Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش پارس نیوز، 

  نشست «قیام علیه سرمایه‌داری؛ بررسی تحولات و اعتراضات مردم فرانسه علیه نظام سرمایه‌داری» عصر امروز به همت بسیج اساتید در دانشگاه تهران برگزار شد.

کوشکی: شاید برخی رسانه‌ها برای نشان دادن اعتراضات مردم فراسنه باید از سفارت آنها اجازه بگیرند

محمدصادق کوشکی عضو هیات علمی دانشگاه تهران در این نشست با اشار به اعتراضات مردمی فرانسه گفت: از ابتدای حضور امانوئل ماکرون در قدرت، شاهد اعتصابات و اعتراضات مردمی بوده‌ایم و امروز هم به این وضعیت رسیده که می‌بنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این استاد دانشگاه با بیان اینکه انگیزه فرانسوی‌ها برای اعتراض فقر است، افزود: البته همه رسانه‌ها، حتی در ایران از بیان این موضوع پرهیز می‌کنند. چراکه تفکر قاجاری که اروپاییان را ثروتمند می‌داند هنوز در ایران و بین رسانه‌ها وجود دارد و لازم است جغرافیا را دقیق‌تر شناخته و این کاریکاتورها را از ذهن‌ها پاک کنیم.

کوشکی با اشاره به تلاش برخی از رسانه‌ها در کشور برای نادیده گرفتن حرکت اعتراضی فرانسوی‌ها و کمرنگ‌ کردن آن، گفت: این در حالی است که رسانه‌های اروپایی این اتفاق را انکار نمی‌کنند، البته طبیعی است که برخی از رسانه‌های داخلی می‌خواهند این اتفاق را نبینند تا اسطوره‌های رفاه در ذهن مخاطبانشان فرو نریزد.

وی گفت: رسانه‌ها و جناح‌هایی هستند که خود را کوچک‌تر از انعکاس حوادث فرانسه می‌دانند، شاید باید از سفارت فرانسه اجازه بگیرند، ولی این رسانه‌ها رفتار یک پلیس با متهم در داخل کشور را بزرگ‌نمایی می‌کنند؛ اما بعد از دو هفته تحولات فرانسه را ندیده‌اند و نمی‌خواهند زشتی رفتار فرانسه را نشان دهند.

* مومنی‌راد: غربی‌ها در قبال اجرای حقوق بشر سیاست دوگانه دارند

احمد مومنی‌راد کارشناس مسائل سیاسی هم در این نشت گفت: فرانسه خود را مهد دموکراسی و آزادی می‌داند، اما پدیده و تحرکات جلیقه زردها دوگانگی در مواجهه با پدیده‌ها به‌وجود آورده است.

وی ادامه داد: حقوق بشر، آزادی و دموکراسی صرفاً شعارهایی است که غربی‌ها برای رسیدن به اهداف خود مطرح می‌کنند به طور مثال فرانسه در قبال تحرکات ساده روزهای ابتدایی سوریه که در هر کشوری رخ می‌دهد پرچم دوران استعمار سوریه را علم کرده و گفت اسد باید برود ولی در قبال خودشان اینچنین حرکت مردم را سرکوب کردند.

مومنی راد ادامه داد: سال‌هاست بیشتر مردم در بحرین اعتراض دارند؛ اما همه غربی‌ها در مواجهه با بحرین یا کودک‌کشی در یمن سکوت کرده‌اند.

مومنی‌راد عنوان کرد: هر اتفاق ضد بشری در عربستان رخ می‌دهد مدعیان دموکراسی راهبرد سکوت پیش می‌گیرند و این مواضع نشان می‌دهد سیطره سیاست، قدرت و ثروت در سیاست امروز جهان مشاهده می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: منکر اجرای حقوق بشر نیستیم؛ اما غربی‌ها هستند که سیاست دوگانه در قبال اجرای حقوق بشر دارند و امروز این موضوع در فرانسه برای همه هویدا شد.

