Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-26@16:29:50 GMT

هراس عربستان ازمعرفي قاتل خاشقجي/ تحليل

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۶۷۲۳

هراس عربستان ازمعرفي قاتل خاشقجي/ تحليل

خبرگزاري آريا - پارس‌تودي- وزير امورخارجه ترکيه اعلام کرد، عربستان از افشاي نام قاتل «جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد سعودي هراس دارد.
«مولود چاووش‌اوغلو» روزسه‌ شنبه در نشست خبري بار ديگر با انتقاد ازنحوه همکاري عربستان درباره پرونده قتل «جمال خاشقجي»، يک مقام عالي‌‌رتبه اين کشور را به ارتکاب اين جنايت متهم کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


«چاووش‌اوغلو» افزود، سعودي‌ها هيچ کمکي به پرونده قتل خاشقجي نکرده‌اند و ترکيه مدارک حاصل از تحقيقات دراين زمينه را دراختيار شرکاي بين‌المللي خود قرار مي‌دهد.
وزيرخارجه ترکيه تصريح کرد، کشورهاي شرکت کننده در نشست اخير گروه 20 در آرژانتين، تحقيقات بين‌المللي را در پرونده قتل جمال خاشقجي خواستار شدند و ترکيه در حال مذاکره با سازمان‌هاي جهاني براي آغاز تحقيقات بزرگ‌‌تر در اين باره است.
«جمال خاشقجي» روزنامه‌نگار منتقد رژيم آل سعود دوم اکتبر 2018، پس از ورود به کنسولگري عربستان در استانبول ترکيه ناپديد شد.
گزارش‌ها حاکي است که وي به دستور «محمد بن سلمان» وليعهد عربستان به قتل رسيده‌است.
پرونده قتل «خاشقجي» روزنامه نگارمنتقد رژيم آل سعود نه تنها باعث افزايش فشارها بر پادشاهي عربستان شده، بلکه انزجار بسياري از کشورهاي جهان را از مقامات رژيم آل سعود برانگيخته است.
عربستان اکنون در شرايطي است که به دلايل مختلفي در انزواي سياسي به سر مي‌برد. اين کشور پس ازگذشت نزديک به سه سال از تجاوز خود به يمن نتوانسته است به اهداف خود دست بيابد و و نتيجه عمليات نظامي عربستان به يمن بحران انساني گسترده در اين کشور بوده‌است.
از سوي ديگر بحران و شکاف درشوراي همکاري خليج فارس سبب شده است که عربستان نتواند همچون گذشته نقش پدرخوانده زورگوي خود را در برابر اعضاي اين شورا اجرا کند.
در چنين شرايطي رسوايي ناشي از قتل «جمال خاشقجي» سبب شده‌است که عربستان بيش از پيش در انزواي سياسي قرار بگيرد و متحدان نزديک اين کشور نيز به واسطه فشارهاي بشر دوستانه وادار شده‌اند تا اقدامات عربستان را مورد تقبيح قرار دهند.
ازهمين فشارهاي سياسي ناشي از اين رسوايي در کنار ناکامي‌هاي سياست خارجي عربستان وليعهد جوان و بي‌تجربه اين کشور را در شرايط متزلزل سياسي قرار داده است وي که با تندخويي و خشونت به دنبال حذف مخالفان خود بود اکنون عربستان را وارد بي‌ثباتي گسترده‌اي کرده‌است که محصول ماجراجويي شخص وي بوده‌است.
«تامارا کافمن وايت» Tamara Cofman Wittes کارشناس موسسه بروکينگز در اين خصوص مي‌نويسد: «محمد بن سلمان مسئول رسمي قتل خاشقجي است و نمي‌تواند از نتايج آن بگريزد. وي بايستي مسئوليت آنچه را که رخ داده است را بپذيرد.»
با اين حال وي مي‌داند که درصورت پذيرفتن مسئوليت قتل «خاشقجي»، بايستي با مسئوليت حقوقي و همچنين رسوايي ناشي از چنين ماجراجويي رو به رو شود. امري که ممکن است حتي سبب وادار ساختن وي به کناره گيري شود.118/120
نويسنده: منوچهر شفيعي
کليدواژه ترکيه جمال خاشقجي

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۶۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فیلم| هراس افسران صهیونیست از پاسخ تنبیهی ایران

دریافت 5 MB

دیگر خبرها

  • پنج بازیکن برتر تاریخ فوتبال از نگاه جمال موسیالا
  • هراس و نگرانی مقامات آلبانی پس از عملیات وعده صادق
  • جمال موسیالا یا مانوئل نویر؟ واکنش زیبای ستاره جوان آلمانی در تمرینات بایرن مونیخ / فیلم
  • تجزیه و تحلیل نظام برنامه‌ریزی کشور و تبیین نقشه‌راه برنامه هفتم توسعه
  • فیلم| هراس افسران صهیونیست از پاسخ تنبیهی ایران
  • رئیس جمهور ونزوئلا: آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • رئیس جمهور ونزوئلا : دوستی ما با ایران واقعی و راهبردی است و نه سیاسی و موقت/ آیت‌الله خامنه‌ای تحلیل دقیق و عمیقی از تحولات دنیا دارند
  • پشت پرده مقاومت رئیسی برای عزل وزیر اقتصاد /همین افاضات برای برکناری آقای وزیر کافی نیست؟
  • سیل در روستای ده‌جمال بهاباد
  • جهانگیری: از نظر توسعه و اقتصاد، نصف ترکیه و عربستان شده‌ایم