«سلبریتیها» در شبکه پنج زیر ذرهبین میروند
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۸۰۱۶
خبرگزاری تسنیم: امروز رویدادهای مختلفی روی آنتن رادیو و تلویزیون میآید که در این بسته خبری مروری بر آنها داریم:
اعضای شورای سیاستگذاری جشنواره تلویزیونی جامجم منصوب شدند
طی حکمی از سوی سیدمرتضی میرباقری معاون سیمای رسانه ملی، داود میرباقری، مرتضی رزاق کریمی، علی اصغر پورمحمدی، رضا پورحسین، عبدالکریم خیامی، امیر سحرخیز و مهدی فرجی در احکامی به عنوان اعضای شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم منصوب شدند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
سیاستگذاری، هدایت، تصویب دستورالعملها و آییننامهها و نظارت بر حسن اجرای بخشهای مختلف جشنواره از اهم وظایف شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جامجم محسوب میشود که در حکم معاون سیما بر آن تأکید شده است.
چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی، داشتن ظرفیت متنابهی برای برگزاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جامجم، معرفی برنامهسازان و هنرمندان برخاسته از متن و بطن انقلابی رسانه ملی است.
ارزیابی آثار تولید شده در رسانه ملی، ایجاد بستری برای رقابت، تقویت ابتکار و خلاقیت دستاندرکاران تولید، ارتقای کیفی تولیدات سیما، فراهم کردن زمینههای مناسب برای شناسایی توانمندیها و کشف استعدادهای جوانان، ایجاد فرصتهای مناسب برای تبادل افکار و انتقال تجارب برنامهسازان و دستاندرکاران رسانه، از مهمترین اهداف برگزاری جشنواره تلویزیونی جام جم به شمار میرود که در این حکم به آن اشاره شده است.
همچنین روز گذشته مسعود احمدی افزادی با حکم معاون سیما به سمت دبیر و عضو شورای سیاستگذاری پنجمین جشنواره تلویزیونی جام جم منصوب شد.
نبرد نابرابر قدرت و حقیقت در "کیمیاگر" تلویزیون
شبکه پنج سیما به تازگی سریال کرهای به نام" کیمیاگر" را هرشب ساعت ۲۱ روانه آنتن میکند که نگاهی به موضوع و ساختار این سریال از چند زوایه قابل بررسی است. اول کیمیاگر را باید سریالی متفاوت از دیگر آثار تلویزیونی کرهای دانست که تاکنون مخاطبان شاهد پخش آن از رسانه ملی بوده است. جومونگ، افسانه بادها، دختر امپراطور و ... نمونهای از سریالهای کرهای هستند که محور داستان آن افسانهها قدیمی با هدف نشان دادن بخشی از تاریخی این کشور و یا نبرد قهرمانان آنها بر سر قدرت و کشورگشایی بوده است. اما کیمیاگر روایتی از فساد و انهدام ارزشهای اجتماعی و اخلاقی در بازار رقابت پول و اقتصاد را به تصویر میکشد.
داستان سریال با روایتی از زندگی کیم دو هیون شروع میشود. پسرکی که در خانوادهای فقیر به دنیا میآید و پس از تلاش و سختی بسیار در دانشگاه به عنوان یکی از بهترین دانشجویان مشغول به تحصیل میشود. جذابیت داستان از زمانی شروع میشود که کیم دو هیون به دنبال شغلی آیندهدار است و طی همین مسیر با خانوادهای بسیار متمول به نام "پیل سانگ" آشنا میشود؛ بعد از مدتی به عنوان وکیل در این خانواده آغاز بکار میکند، ولی او در مییابد آنها ثروت خود را به وسیله کارهای خلاف و پول شویی به دست میآورند. مضمون و نکته مهم داستان نبرد بین قدرت و ثروت و حقیقت است.
فساد اقتصادی و پولشویی خانواده "پیل سانگ" محور اصلی داستان سریال کیمیاگر است که پیش روی کیم قرار میگیرد و او در مقابل این فساد اقتصادی تنهاست. کیمیاگر همان میداس محصول سال ۲۰۱۱ کره جنوبی است که از شنبه تا پنج شنبه هرشب به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه پنج سیما پخش شد.
با کتایون ریاحی در تهران کلینیک رادیو تهران
کتایون ریاحی بازیگر سینما، تلویزیون، مدیرعامل و بنیانگذار بنیاد نیکوکاری کمک امروز مهمان برنامه «تهران کلینیک» از رادیو تهران است.
مریم آصفی تهیه کننده برنامه گفت: برنامه «تهران کلینیک» در زمینههای مختلف پزشکی و سلامت و روانشناسی با هدف آگاهی بخشی به مخاطبان در حوزه سلامت تهیه و پخش میشود. امروز با کتایون ریاحی مدیرعامل بنیاد خیریه کمک گفتگو میشود. بنیاد نیکوکاری کمک در اسفندماه سال ۹۱ توسط کتایون ریاحی و با کمک سازمان بهزیستی در جزیره کیش افتتاح شد، فعالیت پایه و اصلی این بنیاد کمک به کودکان ناشنوا و نیازمند جراحی کاشت حلزون است.
