Web Analytics Made Easy - Statcounter

«اوتیسم» یا در خودماندگی، یکی از اختلالات عصبی است که با وجود گذشت سال‌ها و پیشرفت علم هنوز علت و درمانی برای آن یافت نشده و از آن با عنوان مهمان ناخوانده‌ای یاد می‌کنند که قصد رفتن ندارد.

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری دانشجو، نوزادش که به‌دنیا آمد مانند بسیاری از نوزادان روی کره زمین بود. بدون کوچکترین نقصی، حتی در دوران جنینی هم آزمایشات چیزی نشان نمی‌داد، کم‌کم که بزرگ‌تر می‌شد تفاوت‌هایی را در او مشاهده می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نامش را که صدا می‌زد با واکنشی از سوی کودک مواجه نمی‌شد، حتی همچون کودکان همسن خود از خود تولید صدا نداشت، اشیا را نمی‌گرفت و به اطرافیان نمی‌خندید.

کمی که بزرگتر شد و زمان راه رفتنش فرا رسید باز هم مانند همسالان خود نبود و نمی‌توانست راه برود، هر زمان که موضوع را در میان فامیل مطرح می‌کرد مادربزرگ کودک می‌گفت: «بسیاری از کودکان هستند که دیر راه می‌روند و یا اینکه دیر به حرف می‌آیند، مشکلی نیست، پسر همسایه‌مان هم تا مدت‌ها راه نمی‌رفت، پنج ساله که بود مادرش او را به پشت می‌کشید، همه تصور می‌کردیم مشکل ذهنی دارد، اما امروز مهندس شده است».

مادر دلخوش به‌این گفته‌ها و بی‌توجه به فرصت‌های طلایی که گذشت زمان از او و فرزندش می‌گرفت، زندگی می‌گذراند تا اینکه روزی طاقتش طاق شد و کودکش را نزد روانشناس کودک بُرد و در عین ناباوری به او گفتند «فرزند شما معلولیت ذهنی دارد!»

پدر و مادر که این را شنیدند، عصبانی شده و مطب دکتر را ترک کردند و از ترس حرف مردم و گفته بزرگتر‌ها به‌دنبال راه چاره نرفتند؛ هرچند که پزشک مربوطه نیز به‌درستی بیماری را تشخیص نداده بود، تا اینکه پس از چند سال و زمانی که ریحانه هفت ساله شده و زمان رفتنش به مدرسه فرا رسیده بود توسط مدیر مدرسه که او نیز کودکی مبتلا به اوتیسم داشت؛ با بیماری تحت عنوان «اوتیسم» آشنا شدند و پس از مراجعه به مراکز توانبخشی، متوجه شدند که ریحانه به اوتیسم مبتلا است.

نکته دردآور اینکه به دلیل تبعیت از گفته‌های فامیل و آشنایان، زمان طلایی تشخیص این اختلال گذشته بود و قطعا ریحانه همچون دیگر کودکان به آن حد از بهبودی دست نخواهد یافت.

اوتیسم بین ۱۸ تا ۳۶ ماهگی خود را نشان می‌دهد

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا در گفتگو با خبرگزاری فارس، به ارائه تعریفی در خصوص بیماری اوتیسم پرداخت و گفت: اوتیسم یک دسته از اختلالات عصبی رشدی است که ارتباطات کلامی، غیرکلامی و تعاملات اجتماعی کودکان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

اکرم نجفیان ضمن اشاره به این نکته که این دسته از اختلالات خود را در مرحله اول در ارتباطات کلامی و تعاملات اجتماعی نشان می‌دهند، اظهار کرد: این اختلال بین ۱۸ تا ۳۶ ماهگی خود را نشان می‌دهد.

وی در خصوص راه‌های شناسایی این بیماری، افزود: راه تشخیص این بیماری سخت نیست و تنها کافی است که والدین کودک خود را با دیگر کودکان همسال خود مقایسه کنند، البته این نکته به‌معنی این نیست که هر فردی توان تشخیص اوتیسم را دارد، بلکه تنها می‌تواند با مقایسه، به یک تشخیص اولیه برسد.

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا تصریح کرد: با توجه به اینکه علت اوتیسم هنوز مشخص نشده است، بنابراین این اختلال پیش از تولد قابل رؤیت نیست و هیچ آزمایشی نمی‌تواند آن را تشخیص دهد.

