Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@18:28:49 GMT

ایجاد موزه های روستایی در کردستان حمایت می شود

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۶۵۷۰

ایجاد موزه های روستایی در کردستان حمایت می شود

سنندج - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با بیان اینکه از ایجاد موزه های کوچک روستایی حمایت می کنیم، گفت: برای ایجاد این نوع موزه ها در استان درخواست هایی داشته ایم.

محسن علوی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: در حال حاضر تنها در روستای نگل و نی موزه روستایی داریم که موزه روستای نی توسط یکی از ساکنین ایجاد شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی اضافه کرد: در مسجد نگل که قرآن تاریخی آن هم قرار دارد موزه ای ایجاد شده که اشیای مردم شناسی، تابلو خطی و نسخه های خطی قرآن نیز در آن نگهداری می شود.
علوی با بیان اینکه در ایجاد موزه های روستایی تاکید بر وجود آثار مردم شناسی است، افزود: وقتی در کنار جاذبه های طبیعی یک روستا جاذبه هایی همچون موزه وجود داشته باشد انگیزه بیشتری برای حضور گردشگران ایجاد می کند.
وی یادآور شد: برای اینکه چرخ گردشگری بچرخد نیاز به ایجاد جاذبه های جدید یا احیای جاذبه های قدیمی هستیم که موزه روستایی یکی از این جاذبه ها تلقی می شود.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کردستان با اشاره به شناسایی آسیاب قدیمی در روستای صندوق آباد شهرستان قروه گفت: برنامه هایی برای تبدیل این مکان به موزه روستایی داریم.
علوی تاکید کرد: این آسیاب قدیمی در یک محیط 100 متری قرار دارد و وسایل موجود در آن که شامل 2 دستگاه تبدیل آرد، ترازوی قدیمی و سنگ قاپان است که به صورت دست نخورده باقی مانده و قابلیت نگهداری در موزه را دارد.
کردستان دارای یک هزار و 520 اثر تاریخی شناسایی شده شامل آثار باستانی، غارهای طبیعی، درختان کهنسال، میراث منقول، قنات و مکان های طبیعی است که 878 اثر در فهرست آثار ملی ثبت شده که شامل 773 اثر غیر منقول (آثار تاریخی، تپه، محوطه و بنا)، 20 مورد میراث طبیعی، 62 مورد میراث معنوی و 23 مورد میراث منقول است.
6108/9102

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي موزه روستايي ميراث فرهنگي گردشگري

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۶۵۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، سعید نظری ظهر دوشنبه در نشست با صنعتگران فعال کردستان در رشته‌های «رودوزی سنتی» و «سراجی سنتی» اظهار کرد: به‌منظور توسعه و ترویج هنرهای سنتی حفظ، حراست و احیای رشته‌های صنایع‌دستی و حمایت از تولیدکنندگان و هنرمندان صنایع‌دستی باید در اولویت باشد که امسال از برنامه‌های محوری این معاونت است.

وی هدف از برگزاری این نشست را ایجاد تشکل‌های تخصصی و ارتباط هدفمند در صنایع‌دستی استان عنوان کرد و افزود: ثبت و راه‌اندازی شرکت‌های تعاونی و تشکل‌های مردمی می‌تواند راه حلی مناسب برای همکاری بخش خصوصی با بخش دولتی باشد.

نظری یادآور شد: صنعتگران و فعالان صنایع‌دستی می‌توانند در قالب تشکل‌های مردمی با استفاده از توانمندی‌های همدیگر و با هم‌فکری و هم‌افزایی بیشتر برای رسیدن به اهداف مشترک متعالی گام‌های مهمی بردارند.

معاون صنایع دستی اداره‌کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اضافه کرد: تقویت فعالیت صنعتگران نیاز به حمایت از هنرمندان این عرصه را دارد و این مهم توسط اداره‌کل میراث فرهنگی استان مورد توجه خواهد بود.

صنعتگران حاضر در این جلسه ضمن بیان موانع و مشکلات موجود، نماینده‌ای را برای تشکیل تعاونی و هماهنگی‌های لازم انتخاب کردند.

کد خبر 6085522

دیگر خبرها

  • سعدآباد پر حاشیه
  • سعدآباد پرحاشیه
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • رونمایی از نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • رونمایی ازنسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان
  • دو نسخه خطی گلستان سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • هنرمندان صنعتگر کردستان حمایت می‌شوند
  • نسخه‌های خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان رونمایی شد
  • رونمایی از نسخ خطی آثار سعدی در موزه بزرگ خراسان