Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ رئیس‌جمهور دیروز در حالی که روند قانونی پیوستن یا نپیوستن به FATF در کشور جاری است، در رویکردی پوپولیستی وعده داد اگر به FATF بپیوندیم، ۲۰ درصد ارزانی می‌شود! روحانی سه سال پیش نیز همین مقدار (۲۰ درصد) وعده داده بود که اگر برجام را بپذیریم، ارزانی خواهد شد! با این حال تکرار وعده ۲۰ درصدی در شرایطی که ارزانی ۲۰ درصدی پسابرجام به گرانی حداقل ۲۰۰ درصدی منجر شده، خیلی عوام‌فریبانه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آیا رئیس‌جمهور می‌خواهد گرانی‌های احتمالی آینده را به فرض نپیوستن به FATF به نفع خود مدیریت کند یا می‌خواهد با این وعده اهرم فشار فراقانونی برای پیوستن به گروه ویژه اقدام مالی ایجاد کند؟!

روحانی دیروز همچنین گفت که در دولت گذشته ۴۵ هزار میلیارد تومان از بانک مرکزی به مسکن مهر داده شد که ۴۵ درصد تورم ایجاد کرد. این ادعا در حالی است که تورم ۴۰ تا ۴۵ درصدی حداقل تورم فعلی کشور است و دولت دوازدهم با ارتقای نقدینگی از ۴۷۰ هزار میلیارد به ۱۷۰۰ هزار میلیارد تومان، حتی یک واحد از مسکن اجتماعی را که وعده داده بود، نساخت.

روحانی البته منازعه‌ای را هم با برخی مراجع تقلید راه انداخت که پیوستن به FATF را خلاف مصلحت اسلامی کشور اعلام کرده بودند و خطاب به آنان گفت: «شما از اسلام چه می‌دانید؟!» به نظر می‌رسد اداره کشور در شرایط حاضر به رویکردی عقلانی‌تر احتیاج دارد تا رویکری عوامانه و حمله به چپ و راست.

 حسن روحانی را باید با وعده‌هایش معرفی کرد، رئیس‌جمهوری که در روزهای انتخاباتی سال‌های ۹۲ و ۹۶ و سخنرانی‌های پس از آن وعده‌هایی را به مردم می‌داد که پذیرش آن کمی مشکل بود،، اما به واسطه همین وعده‌ها، توانست آرای مردم را از آن خود کند و رئیس‌جمهور ایران شود. او در جدیدترین سخنرانی خود در میان مدیران وزارت راه و شهرسازی سخنان جالبی را رسانه‌ای کرده‌است. روحانی گفته است با پذیرش FATF اتفاق مهمی در کشور رخ خواهد داد و این‌بار هم با وعده ارزانی، خواستار همراهی مردم برای پذیرش FATF شد. رقم ۲۰‌درصدی که روحانی اعلام کرده، در مهر ۹۴ هم گفته شد، جایی که رئیس‌جمهور وعده داد با پذیرش برجام کشور ارزان‌تر اداره خواهد شد و قیمت کالاها ۲۰ درصد کاهش خواهد یافت، اما نه تن‌ها خبری از این کاهش نشد، بلکه بیشتر کالاهای مصرفی نیز به نسبت روزهای غیربرجامی، افزایش یافت! عجیب است که رئیس‌جمهور با این حجم از وعده‌های اجرا نشده چگونه وعده تکراری داده و حتی به خود زحمت نمی‌دهد درصدهای اعلامی را کمی تغییر دهد.

البته روحانی طعنه‌ای نیز به برخی مراجع تقلید زد که حضور ایران در این کنوانسیون را با انتقادهایی مواجه کردند: «مگر می‌شود امروز با بانک‌های دنیا کار نکنیم؟! در این شرایط کسی می‌آید و مردم را تحریک می‌کند که اگر این کنوانسیون امضا شود و اگر با گروه اقدام مالی کار کنیم، اسلام از دست می‌رود، سؤال بنده این است که کدام اسلام از دست می‌رود؟‌ای کاش شما اسلام را می‌فهمیدید و بعد می‌گفتید که اسلام از دست می‌رود.»