نجفیان ادامه داد: به‌‍ این دلیل، به این بیماری یک اختلال عصبی رشدی گفته می‌شود که خود را در مغز و در عملکرد و حین رشد نشان می‌دهد و یک علت جسمانی ندارد.

وی درگیر کردن مهارت‌های کلامی و غیرکلامی، اجتماعی، چشمی، لبخند و واکنش نشان ندادن را بخشی از علائم این اختلال برشمرد.

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا تصریح کرد: واکنش نشان ندادن به صدا و یا نامیدن نام خود، نگاه نکردن به چشم دیگران، فقدان اشاره و قان و قون کردن و فقدان لبخند را بخشی از نشانه‌های یک سالگی و فقدان داشتن تک کلمه تا پایان ۱۶ ماهگی، فقدان بازی‌های وانمودی و از دست دادن مهارت‌های زبانی را از علائم دوسالگی این اختلال توصیف کرد.

تنها متخصصین، توان تشخیص اوتیسم را دارند

نجفیان تاکید کرد: البته به محض رؤیت چنین ویژگی‌هایی در هر کودک، نمی‌توان به او برچسب اوتیسم زد و تنها متخصصین این حرفه می‌توانند این اختلال را تشخیص دهند.

وی به مداوای خانگی و باور‌های نادرست نسبت به این بیماری اشاره و تصریح کرد: متاسفانه باور‌های نادرستی در خصوص این بیماری وجود دارد که همین امر سبب شده در بسیاری موارد تشخیص بیماری دیرهنگام رخ دهد و مشکلات بسیاری را گریبانگیر کودک و خانواده کند.

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا یادآور شد: به‌طور مثال، ممکن است کودک در راه رفتن و یا سخن گفتن مشکل داشته باشد و بزرگان خانواده و فامیل این را نقص ندانسته و مواردی از اختلال کلامی و یا راه رفتن را در فامیل مثال بزنند که پس چند سال بهبود یافته‌اند.

نجفیان تاکید کرد: چنانچه خانواده‌ها به موقع به مراکز غربالگری مراجعه و کودک خود را به پزشک متخصص نشان دهند، بهبودی را در کودکان خود مشاهده خواهند کرد.

وی ادامه داد: فرم‌هایی در خانه‌های بهداشت، مهد‌های کودک و مطب پزشکان مختصص کودکان و نوزادان توزیع شده است که در این فرم‌ها ۱۰ سوال وجود دارد و چنانچه خانواده‌ها به دو سوال پاسخ مثبت دهند، به‌طور حتم باید کودک خود را برای غربالگری به مراکز مربوطه ببرند.

اوتیسم درمان‌ناپذیر است/ از هر ۱۰۰ تولد، یک متولد اوتیسمی در ایران

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا بیان کرد: البته با توجه به اینکه علت پزشکی این بیماری مشخص نیست، بنابراین درمان‌ناپذیر است، اما می‌توان تاحدودی در بهبودی آنان نقش‌آفرینی کرد.

نجفیان در رابطه با تعداد بیماران اوتیسم در ایران گفت: در جدیدترین آماری که در کشور‌های اروپایی منتشر شده است از هر ۶۸ تولد یک مورد مبتلا به اوتیسم هستند و در برخی کشور‌های دیگر این عدد یک بیمار در هر ۴۵ تولد است؛ در ایران این رقم یک بیمار در هر ۱۰۰ تولد گزارش شده است.

وی ادامه داد: آمار ایران نسبت به‌دیگر کشور‌ها وضعیت بهتری را نشان می‌دهد، اما باید به این نکته توجه کرد که بسیاری در کشور هستند که به مراکز تشخیص اوتیسم مراجعه نکرده و نمی‌کنند و نسبت به این بیماری ناآگاهند.

هزینه‌های بالای مبتلایان به اوتیسم

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا در بخش دیگری از سخنان خود، به‌هزینه‌های این بیماری اشاره کرد و افزود: باتوجه به‌اینکه این اختلال سطح وسیعی از مهارت‌های کودک را درگیر می‌کند و یادگیری را برای آنان دشوار می‌سازد، بنابراین نیازمند خدمات بسیاری نظیر بازی‌درمانی، آموزش خواندن و نوشتن و گفتاردرمانی هستند که تامین این مهارت‌ها، هزینه‌های بالایی را می‌طلبد.

نجفیان با بیان اینکه این بیماری هنوز جزو بیماری‌های خاص محسوب نمی‌شود، تصریح کرد: به‌همین علت تحت پوشش بیمه نیستند و چنانچه خانواده‌ای بیمه تکمیلی نداشته باشد، با مشکلات بسیاری مواجه می‌شود.

