Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- جمعي از اساتيد دانشگاه تهران در نشستي که توسط سازمان بسيج دانشجويي برگزار شد، به تحليل و بررسي حوادث و اعتراضات اخير در کشور فرانسه پرداختند.

به گزارش ايرنا، اين نشست به منظور محکوم کردن سرکوب معترضان فرانسوي توسط پليس اين کشور و برخورد دوگانه کشورهاي مدعي حقوق بشر با اعتراضات در فرانسه و ديگر کشور ها برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نقش فضاي مجازي در ايجاد جنبش جليقه زردها در فرانسه، نقش مشکلات اقتصادي در بروز اعتراضات، برخورد دوگانه کشورهاي مدعي حقوق بشر، احتمال سرايت اين جريان به ديگر کشورها و انتقاد از رسانه هاي داخلي در پوشش اخبار اعتراضات فرانسه از جمله مسائل مطرح شده در اين نشست بودند.
جنبش جليقه زرد ها به جنبشي اطلاق مي شود که در آن معترضان با پوشيدن جليقه هاي زرد براي اعتراض به وضعيت حاکم به خيابان ها مي آيند.
بر اساس قانون کشور فرانسه در هر خودرو بايد يک جليقه زرد وجود داشته باشد تا در زمان بروز حوادث راننده آن را به تن کند و ديگر خودروها بتوانند آن را ببينند؛ بر اين اساس جنبش جليقه زرد ها پس از انتشار ويديو اعتراضي يک زن فرانسوي در فضاي مجازي و در خواست وي براي حضور مردم با جليقه هاي زرد در خيابان ها شکل گرفت.
**جليقه زرد هاي در حال گسترش هستند
سفير پيشين ايران در الجزاير و استاد دانشگاه تهران در اين نشست در رابطه بروز پديده جليقه زردها در فرانسه گفت: اين جنبش با کمک فضاي مجازي شکل گرفته است و دولت فرانسه نيز به دليل ناتواني در کنترل اين فضا با مشکل روبه رو شده است.
حسين عبدي ابيانه با بيان اينکه جنبش جليقه زردها در حال گسترش است، افزود: پس از بالا گرفتن اعتراضات دولت فرانسه ديگر نتوانست آن را به گردن احزاب مخالف بياندازد، از اين رو معترضان را اغتشاشگر خطاب کرد.
نماينده پيشين ايران در يونسکو و عضو هيات علمي دانشگاه تهران نيز در اين نشست با بيان اينکه موضوع افزايش قيمت سوخت نيز اعتراضات را تشديد کرده است، گفت: اعتراضات بسيار در فرانسه رخ داده است اما با استفاده از ابزارهاي رسانه اي آنها را ساماندهي مي کردند، اما در اين جنبش مردم از شبکه هاي اجتماعي استفاده مي کنند.
محمدرضا مجيدي با اشاره به صحبت هاي اخير امانوئل مکرون رئيس جمهوري فرانسه گفت: صحبت هاي مکرون نمي تواند اين اعتراضات را خاموش کند زيرا اقدامات اقتصادي سختگيرانه به اين جريان دامن مي زنند.
رئيس‌جمهوري فرانسه، شب گذشته در يک پيام تلويزيوني با اشاره به اعتراضات اخير در آن کشور از افزايش حداقل دستمزدها و کاهش ماليات بازنشستگان خبر داد.
امانوئل مکرون در نخستين سخنراني تلويزيوني خود پس از شديدترين اعتراضات دو آخر هفته اخير، خواستار بازگشت آرامش به کشور شد و در حالي که اشاره به خشونت هاي پليس اين کشور نداشت، نسبت به خشم عمومي از وضعيت هزينه‌هاي زندگي در فرانسه صحبت کرد.
نماينده پيشين ايران در يونسکو و عضو هيات علمي دانشگاه تهران در بخش ديگري از صحبت هاي خود با بيان اينکه احتمال بروز يک انقلاب در فرانسه وجود دارد، گفت: همان طور که جنبش هاي دانشجويي و کارگري فرانسه در مرزهاي اين کشور باقي نماندند، جنبش جليقه زردها نيز به ديگر کشورها صادر خواهد شد.
