Web Analytics Made Easy - Statcounter

رویداد۲۴ سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر آزمایش موشک بالستیک اخیر توسط ایران را تایید کرد و گفت: ما تست‌های موشکی‌مان را انجام می‌دهیم و این کار اخیر هم تست مهمی بود.   حاجی‌زاده درخصوص واکنش آمریکایی‌ها به این تست که از سوی مایک پمپئو وزیر خارجه این کشور هم اعلام شد، گفت: این واکنش‌ها نشان می‌دهد که این موضوع برای آن‌ها بسیار مهم بود که فریادشان درآمد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی با بیان اینکه بیش از ۴۰ تا ۵۰ تست در سال انجام می‌دهیم، تاکید کرد: اینکه آمریکایی‌ها نسبت به برخی از این آزمایش‌ها واکنش نشان می‌دهند، نشان‌دهنده فشار به آنهاست.

دهم آذرماه، وزیر امور خارجه آمریکا در صفحه توئیتر خود نوشت: «ایران به‌تازگی یک موشک میان‌برد بالستیک آزمایش کرده که قادر است کلاهک‌های متعدد حمل کند.»

پمپئو در بیانیه خود مدعی شده که آزمایش موشک جدید ایران نقض قطعنامه ۲۲۳۱ سازمان ملل است که این کشور را از هرگونه فعالیت در حوزه موشک‌های بالستیک با قابلیت حمل سلاح هسته‌ای منع کرده است. این شامل آزمایش و استفاده از فناوری موشک‌های بالستیک نیز هست.   وزیر خارجه ایران اما در پاسخ به پمپئو گفته بود: «در برجام آزمایش موشک برای ایران ممنوع نشده و قطعنامه 2231 هم صرفاً در مورد موشک‌هایی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای است، اما ممنوع نشده بلکه از ایران خواسته شده از این نوع موشک‌ها استفاده نشود.»   جیمز متیس وزیر دفاع آمریکا نیز ادعا‌ی پمپئو را تکرار کرده و گفته بود تهدید از جانب ایران چند منظوره شده است.   جرمی هانت وزیر خارجه بریتانیا نیز این آزمایش موشکی را تحریک‌آمیز، تهدید کننده و تایید نشده در قطعنامه سازمان ملل خواند و گفت: لندن اعلام می‌کند که تهران باید این روند را متوقف کند.   ۱۳ آذر به در خواست فرانسه و بریتانیا نشست محرمانه‌ای در شورای امنیت سازمان ملل با محوریت آزمایش موشکی اخیر ایران برگزار شد.   پیش از این هیچ یک از مسئولان و مقام‌های نظامی کشور از اجرای آزمایش موشکی چیزی نگفته بودند و معلوم نبود منظور آمریکایی‌ها از آزمایش موشکی کدام آزمایش بوده است. رسانه‌های خارجی پیکان گمانه‌زنی خود را به سمت حمله موشکی انصارالله یمن (حوثی‌ها) به یک پایگاه ائتلاف سعودی در استان مأرب نشانه رفته و گفته‌ بودند شاید منظور پمپئو از آزمایش موشکی، این حمله موشکی گروه انصارالله که مورد حمایت ایران است، باشد.

منبع: رویداد24

کلیدواژه: رویداد24 آزمایش موشک بالستیک مایک پمپئو سردار حاجی زاده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rouydad24.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رویداد24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۶۰۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!

طبق برنامه ظهر دیروز دوشنبه، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در صدر هیئت همراه وارد تهران شد. بر اساس این گزارش، نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای که در اصفهان در حال برگزاری است، دیروز (دوشنبه) با حضور و سخنرانی محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی افتتاح شد. طبق اخبار قرار است که گروسی امروز سه‌شنبه ضمن شرکت در اولین کنفرانس بین‌المللی هسته‌ای اصفهان با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی دیدار و در یک کنفرانس خبری به سؤالات خبرنگاران و رسانه‌های جمعی پاسخ دهد.

