Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@09:25:26 GMT

قطع کامل سرریز فاضلاب به رودخانه بهمنشیر

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۸۷۲۳

قطع کامل سرریز فاضلاب به رودخانه بهمنشیر

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا خلیلی نیا عصر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه در محل سالن اجتماعات اداره امور آبفا آبادان با اشاره به اینکه از زمان تاسیس این اداره تا امسال فاضلاب بخش زیادی از شهر همچون ۷۰۰ واحدی، امیرآباد و ولی عصر از طریق دو تلمبه خانه وارد نهر چوسان و سپس به رودخانه بهمنشیر (بالادست محل برداشت آب) سرریز می شد، گفت: اگر چه رودخانه ها خودپالایشی دارند اما این مسئله نمی توانست آب را به طور کامل از وجود فاضلاب پاک کند بر همین اساس دو اولویت زیست محیطی را در دستور کار خود قرار دادیم که یکی از آنها جلوگیری از سرریز شدن فاضلاب به رودخانه بهمنشیر بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: بر این اساس یک پروژه ۲.۵ میلیارد تومانی را از محل اعتبارات سازمان منطقه آزاد اروند اجرا کردیم که با انجام و اتمام آن دیگر هیچ فاضلابی به نهر چوسان و در نهایت رودخانه بهمنشیر سرریز نمی شود، فاضلاب ها به شبکه فاضلاب شهری هدایت می شوند.

خلیلی نیا با غیر پیش بینی خواندن آنچه تحت عنوان شوری آب بهمنشیر در سال جاری رخ داد، اظهار کرد: با هدف تامین آب شیرین مورد نیاز مردم، طرح آبرسانی غدیر ۲ با یک کار جهادی و همه جانبه ظرف مدت ۴۵ روز اجرا و به بهره برداری رسید و در حال حاضر نیز ۹۰ درصد از آب مصرفی مردم از طرح غدیر تامین می شود، اکنون شرایط آب رودخانه بهمنشیر به لحاظ میزان شوری قابل قبول است، پیش بینی می شود که سال آینده نیز با افزایش شوری آب رودخانه بهمنشیر مواجه شویم.

وی تصریح کرد: در سال جاری بسیج همگانی برای کنترل و مدیریت بحران شوری بیش از حد آب صورت گرفت که در این میان خبرگزاریها نقش به سزایی در انتقال حرفهای مردم به مسئولان و بیان واقع بینانه مسائل به مردم داشتند که قابل تقدیر است، مشکلات را درک می کنیم زیرا ما نیز به عنوان یک شهروند آبادانی از همین امکانات و آب استفاده می کنیم.

شکوفایی پروژه های آب و فاضلاب در سال جاری

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان امسال را سال شکوفایی پروژه ها در حوزه آب و فاضلاب نام برد و یادآور شد: با مشارکت سازمان منطقه آزاد اروند و وزارت نیرو مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان پروژه در بخش آب و فاضلاب شامل ۱۵۰ میلیارد تومان وزارت نیرو و ۵۹ میلیارد تومان منطقه آزاد اروند در شهرهای آبادان، اروندکنار و چوئبده را آغاز کردیم، از سال ۹۰ پروژه های آب و فاضلاب به دلیل نبود اعتبارات مناسب و کافی تعطیل شده بودند اما امسال حرکت خوبی آغاز و اکنون برخی از پروژه ها تمام، برخی ها در دست انجام و برخی دیگر در مرحله انجام مناقصه هستند.

خلیلی نیا با تاکید بر اینکه مشکل فاضلاب آبادان با این ارقام حل نمی شود و نیاز به نگاه ویژه مسئولان در رده ملی داریم، گفت: برای رفع جدی مشکل فاضلاب شهر آبادان نیاز به یک هزار میلیارد تومان اعتبار داریم، اگر چه در یکی دو سال اخیر ۱۰۰ میلیارد تومان اعتبار در بخش فاضلاب به ویژه در مناطق کم برخوردار و دارای مشکل فراوان هزینه شد اما به هیچ وجه جوابگوی رفع مشکل به شکل اساسی نیست.

نیازمند استمرار نگاه ویژه مسئولان ملی هستیم

وی افزود: مسئولان ملی باید نگاه ویژه ای به شهرهای آبادان و خرمشهر داشته باشند این دو شهر دین خود را در زمان جنگ به کشور و نظام ادا کرده اند ضمن آنکه بخش عمده ای بودجه کشور از بخش های مختلف این دو شهر تامین می شود، البته نگاه ویژه به این دو شهر وجود دارد اما نیاز به پایداری این نگاه ها داریم، باید در دوران بازسازی ابتدا زیرساخت های شهر آماده می شد سپس مردم را به آمدن تشویق می کردند.

