Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «صدای ایران»
2024-05-04@18:18:44 GMT

رزمناوهای ایرانی در آبهای ونزوئلا

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۸۴۰۸

رزمناوهای ایرانی در آبهای ونزوئلا

 میامی هرالد نوشت: اعلام احتمال حضور نسل جدید رزمناوهای ایرانی در آبهای ونزوئلا، از سوی تحلیلگران به عنوان مادر تمام اقدامات تحریک‌آمیز ‏قلمداد می‌شود چراکه می‌تواند توازن ژئوپلیتیک در منطقه را به هم زده و مطنئنا برای واشنگتن دردسر درست کند.   به گزارش صدای ایران از انتخاب، روکیو سن ‏میگوئل، مدیر یک موسسه مطالعاتی در خصوص توان نظامی ونزوئلا می‌گوید «ورود این ناوگان موجب بر هم زدن نظم منطقه‌ای ‏می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این اقدام موجب نگرانی تمام ۱۴ کشوری می‌شود که با ونزوئلا مرز مشترک دارند و وضعیت نامطلوبی به وجود ‏می‌آورد». در حالی که تنش‌ها میان تهران و واشنگتن بالا گرفته است، جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد نسل جدیدی از ‏ناوشکن‌ها را به آب انداخته که از امکانات رادارگریزی بهره می‌برند. ‏

به گزارش «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: هنگام بهره برداری از ناوشکن‌ سهند که امکان ساقط کردن جنگنده‌ها، شلیک اژدر و فرود بالگرد را نیز دارد، ایران اعلام کرد که ‏احتمال دارد دو یا سه فروند از ناوشکن‌های این کلاس را به ونزوئلا اعزام کند. معاون فرماندهی نیروی دریایی ارتش ایران، ‏دریادار تورج حسنی مقدم گفت: «برنامه ما در کوتاه‌مدت این است که دو یا سه رزم‌ناو را به همراه تعدادی بالگرد ویژه طی ‏مأموریتی پنج ماهه به ونزوئلا اعزام کنیم». ‏

ونزوئلا طی بیست سال گذشته تبدیل به شریک راهبردی ایران شده و دو کشور قراردادهای اقتصادی و نظامی به ارزش میلیاردها ‏دلار منعقد کرده‌اند. اما سن میگوئل می‌گوید هیچ یک از پروژه‌های مشترک با موفقیت تحقق نیافته‌اند. مارتین رادیل، صاحبنظر در ‏روابط ایران و ونزوئلا معتقد است که اگر وعده ایران مبنی بر اعزام ناوگان نظامی تحقق یابد، پیامدهای منفی آن گریبان هر دو ‏کشور را خواهد گرفت. او می‌گوید این کار بسیار خطرناکی است. «فرستادن سه ناو جنگی به حیاط خلوت آمریکا دیوانگی است. ‏در صورت انجام، واشنگتن نیز یک‌ناو هواپیمابر به سواحل ونزوئلا اعزام خواهد کرد». ‏

او می‌افزاید: «امروز ایران مهمترین چالش سیاست خارجی آمریکاست. ترامپ از زمان روی کار آمدن بیشترین وقتش را به ایران ‏اختصاص داده و اعزام ناوگان جنگی به ونزوئلا، اقدام تحریک‌آمیزی است که ترامپ آن را نادیده نخواهد گرفت». ترامپ از توافق ‏هسته‌ای با ایران خارج شده و تحریم‌های جدیدی علیه آن وضع کرده است. او معتقد است توافق هسته‌ای ایرادات زیادی دارد زیرا ‏مانع توسعه موشک‌های بالستیک ایران نمی‌شود. با وجود هشدارهای واشنگتن مبنی بر اینکه ایران تهدیدی برای جهان غرب است، ‏مادورو روابط گرم خود با ایران را حفظ کرده است. این روابط بیشتر از روابطی که ونزوئلا با مسکو، هاوانا و آنکارا برقرار ‏کرده، به علت بالا گرفتن تنش‌ها میان ایران و آمریکا موجب وحشت مردم ونزوئلا شده است. ائتلاف بزرگ ملی، حزب مخالف ‏مادورو معتقد است در حالی که جهان دولت ونزوئلا را به علت نقض حقوق بشر و فساد محکوم میکند، مادورو مایل است به قیمت ‏ایجاد یک بحران بین‌المللی روابط خود را با این کشورها تقویت کند. ‏

این ائتلاف اعلام کرده، «اقدامات دولت مادورو که بخشی از سناریویی است که در هاوانا نوشته شده، هدفش این است که یک ‏بحران بین‌المللی به وجود بیاورد تا پس از دهم ژانویه که پایان دوران ریاست‌جمهوری مادورو است، در عوض اعطای تمامیت ‏ارضی کشور به روسیه، چین، کوبا و ایران، او در قدرت باقی بماند. مادورو می‌داند که به حاشیه رانده شده است. ترامپ و رییس ‏جمهور جدید برزیل اعلام کرده‌اند که هر کاری لازم باشد برای بازگرداندن دموکراسی به ونزوئلا انجام می‌دهند».