وی ادامه داد: برنامه امروز تهران کلینیک از رادیو تهران هم با موضوع بررسی جراحی کاشت حلزون در گفتگو با کتایون ریاحی و یک متخصص گوش و حلق و بینی روی آنتن میرود.
به گفته این تهیهکننده، برنامه متشکل از آیتمهای مختلف پزشکی است که هر روز حداقل ۵ الی ۶ آیتم در آن پخش شود. آیتمهای برنامه تهران کلینیک شامل، آیتم کارشناسی (پوست و مو، روانشناسی، مهارتهای فرزندپروری، چاقی و لاغری و زیبایی، بهداشت فردی، بیماریهای تابو مثل ایدز و...) است که در این زمینهها به مدت ۲ الی ۳ دقیقه در هر برنامه صحبت میشود.
علاوه بر این؛ بخشها که با قالبهای مختلفی از جمله گزارش، طنز، روایی، گزارش خبری و ... روی آنتن میروند.
آصفی افزود: به دلیل اینکه برنامه ریتمِ بالایی دارد و از طرفی هم مخاطب در حال حاضر بیشتر به سمت برنامههایی به این سبک یعنی به دست آوردن اطلاعات در زمان کوتاه میرود، از طرفی دیگر، چون رادیو رسانهای است که در همه جا استفاده میشود و مثلا ممکن است یک مسافر در تاکسی یک آیتم را بشنود و تأثیر موردنظر یا اطلاعات موردنظر را به دست آورد، آیتمهای این برنامه کوتاه طراحی شده است.
برنامه تهران کلینیک هر روز جز جمعهها از ساعت ۱۰ روی موج اف. ام ردیف ۹۴ مگاهرتز میرود.
زرشناس برای بررسی "جلیقهزردها" به شبکه چهار میآید
برنامه زنده تلویزیونی «رو در رو» امروز بیستم آذرماه به بررسی «گسترش جنبش ضد سرمایهداری در اروپا» میپردازد. فرانسه همچنان دستخوش ناآرامیهایی است که با ظاهر اعتراض به افزایش مالیات سوخت آغاز شد و به اعتراضات گسترده سیاسی-اقتصادی علیه نظام سرمایهداری و دولت امانوئل مکرون رئیسجمهوری فرانسه تبدیل شد.
یکی از ویژگیهای اعتراضات اخیر موسوم بعه جنبش جلیقه زردها این است که توسط احزاب و جناحهای سیاسی یا سندیکای کارگری و صنفی سازماندهی نمیشود و عمده تحلیلگران، اختلاف طبقاتی فزاینده در فرانسه را عامل ظهور این جنبش میدانند. معترضان در موج جدید اعتراضات که این هفته به شکل گستردهتری ادامه یافت، خواستار استعفای رئیسجمهوری فرانسه، انحلال سنا و مجلس ملی، بازنویسی قانون اساسی و خروج فرانسه از اتحادیه اروپا و ناتو شدهاند.
«رودرور»ی این هفته قصد دارد تا با حضور شهریار زرشناس؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه به شکل جدیتر به بررسی ابعاد، ریشهها و چشمانداز جنبش جلیقهزردها در فرانسه و گسترش آن به برخی دیگر از کشورهای اروپایی بپردازد.
«رو در رو» به تهیهکنندگی سیدمهدی حسینی و با اجرای مراد عنادی کاری از گروه سیاسی شبکه چهار سیماست و سهشنبهها ساعت ۱۹ به صورت زنده به روی آنتن شبکه چهار سیما میرود.
نشانسازی مهارت در همه قالبها مهمترین مأموریت شبکه آموزش
اولین نشست شورای اندیشه ورزی با حضور اعضای این شورا و مدیران شبکه آموزش در سالن اجتماعات شبکه آموزش برگزار شد. در ابتدای این نشست مدیر شبکه آموزش سیما ضمن خوش آمد گویی به مهمانان به معرفی شبکه آموزش و نحوه اجرای برنامهها پرداخت.
احمدی در ادامه صحبتهای خود مهمترین هدف شبکه آموزش را نشان سازی مهارت و آموزش و مهارت آموزی برشمرد و افزود:امروزه بحث مهارت یک بحث جدی است و پس از مدتها بحث و تبادل نظر در جلسه اول، هدف تعامل و و مواجهه اولیه با مدیران و فرماندهان عملیاتی ما در نقطه صفر مرزی آنتن به منظور تبادل نظرات و حل و فصل مشکلات است. در رابطه با شبکه آموزش باید بگویم که ما در شبکه آموزش دورههای مختلفی را گذراندیم اعم از دوره راه اندازی، دوره رشد و بالندگی و به اعتقاد بنده امروز این شبکه بعد از ۱۰ سال فعالیت وارد دوره بلوغ خود شده است.