وی گفت: در حال حاضر یارانه‌ای که دولت به این کودکان اختصاص داده است، ۴۶۰ هزار تومان برای هر کودک است که طبیعتا کودکانی می‌توانند از این یارانه بهره‌مند شوند که در یکی از ۹۰ مرکز آموزشی توانبخشی سطح کشور ثبت‌نام کرده باشند.

پسران ۵ برابر بیشتر از دختران گرفتار اوتیسم می‌شوند

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا با اشاره به این نکته که پسر‌ها چهار تا پنج برابر دختران به این بیماری گرفتار می‌شوند، عنوان کرد: آنچه که تاکنون در خصوص علت این بیماری کشف شده، این است که ریشه ژنتیکی دارد.

نجفیان اضافه کرد: هر خانواده‌ای در صورت داشتن یک کودک اوتیسمی ۱۹ درصد احتمال اینکه فرزند دوم‌شان نیز گرفتار اوتیسم شود وجود دارد، چنانچه دوقلو‌های دوتخمکی گرفتار این بیماری شوند احتمال اینکه قل دوم نیز گرفتار شود ۳۱ درصد و چنانچه دوقلو‌های یک تخمکی گرفتار شوند احتمال درگیر شدن قل دوم ۷۷ درصد خواهد بود.

وی در رابطه با آینده این کودکان، اظهار کرد: چنانچه این کودکان از هوش عادی و کلام مناسب برخودار باشند، می‌توانند در مدارس عادی تحصیل کنند و در صورت شدید بودن اختلال، در مدارس اوتیسمی که در سراسر کشور وجود دارد، پذیرش می‌شوند.

مدیر موسسه آموزشی توانبخشی آوا گفت: در مشهد هشت مدرسه اوتیسم وجود دارد که شامل دو مرکز غیرانتفاعی و ۶ مرکز دولتی است.

آمار دقیقی در خصوص مبتلایان به اوتیسم وجود ندارد

کارشناس اوتیسم اداره کل بهزیستی خراسان رضوی هم در خصوص تعداد مبتلایان به اوتیسم در این استان به خبرگزاری فارس گفت: با توجه به‌اینکه شرایط تشخیص همه مبتلایان فراهم نیست آمار دقیقی در خصوص تعداد مبتلایان نداریم.

سمانه طاهری با اشاره به این موضوع که متاسفانه بسیاری از خانواده‌ها به مراکز بهزیستی مراجعه نمی‌کنند، ادامه داد: به‌همین دلیل است که آمار دقیقی از میزان مبتلایان به‌اوتیسم وجود ندارد، بر اساس آمار جهانی یک درصد از موالید را مبتلایان به اوتیسم دربر می‌گیرند که این میزان در ایران نیز تایید شده است، بنابراین می‌توانیم بگوییم تعداد مبتلایان به اوتیسم در کشور یک درصد موالید هستند.

وی بیان کرد: در خراسان رضوی هشت مرکز توانبخشی اوتیسم وجود دارد که ۶ مرکز در مشهد، یک مرکز در سبزوار و یک مرکز در شهرستان نیشابور است و ۲۷۸ کودک اوتیسمی در حال حاضر تحت پوشش این مراکز قرار دارند و این تنها آماری است که ما از آنان در استان داریم.

کارشناس اوتیسم اداره کل بهزیستی خراسان رضوی کاردرمانی، گفتار درمانی، بازی درمانی و هنر درمانی را بخشی از خدمات ارائه شده توسط این مراکز به‌کودکان مبتلا به‌اوتیسم برشمرد و تصریح کرد: همچنین مسؤولان فنی و مدیران مراکز در کارگاه‌های ویژه اختلالات اوتیسم که توسط اداره کل بهزیستی استان برگزار می‌شود شرکت می‌کنند تا بتوانند بهتر به‌این کودکان خدمت ارائه دهند.