این بیانیه ‏می‌افزاید: «وزیر امورخارجه شیلی صریحا اعلام کرده که پس از دهم ژانویه، چندین کشور، دیگر دولت ونزوئلا را به رسمیت ‏نخواهند شناخت. هر روز ابعاد جدیدی از فساد این دولت افشا می‌شود و مادورو در سفر اخیرش به مکزیک کاملا ناکام ماند».‏


منبع: صدای ایران

کلیدواژه: ونزوئلا ایران رزمناو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت sedayiran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «صدای ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۸۴۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اشتری: سهمیه المپیک پاریس به ایران می‌رسد

به گزارش "ورزش سه" و به نقل از ایسنا، مسابقات تنیس روی میز انتخابی المپیک در منطقه آسیای میانه از ۲۸ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود و در پایان رقابت‌ها تنها فرد قهرمان سهمیه المپیک ۲۰۲۴ پاریس را کسب می‌کند.

 در بخش زنان ندا شهسواری و مهشید اشتری از ایران اعزام می‌شوند تا برای کسب این سهمیه تلاش کنند. تا به حال ندا شهسواری موفق شده دو بار این سهمیه را از آن خود کند.  

مهشید اشتری در مورد شرایط آمادگی خود و اردوهای تیم ملی گفت: اردوی تیم ملی از سوم اردیبهشت ماه آغاز شده است و قبل از آن هم در مسابقات لبنان، ‌عربستان، آلمان و چک شرکت کردم. اردوی فعلی هم تا زمان اعزام ادامه دارد. در حال حاضر شرایط خوب است و تمریناتمان را دنبال می‌کنیم اما همه چیز به روز مسابقه بستگی دارد. با این حال تمام تلاشمان را می‌کنیم که در انتخابی المپیک به اوج آمادگی برسیم.

او با بیان اینکه انگیزه زیادی برای کسب سهمیه المپیک دارم، تاکید کرد: شاید یک بار فرصت حضور در این مسابقات را داشته باشم چون نمی‌دانم چهار یا هشت سال دیگر چه می‌شود. وقتی الان چنین موقعیتی پیش آمده تمام انگیزه و هدفم را می‌گذارم. من و خانم شهسواری هر دو انگیزه داریم. خانم شهسواری دو بار به المپیک رفته و برایش افتخار است که برای سومین بار برود. برای من هم افتخار است که اولین حضورم را تجربه کنم.

اشتری ادامه داد: خیلی امید دارم که امسال سهمیه برای ایران است اما فرقی نمی‌کند من بگیرم یا خانم شهسواری. شاید برخی بگویند شانس ما با کشورهای دیگر ۵۰، ۵۰ است اما معتقدم احتمال ۸۰ درصد می‌توانیم سهمیه را بگیریم. مهم این است که زنان تنیس روی میز ایران سهمیه را بگیرد.

او در واکنش به اینکه امسال نسبت به سال‌های گذشته به مسابقات بیشتری اعزام شده است، ‌بیان کرد: همه این مسابقات را با هزینه شخصی رفتم. شروع کارم از ۶ ماه قبل و هدفم از اعزام هم انتخابی المپیک بود.

دیگر خبرها

  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد
  • برای نخستین بار؛ ناو سپاه از مدار صفر درجه عبور کرد | لحظه شلیک موشک بالستیک از ناو شهید مهدوی | فیلم و عکس
  • روایت اسارت؛ از پیروزی اسرای ایرانی بر فرماندهان عراقی تا جرزنی بعثی‌ها
  • اشتری: سهمیه المپیک پاریس به ایران می‌رسد
  • جزئیات توافق‌های بانکی ایران و روسیه
  • سه سرنشین لنج آتش گرفته در آبهای جزیره هرمز جان باختند
  • فوت 3 سرنشین لنج آتش گرفته در آب های جزیره هرمز
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در 4 ماه گذشته خبر داد
  • ضرر ۲ میلیارد دلاری ونزوئلا به دلیل تحریم‌ها
  • ونزوئلا از ضرر ۲ میلیارد دلاری ناشی از تحریم‌ها در ۴ ماه گذشته خبر داد