به گزارش شرق، رافائل گروسی در بدو ورود مورد استقبال بهروز کمالوندی، سخنگوی سازمان انرژی اتمی قرار گرفت. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عصر دوشنبه هم در مذاکراتی جداگانه با علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

گروسی عصر دیروز هم با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و رایزنی کرد. نکته شایان‌توجه آنجا بود که مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از دیدارش با امیرعبداللهیان مدعی شد که «مجموعه‌ای از اقدامات عملی و ملموس را برای احیای بیانیه مشترک پیشنهاد داده است. رافائل گروسی در پیامی در صفحه شخصی خود در ایکس با اشاره به سفرش به ایران نوشت: «در تهران برای دیدارهای سطح بالا هستم». البته مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از سفر به ایران و در مصاحبه روز ۲۳ آوریل خود با دویچه‌وله آلمان گفته بود جمهوری اسلامی ایران اکنون به جای چند ماه فقط چند هفته با غنی‌سازی اورانیوم به حد مورد نیاز برای بمب اتمی فاصله دارد.

او بااین‌حال در این گفت‌وگو تأکید کرد «این بدان معنی نیست که ایران در این مدت به سلاح اتمی دست می‌یابد یا خواهد یافت. او افزود که غنی‌سازی اورانیوم تا حد مورد نیاز برای استفاده در سلاح هسته‌ای اگرچه هشداردهنده است اما نمی‌تواند مستقیما به دست‌یابی به سلاح هسته‌ای منتج شود». حال که گروسی خبر از انتقال پیشنهاد برای احیای برجام به طرف ایرانی را داده است، گویا فضای این سفر می‌تواند مثبت باشد.

پیرو این نکته، قبل‌تر در گزارشی به مذاکرات پشت‌پرده تهران – واشنگتن در آستانه سفر مدیرکل آژانس اشاره کرده بودیم؛ مذاکراتی که در روزهای گذشته خبرهای مربوط به آن به رسانه‌ها درز پیدا کرده و از سوی دیگر، کشورهایی مانند عمان یا حتی ژاپن به‌طور تلویحی از آمادگی خود برای «میانجیگری» در آن خبر داده‌اند که ادعاهای گروسی و توییت عصر دیروز او و دیدارش پشت درهای بسته با باقری‌کنی و امیرعبداللهیان می‌تواند تأییدی بر آن باشد.

البته حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران هم شامگاه چهارشنبه گذشته در گفت‌وگوی تلفنی با جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا برخی طرف‌های مذاکرات برای احیای برجام را «زیاده‌خواه» دانست و گفت «همکاری آژانس و ایران در مسیر خوب قرار دارد و ما از سفر رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران استقبال می‌کنیم».

به نوشته یورونیوز هم سفر رئیس آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اگرچه به‌واسطه حضور در نخستین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ایران انجام می‌شود اما نفس سفر ارشدترین مقام آژانس با درنظرگرفتن «اختلافات پادمانی حل‌نشدنی» با ایران اهمیت خاصی دارد.

اما با توجه به اینکه تنها شش ماه به برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری ایالات متحده مانده و با درنظرگرفتن نتایج نظرسنجی‌ها زمزمه بر مسند نشستن دوباره دونالد ترامپ به گوش می‌رسد، به نظر می‌رسد جمهوری اسلامی درصدد باشد برای احیای برجام تلاش مضاعفی به خرج دهد.

این در حالی است که برخی از تحلیلگران و ناظران هم اذعان دارند که برجام دیگر قابل بازیابی نیست، زیرا شرایط به کلی تغییر کرده و ایران پیشرفت‌های هسته‌ای برگشت‌ناپذیر بسیاری داشته و گروه ۵+۱ جای خود را به ۴+۱ داده است که تاکنون گامی مؤثر برنداشته‌اند. حال باید دید سفر عالی‌رتبه‌ترین مقام آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای به ایران در آستانه برگزاری نشست شورای حکام چه نتایج ملموس و عینی‌ای را به‌دنبال خواهد داشت.

دیگر خبرها

  • حمله موشکی حزب‌ الله به ۲ پایگاه صهیونیستی
  • حملات پهپادی و موشکی حزب‌الله به دو مقر ارتش اسرائیل
  • کره شمالی ماه گذشته یک موتور موشک با سوخت مایع را آزمایش کرد
  • از مذاکره در تهران تا احیای برجام در واشنگتن؟!
  • «صبر» با چاشنی توازن راهبردی قدرت/ المیادین در یادداشتی از راهبرد ایران در تقابل با رژیم صهیونیستی نوشت
  • دیدار گروسی با وزیر خارجه ایران
  • مسکو: با استقرار موشک‌های آمریکا در آسیا-اقیانوسیه مقابله می‌کنیم
  • بارانی از موشک بر سر صهیونیست‌ها/ شلیک ۷۰ موشک از سمت لبنان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • موشک‌های پاتریوت آمریکا مقهور موشک‌های بالستیک ایران شد