وی افزود: اکنون در برهه حساسی نسبت به زمانی که این شبکه، تازه راهاندازی شده بود هستیم به این دلیل که معنای آموزش با زمان گذشته خیلی تفاوت دارد. بحث آموزش امروز از حوره مستقیم وارد حوزههای فراآموزشی، حوزههای مهارت و بین رشتهای شده است، چون جامعه ما امروزه مانند سابق با یک نوع آموزش نمیتواند پیش برود. پیشران ما باید ترکیبی از آموزش و مهارت باشد.
احمدی با بیان اینکه شعار شبکه مبتنی بر سه رکن است: مردم، آموزش و مهارت، خاطرنشان کرد: مردم به عنوان نوک پیکان این هرم در نظر گرفته شدهاند که به آموزش و مهارت نیاز جدی دارند. با توجه به بحرانهای سال گذشته، دیده شده که چه کسانی در چه سطحی از ناآگاهی و ناکارآمدی و عدم مهارت بودند و باعث چه مشکلاتی شدند.
وی با اشاره به اینکه مدیران شبکه آموزش در سطح بسیار بالایی از مهارت و آگاهی در حوزههای تمدنی و رسانهای هستند و این برای یک شبکه ظرفیت و پشتوانه است، گفت: سابقه شوراهای راهبردی به سال ۸۸ در شبکه پنج سیما برمیگردد، اما شوراهای راهبردی امروز نمونه کامل شده شورا و اتاق فکری است که با دستور رهبر انقلاب در رسانهها تشکیل شد.
مدیر شبکه آموزش تصریح کرد: من معتقدم رسانه ملی قطاری است در حال حرکت که روز به روز سرعت میگیرد، اما نباید بگذاریم واگنها خالی بگذرند. روز به روز باید به این واگنها از لحاظ فکری و فرهنگی برای نسل جوان چیزی اضافه کنیم. شبکه آموزش محمل خوبی برای افزایش امید و آگاهی با توسعه کسب و کار و مهارت به مردم است.
در ادامه خیامی رئیس مرکز طرح و برنامه معاونت سیما با بیان اینکه سابقه شورای سیاستگذاری و اتاق فکر دارای قدمت میباشد گفت: با کمک اهل فن، آسیبشناسی انجام و براساس آن آییننامهای تنظیم شد. بعضی از این آسیبها عبارتند از: انتخاب موضوع در جلسات، حضور شخصیتهای نامتقارن که حضور همزمان آنها باعث میشد نتوانیم از نظراتشان بهرهمند شویم.
وی اضافه کرد: همچنین کم توجهی به مباحث رسانهای نیز از دیگر مشکلات است. به طوری که گاهی متوجه شدهایم بعضی شبکهها در سال فقط دوبار جلسه تشکیل دادهاند. هدف از تشکیل جلسات تبدیل محتوا به پیام است که این امر نیازمند تخصص است و با عدم توجه به این موضوع مدیران برنامهساز نمیتوانستند بهره کافی از جلسات ببرند. نداشتن آییننامه باعث ایجاد مشکلاتی میشد که دبیرخانه مرکزی وارد عمل شد و آییننامه به تصویب رسید. مشکل دیگر اینکه مدیریت شبکه آزادی عمل در انتخاب اعضا نداشته، اما هم اکنون مدیران حاضر در این جلسه آزادی کافی برای انتخاب اعضا در اختیار دارند.
خیامی بیان داشت: دوره اول شورای اندیشه ورزی سیما مهرماه امسال به اتمام رسید و پس از بازنگری مجدد در نیمه آذرماه شوراهای اندیشهورزی فعالیت خود را آغاز کردند.
وی با اشاره به اینکه نام این شورا اندیشهورزی است و نه سیاستگذاری گفت: اینجا تصمیمسازی برای امور باید انجام شود و پس از آن مدیر شبکه براساس مصلحت، آن را تبدیل به تصمیم نهایی کند. در شبکه آموزش برنامه ۵ ساله در حال تدوین است و از این جهت هم میتوان از ظرفیت هیئت اندیشه استفاده کرد. نکته بعدی باز تعریف ماموریتهای شبکه است که احمدی آن را تعریف و تدوین کردهاند.
محمد مهدی مظاهری از اعضای شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش سیما نیز با تاکید بر گفته احمدی که بسیار مهم است که حال مردم با شبکه آموزش خوب شود گفت: یکی از شاخصهای مهم توسعه یافتگی مباحث بینالملل است، لذا استفاده از تجارب بینالمللی و منطقهای میتواند موثر باشد.
مهدی جمالینژاد معاون عمران وتوسعه شهری وزارت کشور و یکی دیگر از اعضای اندیشهورزی شبکه آموزش نیز گفت: یکی از محاسن احمدی برنامه محوری ایشان است و در حوزه آموزش هم بسیار موثر خواهد بود.