گرچه این اظهارات روحانی به هیچ عنوان با نظرات کارشناسی همخوانی ندارد، اما این گفته، اظهارات وزیر نفت را در مراسم امضای قرارداد فاز ۱۱ با شرکت توتال زنده نگه می‌دارد که زنگنه گفت: «با توتال، اسلام نجات پیدا می‌کند.» نه با آمدن توتال اسلام نجات پیدا کرد و نه با رفتن این شرکت فرانسوی از ایران، اسلام به خطر افتاد تا ثابت شود برای به کرسی نشاندن نظرات خود، از ابزار اسلام بهره برده می‌شود و این روند همچنان ادامه دارد. از نظر دولت و اعضای آن، تنها خوانش درست و صحیح از اسلام، برداشت آنهاست و همه کسانی که درباره اسلام اظهارنظر می‌کنند، دچار ضعف عقیدتی و دیدگاهی هستند!

بنزین چند نرخی

روحانی در بخش دیگری از اظهارات خود به موضوع بنزین پرداخت و از چند نرخی بودن بنزین در همه جهان گفت؛ او تأکید کرده که قیمت بنزین در تعطیلات پایان هفته با روزهای کاری و شلوغ متفاوت است. روحانی حتی گفت: چه اشکالی دارد که ما سوخت را دو نرخی کنیم برای کسی که درست رانندگی می‌کند و کسی که احتیاط نمی‌کند! روحانی در شرایطی سعی دارد افکار عمومی را برای آغاز سهمیه‌بندی بنزین آماده کند که دولت یازدهم، به بهانه فسادزا بودن سهمیه‌بندی و بنزین دو نرخی، تصمیم گرفت بنزین را تک‌نرخی کند و بنزین دو نرخی را به سخره گرفت.
حالا که مصرف بنزین به بیش از ۱۰۰‌میلیون لیتر افزایش یافته، دولت تصمیم دارد سهمیه‌بندی را احیا کند و بهای بنزین را افزایش دهد. اما استدلال‌هایی را مطرح و توجیهاتی را اشاره می‌کند که نه در کتاب‌های اقتصادی و نه در هیچ جای دنیا تجربه شده است. دولتی که خود موجب جهش مصرف بنزین در کشور شده‌است، بدون آنکه اشتباه خود را بپذیرد، به هر دستاویزی چنگ می‌زند تا بدون یک عذرخواهی ساده، به سراغ راهکاری کارشناسی برود.

وضعیت به قدری عجیب شده‌است که برای توجیه‌سازی روی قیمت بنزین در جهان و چند نرخی‌بودن آن دست گذاشته می‌شود.

در این باره باید گفت: بهای بنزین در اغلب کشورهای جهان از جمله امریکا و اروپا روزانه است و قیمت آن بر اساس مواردی نظیر کیفیت بنزین، خدمات جایگاه‌های سوخت، هزینه پالایشی و قیمت جهانی نفت تعیین شده و مصرف‌کنندگان با یک طیف مشخصی از بهای بنزین مواجه هستند. در این کشورها مانند ایران قیمت دستوری بنزین وجود ندارد و بهای بنزین یک قیمت مشخص و استاندارد است که از یک الگوی مشخص پیروی می‌کند. این مهم را همگان می‌دانند، اما رئیس‌جمهور کشورمان بدون توجه به آنکه دسترسی مردم به اطلاعات دقیق، نمی‌تواند آن‌ها را برای پیاده‌سازی یک تصمیم متقاعد کند، مدعی می‌شود که قیمت بنزین در تمام دنیا و در تعطیلات گرانتر است!

برجام را نمی‌خواهید؟

رقابت‌های انتخاباتی سال ۹۲ را نمی‌توان فراموش کرد؛ روحانی گفته بود کاری خواهیم کرد که مردم به یارانه خود نیاز نداشته باشند. او بعدها گفت: با میوه‌های برجام ارزانی و برکت به کشور سرازیر می‌شود، اما این اتفاق رخ نداد. با برجام هم قیمت‌ها افزایش یافت و یک سال مانده به انتخابات ریاست جمهوری سال ۹۶، قیمت‌ها به سختی کنترل شد تا انتخابات تمام شود. روحانی که مجدداً انتخاب شد قیمت‌ها آزاد شد و یک سال جلوگیری از افزایش قیمت‌ها، خود را آزاد کرد و طی یک سال گذشته بهای کالاها بین سه تا شش برابر افزایش یافت.

روحانی این وضعیت را به نبود برجام مربوط کرده و گفته‌است: «باید به مردم بگوییم که برجام باشد یا نباشد، چه نتایجی در پی خواهد داشت و سود و زیان آن‌ها را برای مردم تشریح کنیم و از مردم بپرسیم که آیا زندگی گران می‌خواهند یا زندگی ارزان؟ و اگر گفتند که زندگی گران می‌خواهند، اهلاً و سهلاً و همه شعارها را ما قبول داریم.»