يکي ديگر از اساتيد دانشگاه تهران نيز در اين نشست نقش رسانه هاي اجتماعي را در بروز جنبش جليقه زردها موثر دانست و گفت: هر زمان در طول تاريخ يک رسانه جديد روي کار آمد، انقلابي در پي آن شکل گرفت؛ با توجه به اتفاقات فرانسه رسانه هاي اجتماعي مي توانند منجر به بروز انقلاب در اين کشور شوند.
ابراهيم فياض رسانه هاي اجتماعي را قدرتمند دانست و گفت: امروز رسانه هاي اجتماعي از ديگر رسانه ها همچون تلويزيون قوي تر شده اند و مردم تمايل بيشتري براي استفاده از آنها دارند.
وي جنبش جليقه زردها را يک جريان عدالخواهي در مقابل سرمايه داري دانست و گفت: به زودي دانش آموزان و اقشار متوسط نيز درگير جنبش جليقه زرد ها خواهند شد و اين جريان بدون شک شرايط حساس تري را تجربه خواهد کرد.
**دوگانگي رفتار فرانسوي ها
استاد علوم بين المللي دانشگاه تهران در اين نشست رفتار دولت فرانسه با معترضان را دوگانه دانست و اظهارداشت: دولت فرانسه که خود را مدافع حقوق بشر مي داند و مدام در حال اعتراض نسبت به برخورد ديگر کشورها است، امروز به شدت با معترضان کشور خود برخورد مي کند.
احمد مومني راد افزود: زماني که عده اي در سوريه اعتراض کردند، فرانسه به بهانه دفاع از حقوق بشر، شعار `بشار اسد بايد برود` را سر داد و اين کشور را درگير بحران و جنگ کرد؛ امروز حقوق بشر و دمکراسي به ابزاري براي غرب تبديل شده اند تا به اهداف خود در ديگر کشورها دست پيدا کنند.
يکي از اساتيد علوم سياسي دانشگاه تهران نيز در اين نشست درباره عملکرد رسانه هاي داخلي براي پوشش اخبار اتفاقات فرانسه انتقاد کرد و گفت: برخي از رسانه هاي ايران اين موضوع را يا اصلا نمي بينند و يا به عنوان يک اعتراض ساده از آن ياد مي کنند.
محمد صادق کوشکي عنوان کرد: اگر پليسي با يک ‌متهم در داخل کشور برخوردي داشته باشد، اين رسانه ها تا چند روز آن را تيتر يک مي کنند اما امروز سعي در سرپوش گذاشتن براي اتفاقات فرانسه دارند.
وي گفت: وزير خارجه فرانسه پس از اتفافات دي ماه سال گذشته سفر خود را به تهران لغو کرد و ايران را ناقض حقوق بشر خواند. به وجود آمدن جنبش هاي اعتراضي در فرانسه و ديگر کشورهاي اروپايي ناشي از فقر مفرط مردم است.
به گزارش ايرنا، چهار هفته است که پس از اعلام خبر اعمال ماليات بيشتر بر مصرف سوخت تظاهرات جنبش جليقه زردها آغاز شده و اکنون استعفاي مکرون به يکي از خواسته هاي معترضان تبديل شده است.
در درگيري پليس فرانسه با معترضان تاکنون چهار نفر کشته ، بيش از يک هزار و دويست شهروند مجروح و هزاران معترض بازداشت شده اند.
گفته مي شود که با وجود سخنراني آشتي جويانه مکرون و منتفي شدن اعمال ماليات بيشتر بر مصرف سوخت در سال 2019، جليقه زردها به دنبال آن هستند که شنبه آينده نيز تظاهرات خود را در پاريس و ديگر شهرهاي فرانسه ادامه دهند.
حوادث اخير فرانسه ميليونها يورو خسارت برجاي گذاشته است.
سيام*9612**1535
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۶۴۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی

یک رسانه عبری زبان اعتراف کرد، اعتراضات ضد اسرائیلی دانشگاه‌ها اولین نتایج منفی خود برای اسرائیل به همراه آورد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه عبری خبرگزاری تسنیم، روزنامه عبری زبان کالکالیست در گزارشی در این رابطه اعتراف کرد، اعتراضات ضد اسرائیلی دانشجویان گرچه تا به امروز باعث تحریم‌های آکادمیک نشده اما زیان‌های آن برای اسرائیل با توقف سرمایه گذاری‌های علمی آغاز شده است.

شاهار ایلان نویسنده این گزارش آورده است، مبارزات آکادمیک در حال انجام در ایالات متحده و اروپا به طور کلی به شکل اعتراض و نیز تحریم‌های سری و مخفی انجام گرفته اما این نگرانی بزرگ وجود دارد که به تدریج شکل رسمی به خود گرفته و دانشگاه‌های بزرگ و معتبر نیز به آن بپیوندند.

این رسانه در ادامه خبر داد، خطر دیگر آن است که بسیاری از متفکران و مغزهای این دانشگاه‌ها که نخبگان حاکم و آتی آمریکا را تشکیل خواهند داد، موضع خود در در قبال اسرائیل در آینده با توجه به مواضع فعلی خود اتخاذ کنند.

در بخش دیگری از این نوشتار آمده است: به رغم تظاهرات خشونت آمیز و ضد سامی به وقوع پیوسته در دانشگاه‌های آمریکا، کابوس بزرگتری که انتظار اساتید برجسته دانشگاه‌ها و بخش علمی اسرائیل را می‌کشد، عدم سرمایه گذاری دانشگاه‌های معتبر و سازمان‌های علمی بزرگ در فعالیت‌های علمی در اسرائیل است، گرچه هنوز این امر عملی نشده است اما شاهد موارد بسیار زیادی از تحریم‌های غیر رسمی در کنفرانس‌ها و نیز نشریات هستیم.

کالکالیست به اقداماتی همچون لغو توافقنامه همکاری دانشگاه اسلو، متروپولیتن نروژ و دانشگاه تورینو اشاره می‌کند و ادعا می‌کند در حال حاضر این اقدامات فردی بوده و جنبه همه گیری را بین دانشگاه‌ها نگرفته است گرچه اگر یکی از دانشگاه‌های معتبر و بزرگ قرار است دست به اقدام مشابهی بزند احتمالا این دانشگاه اروپایی بوده و کار از ایالات متحده آغاز نخواهد شد، ولی به هر شکل اگر یکی از موسسات دست به این کار بزند این سد روانی شکسته شده و سونامی از تحریم گریبان دانشگاه‌ها و مراکز علمی اسرائیل را خواهدگرفت.

رئیس سابق دانشگاه تخینون اسرائیل در این رابطه به این رسانه می‌گوید: خطر بزرگ دیگری هم در پی این اعتراضات، اسرائیل را تهدید می‌کند و آن اینکه بسیاری از تظاهر کنندگان معترض به اسرائیل از دانشجویان نخبه آمریکایی محسوب می‌شوند که به طور حتم در یک یا دو دهه آینده جزو نخبگان حاکم در کشور خواهند بود و این نگرانی وجود دارد که مواضع آنها نسبت به اسرائیل بر مواضع دولت آمریکا در آن زمان هم علیه تل‌آویو تاثیر گذار باشد.

این رسانه همچنین خبر داد وزیر آموزش عالی رژیم صهیونیستی بودجه‌ای را برای مقابله با جریان ضد اسرائیلی در دانشگاه‌های آمریکا و اروپا اختصاص داده و قرار است برنامه‌ای با مشارکت چند وزارت اسرائیلی برای مقابل به آن تدارک دیده شود.

اعزام 5 بالگرد اسرائیلی به غزه برای انتقال نظامیان مجروحاعتراضات ضد اسرائیلی به دانشگاه برلین کشیده شدبایدن: دانشگاه‌ جای یهودی‌ستیزی نیست

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پژوهشگر فلسطینی: اعتراضات دانشجویی، نتانیاهو، بایدن و حتی ترامپ را سردرگم کرده است
  • روایت رسانه عبری از پیامدهای منفی اعتراضات دانشجویی
  • پلیس فرانسه با هدف پاکسازی دانشگاه علوم‌سیاسی پاریس از دانشجویان تحصن کننده حامی فلسطین وارد عمل شد
  • فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان، دانشگاه‌ها را تعطیل کرد
  • شمار دانشجویان بازداشتی در آمریکا به 2200 نفر رسید
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • سرکوب جنبش‌های اعتراضی دانشجویان حامی فلسطین نشان از عدم پایبندی مدعیان حقوق بشر به آزادی است
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه به دنبال اعتراضات
  • تعطیلی یک دانشگاه در فرانسه بدلیل اعتراضات دانشجویان حامی فلسطین
  • دانشگاهی‌ها و نمایندگان درباره جنبش دانشجویی آمریکا چه گفتند؟