* فیاض: رسانه‌های غرب‌گرا و طرفدار لیبرالیسم در قبال حوادث فرانسه سکوت کرده‌اند

 ابراهیم فیاض عضو هیات علمی دانشگاه تهران در ادامه این مراسم گفت: پرداختن به موضوع فرانسه نباید ما را از خود غافل کند به خصوص با وضعیت تورم و اوضاع حادی که داریم چراکه امروز برخلاف دی‌ماه ، قشر متوسط هم درگیر وضعیت اقتصادی شده است. رسیدگی به اوضاع داخلی کشور از اهمیت و اولویت بیشتری برخوردار است و باید امروز تورم را به عنوان عامل محرک شرایط نامطلوب در کشور کنترل کرد.

این استاد دانشگاه  افزود: رسانه‌ها همیشه مولد انقلاب‌ها بوده‌اند مانند مطبوعات دوره مشروطه که موجب انقلاب شدند و امروز شبکه‌های اجتماعی نیز همین کار را خواهد کرد. ترامپ و پوتین هم در شرایط فرانسه جدی دخالت کردند و ماکرون هم واکنش نشان داد.

وی گفت: عدالت‌طلبی مردم‌گرا و پوپولیستی در فرانسه به عنوان یک جنبش اجتماعی آغاز شده است و این موضوع باید مورد بررسی قرار گیرد چراکه چپ‌گرایی سوسیالیستی در این حرکت وجود ندارد. امروز ساختار و فلسفه جدیدی در اروپا ایجاد شده و نوعی مردم‌گرایی در مرز جغرافیایی برای فدا کردن اقتصاد جهانی به نفع اقتصاد داخلی به‌وجود آمده است.

فیاض تصریح کرد: فرهنگ مردمی عدالت‌طلبی آغاز شده و با حضور قشرهای مختلف در تحرکات فرانسه بی‌تردید این انقلاب به فضاهای دیگر خواهد رسید. 

وی افزود: امروز سرهای اقتصادی، فرهنگی، تجاری، سیاسی و حتی مذهبی درحال فروپاشی است و جهان تازه‌ای درحال شکل‌گیری است که باید آن را شناخت. در داخل کشور نیز با وجود آنکه لیبرالیسم جایگاهی در دنیا ندارد، از آن دفاع می‌کنند، به‌طوری‌که دولت کنونی خودش بدتر از غرب است تاجایی‌که برخی از مسئولان حتی خدا و پیغمبر(ص) را نیز به سخره می‌گیرند که باید به‌حال شرایط امروز دولت تأسف خورد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: مکرون ادامه مسیر سارکوزی را می‌دهد، امروز قشر فقیر فرانسه مرزها را درنوردیده و دیگر شاهد شورش‌های حومه پاریس علیه پاریس نیستیم، بلکه خود پاریس وارد حرکات و منازعات شده است. فرانسه نیز همیشه مهد انقلاب‌ها بوده و حرکت‌های اجتماعی مردمش در جهان تأثیر داشته است، به‌طوری‌که انقلاب مشروطه ما نیز متأثر از حرکت‌های انقلابی آن دوره فرانسه بود.

فیاض گفت: امروز رسانه‌های غرب‌گرا و طرفدار لیبرالیسم در قبال حوادث فرانسه سکوت کرده‌اند چرا که نمی‌خواهند چهره واقعی لیبرالیسم را برای دیگران تشریح کنند. امروز جهان در شرایطی قرار دارد که حتی اساتید، کلاس‌های درس و کتاب‌ها نیز دیگر رها شده و آن جایگاه خود را ندارند چراکه ایدئولوژی دولت‌-مردم درحال شکل‌گیری در جهان است و باوجود شکل‌گیری تحولات در جهان، ما از آن عقب هستیم.

وی ادامه داد: تحرکات اخیر فرانسه در مرزهای جغرافیایی این کشور باقی نمی‌ماند، باید منتظر باشیم تا این حرکت جدی و انقلاب، یکی پس از دیگری نه‌تنها فرانسه، بلکه اروپا و بعد از آن جهان را درگیر خود کند که قطعاً به‌سبک قدیم نمی‌توان با جهان جدید برخورد کرد.

این استاد دانشگاه گفت:  نمی‌دانیم دولت خواب است یا خود را به‌خواب زده نسبت به برنامه‌ریزی نکردن مسئولان برای موارد اقتصادی انتقاد کرده است. دولتی که منفعلانه عمل کرده و کشور را به‌شکل امنیتی پیش می‌برد، نمی‌تواند در حوزه کارش موفق باشد و باید منتظر مشکلات جدی‌تری باشیم.