رئیس‌جمهور به گونه‌ای برخورد کرده‌است که گویی عده‌ای در ایران برجام را به آتش کشیده و دولت را مجبور به خروج از این توافق کرده‌اند. با برجام که امتیاز خاصی نصیب ایران نشد و به جای سرمایه‌گذاری، واردات کالا از اروپا و سایر کشورها به ایران افزایش یافت. هر چه نفت فروخته شد برای واردات در نظر گرفته شد و با این برنامه دولت، صنایع داخلی و تولید داخلی به نابودی کشیده شد. وضعیت امروز اقتصاد کشور با انبوهی از گرانی‌ها محصول کم‌کاری دولت در بخش‌های مهمی است که امروز با فرافکنی و تکرار وعده‌های تکراری در حال مخفی‌شدن است. کدام یک از وعده‌های رئیس‌جمهور طی پنج سال گذشته درباره ارزانی و ثبات قیمت‌ها پابرجا بوده‌است که امروز از وعده ارزانی ۲۰ درصدی گفته می‌شود؟

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 حسن روحانی رئیس جمهور گرانی تورم برجام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۵۸۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام

شوک ناشی از عملیات مقتدرانه سپاه‌پاسداران انقلاب اسلامی در عمق استراتژیک اراضی اشغالی کماکان بهت و حیرت دشمنان را برانگیخته و منجر به تشدید روند آسیب‌پذیری و سقوط رژیم کودک‌کش صهیونیستی شده است. مانور پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی بر فراز آسمان اراضی اشغالی، نشانه و نمادی دال بر قدرت بازدارندگی فوق‌العاده جمهوری اسلامی ایران و عزم کشورمان مبنی بر پاسخدهی نسبت به هرگونه تجاوز دشمنان است.

این عملیات غرورآفرین که در بحبوحه جنگ غزه و همزمان با جنایات رژیم کودک‌کش صهیونیستی علیه فلسطینیان رخ داد، با استقبال ملت‌های جهان و خصوصا مسلمانان رو‌به‌رو شده است. دراین‌خصوص به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در تونس، گفت‌وگویی با دکتر خالد شوکت، وزیر و سخنگوی سابق دولت تونس انجام داده‌ایم که از نظرتان می‌گذرد.

عملیات اخیر جمهوری اسلامی ایران علیه رژیم اشغالگر در واکنش به اقدام این رژیم در حمله به حریم دیپلماتیک کشورمان در دمشق را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ 
قطعا این عملیات، در بطن خود دارای نوعی ارزش راهبردی بوده و منجر به تغییر قواعد بازی در منطقه به سود جبهه مقاومت خواهد شد. یک پروژه امپریالیستی در جهان وجود دارد که مطابق آن، شاهد حمایت گروه‌های اوانجلیستی و حتی مسیحیان پروتستان از جنایات رژیم اشغالگر در نوار غزه هستیم. آنها خشن‌ترین، غیرقانونی‌ترین و تهاجمی‌ترین نسخه یهودیت (صهیونیسم) را پذیرفته و حتی خود را وابسته‌ای به این رژیم در بسیاری از موارد تلقی کرده‌اند. انسان‌های آگاه باید از خود بپرسند که پشت پرده این پروژه که امروز شاهد تبلور آن در برخی دولت‌ها (دولت‌های غربی) هستیم، چیست؟ همچنین شاهد شکل‌گیری گروه‌هایی مانند القاعده و داعش هستیم. گروه‌هایی که حتی یک تیر به سوی رژیم‌صهیونیستی و اراضی اشغالی شلیک نکرده و در مقابل، مسلمانان بیگناه را به خاک و خون کشیدند. این صحنه‌ای بسیار پیچیده است. در چنین شرایطی اقدام جمهوری اسلامی ایران، منجر به عزت ملت‌های مسلمان شد. 