خلیلی نیا با اشاره به قول هزینه کرد ۳۰ میلیارد تومان در بخش فاضلاب شهری آبادان اظهار کرد: پروژه هایی را در امیرآباد شامل فاز ۲ تا ۴، فیه، بخش هایی از ذوالفقاری و سلیچ غربی از اواخر سال گذشته آغاز کردیم که تا پایان امسال به اتمام می رسند، ضمن آنکه ۶.۵ میلیارد تومان پروژه نیز در مناطق پراکنده همچون سده، بهمن ها، طیب، ذوالفقاری و مرکز شهر فعال است که بخشی از آنها تمام و بخشی دیگر نیز در دست اقدام است.

وی با اشاره به احداث تصفیه خانه فاضلاب شهری آبادان در رمیله تصریح کرد: با انجام  احداث خط دوقلویی از تلمبه خانه شطیط به تصفیه خانه فاضلاب در رمیله که این طرح نیز قرار است سال آینده و با کمک بخش خصوصی (کنسرسیوم چینی و ایران) به انجام برسد، تمامی فاضلاب های شهری پس از رسیدن به تلمبه خانه شطیط از آنجا به تصفیه خانه فاضلاب هدایت می شود و پس از اتمام کار تصفیه، این آب قابلیت برگشت به چرخه استفاده در فضای سبز شهری را دارد که به لحاظ زیست محیطی نیز هیچ مشکلی نخواهد داشت، اعتبار اجرای این خط دوقلو ۲۰ میلیارد تومان است.

خلیلی نیا با بیان اینکه در منطقه شهرک دریا و از بهار ۸۰ تا انتهای فیه فاقد شبکه فاضلاب هستیم، یادآور شد: دو پروژه احداث شبکه فاضلاب در این منطقه با هزینه کرد ۳۲ میلیارد تومان به انجام می رسد که البته باید منطقه کوی کارگر شرقی را نیز به این پروژه ها برای نوسازی شبکه فاضلاب اضافه کنیم، پروژه های احداث شبکه فاضلاب در منطقه علوانیه و شطیط نیز در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار است.

انجام اقدامات بسیار خوب در بخش آب

مدیر امور آب و فاضلاب آبادان در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اینکه در بخش آب نیز اقدامات بسیار خوبی انجام شده، گفت: کار احداث خط هزار میلی متری که از سال ۷۹ همزمان با تصفیه خانه طرح جامع آغاز اما به مدت ۵ سال متوقف شد، از سال ۹۶ به طور دوباره از سر گرفته شد و با صرف اعتباری معادل ۱۲ میلیارد تومان اکنون به اتمام رسید، با اجرای این خط آب از فیه به تلمبه خانه جمشید آباد می رسد.

خلیلی نیا از در دست اجرا بودن شبکه آبرسانی فیه با ۳.۵ میلیارد تومان اعتبار، سلیچ شرقی با ۳ میلیارد تومان، ذوالفقاری با ۴.۵ میلیارد تومان، امیر آباد فازهای یک تا چهار با ۲۰ میلیارد تومان، سلیچ غربی و مناطق دهکده بریم، شطیط و ولیعصر با ۵.۵ میلیارد تومان یاد کرد و افزود: اجرای شبکه آبرسانی فاز چهار ذوالفقاری با ۲۲ میلیارد تومان اعتبار در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار است.

به گفته وی با این اعتبارات بخشی از مشکلات شهری آبادان در حوزه آب و فاضلاب حل می شود اما کافی نیست.

خلیلی نیا اظهار کرد: با اجرای تصفیه خانه اضطراری آب در منطقه ای از شهر اروندکنار با اعتباری معادل ۲۳ میلیارد تومان، روزانه ۱۰هزار مترمکعب آب تامین و در اختیار ساکنان دهستان نصار و اروندکنار می شود، اجرای این تصفیه خانه سبب افزایش و بهبود وضعیت آب شرب مصرفی مردم در این مناطق شده است.

وی تصریح کرد: کار تکمیل و اصلاح شبکه آب شهر چوئبده نیز با اعتباری معادل ۲ میلیارد تومان و با ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی در حال انجام است ضمن آنکه کار اجرای پروژه تصفیه خانه اضطراری چوئبده (مخزن و پمپاژ) که اکنون در مرحله برگزاری مناقصه و تعیین پیمانکار است با اعتباری معادل ۳.۵ میلیارد تومان انجام می شود.ی

خلیلی نیا یادآور شد: کارنصب سه دستگاه آب شیرین کن به ظرفیت ۲۰ هزار مترمکعب برای شهرستان آبادان به تفکیک ۱۴ هزار مترمکعب آب در روز برای آبادان، سه هزار و ۵۰۰ مترمکعب آب برای اروندکنار و ۲ هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب برای چوئبده در دست اقدام است البته نیاز به زمان داشته و بخشی از اعتبار مورد نیاز نیز تامین شده و با پیگیری های لازم بقیه اعتبار مورد نیاز را نیز تامین می کنیم.

کد خبر 4482763

منبع: مهر

کلیدواژه: آب و فاضلاب شهری ابادان رودخانه بهمنشیر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۸۷۲۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چهار سد در کردستان سرریز شدند

ایسنا/کردستان معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت آب منطقه‌ای استان کردستان گفت: طی دو ماه اخیر سدهای چراغ ویس، گاران، آزاد، عباس آباد، با فاصله کم، سرریز کردند.

محمد معززاده‌مردوخی امروز سه شنبه (۷ فروردین ماه) در گفت‌وگو با خبرنگاران استان، در خصوص وضعیت آب ذخیره پشت سدهای استان، گفت: با توجه به دو جبهه اخیر بارندگی که از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ لغایت ۶ فروردین سالجاری تداوم داشت، متوسط بارندگی استان در فروردین ماه سال‌جاری ۲۹ میلی‌متر بود که بیشترین میزان بارش در شهرستان بانه با حدود ۸۱ میلی‌متر و کمترین آن در بیجار و دیواندره به میزان ۱۱ میلی‌متر بود.

وی، میزان بارش سال آبی‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته را ۱۱۰ میلی‌متر اعلام کرد و افزود: این بارش‌ها منجر به افزایش ۲۹ درصدی رواناب و بالابردن حجم آب رودخانه‌ها شده است که البته این رقم نسبت به درازمدت ۱۴ درصد کاهش را نشان می دهد.

وی بیان کرد: خوشبختانه این بارندگی‌ها منجر به سرریز سدهایی همچون؛ عباس آباد بانه، چراغ‌ویس سقز، گاران مریوان و سد آزاد شد و با توجه به جبهه بارشی پیش‌رو انتظار می‌رود سدهای قشلاق سنندج و زیویه شهرستان کامیاران نیز سرریز شوند.

معاون منابع انسانی، مالی و پشتیبانی شرکت نسبت به احتمال سیلابی شدن رودخانه‌های استان نیز هشدار داد و اظهار کرد: نظر به حجم بارش‌های زیاد و احتمال جاری شدن سیل، اطلاع‌رسانی‌های لازم از طریق روابط عمومی این شرکت و ادارات منابع آب شهرستان‌های تابعه استان، مکرراً صورت گرفته و خوشبختانه تاکنون هیچ خسارت مالی و جانی ناشی از وقوع سیل، گزارش نشده است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه استان کردستان یک استان مهمانپذیر بوده و هر ساله در ایام تعطیلات نوروزی میزبان هموطنان و هم‌استانی‌های گرامی می‌باشد و با توجه به سیلابی بودن بیشتر رودخانه‌های استان، از گردشگران، مسافران، کشاورزان و ذینفعان تقاضا می شود از تردد و اتراق در مسیر جریان‌های آبی خصوصاً پائین دست سدها، اکیداً خودداری نمایند. 

معززاده مردوخی ذخیره آب سدهای استان را حدود ۶۵ درصد دانست و گفت: در حال حاضر ذخیره آب سدهای استان حدود یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون متر مکعب است و درصد پرشدگی سدهای استان در مدت مشابه سال گذشته ۵۶ درصد بود.

وی افزود: هر چند به لطف پروردگار و مدیریت صحیح منابع و مصارف آب، توسط این شرکت، ذخایر آب خوبی در پشت سدهای استان داریم، اما متأسفانه بارش برف خوبی را طی سال آبی گذشته شاهد نبودیم و ذخایر آب زیرزمینی همچنان نیازمند حفاظت و صیانت می‌باشند؛ از عموم شهروندان، ذینفعان و خصوصاً کشاورزان عزیز استان تقاضامندیم نسبت به رعایت الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب نهایت تلاش خود را مبذول دارند.

انتهای پیام 

دیگر خبرها

  • لحظات زیبای سرریز شدن سدهای یک استان کشور | تصاویر
  • جزئیات روند پیشرفت پروژه‌های آب و فاضلاب خوزستان
  • سرریز شدن ۴ سد در کردستان
  • حجم ذخیره آب سدهای کردستان ۶۵ درصد است/ سرریز شدن چهار سد
  • چهار سد در کردستان سرریز شدند
  • چهار سد در کردستان طی دو ماه اخیر سرریز شدند
  • میزبانی بهتر وحدت و برج آزادی درسال جدید با اجرای پروژه‌های عمرانی
  • اهواز با یک بارش ۳۸ میلی زیر آب رفت
  • سرریز شدن سدهای استان کردستان
  • تصاویر| سرریز شدن سدهای استان کردستان