* مجیدی: آغاز موج ضدآمریکایی و ضداستعماری در اروپا

محمدرضا مجیدینماینده اسبق ایران در سازمان ملل  هم در این نشست افزود: امانوئل ماکرون با شعار ضد حزبی «نه به چپ و راست» در انتخابات فرانسه پیروز شد؛ اما رویکردش متفاوت با این شعار بود و امروز دولت ماکرون زمینه‌ساز این اتفاقات است.

وی ادامه داد: همانطور که جنبش ۱۹۶۸ دانشجویی فرانسه در مرزهای این کشور باقی نماند و گسترش یافت، باید منتظر گسترش این حرکت جلیقه زردها در جهان باشیم که البته جلیقه قرمزها در تونس و بروکسل هم مهر تأییدی بر این موضوع است.

نماینده اسبق ایران در سازمان ملل تصریح کرد: یکی از کاتالیزورهایی که به این شورش دامن زد، افزایش مالیات‌ها بود و همین جریان هدایت‌کننده جلیقه زردها نیز مخالفت با پرداخت هزینه‌های زیست‌محیطی از جیب مردم بودند.

مجیدی فرانسه را مهد انقلاب در جهان دانست و تأکید کرد: امروز موجی که شکل گرفته ضد آمریکایی، ضد سرمایه‌داری و ضد شرکت‌های خاص است و این موج گسترش یافته و پدیده‌های عظیم‌تری ایجاد می‌کند.

وی خاطرنشان کرد: ۸۵ هزار نیروی پلیس در شانزه‌لیزه و خیابان‌های اطراف جوّ شدید امنیتی ایجاد می‌کنند که وحشتناک است و اصلاً با برخوردهایی که غالباً در کشورهای دیگر رخ می‌دهد، قابل مقایسه نیست اما برخی نمی‌خواهند  این موضوع را بپذیرند.

نماینده سابق ایران در یونسکو مواجه مکرون با مردم را دارای سابقه دانست و تصریح کرد: از ابتدای حضور مکرون در قدرت، این موضوعات وجود داشت؛ اما مذاکرات نمایندگان جلیقه‌زردها با نخست‌وزیر نیز هیچ‌جای خوش‌بینی برای پایان یافتن این حرکت باقی نگذاشته است. به‌همین دلیل شرایط و قراین حاکی از آن است که وضعیت فرانسه اگر کنترل نشود ابتدا به سراسر اروپا و بعد به دیگر نقاط جهان منتقل می‌شود.

مجیدی در پایان گفت: کشیده‌شدن وضعیت فعلی فرانسه به جهان، در تقابلاتی که امروز در حوزه تجارت مشاهده می‌کنیم به‌وجود آوردن یک جنگ جهانی است. به‌طوری‌که هم‌اکنون حرکت‌های مشابه جلیقه‌زردها را در تونس توسط جلیقه‌قرمزها و حتی عراق مشاهده می‌کنیم.

* سلگی: مدعیان دموکراسی با تانک و گلوله به مردم خود می‌تازند

 روح‌الله سلگی هم در این مراسم اظهار کرد: اغتشاشات سال گذشته در تهران و برخی شهرها موجب واکنش غربی‌ها از جمله لغو سفر فرانسوی‌ها به ایران شد؛ اما این برخورد در مورد حوادث اخیر فرانسه از سوی مسئولان کشورمان صورت نگرفت.

وی افزود: امروز در فرانسه که مهد تمدن نامیده می‌شود، مانند قرون وسطی با اسب و تانک بر مردم می‌تازند و دیگر آنها نمی توانند دم از دموکراسی و حقوق بشر بزنند.

معاون بسیج اساتید تهران بزرگ گفت: فرانسه‌ از یک طرف ادعا دارد مهد تمدن است و از طرف دیگر با تانک بر مردم می‌تازد.