رویکرد رسانه‌های غربی و دولتمردان آمریکایی و اروپایی، نسبت به عملیات وعده صادق را چگونه تحلیل و ارزیابی می‌کنید؟
به طور کلی غرب با ماهیت و موجودیت ایران اسلامی و قدرت رو به رشد آن در منطقه و جهان مشکل ذاتی دارد. زمانی که انقلاب اسلامی ایران به پیروزی رسید، مسأله آزادی فلسطین در صدر خواسته‌های برون‌مرزی این انقلاب مورد توجه قرار گرفت. حتی شاهد بسته‌شدن سفارت رژیم اشغالگر در تهران و تحویل آن به ساف (سازمان آزادیبخش فلسطین) بودیم. اگر ایران نیز به مانند برخی کشور‌های عربی، سکوت و سازش با رژیم صهیونیستی را درپیش می‌گرفت، امروز فلسطین اوضاعی به مراتب بدتر از آنچه مشاهده می‌کنیم داشت. به‌راستی اگر رژیم شاه سابق ایران پابرجا بود، امروز شاهد اقتدار ایران در برابر این حجم از تهدیدات و جنایات رژیم اشغالگر قدس بودیم؟ قطعا این‌گونه نبود. 

تقابل و منازعه دو گفتمان سازش و مقاومت را در برهه حساس کنونی از حیات منطقه و جهان اسلام چگونه ارزیابی می‌کنید؟ اکنون گفتمان مقاومت چه جایگاهی در این معادله دارد؟
جایگاه گفتمان و مسلک مقاومت را امروز در صحنه مشاهده می‌کنیم؛ جایی که دشمن صهیونیستی و حامیان آن در برابر اضلاع جبهه مقاومت و فراتر از آن، گفتماتی که بر این اساس در جهان شکل گرفته، مستاصل شده‌اند. پایتخت‌های غربی، خصوصا آنهایی که شعار عادی‌سازی روابط با رژیم صهیونیستی را سر می‌دهند، باید به خود بیایند. آنها نباید نماد صدا‌های تفرقه‌انگیز در جهان اسلام باشند. آموزه‌های دینی ما تسلیم در برابر دشمن، آن هم دشمنی مانند رژیم اشغالگر را برنمی‌تابد. بازگشت به این رویکرد اصیل که تبلور آن را در گفتمان مقاومت مشاهده می‌کنیم، تنها راهکارواقعی حل مسأله فلسطین است. دربرخی کشور‌های عربی، هوا و هوس بر عقیده و گفتمان واقعی اسلام غلبه پیدا کرده است. این روند باید متوقف شود. امروز ما مقاومت پویا و موثر در برابر دشمنان را در فلسطین، لبنان، عراق و یمن نیزمشاهده می‌کنیم. این همان راه و روش صحیح در مواجهه با دشمنی است که اساسا نامشروع بوده و زبانی جز زور نمی‌فهمد. در صورتی که امت اسلامی واحد شکل گیرد، قطعا قدرت جمعی جهان اسلام جایی برای اشغالگران صهیونیست و موجودیت آن باقی نخواهد گذاشت. بدون دلیل نیست که دشمنان پروژه‌های مخفی و آشکار فرهنگی را برای دوری از گفتمان مقاومت و درمقابل، روی آوردن به سازش با دشمن صهیونیستی را برنامه‌ریزی و اجرا می‌کنند. اما حوادث اخیر نشان داد که گفتمان مقاومت تا چه اندازه‌ای قاطعیت و اصالت دارد. قطعا نتیجه این منازعه (چنانچه خداوند متعال در قرآن کریم وعده داده)، به سود جریان حق وبه ضررجریان باطل خواهد بود. جریان باطل امروزهمان رژیم صهیونیستی و حامیان آن هستند.

منبع: روزنامه جام جم

باشگاه خبرنگاران جوان وب‌گردی وبگردی

دیگر خبرها

  • علت گرانی شدید قیمت پیاز چیست؟
  • بازگشت فروش نفت ایران به زمان برجام با دو برابر قیمت نتیجه تمرکز دولت بر بازطراحی تجارت انرژی کشور
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد
  • علت گرانی شدید قیمت پیاز مشخص شد / پیاز در مزرعه چه قیمتی دارد؟
  • عملیات وعده صادق مایه عزت جهان اسلام است
  • فضاسازی تبلیغی پارلمان اروپا علیه عملیات «وعده صادق»
  • سرلشکر موسوی: عملیات «وعده صادق» خنجر امت اسلام با اراده ملت ایران بر تن رژیم صهیونیستی است
  • کدام نهاد مسئول گرانی خودرو است؟
  • عملیات وعده صادق سربلندی جهان اسلام
  • جهان اسلام بعد از عملیات وعده صادق مورد تکریم واقع شد