طاهری ضمن بیان اینکه بیماری اوتیسم در دوره جنینی قابل تشخیص نیست، عنوان کرد: البته بهزیستی به منظور شناسایی و ارائه خدمات به این کودکان، اقدام به‌غربالگری کودکان دو تا پنج سال کرده و پرسشنامه‌هایی ۱۰ سوالی را در سطح مهد‌های کودک، خانه‌های بهداشت و مطب پزشکان کودک توزیع و از خانواده‌ها خواسته می‌شود که این پرسشنامه‌ها را پر کنند، چنانچه آنان به سه سوال و یا بیشتر پاسخ مثبت بدهند از آنان خواسته می‌شود به‌متخصصین بهزیستی مراجعه و در آنجا آزمون تشخیص اوتیسم از کودکان گرفته شده و در صورت تشخیص بیماری، به‌کمیسیون تشخیص معلولیت معرفی و وارد سیکل خدمات‌رسانی می‌شوند.

وی در بخش دیگری از این گفتگو در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه‌ای مخصوص به‌کودکان اوتیسم تعلق می‌گیرد یا خیر، اظهار کرد: بهزیستی برای بخشی از این کودکان ماهانه ۴۶۰ هزار تومان برای هر نفر یارانه اختصاص می‌دهد که این مبلغ به‌مراکز توانبخشی داده می‌شود و باتوجه به اینکه این مراکز خصوصی هستند علاوه بر این مبلغ، خانواده نیز ماهانه ۱۸۰ هزار تومان به جز هزینه ایاب و ذهاب به مراکز می‌دهند.

این کارشناس اوتیسم اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص هزینه‌های درمانی این کودکان نیز، گفت: چنانچه پزشک روانشناس آنان تشخیص دهد، دارو‌هایی برای آنان تجویز می‌شود در غیر این صورت داروی خاصی مصرف نمی‌کنند.

نیازمند فرهنگ‌سازی زیربنایی هستیم

طاهری به‌موضوع فرهنگ‌سازی تاکید و خاطرنشان کرد: در تمامی زمینه‌ها نیازمند یک فرهنگسازی زیربنایی هستیم تا جامعه با این اختلال آشنا شود، تا شرایط حضور کودکان و خانواده‌هایی که با اختلال اوتیسم روبرو هستند در جامعه فراهم شود.

وی با بیان اینکه اوتیسم باید به‌عنوان یک تفاوت به‌جامعه شناسانده شود، عنوان کرد: این کودکان در مکان‌های شلوغ و پرسروصدا بی‌قرار می‌شوند و ممکن است دست به‌رفتار‌های مخرب بزنند؛ به‌همین دلیل، می‌طلبد جامعه بیشتر با این اختلال آشنا شوند تا دسترس‌پذیری برای این کودکان و خانواده‌های آنان در جامعه افزایش یابد.

کارشناس اوتیسم اداره کل بهزیستی خراسان رضوی گفت: متاسفانه علل ابتلا به این اختلال هنوز ناشناخته است.

هزینه ۲.۵ میلیونی نگهداری از یک کودک اوتیسم

یکی از عمده‌ترین مشکلات در بحث بیماری اوتیسم، مشکل شناسایی این بیماری است. در واقع ناآگاهی خانواده‌ها و جامعه از این بیماری و نبود اطلاع‌رسانی مناسب در این زمینه، موجب شده است تا بسیاری از این کودکان در زمان طلایی درمان که پیش از سه سالگی است، شناسایی نشوند به‌همین علت آمار دقیقی از تعداد مبتلایان به‌اوتیسم در کشور وجود ندارد.

از تشخیص دیرهنگام که بگذریم هزینه‌های درمان این اختلال با توجه به‌اینکه بخش گسترده‌ای از مهارت‌های کودکان را درگیر می‌کند، بسیار بالاست؛ به‌طوری‌که طی تماسی که با مراکز مشاروه و درمان داشتیم هزینه هر ساعت گفتاردرمانی و یا کاردرمانی را ۶۰ هزار تومان عنوان کردند، همچنین کارشناسان عنوان می‌کنند هزینه ماهانه نگهداری از هر بیمار اوتیسم، میانگین دو و نیم میلیون تومان برای خانواده آب می‌خورد که از این میزان تنها ۴۶۰ هزار تومان را دولت آن هم به‌کودکانی که در مراکز توانبخشی عضویت داشته باشند، پرداخت می‌کند و مابقی را خانواده باید تقبل کند؛ حال خانواده‌ای که از تمکن مالی برخوردار نباشد به‌طور حتم کودکش از این خدمات درمانی محروم می‌ماند.

این میزان هزینه می‌طلبد که دولت نگاه ویژه‌تری نسبت به این بیماران و خانواده‌های آنان داشته باشد و با پرداخت یارانه بیشتر و یا درنظر گرفتن بیمه خدمات توانبخشی، به داد خانواده‌ها برسد تا خانواده‌ها صرفنظر از درد تحمل یک کودک مبتلا به اوتیسم، حداقل از بابت هزینه‌های درمان خیالی آسوده داشته باشند، البته نباید مشارکت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها و افزایش کمک‌های آنان برای کاهش مشکلات را نادیده گرفت.

