Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه الشرق، اين نشريه از نقش رژیم سعودی در قتل یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین خبر داد.

روزنامه قطری الشرق در شماره امروز خود در اینترنت نوشت 14 سال پس از درگذشت یاسر عرفات رئیس سابق تشکیلات خودگردان فلسطین، بسام ابوشریف مشاور وی اسرار و اطلاعات حساسی را درخصوص نحوه درگذشت عرفات و نقش کشورهای عربی در موافقت با قتل وی افشا کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ابوشریف گفت متن گفتگوهای جلسه ای را در اختیار دارد که ثابت می کند قتل عرفات با موافقت رژیم سعودی و آمریکا صورت گرفت.
وی به خبرگزاری فلسطینی شهاب گفته است جرج بوش رئیس جمهوری اسبق آمریکا پس از نشستی که با آریل شارون نخست وزیر اسبق اسرائیل داشت با رژیم سعودی درباره حذف عرفات گفتگو کرد و رژیم سعودی با این اقدام موافقت کرد. موافقت سعودی با قتل عرفات به این علت بود که وی را مانعی در مسیر صلح و اجرای صلح عربی به شمار می آورد. وی گفت اسنادی از محتوای جلسه بوش و شارون در اختیار دارد. شارون در کاخ سفید با بوش دیدار کرد و به وی گفت دیگر نمی تواند به وعده هایی که قبلاً داده بود پایبند بماند و به عرفات صدمه ای وارد نسازد. زیرا وی با کمک حماس تروریسم را رهبری می کند و عملیات حماس با موافقت عرفات صورت می گیرد. بوش در واکنش به این اظهارات شارون سکوت کرد و با حرکت سرش موافقت خود را اعلام کرد.
یک روز بعد، بوش با متحد سعودی خود تماس گرفت و این موضوع را به رژیم سعودی اطلاع داد و این رژیم نیز با ترور عرفات موافقت کرد.
این مشاور عرفات گفته است در کتاب جدیدش تحت عنوان «ماهی شور» اسرار بسیاری را درباره قتل عرفات و شیخ احمد یاسین موسس حماس و محمود المبحوح از رهبران این جنبش در دبی افشا کرده است.
ابوشریف افزود: دسیسه قتل عرفات از طریق مسموم کردن خمیردندان او صورت گرفت. هربار که او مسواک می زد مقداری سم وارد لثه و جریان خونش می شد.
وی افزود: من قبلاً هشدار داده بودم که عرفات با استفاده از سم تالیوم به قتل خواهد رسید اما کسی توجه نکرد و عرفات خود نیز خجالت می کشید که پیشنهاد من را بپذیرد و از خوردن غذای آشپزخانه اش و داروهایی که برایش تهیه می شود خودداری کند و اجازه دهد من این کار را برایش انجام دهم.
الشرق افزود: عرفات در سال 2004 پس از بیماری غیرمترقبه ای درگذشت و این درحالی بود که نیروهای اشغالگر مقر او را در او انتفاضه در رام الله محاصره کرده بودند. عرفات برای درمان عازم فرانسه شد و به شکل مبهمی در بیمارستانی نظامی درگذشت.
سه قاضی مسئولیت تحقیق درباره علت مرگ عرفات را برعهده گرفتند تا به شکایت سهی عرفات همسر وی مبنی بر احتمال وقوع قتل تحقیق کنند.
در نوامبر 2012 قبر عرفات شکافته شد و 60 نمونه از بقایای جسد وی برداشته شد و به سه تیم سوئیسی و فرانسوی و روسی ارائه شد تا تحقیقات لازم را بعمل بیاورند.
جنبش آزادیبخش ملی فلسطین (فتح) قول داده است انتقام خون رهبر سابق خود را بگیرد و برای شناسائی و محاکمه عاملان قتل وی تلاش کند. فتح تاکید کرده است: پرونده شهادت عرفات باز خواهد ماند و در اولویت قرار خواهد داشت و همه تلاش خود را برای افشای جزئیات مربوط به نحوه اجرای این عملیات ترور خواهد کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