وی خاطرنشان کرد: لازمه تبدیل شدن یک شهر به شهر الکترونیک، این است که شهروندان مسائل سایبری را آموزش ببینند و نوآور و مبتکر باشند و بستر آموزش فراهم باشد. لازمه این مورد برقراری ارتباط قوی با شبکه آموزش میباشد. اگر آموزش انفرادی به آموزش گروهی و شهروندی منتقل شود بسیار موثر میتوانیم عمل کنیم. معاونت فرهنگی شهرداریها میتواند پیوند بسیار خوبی با شبکه آموزش داشته باشند و امیدواریم بتوانیم به نحو درستی از ظرفیت شهرداریها و این شبکه استفاده کنیم برای یک زندگی بهتر و با رفاه بیشتر. اگر ما بتوانیم حس تعلق شهروندان به شهر و محل زندگیشان را بیشتر کنیم دیگر شاهد خیلی از آسیبهای اجتماعی نخواهیم بود.
در ادامه رضوان حکیمزاده معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش و عضو شورای اندیشه ورزی شبکه آموزش گفت: نگاه ما به رسانه از منظر تعلیم و تربیت نگاه ضلع سوم تاثیرگذار است. در گذشته مطرح میشد که خانواده و مدرسه دو بازوی تربیت هستند. امروز با پژوهشهای متعدد مشخص شده است که رسانهها کارکرد تربیتی دارند و میتوانند یک فرصت یا تهدید باشند. فرصت از این لحاظ که ما هدفمند و با برنامهریزی از این فرصت استفاده کنیم و تهدید میتواند باشد در صورتی که نگاه ما نگاه برنامهای و آیندهنگر نباشد. همانطور که رهبر انقلاب فرمودند که صدا وسیما به عنوان یک دانشگاه بزرگ انسانسازی است، نگاه ما به این شبکه باید به این شکل باشد و انسانسازی میسر نمیشود مگر از رهگذر تربیت.
وی ادامه داد: نگاه احمدی به عنوان مدیر شبکه بسیار مغتنم است که اشاره کردند شبکه باید ترکیبی از مهارت و تحقیق و تفریح باشد. این نگاه خوب میتواند یک بازوی قوی فرهنگسازی و تربیتسازی که آموزشها را بستری برای آن در نظر میگیرد در این شبکه فراهم کند. از نظر من شبکه به عنوان بازوی سوم به دلیل سرعت دسترسی و دامنه نفوذی که دارد میتواند در هر لحظه برای گروهی از مخاطبان حاوی پیامهای تربیتی باشد. امیدواریم نگاه ما به مخاطبان از دوره کودکی و بعد از آن نگاه هدفمندی باشد که اگر کودکان را نادیده بگیریم تربیت و آموزش را نادیده گرفتهایم. با تاکید برکودکان به عنوان مخاطبان بالقوه و پس از آن برنامهریزی برای کودکان که شامل مدیران و خانوادهها خواهد شد. پس از آن ایجاد یک بستر مناسب برای تعلیم و تربیت در خانوادهها میتوانیم برنامههایی با مخاطبان هدفمند داشته باشیم.
حکیم زاده بیان داشت: در صنعت تحول بنیادین بحث بسیار مهمی که به تعبیر مقام معظم رهبری به عنوان نقشه راه آموزش و پرورش مرود توجه قرار گرفته تربیت تمام ساحتی است. امیدوارم با دید روشنی که همکاران دارند صدا و سیما و شبکه هفت بازتابی از تمام ایران باشد یعنی برنامهای باشد که شامل تمام اقوام و خرده فرهنگها باشد. بحث هویت بخشی به مخاطبان و ایجاد انسجام ملی و اجتماعی میتواند به عنوان تم اصلی و فراگیر در همه برنامهها وارد شود. ما باید به قالبها تنوع ببخشیم برای افزایش مخاطبان مثلا طنز، بازی، آموزش و فیلم میتواند بسترهای مناسبی ایجاد کند.
وی تصریح کرد: رمز موفقیت این شبکه این است که تک تک حرفهایی که طرح میشود پایه علمی داشته و مستند باشد. این شبکه میتواند به عنوان یک مرجع علمی شناخته شود و سندیت پیدا کند.
کاوه اشتهاردی رئیس هیات مدیره شرکت توسعه کسب و کار ایران و از اعضای شورای اندیشهورزی شبکه آموزش گفت: تعریف سبد رسانهای و اکتفا نکردن به یک رسانه، بسیارمهم است. شبکه آموزش برای قرار گرفتن در زنجیره آموزشی باید یک سبد رسانهای تعریف کند و مهمترین آن استفاده از فضای مجازی است.
وی خاطرنشان کرد: تعامل با سازمان، موسسات و افراد موفق بسیارمهم است. حرکت به سمت مهارت آموزشی و نهضت مهارت با رویکرد اشتغال اهمیت فراوانی دارد. تولید برنامه باید برای همه اقشار جامعه باشد، اکتفا به قشر خاص جایز نیست.
