Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- مشاور کنوني وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي که تا پيش از اين معاونت امور تعاون را برعهده داشت، گفت: در بيش از 2دهه گذشته، دولت و مجلس هيچ برنامه روشن و مشخصي براي بخش تعاون کشور نداشتند.

به گزارش خبرنگار اقتصادي ايرنا، «حميد کلانتري» عصر سه شنبه در ديدار تعاونگران با وزير تعاون، کار و رفاه اجتماعي و آيين معرفي معاون جديد امور تعاون اين وزارتخانه افزود: تعاون، نه يک ظرفيت اداري، حقوقي يا وظيفه دولتي که انديشه، اعتقاد و باور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کلانتري به مدت چهار سال و چهار ماه (يکم مرداد 1393 تا هشتم آذرماه 1397) تصدي معاونت امورتعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي را بر عهده داشت. وي اکنون مشاور وزير است.
وي به تدوين نقشه راهي با هفت راهبرد و 49 برنامه در ماه هاي نخست تصدي خود در اين معاونت اشاره کرد و راهبردهاي اساسي اين برنامه را ترويج، آموزش و توانمندسازي تعاوني‌ها، توسعه مشارکت در بخش‌هاي مختلف و نظارت و توسعه بازار و برند برشمرد.
به گفته وي، حمايت‌هاي کلي، کلامي و معنوي بايد جاي خود را به اقدامات عملياتي و مشخص در بخش تعاون بدهد.
به گزارش ايرنا، بخش تعاوني اقتصاد سيزدهم شهريور 1370 به تصويب مجلس شوراي اسلامي رسيد و همان سال وزارت تعاون براي اعمال نظارت دولت و حمايت و پشتيباني از اين بخش تشکيل شد.
بخش تعاون به عنوان يکي از سه رکن اصلي اقتصاد کشور در کنار بخش هاي خصوصي و دولتي محسوب مي شود که بر اساس سياست‌هاي کلي اصل 44، سهم اين بخش از اقتصاد کشور بايد به 25درصد افزايش يابد.
افزون بر 198 هزار تعاوني در کشور به ثبت رسيده که براساس آخرين آمار معاونت امور تعاون وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي در فروردين امسال، 93هزار واحد از اين مجموعه فعال است.
** ظرفيت هاي تعاوني ها
اين مقام پيشين وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي تقويت بخش تعاون براي کاستن از فاصله ها، مديريت منابع و نقدينگي خرد مردم و افزايش بهره وري، اشتغال موثر و مبارزه با فقر و توسعه شهري و روستايي ضروري دانست و گفت: تعاوني‌ها مي ‌توانند با بي عدالتي ها مبارزه کنند.
وي ادامه داد: بدون اين باور که مشارکت اجتماعي حلال مشکلات است، مردم نقش تعيين کننده دارند و براي رفع مشکلات بايد از همه ظرفيت‌هاي جامعه استفاده کرد، نمي‌توان تفکر تعاون را در اداره امور کشور و اقتصاد پياده کرد.
کلانتري تعاوني‌هاي تامين نياز در حوزه‌هاي توليد، توزيع و خدمات را بهترين نوع تعاوني‌ هاي خاص برشمرد که مي‌توانند ظرفيت هاي پراکنده و خرد را در قالب هاي بزرگ ادغام کنند.
وي همچنين تعاوني هاي محصول در بخش کشاورزي را به عنوان واحدهاي بهره برداري خرد و کوچک براي توسعه اين بخش ضروري خواند.
اين مقام پيشين وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي با بيان اين که 95درصد صيد و صيادي کشور در اختيار تعاوني‌ها است، گفت: امروز مبارزه با فقر امري ضروري است و دستيابي به اين مهم با توسعه تعاوني دهياري ها و تعاوني توسعه روستايي ميسر مي شود.
به گفته وي، ماده 25 برنامه ششم توسعه به دولت مجوز داده است خدمات خود را در شهرستان ها و مناطق به بخش‌هاي خصوصي و تعاوني واگذار کند؛ به اين منظور 70 تعاوني عمران در 70 شهرستان کشور تشکيل شده است که قادرند بيش از 60 درصد اقدامات مديريتي اين مناطق را انجام دهند.
وي يادآوري کرد: تعاوني دهياري ها با 800 زيرمجموعه بيش از 50 درصد ظرفيت دهياري هاي کشور را در اختيار دارد که راهکاري براي کاهش تصدي گري دولت و واگذاري امور به مردم است.
کلانتري معتقد است توفيق در طرح «روستا- تعاون» مي تواند اشتغالزايي و رفاه بيشتر را در مناطق شهري و روستايي به دنبال داشته باشد.
به گفته وي، نهاد تعاون و وزارتخانه وقتي موفق است که در کنار آن اتاق‌هاي تعاون قوي و اتحاديه‌هاي تعاوني قوي حضور داشته باشند تا هدف توسعه بخش تعاون تحقق يابد که در غير اين صورت انرژي آنها، به عوامل بازدارنده تبديل مي شود.
به گزارش ايرنا، رييس اتاق تعاون ايران آبان امسال در جلسه هم انديشي تبيين برنامه هاي پيشنهادي وزراي اقتصادي گفت: براي رسيدن به سهم 25 درصدي تعاون از اقتصاد ملي فاصله زيادي وجود دارد.
چندي پيش نيز، «مسلم خاني» مديرکل آموزش، ترويج و تحقيقات تعاوني هاي وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعي، به ايرنا گفت با توجه به فعاليت حدود يکصد هزار تعاوني در گرايش هاي 26 گانه در کشور، اگر اين تعاوني ها به شکل خوشه اي عمل کنند مي توانند سهم بالايي در توليد ناخالص داخلي و همچنين تحقق شعار اقتصاد مقاومتي داشته باشند.
اقتصام*3065*6984*1961*
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۶۰۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد

محمود یزدی گفت: این تسهیلات با هدف توسعه، تامین سرمایه ثابت و در گردش تعاونی ها، از محل منابع داخلی بانک ها و بند "ب" تبصره ۱۶ بودجه ۱۴۰۱ اعطا شده است.

وی اظهار کرد: در مجموع ۷۷۸ شرکت تعاونی در سبزوار فعال است که از طریق فعالیت آن‌ها برای بیش از ۱۳ هزار نفر اشتغال ایجاد شده است.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی سبزوار گفت: عمده تعاونی های ایجاد شده در بخش‌های خدماتی، توزیعی، تولیدی، فرش، مسکن، مصرف، صنعتی و کشاورزی تشکیل شده است.

یزدی افزود: راه‌اندازی اتاق تعاون در سبزوار و صدور کارت بازرگانی، زمینه‌ساز تسهیل صادرات محصولات شرکتهای تعاونی‌ این شهرستان شده و همچنین فعالیت اتاق تعاون سبزوار رفع مشکلات شرکت‌های تعاونی شهرستان در حوزه بیمه و مالیات تعاونگران را به دنبال داشته است.

مرکز شهرستان ۲۸۵ هزار نفری سبزوار در ۲۳۰ کیلومتری غرب مشهد قرار دارد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ثبات در بازار مرغ همدان با قیمت ۲۰ درصد ارزان‌تر از سال قبل
  • صادرات تولیدات تعاونی‌های دانش‌بنیان به کربلا و مسکو
  • تسویه دولت با فروشندگان طرح کالابرگ طی ۴ روز آینده
  • ۲۰۰ میلیارد ریال تسهیلات تعاونی‌ در سبزوار پرداخت شد
  • دولت به فروشندگان کالابرگ چقدر بدهی دارد؟ | اعلام زمان تسویه نهایی با فروشندگان
  • تعاونی‌های قم ۲۰ درصد طرح نهضت ملی را می‌سازند
  • تعاونی‌های تولید؛ مصداق مشارکت مردم در اقتصاد
  • منظور: رشد ۳۸۰ درصدی اعتبارات رفاه و تامین اجتماعی
  • احیای تعاونی‌های صید و صیادی در سیستان و بلوچستان
  • برنامه‌ریزی برای صادرات محصولات دانش‌بنیان