کلیدواژه: الشرق عرفات اسرار سعودي سعودي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۸۲۶۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد

عربستان سعودی ابعاد گسترده پروژه بلندپروازانه ۵۰۰ میلیارد دلاری شهر لاین در شهر هوشمند نئوم را که در ابتدا قرار بود ۱۷۰ کیلومتر طول داشته باشد، تا ۹۸.۶ درصد کاهش داد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، عربستان سعودی از کاهش ۹۸.۶ درصدی ابعاد شهر لاین در نئوم خبر داد و اعلام کرد طرح اولیه برای پوشش منطقه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر و پذیرایی از ۱.۵ میلیون نفر با هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰ میلیارد دلار ترسیم شده بود، اما پروژه لاین اکنون تنها ۲.۴ کیلومتر برای جمعیتی بالغ بر ۳۰ هزار نفر وسعت خواهد داشت.

لاین بخشی از چشم‌انداز ۲۰۳۰ ولیعهد عربستان سعودی برای مقابله با چالش‌های زندگی شهری و ترویج روش‌های جایگزین زندگی، همچنین بلندپروازانه‌ترین پروژه در میان انبوهی از پروژه‌های بزرگ در سرتاسر عربستان سعودی بود که در میان چندین پروژه نئوم قرار دارد. بر اساس طرح‌های اولیه این شهر با دیوارهای شیشه‌ای با عرض چند صد متر، مساحتی معادل ۱۳ مایل مربع را اشغال می‌کند و با یک خط ریلی پرسرعت به‌هم متصل می‌شود.

با این حال گزارش‌ها نشان می‌دهد این پروژه بزرگ به دلیل محدودیت‌های مالی باید کوچک شود. این تصمیم در شرایطی اتخاذ شد که صندوق دارایی مستقل پادشاهی هنوز بودجه کلی سال ۲۰۲۴ را برای منطقه اقتصادی نئوم تصویب نکرده است.

به این ترتیب در حالی که از ابتدا قرار بود لاین به‌صورت مرحله‌ای ساخته شود، هدف فعلی نشان‌دهنده عقب‌نشینی از برنامه‌های اولیه است و با انتشار اخباری مبنی بر کاهش احتمالی پروژه، حداقل یک پیمانکار شروع به اخراج کارگران از پروژه کرده است.

کاهش ابعاد لاین نشان می‌دهد که واقعیت‌های مالی تریلیون‌ها دلار سرمایه‌گذاری در پروژه‌های شهر هوشمند عربستان که در قالب طرحی ابتکاری و فراگیر برای متنوع‌سازی اقتصاد پادشاهی عربستان معرفی شده، در حال ایجاد نگرانی‌هایی در بالاترین سطوح دولت سعودی است که تلاش دارد برنامه بلندپروازانه چشم‌انداز ۲۰۳۰ خود را محقق کند.

پروژه لاین همچنین با نگرانی‌های حقوق بشری روبه‌رو شده است، زیرا ساخت‌وساز آن مستلزم اخراج قبیله حویطات از سرزمین‌های مادری خود در منطقه تبوک است.

کد خبر 746893

دیگر خبرها

  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • دستگیری معترضان و مخالفان کمک به اسراییل در آمریکا
  • ۲۰۰ روز جنگ و نسل‌کشی در نوار غزه به روایت آمار
  • ۲۰۰ روز جنگ و نسل‌کشی در غزه به روایت آمار
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • سازمان ملل: اسراییل به صورت عامدانه و هدفمند در حال اعمال قحطی در غزه است
  • ابرپروژه لاین عربستان به مشکل خورد
  • درس های مواجهه ایران و رژیم اسرائیل
  • گزارش تلویزیون سعودی از زرادخانه موشکی ایران