در پایان نشست احمدی افزادی به جمعبندی مباحث مطرح شده پرداخت و ابراز امیدواری کرد: با این ترکیب جامع در دوره جدید شورای اندیشهورزی بتوانیم با ارائه راهکارهای عملی رسانهای و توجه به عامه مردم و کافه جامعه و حفظ مرجعیت رسانهای و همه جانبه نگری به قالبهای مختلف برنامهسازی وارد شویم و آرمانهای اصلی تربیت کودکان و رسیدن به شهر خلاق و انسان محور را دنبال نماییم.
مدیریت نخبگان و سلبریتیها امشب از نگاه "شهربرگ" شبکه پنج
برنامه " شهر برگ" امشب با موضوع مدیریت نخبگان و سلبریتیها در جامعه بر روی آنتن شبکه پنج سیما میرود. سلبریتیها چه کسانی هستند، پدیده نوظهور سلبریتیها، جایگاه نخبگان در جامعه و. سرفصل موضوعات امشب این برنامه است که با حضور کارشناسان و مهمانان از جمله حسن سالاریه (معاون آیندهسازان بنیاد ملی نخبگان)، محمدمهدی زاهدی (عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس)، کمال الدین حق بین (رئیس پژوهشکده بیوتکنولوژی)، فرشته اقتداری (عضو تیم ملی اسکواش) و. مورد بررسی و تحلیل قرار میگیرد.
"شهر برگ " به تهیه کنندگی احسان میرزا ابوالحسنی و کارگردانی عزیز الله اسماعیلی تولید شده و محمد رضا محمدی گزارشگر این برنامه است.
برنامه" شهر برگ "، ورق زدن موضوعات مطرح جامعه همراه بامردم است. این مجله تصویری در اختیار مردم هست تا درآن از مسائل و مشکلات، سلایق و علایق، انتقادات و پیشنهادهایشان با مسئولان مختلف (فرهنگی، سیاسی، قضایی، شهری و.) بگویند.
برنامه "شهر برگ" کاری از گروه سیاسی شبکه پنج سیما سهشنبه هر هفته ساعت ۲۰ روی آنتن میرود.
سارا خوئینیها «آچمز» شد
سارا خوئینیها بعد از مدتی غیبت با کاراکتری جدید دراین سریال به تلویزیون بازگشته است. «آچمز» یک درام، با موقعیتهای شیرین و گاه طنز است که ساخت آن تا اردیبهشتماه سال آینده در لوکیشنهای مختلفی در شهر تهران ادامه دارد.
در خلاصه داستان مجموعه تلویزیونی «آچمز» آمده است؛ مصیب تازه پس از چهلوپنج سال میفهمد که تنها فرزند خانواده نبوده. برای پیدا کردن گمشده سالیان دور مادرش، راهی تهران میشود و، اما خودش هم گمشده بزرگتری دارد؛ عزت و احترام! مجبور است بین این دو گمشده یکی را انتخاب کند و همین داستانهای پیچیدهای برایش به وجود میآورد که او را تبدیل به انسانی دیگر میکند.
«آچمز» به کارگردانی مهرداد خوشبخت و تهیهکنندگی حسین آقاهرندی در ۳۰ قسمت برای پخش از شبکه سه سیما درحال تولید است. در این مجموعه تلویزیونی، هومن برقنورد، امیرحسین رستمی، سید مهرداد ضیایی، مهران رجبی، سارا خوئینیها، بیتا سحرخیز، مهوش صبرکن، پریسا مقتدی، سهند جاهدی، هادی عطاییفر، احمدرضا اسعدی و مونا اسکندری بازی دارند.
مستند «دماوند، گنبد گیتی» محمد بزرگنیا روی آنتن
مستند «دماوند، گنبد گیتی» به کارگردانی محمد بزرگنیا چهارشنبه (بیست و یکم آذرماه) از برنامه «گنجینه» شبکه مستند راهی آنتن میشود. حنیف شهپرراد تهیهکننده برنامه تلویزیونی «گنجینه» ضمن اعلام این خبر، اظهار کرد: «دماوند، گنبد گیتی»، «تفتان» و «علمکوه» سه فیلمی هستند که در اوایل دهه شصت درباره صعود به کوههای ایران ساختهشدهاند.
او با اشاره گروه تولید مستند «دماوند، گنبد گیتی»، ادامه داد: محمد بزرگنیا (کارگردان)، رضا جلالی (فیلمبردار)، حسن زاهدی (صدابردار) و حسن بشکوفه (تهیهکننده) از جمله کسانی هستند که در گروه تولید این فیلم مستند حضور داشتهاند. همچنین محمود مشرف آزاد ملقب به «م. آزاد» نیز نگارش متن گفتار «دماوند، گنبد گیتی» را برعهده داشته که با صدای پرویز بهرام در فیلم شنیده میشود.