 

منبع: پارس نیوز

کلیدواژه: بسیج عضو هیات علمی دانشگاه استاد دانشگاه فقر ایران ذهن حقوق بشر دموکراسی حقوق سوریه بحرین یمن عربستان ثروت جهان لیبرالیسم تورم مطبوعات انقلاب فلسفه اقتصاد دولت فقیر خواب مشکلات انتخابات سازمان ملل شورش یونسکو تجارت جنگ جهانی عراق تمدن دانشگاه تهران رسانه سرمایه فرانسه مطبوعات پارس پارس نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.parsnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پارس نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۸۴۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)

دانشمندان در کره جنوبی اخیراً در آزمایش همجوشی هسته ای رکوردشکنی کردند. آنها به مدت ۴۸ ثانیه دمایی را هفت برابر دمای هسته خورشید حفظ کردند. اما تولید انرژی تجاری قابل دوام از همجوشی هسته ای همچنان بیشتر ایده ای علمی_تخیلی است تا نزدیک به واقعیت.

در همین حال، برادر قابل اعتمادتر آن، شکافت هسته‌ای، چندین دهه است که به جهان نیرو می دهد. در اینفوگرافی زیر، تولیدکنندگان برتر انرژی هسته‌ ای که بر حسب تراوات ساعت (TWh) اندازه‌گیری می‌شود، نشان داده شده است. داده‌های مربوط به این موضوع از موسسه انرژی هسته‌ ای، آخرین بار در آگوست ۲۰۲۲ به‌روزرسانی شده است.

کدام کشور بیشترین انرژی هسته ای را تولید می کند؟

به گزارش روزیاتو، تولید انرژی هسته‌ای در ایالات متحده بیش از دو برابر میزان تولید چین (رتبه دوم) و فرانسه (رتبه سوم) روی هم است. در مجموع، ایالات متحده نزدیک به ۳۰ درصد از تولید انرژی هسته ای جهان را به خود اختصاص داده است.

با این حال، انرژی هسته ای یک پنجم برق آمریکا را تامین می کند. برخلاف فرانسه که ۶۰ درصد برق خود را از نیروگاه های هسته ای تامین می کند.

نکته برجسته دیگر این است که چگونه چین در دهه گذشته به سرعت توانایی های انرژی هسته‌ای خود را افزایش داده است. برای مثال، بین سال‌های ۲۰۱۶ تا ۲۰۲۱، چین سهم خود از تولید انرژی هسته‌ای جهانی را از کمتر از ۱۰ درصد به بیش از ۱۴ درصد افزایش داد و از فرانسه در رتبه دوم پیشی گرفت.

در نقطه مقابل، سهم بریتانیا در همان دوره زمانی به ۲ درصد کاهش یافته است.

در همین حال، اوکراین برای تامین برق شبکه خود به شدت به انرژی هسته‌ای متکی است. در مارس ۲۰۲۲، پس از اینکه نیروهای روسی کنترل این تاسیسات را به دست گرفتند، دسترسی به نیروگاه هسته ای کلیدی خود در زاپوریژیا (Zaporizhzhia) را از دست داد.

این نیروگاه که با شش راکتور ۱۰۰۰ مگاواتی یکی از بزرگترین نیروگاه های اروپا است، در حال حاضر هیچ چیز تولید نمی کند و محل حملات اخیر هواپیماهای بدون سرنشین بوده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • بررسی تحولات قیمتی فاو 460 نشان می‌دهد: کشنده فاو نور چشمی بازار شد
  • بزرگترین تولید کنندگان انرژی هسته‌ای در جهان (+ اینفوگرافی)
  • رئیسی: پیشرفت‌های نیروهای مسلح تحت مدیریت عالی رهبر انقلاب موجب ایجاد امنیت، اقتدار و امید برای مردم و کشور شده است
  • با خروج ارز از طریق فعالیت‌های غیرقانونی تبلیغاتی برخورد می‌شود
  • مسی با یک تیر 2 نشان را در فوتبال آمریکا زد
  • همه چیز درباره سیل دبی | اینفوگرافیک
  • دشمنان در تلاش برای منفی جلوه دادن «طرح نور: هستند
  • نقش هکرهای روسی برای خرابکاری در شرکت‌های آب آمریکا
  • برخورد با خروج ارز از طریق فعالیت‌های غیرقانونی تبلیغاتی
  • کاربران افغان در هیاهوی رسانه‌‌ای غرب کنار ایران ایستادند