منبع: فارس

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: اوتیسم بیماری صعب العلاج نوزادان کودکان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۷۶۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم

خانواده‌‌های بیماران اوتیسم در استان کردستان به دلیل نبود مرکز نگهداری با مشکلات بسیاری دست‌وپنجه نرم می‎‌کنند، بهزیستی برای رفع این دغدغه‌ها مرکز جدید نگهداری موقتی راه‌اندازی می‌کند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، حسین رسولی ظهر امروز به مناسبت تبریک سال نو با حضور در دفتر خبرگزاری بین‌المللی تسنیم در استان کردستان از بخش‌های مختلف بازدید و با خبرنگاران این رسانه گفت‌وگو کرد.

وی از تلاش‌های خبرنگاران تسنیم در انعکاس اخبار و برنامه‌های بهزیستی و پیگیری مطالبات جامعه هدف در کردستان قدردانی کرد و گفت: اعتقاد راسخ به رسانه داشته و همواره خود را موظف به پیگیری دانسته و معتقدم با همراهی اصحاب رسانه می‌توان بسیاری از مشکلات را شناسایی و برطرف کرد.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان با اشاره به گزارش اخیر خبرگزاری تسنیم در تاریخ 28 اسفندماه سال گذشته با عنوان «فرشته‌هایی که طعم تلخ "اوتیسم" را چشیده‌اند + فیلم» تصریح کرد: از انعکاس مطالبات خانواده کودکان اوتیسمی قدردانی می‌کنم، این گزارش را بنده بلافاصله خواندم، بیماران و خانواده‌های دارای فرزندان اوتیسم یک از مخاطبان و جامعه هدف بهزیستی است، اوتیسم برای ما و خانواده‌ها دغدغه‌مندترین نوع معلویت است.

وی افزود: ناآرامی و بیقراری فرد اوتیسم باعث درگیری خانواده‌ها با این بیماری می‌شود به طوری‌‌‌که خانواده‌هایی هستند که پس از 6 ماه نتوانسته‌اند حتی بیرون از خانه بروند، بنابراین گرفتاری و دغدغه این عزیزان فراتر از آن چیزی است که جامعه می‌بیند.

رسولی از ارائه خدمات مختلف به بیماران اوتیسم همانند سایر گروه‌های معلولان در استان خبر داد و عنوان کرد: برنامه‌های دیگری همچون توانمندسازی، غربالگری، آموزشی و آگاه‌سازی در دستور کار بوده و در همین راستا یک مرکز در سنندج در حال فعالیت بوده و خدمات کاردرمانی، گفتاردرمانی، فیزیوتراپی، روانشناسی و آموزشی به جامعه هدف ارائه می‌شود.

وی با تأیید اینکه اختلالات طیف اوتیسم منجر به عوامل چالش بر انگیز ویژه‌ای از قبیل انزوای اجتماعی، مشکلات پزشکی، مشکلات در نگهداری شغل و فشار مالی برای خانواده‌ها می‌شود، اظهار کرد: با همه این مشکلات، باید خانواده‌ها نیز پای کار بیایند و در امر درمان، توانمندسازی و آموزش فرزندانشان در مراکز روزانه توانبخشی اوتیسم همکاری داشته باشند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تأکید کرد: والدین کودکان مبتلا به اختلالات طیف اوتیسم باید در امر درمان مشارکت داده شوند و این مشارکت باید از سنین پایین آغاز شود. مداخله زود هنگام باعث کاهش مشکلات رفتاری و کلیشه‌ها در کودکان طیف اتیسم، افزایش تعاملات اجتماعی، بهبود ارتباط و کاهش نگرانی والدین در خصوص فرزندانشان می‌شود.