شهپرراد گفت: مستند «دماوند، گنبد گیتی» همانند دیگر آثار محمد بزرگنیا اهمیت فراوانی به تاریخ میدهد و تلاش میکند بیشتر دماوند را از جنبه رابطه انسانها با آن مورد بررسی قرار دهد. یکی از لحظات بهیادماندنی فیلم زمانی است که از نقش برجستهی شاهان قاجار در دامنههای کوه گفته میشود. به عنوان مثال نقش برجستهی «شکل شاه» که در زمان ناصرالدینشاه قاجار روی دامنه کوه کنده شده است.
تهیهکننده برنامه «گنجینه» یادآور شد: مستند «دماوند، گنبد گیتی» کاملترین اثر درباره دماوند نیست، اما در عین حال اولین و یکی از مهمترین آثار درباره این نماد ملی کشورمان محسوب میشود که سفری را از دامنه تا قله دماوند روایت میکند.
شهپرراد همچنین درباره سابقه حرفهای محمد بزرگنیا، اظهار کرد: محمد بزرگنیا، بیشتر با فیلمهای داستانی دریانوردیاش مشهور است. او پیش از ساخت فیلمهای «جنگ نفتکشها» و «کشتی آنجلیکا» به مدت ۲۵ سال برای تلویزیون مستند ساخت. مستند این هفته برنامه «گنجینه» نیز با نام «دماوند، گنبد گیتی» در سال ۱۳۶۵ از تلویزیون پخش شد.
برنامه «گنجینه» به تهیهکنندگی و کارگردانی حنیف شهپرراد چهارشنبهها حدود ساعت ۲۱ از شبکه مستند پخش و پنجشنبهها ساعت ۹ بازپخش میشود.
«شب روایت» و میزبانی از یک نویسنده و منتقد ادبی
برنامه تلویزیونی «شب روایت» در ادامه پخش زنده هفتگی خود امشب سهشنبه ۲۰ آذر به گفتگو با احمد شاکری نویسنده و منتقد ادبی مینشیند. ادامه بررسی «جایزه ادبی جلال آلاحمد» موضوع گپ و گفت: مسعود دیانی مجری برنامه با این رماننویس خواهد بود.
مصطفی وثوق و محمدصادق علیزاده خبرنگار و کارشناسان حوزهی کتاب نیز در این برنامه حضور دارند تا به بررسی جایزهی جلال و آثار منتخب آن بپردازند.
«شب روایت» با تهیهکنندگی حسین شاهمرادی کاری است از گروه ادب و هنر شبکه چهار سیماست که سهشنبهها ساعت ۲۳ پخش میشود.
این برنامه ادبی در قالب گفتگو با اهالی قلم، نقد کتاب، روایت کتب داستانی و نیز دیگر آیتمهای مرتبط با حوزه ادبیات و تاریخ ادب کشورمان میپردازد.
منبع: فردا
کلیدواژه: رادیو تلویزیون سلبریتی ها
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۸۰۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
چهرههای خبرسازی که تیتر شدند/از اوجگیری رشیدپور تاپرونده مدیری
خبرگزاری مهر-گروه هنر-عطیه مؤذن؛ مطلب پیش رو، گزارشی است درباره پنج چهره تلویزیون که در یک سال گذشته بنا به رویداد یا اتفاق یا حاشیههای فضای مجازی یا خبرهای رسمی، بیشتر خبرساز شدند.
افرادی که قرار نیست اینجا تایید یا نفی شوند یا به ویژگی های مثبت و منفی اخبار پیرامونی شان بپردازیم بلکه بیشتر به مرور حواشی و جنجال هایی که در یک سال اخیر بیشتر با آنها خبری شدند و باعث شد در صدر اخبار قرار بگیرند، می پردازیم.
حتماً چهره های بسیاری بودند که می توانستند در این گزارش سوژه قرار بگیرند تا حواشی کاری و پروژه هایشان را مرور کنیم اما در نهایت سیروس مقدم کارگردان، رضا رشیدپور مجری، مهران مدیری مجری، برنامه ساز و کارگردان، محسن یزدی از مدیران سابق صداوسیما و محمدحسین مهدویان کارگردان از چهرههای تلویزیونی و شبکه نمایش خانگی پنج چهره مورد نظر بودند که در این گزارش سراغ آنها رفتهایم.
یک - سیروس مقدم
نوروز تلویزیون با نام «پایتخت» سریال چند فصلی سیروس مقدم گره خورده؛ سریالی که در سالهای اخیر ساخته شدن یا نشدنش تیتر خبرها و رسانه ها بوده است.
سیروس مقدم سریالهای مختلفی را در کارنامه دارد، اما تقریباً هیچیک به اندازه سریال «پایتخت» نتوانست به یک مساله تبدیل شود. در یک سال اخیر پروژه ساخت «پایتخت» تقریباً ماهی یکی دو بار در رسانهها مطرح شد. ابتدا قرار بود فصل جدید این سریال برای نوروز ۱۴۰۳ ساخته شود و بعد به اواسط سال ۱۴۰۲ که رسید، حرف سینمایی «پایتخت» به میان آمد.
