجیتال سازی اسناد بسیار مهم است زیرا انتقال اطلاعات به نسل‌های بعد و برای اصحاب فکر و فرهنگ اهمیت دارد.

در پایان این نشست، لازارچیک رسما از بروجردی دعوت کرد تا در اجلاس ایفلا که اکتبر ۲۰۱۹ در بلاروس برگزار می‌شود، شرکت کند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: اشرف بروجردی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۵۳۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم

سفیر چین در کابل در دیدار با وزیر خارجه حکومت طالبان اظهار داشت پکن همکاری با کابل برای گشایش کریدور واخان را بررسی می‌کند. - اخبار بین الملل -

به گزارش دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، «ژائو شینگ» سفیر چین در کابل در دیدار با «امیرخان متقی» وزیر خارجه طالبان گفت کشورش راه‌ها و امکانات همکاری با طالبان برای گشایش کریدور واخان را بررسی می‌کند.

بر اساس اطلاعیه منتشر شده توسط وزارت خارجه طالبان، سفیر چین در این دیدار گفته است دولت پکن تلاش می‌کند تا همکاری نزدیک با حکومت طالبان را ادامه دهد.

متقی با ابراز خرسندی از روابط کابل و پکن افزود طالبان فرصت‌های خوبی را در زمینه سرمایه‌گذاری ایجاد کرده‌ است و «افزایش صادرات انار و جلغوزه به جمهوری خلق چین و تحولات سرمایه‌گذاری در مس عینک، کریدور واخان و برخی مناطق دیگر» نمونه‌های بارز آن است.

کابل: از همکاری چین در احداث کریدور «واخان» استقبال می‌کنیمدولت موقت طالبان: چین در بازگشایی کریدور «واخان» همکاری کند

کار ساخت 50 کیلومتر جاده در منطقه واخان ولایت بدخشان که افغانستان را به چین وصل می‌کند در حکومت پیشین آغاز شده بود، اما ناتمام متوقف شد.

حکومت طالبان پس از به قدرت رسیدن، کار ساخت این جاده را از سرگرفت و اخیراً نیز والی بدخشان اعلام کرد این پروژه به‌زودی تکمیل خواهد شد.

انتهای پیام/.

دیگر خبرها

  • ثبت و ضبط تاریخ شفاهی یزد قدیم در اولویت مرکز اسناد
  • ثبت تاریخ شفاهی یزد قدیم، از اولویت های مرکز اسناد و کتابخانه ملي استان يزد
  • سفیر ایران در کنگو با وزیر خارجه این کشور دیدار کرد
  • دیدار رئیس شورای ریاست جمهوری بوسنی با سفیر ایران در سارایوو
  • چین:گشایش کریدور «واخان» با افغانستان را بررسی می‌کنیم
  • ضرورت تقویت جبهه فرهنگی در سطح بین‌الملل برای مقابله با تهاجم رژیم صهیونیستی
  • دیدار سفیر اتریش با رئیس کل دادگستری آذربایجان غربی 
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • همکاری آذربایجان و افغانستان در زمینه پزشکی
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند