Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@05:11:47 GMT

مشکل اصلی کشور در بخش کشاورزی «مدیریت سنتی» است

تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۹۵۶۷

مشکل اصلی کشور در بخش کشاورزی «مدیریت سنتی» است

زاهدان - ایرنا - رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: مدیریت سنتی کشاورزی در کشور یکی از اشکالات اساسی است که موجب شده با وجود اقدامات بزرگ و اعتبارات هزینه شده فراوان هنوز در جامعه روستایی ما توسعه ای اتفاق نیفتد.

به گزارش ایرنا احمدعلی کیخا سه شنبه شب در نشست شورای آب، کشاورزی و منابع طبیعی سیستان و بلوچستان به ریاست احمد علی موهبتی استاندار این استان در سالن جلسات دفتر استاندار اظهار داشت: در مدیریت سنتی فعلی برخورد با مشکلات بخش کشاورزی به شکل عینی نیست به همین دلیل اقدامات انجام شده تاکنون منجر به توسعه در این بخش نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نماینده مردم زابل، هیرمند، زهک، هامون و نیمروز در مجلس شورای اسلامی افزود: در این نوع مدیریت اعتبارات نیز به صورت هدفمند برای حل مسائل و مشکلات کشاورزی به کار گرفته نمی شود بلکه قسمتی از آن بین وزارت علوم و دیگر مراکز تحقیقاتی توزیع می شود.
رئیس کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: دانشکده های تخصصی مانند منابع طبیعی و آب و خاک در کشور وجود دارد اما پس از گذشت سه دهه فعالیت هنوز نسخه ای برای حل معضل ریزگردها ندارند.
وی تصریح کرد: تولید 230 هزار تن خرما در سیستان و بلوچستان و همچنین اشتغال 100 هزار نفر در صنعت شیلات از جمله ظرفیت های خدادادی این استان است که می تواند مشکلات اقتصادی زیادی را حل کند.
کیخا خاطر نشان کرد: 70 تا 80 درصد مسائل و مشکلات کشاورزی به تصمیمات بیرون از این بخش برمی گردد.
وی با تاکید بر تلاش مضاعف برای حل مشکلات مردم افزود: مشکلات مردم را یا باید حل کنیم یا در صورتی که از توان ما خارج است آن را کتمان نکرده و برای پیگیری به دیگران ارجاع دهیم.
نماینده مردم سیستان در مجلس شورای اسلامی گفت: در این شورای استانی باید مسائل را عینی مطرح کنیم و نسخه ای برای حل مشکلات بپیچیم.
دکتر کیخا تصریح کرد: فرآیندها و چارچوب ها را باید اصلاح کنیم تا مشکلات مردم حل شود.

**420 هزار هکتار از اراضی سیستان و بلوچستان ظرفیت کشاورزی دارد
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان نیز در این شورا گفت: از مجموع 18 میلیون هکتار وسعت استان 420 هزار هکتار با پراکندگی زیاد ظرفیت کشاورزی دارد.
مجتبی پیری با بیان اینکه معیشت 70 تا 80 درصد مردم سیستان و بلوچستان به بخش کشاورزی وابسته است، افزود: با این میزان ظرفیت کشاورزی باید برای 2 میلیون و 700 هزار نفر جمعیت استان امنیت غذایی ایجاد کنیم.
وی ادامه داد: کل تولیدات کشاورزی سیستان و بلوچستان 5 میلیون تن است که از این میزان 530 هزار تن سهم باغات، 158 هزار تن سهم میوه های گرمسیری، 3 میلیون تن سهم بخش زراعی، 200 هزار تن سهم دام و طیور، 250 هزار تن سهم انواع محصولات شیلاتی و 650 هزار تن نیز سهم محصولات مرتعی است.
رئیس سازمان جهادکشاورزی استان ادامه داد: طبق برنامه پیش بینی شده 100 هزار هکتار از اراضی کشاورزی سیستان و بلوچستان باید به سیستم های نوین آبیاری مجهز شود که تا کنون در 30 هزار هکتار از این اراضی سیستم های آبیاری نوین به بهره برداری رسیده است.
پیری به برنامه توسعه کشت گلخانه ای اشاره کرد و گفت: اکنون 260 هکتار گلخانه در این استان وجود دارد که برنامه داریم سالانه 500 هکتار به این ظرفیت اضافه کنیم.
9908 **6081

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد كشاورزي شوراي آب و كشاورزي و منابع طبيعي سيستان و بلوچستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۹۵۶۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاکید استاندارسیستان و بلوچستان برپیگیری مشکلات مردم سیل زده

به گزارش جام جم آنلاین،محمد کرمی در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در فرمانداری شهرستان چابهار برگزار شد گفت: در زمینه تامین اعتبار و تهیه امکانات برای خدمات رسانی به سیل زدگان با هیچ گونه کمبود و مشکلی مواجه نیستیم.
وی افزود: در زمینه کمک رسانی باید بین میزان خسارات وارده و کمک رسانی تناسب وجود داشته باشد و بر اساس نیاز‌های مردم اقلام مورد نیاز تهیه و تامین شود.
استاندار سیستان و بلوچستان از مدیران استانی خواست؛ از ظرفیت حضور مسئولان کشوری سازمان‌های مربوطه در منطقه به بهترین نحو مطلوب در راستای تامین زیرساخت‌ها بهره برداری کنند.
وی با تاکید بر پایداری آب روستا‌ها گفت: تا زمان پایداری آب مناطق، مجموعه‌های اجرایی و قرارگاه جهادی در زمینه تامین آب مورد نیاز مردم امدادرسانی کنند.
کرمی اذعان کرد: دانشگاه علوم پزشکی کنترل و نظارت لازم در زمینه اعزام اکیپ‌های بهداشتی و پزشکی در مناطق آسیب دیده را داشته باشد.
استاندار سیستان و بلوچستان در بحث امدادرسانی سازمان هلال احمر افزود: تاکنون اقدامات بسیار خوبی در زمینه تامین اقلام ضروری و مواد غذایی مورد نیاز مردم انجام شده است، در ادامه نیز تا زمان پایداری شرایط، با همکاری قرارگاه جهادی کمک رسانی به مردم تداوم خواهد داشت.
وی با تاکید بر توزیع آرد به خصوص در بخش‌های روستایی بیان داشت: فرمانداران موظف هستند؛ به صورت روزانه نیازمندی‌های روستا‌ها را بررسی و نسبت به تامین و رفع مشکلات مردم اقدام کنند.
کرمی اظهار داشت: سازمان‌های راهداری و راه و شهرسازی؛ بازگشایی راه‌هایی که همچنان مسدود هستند را با سرعت پیگیری کنند و مسیر‌های بازگشایی شده را از نظر دارا بودن تابلو و علائم رانندگی بررسی نمایند تا مشکلی برای افراد به وجود نیاید.
استاندار سیستان و بلوچستان بر پایداری برق همه مناطق سیلزده تاکید و اضافه کرد: قطعی خطوط فیبر نوری نیز باید به سرعت ترمیم شود.
وی تصریح کرد: در زمینه ساختمان‌های آسیب دیده باید تعمیرات لازم انجام شود، ساخت مسکن آسیب دیده از سیل قبل آغاز شده و مسکن‌های آسیب دیده جدید نیز با کد ارتفاعی و رعایت تمام اصول ساختمان سازی بزودی آغاز شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با تاکید بر رفع مسائل مرتبط با بنادر، شیلات و تامین سوخت گفت: جهاد کشاورزی تا رفع مشکلات بندسارها و قنات‌هایی که آسیب دیده و خسارات وارده به این بخش را تا حصول نتیجه پیگیری کند.

دیگر خبرها

  • هنرمند سیستان و بلوچستانی جایزه جشنواره ملی دانش سنتی محیط زیست را از آن خود کرد
  • خرید ۱۰ هزار تن گندم از کشاورزان سیستان و بلوچستان
  • سفر استاندار سیستان و بلوچستان به شهرستان زهک
  • مدیریت بیش از ۲۷۰ میلیون متر مکعب آب در بارندگی اخیر سیستان و بلوچستان
  • رفع مشکل آب در شهربنت و ۲۷ روستای نیکشهر
  • خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۲۱۰۰ میلیاردی سیلاب بلوچستان به بخش کشاورزی
  • فرمانداران مشکلات مردم سیل‌زده را با دقت و فوریت پیگیری کنند
  • تاکید استاندارسیستان و بلوچستان برپیگیری مشکلات مردم سیل زده
  • بررسی مدیریت خشکسالی در شورای حفاظت از منابع آبی مازندران