گمانه زنیهای مختلفی مطرح و بعد به صورت رسمی اعلام شد قسمت ویژه سینمایی در سیمافیلم به تصویب رسیده است. مدیر سیمافیلم و دیگر مدیران تلویزیون البته ساخت «پایتخت» را نفی نکردند و هر بار خبر از مذاکره با تیم سازنده «پایتخت» دادند.
در همه این موارد گاهی برخی از بازیگران هم در صفحههای شخصی خود یا در مصاحبهها واکنشی یا علاقهای به ساخت این برند تلویزیونی نشان دادند، با این حال سیروس مقدم به عنوان صاحب اصلی این سریال هیچ وقت درباره آن چیزی نگفت.
مقدم البته کمتر حرف میزند و سال گذشته تنها مصاحبه اش مربوط به نمایشگاه نقاشیهایش می شود که بعد از چند دهه بر پا کرده است.
او در این سالها هر بار ساخت سری جدیدی از سریال «پایتخت» به نتیجه نرسیده، مشغول ساخت سریالی دیگر در تلویزیون یا شبکه نمایش خانگی شده است. البته ۲ اثر او در شبکه خانگی به اندازه سریالهای تلویزیونی او موفق نبود و حالا باید منتظر بمانیم تا ببینیم تکلیف این برند محبوب تلویزیونی در سال جدید چه خواهد شد و چه زمانی سیروس مقدم فصل جدید «پایتخت» را کلید خواهد زد.
به ویژه که علی رغم چراغ سبز سیمافیلم به این سریال، هنوز بر سر فیلمنامه مشخص به توافق کامل نرسیده اند و شاید بهتر است که ابتدا فیلمنامه مشخصی وجود داشته باشد و بعد این برند محبوب به تولید برسید. ساخت سریال های چند فصلی از سر شتابزدگی در زمانی که فیلمنامه های معین و مشخصی نداشتهاند منجر به یک ناکامی شده است. فصل های پایانی «پایتخت» هم نتوانست محبوبیت اولیه خود را احیا کند و دچار یک افول محتوایی شد که نیازمند یک قصه و شخصیت پردازی منسجم و مستحکم است.
دو - رضا رشیدپور
سالی که گذشت سال رکود تلویزیون در بهرهگیری از چهرههایش بود. ستارههایی که در همین رسانه رشد کرده و به واسطه آن به شهرت رسیده بودند. البته کمکم مدیران فهمیدند رسانه بدون چهره نمیتواند مخاطبانش را نگه دارد و در ماههای آخر سال یکی یکی برای جذب هنرمندان تلاش شد. با این حال مخاطب همچنان به دنبال چهره های مورد علاقه خود بود.
رضا رشیدپور که آخرین حضورش در تلویزیون به مسابقه «سیم آخر» بر میگردد قرار بود سال گذشته دوباره اجرای این مسابقه را به عهده بگیرد. هرچند بسیاری معتقدند که مجریانی چون رشیدپور باید به جای مسابقه، برنامههای گفتوگو محور اجرا کنند یا اجرای برنامههای صبحگاهی و شبانگاهی را به عهده بگیرند تا همه مهارتها و ظرفیتهای اجرای خود را به منصه ظهور برسانند، با این حال همین مسابقه هم به سرانجام نرسید.
طرح نام رشیدپور باعث شد تنشی جدی شکل بگیرد و محمدرضا شهبازی مجری برنامههای «پاورقی» و «سیدخندان» واکنشی منفی به این ماجرا نشان داد. شهبازی در اعتراض به این اتفاق اعلام کرد از اجرای این ۲ برنامه کنارهگیری میکند.
این ماجرا تا سطح بالای مدیران تلویزیون و مهمتر از همه، پیمان جبلی رییس سازمان صداوسیما هم کشیده شد. او در صفحه مجازی خود در ویراستی، به کناره گیری شهبازی واکنش نشان داد و از باقی ماندن او در اجرا خبر داد.
بعد از این ماجرا رشیدپور از اهمیت آنتن رسانه ملی نوشت و اعلام کرد اجرا در تلویزیون را به زمانی دیگر موکول میکند.
سه - مهران مدیری
یکی از نامهای پرتکرار رسانهها در طول سال گذشته که فعالیتش به واسطه حضور در پروژههای مختلف پررنگ بود مهران مهدیری است.
بخش تلویزیونی ماجرا به برنامه «دورهمی» شبکه نسیم برمیگردد که هنوز بخشی از آخرین فصل از این برنامه باقی مانده و به پخش تلویزیونی نرسیده است. این قسمتها در یک سال اخیر درگیر دعواهای حقوقی و شکایت صداوسیما از سازندگان این مجموعه شد. اگرچه که سال ۱۴۰۱ هم تصویری از مدیری و ناصر قدیرکاشانی تهیه کننده «دورهمی» در دادگاه رسانه دیده شد، اما جزییات این ماجرا تا سال گذشته اعلام نشده بود.