وی خواستار همکاری خانواده‌ها برای حضور کودکان اوتیسم در مراکز روزانه توانبخشی تحت نظارت بهزیستی در سنندج شد و بیان کرد: آموزش و مداخله به موقع و مؤثر از طریق فراهم آوردن اطلاعات مؤثر درباره شرایط کودک اوتیسم و نحوه کار با آنان باعث سازگاری و انعطاف پذیری والدین می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان اعلام کرد: بهزیستی استان برای آموزش و توانمندسازی این عزیزان ماهانه 70 درصد از هزینه‌ها یعنی برای هر یک نفر سه میلیون و 200 هزار تومان را به مرکز سنندج پرداخت کرده و تنها 30 درصد از هزینه‌ها برعهده والدین بوده که در برخی موارد نیز حتی پولی از خانواده‌هایی که توانایی مالی ندارند، گرفته نمی‌شود یا 10 درصد گرفته می‌شود.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها نگاهشان به مراکز روزانه توانبخشی اوتیسم، برای نگهداری فرزندانشان موقتی باشد نه مداوم؛ درباره چرایی نبود مراکز نگهداری ویژه اوتیسمی‌های بالای 15 سال توضیح داد: سخت‌گیری در صدور فرایند مجوزهای مراکز روزانه اوتیسم و نبود مراکز متعدد ناشی از سیاست کشوری بوده و علی‌رغم پیگیری‌های متعدد امسال یک مجوز برای شهرستان سقز اخذ شده است. هدف بهزیستی پذیرش این افراد در مراکز به صورت 6 ماهه بوده که در این مدت توانمندسازی و کار درمانی انجام و سپس در کنار خانواده به زندگی خود ادامه دهد.

رسولی اضافه کرد:  ایزوله کردن فرد اوتیسم همانند تشدید این بیماری بوده و نباید از جامعه جدا شوند چراکه در این صورت ناراحتی روحی و روانی نیز به بیماری آنان اضافه می‌شود.

وی گفت: در راستای رفع مشکلات این حوزه؛ یک مرکز اوتیسم با ظرفیت پذیرش 100 نفر در سقز راه‌اندازی می‌شود که اکنون زمین آن توسط خیرین خریداری شده و امیدواریم تا سال آینده به اتمام برسد و آغاز به کار کند.

مدیرکل بهزیستی استان کردستان تشکیل انجمن اوتیسم در استان را ضروری و در شناسایی و ارائه خدمات به این جامعه هدف را بسیار تأثیرگذار دانست و افزود: اگر خانواده‌ها همراهی کنند، ما نیز هر آنچه که لازم باشد، از آنان حمایت خواهیم کرد. حتی حاضریم هزینه ایاب و ذهاب برای حضور در مراکز روانه را تقبل کنیم، آمادگی برگزاری اردوی تفریحی ویژه این جامعه هدف را داریم.

وی افزود: این کودکان و خانواده‌های اوتیسمی نیز همانند سایر گروه‌های معلولان از خدمات مستمری و غیرمستمری متناسب با نیاز ایاب و ذهاب، کمک هزینه مسکن، تحصیل و تسهیلات اشتغال‌زایی برخوردار می‌شوند و نگاهمان به همه جامعه هدف یکسان است. ارائه خدمات و پیگیری مشکلات این عزیزان را وظیفه دانسته و از هیچ تلاشی دریغ نخواهم کرد.

رسولی با یادآوری اینکه جامعه اوتیسمی نیازمند حضور در جامعه و همراهی خانواده‌ها هستند، تأکید کرد: اقشار مختلف جامعه نیز نگاهشان به این عزیزان همانند سایر افراد باشد.

در ادامه گوشه‌ای از مشکلات جامعه اوتیسم و برنامه‌های بهزیستی برای رفع نگرانی‌ خانواده‌ها را به صورت ویدئویی ببینید:

.

انتهای پیام/481/

دیگر خبرها

  • تشخیص بیماری زوال عقل با اجسام لویی قبل از بروز علائم ممکن شد
  • با مشاهده قیمت این داروها مغزتان سوت می‌کشد؛ از ژن درمانی و پیری زودرس تا سرطان چشم
  • برپایی نمایشگاه نقاشی کودکان اوتیسم در کاشان
  • برپایی دومین نمایشگاه آثار نقاشی کودکان مبتلا به اوتیسم
  • چگونه با کودکان درباره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • چگونه با کودکان در باره بیماری صعب‌العلاج والدین صحبت کنیم؟
  • شما هم می توانید یک یتیم را سرپرستی کنید ؛ با هزینه اندک شما و همت والای "ماه"
  • نگهداری ۱۰ کودک در شیرخوارگاه امام علی(ع) شهرکرد
  • راه‌اندازی مرکز جدید نگهداری بیماران اوتیسم در کردستان+فیلم
  • تعداد کودکان شیرخوارگاه های استان تهران به زیر ۱۰۰ کودک رسید