تهیه کننده «دورهمی» در صفحه مجازی خود از شکایت صداوسیما خبر داد. ماجرای این شکایت و بدهی برنامه «دورهمی» به صداوسیما باعث شد جنجال جدیدی نسبت به برنامه جدید او در شبکه نمایش خانگی یعنی «اسکار» شکل بگیرد و حتی برخی کانالهای خبری از ممنوعیت کار مدیری خبر دهند.
مهران مدیری سال گذشته هم در سریال «پدر گواردیولا» به کارگردانی سعید نعمتالله در شبکه نمایش خانگی حضور داشت و هم در فیلم سینمایی «تابستان همان سال» به کارگردانی محمود کلاری بازی کرد و قاعدتاً دلیلی بر ممنوعیت وی وجود نداشت. برنامه «اسکار» هم بعد از تصویب طرح و دریافت مجوز برای تولید در شبکه نمایش خانگی آماده شد و این روزها مدیری اجرای آن را بر عهده دارد.
سال گذشته خبر دیگری درباره مهران مدیری مطرح شد؛ یوسف سلامی خبرنگار صداوسیما خبر ساخت یک سریال را از طرف مهران مدیری در صداوسیما منتشر کرد. خبری که محسن برمهانی معاون سیما در نشست خبری برنامههای نوروز و ماه رمضان آن را تأیید نکرد و فقط گفت مدیری از چهرههایی است که با او در حال گفتوگو هستیم.
چهار - محسن یزدی
کمتر مدیر تلویزیونی در دورههای اخیر صداوسیما بوده که بعد از برکناری یا استعفا، واکنشهای انتقادی از طرف رسانهها و چهرههای فرهنگی در پی داشته باشد.
محسن یزدی مدیریت شبکه مستند تلویزیون را بر عهده داشت و سال گذشته از این مسؤولیت کنار رفت. این تغییر با واکنش اهالی رسانه و فرهنگ مواجه شد.
شاید قبل از انتصاب یزدی برخی هم به دلیل کارنامه کاری او و حضور مستمر در رسانههای اصولگرا تصور میکردند با رویکردی یک جانبه گرا و حزبی در شبکه مواجه شوند با این حال رویکرد شبکه در چند سال حضور او نشان داد که یزدی بلد است چگونه در سمت درست و جایگاهی حرفهای بایستد.
محسن یزدی سال ۱۳۹۹ با حکم مرتضی میرباقری معاون وقت سیما، بهعنوان مدیر شبکه مستند منصوب شد. با شنیده شدن زمزمه رفتن محسن یزدی از شبکه مستند، روزنامههای جوان و فرهیختگان و خبرگزاریهای تسنیم و فارس در گزارشهایی به انتقاد از این تصمیم پرداختند.
یزدی اواخر سال گذشته با دبیری یک جشنواره تلویزیونی به صداوسیما بازگشت. او این روزها دبیر جشنواره رسانهای بینالمللی «صبح» است که در سال جاری برگزار خواهد شد.
پنج - محمدحسین مهدویان
در میان کارگردانهایی که سال گذشته در شبکه نمایش خانگی کار کردند، یکی از خبرسازترین نام ها به محمدحسین مهدویان تعلق میگیرد. کارگردانی که نامش حتی با پروژه هایی که دوستان و همکارانش هم به تولید رسانده اند خبرساز شده است. مثلاً وقتی هادی حجازی فر اولین فیلم و سریالش را ساخت یا سال گذشته که جواد عزتی اولین فیلمش را ساخت به عنوان کارگردانانی مطرح شدند که زمانی با مهدویان همکاری کرده اند. او البته سال گذشته با سریال «سقوط» هم در صدر خبرها قرار گرفت. سریالی که مشاوره اش را بر عهده داشت و واکنش های مختلفی برانگیخت.
در کنار همه این پروژه ها، خود مهدویان یکی از بحث برانگیزترین سریال های شبکه خانگی را کارگردانی کرد، سریال «زخم کاری ۲» که ادامه یک برند محبوب و موفق بود و بعد از رونق فصل اول «زخم کاری»، انتظار مخاطب را تا حد زیادی بالا برده بود و برعکس واکنش های منفی زیادی گرفت.
«زخم کاری؛ بازگشت» نتوانست انتظار مخاطب را برآورده کند. مهدویان بعد از احیای شخصیت مالک و انتشار عکسهایی از حضور دوباره جواد عزتی در این سریال، کل مجموعه را با سکانسهای کمی از او تولید کرد و غیبت جواد عزتی دلیل عمده این انتقادات بود.
او با پایان قسمت آخر سریال، به واکنشهای انتقادی هم پاسخ تندی داد و از میزان مخاطب بالای فصل دوم نوشت!
مهدویان حالا این روزها درگیر فصل سوم سریال «زخم کاری» است تا شاید با حضور پررنگتر جواد عزتی بتواند آبی بر آتش خشم منتقدان فصل دوم این مجموعه باشد.
کد خبر 6059757 عطیه موذن