Web Analytics Made Easy - Statcounter

حجت الاسلام والمسلمین عالی گفت: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) از امامزادگان باتقوا، با عظمت و دانشمند هستند که امروز مرقد مقدس ایشان محل کرامات و حاجات مردم است.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین مسعود عالی استاد حوزه علمیه شامگاه سه‌شنبه (20 آذر) در آیین جشن‌های بزرگداشت ولادت حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که در همین بارگاه ملکوتی برگزار شد، اظهار کرد: برخی امور، مکان‌ها، زمان‌ها و انسان‌ها نزد خداوند ارزش و اهمیت ویژه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: خداوند نسبت به برخی مقدسات نظیر قرآن کریم، پیامبران، برخی مکان‌ها و زمان‌ها توجه خا دارد و به مومنان نیز سفارش کرده که به آنها احترام بگذارند.

این استاد حوزه علمیه با اشاره به فرهنگ مبتذل غرب که نسبت به مقدسات بی‌توجه است، گفت: فرهنگ مادی غرب هیچ اعتقادی به عالم غیب ندارد بر همین اساس نمی‌توانند همچون مومنان مقدسات خاص مکانی و زمانی یا انسانی را درک کنند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه پروردگار عالم در قرآن کریم از برخی امور، مکان، زمان، یا حتی شیء مقدس نام برده است، عنوان کرد: سرزمین طوی از جمله مکان‌های مقدسی است که در قرآن از آن نام برده شده است که خداوند از حضرت موسی(ع) هنگام ورود به آن درخواست کرد که نعلین خود را به واسطه احترام به این مکان از پای بیرون آورد.

وی با اشاره به داستان‌هایی از علمای بزرگ جهان اسلام در احترام به آستان مقدس ائمه معصومین(ع)، گفت: مرقد ائمه معصومین(ع) جای خاصی است که در آنها هیچ گناهی صورت نگرفته است به گونه‌ای که حتی حیوانی به حیوان دیگر ظلم نکرده است، آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز از جمله مکان‌هایی است که انسان با ورود به آن احساس سبکی دارد چراکه در این محل فرشتگان در رفت و آمد هستند و یاد خداوند می‌شود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه زمان‌ها نیز با یکدیگر تفاوت دارند، افزود: برخی زمان‌ها نظیر شب قدر، شب‌های جمعه، یا ماه مبارک رمضان همچون برخی مکان‌ها دارای تقدس هستند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم به برخی اشیاء مقدس اشاره کرده است، گفت: صندوقی را که مادر حضرت موسی(ع) او را بر آن نهاده بر و رود نیل انداخت یا پیراهن حضرت یوسف(ع) که بینایی حضرت یعقوب(ع) را به او برگرداند از نظر خداوند مقدس است.

وی ادامه داد: امروز وهابیت بر شیعه به واسطه زیارت قبور ائمه معصومین(ع) طعنه شرک می‌زند اما به این توجه ندارند که خداوند در قرآن برخی مکان‌هان، زمان‎ها یا حتی اشیاء و انسان‌ها را مقدس معرفی کرده و از مردم خواسته به این مقدسات احترام بگذارند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر اینکه خداوند احترام به مقدسات را خود به مومنان آموزش داده است، گفت: از جمله مقدسات پیامبران و به ویژه پیامبر اسلام(ص) و اهل‌بیت ایشان است؛ خداوند در قرآن کریم سایر پیامبران را با نام کوچک آنها خطاب قرار می‌دهد اما به واسطه احترامی که برای پیامبر اسلام(ص) قائل است او را با لقب خطاب قرار داده و به مومنان هم توصیه کرده است که او را نام کوچک خطاب نکنند در محضر او سروصدا یا بی‌ادبی نداشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین ماندگاری با بیان اینکه امام معصوم(ع) همچون انسان‌های زنده حی و ناظر بر اعمال ما هستند، اظهار کرد: زمانی که وارد حرم‌های مقدس ائمه معصومین(ع) می‌شوید مراقب اعمال و رفتار خود باشید که بی‌ادبی یا بی‌احترامی نداشته باشید.

وی افزود: امامزادگان و سادات هم  که از اولاد پیامبر گرامی اسلام(ص) محسوب می‌شوند دارای احترام خاص هستند که پیامبر(ص) درباره آنها نیز سفارش به احترام کردند و فرمودند هرکس به فرزندان ایشان یعنی امامزادگان و سادات خدمت کند در قیامت به اذن الهی مورد شفاعت قرار گرفته و در بهشت از همسایگان ایشان خواهد بود.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه بارگاه ملکوتی حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نیز دارای تقدس خاصی است، ابراز کرد: حضرت عبدالعظیم جزو امامزادگان باتقوا، با عظمت و دانشمند هستند، بسیاری از امامزادگان به علت ظلم حکام یا تبلیغ دین به ایران وارد می‌شدند و کسی آنها را نمی‌شناخت و برخی از آنان که پس از مرگ شناسایی می‌شدند محل کرامات و حاجات مردم می‌شدند، یکی از این امامزادگان حضرت عبدالعظیم(ع) است.

حجت الاسلام والمسلمین عالی افزود: مرقد حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) نه تنها در زمان پس از مرگ محل توجه و کانون معرفت و توسل شد بلکه در زمان حیات خود هم منشا خدمات بسیار زیاد بودند، ایشان نماینده و وکیل امام هادی(ع) در شهرری بودند که مردم مسائل دینی و شرعی خود را از ایشان می‌پرسیدند.

وی ادامه داد: حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) وجود امام رضا(ع)، امام جواد(ع) و امام هادی(ع) را درک کردند و به چهار واسطه فرزند امام حسن(ع) هستند، ایشان عالم، دانشمند و بسیار باتقوا و بافضیلت بودند؛ از تقوای ایشان همین بس که دین خود را خالصانه به امام هادی(ع) ارائه کردند و این درس بزرگی برای ما است که با یک دین‌شناس، عالم و مرجع دینی ارتباط داشته باشیم و اگر درباره مساله ای از دین شک داشتیم از آنان تحقیق کنیم.

استاد حوزه علمیه بیان داشت: حضرت عبدالعظیم(ع) با بصیرتی که داشتند در شهرری پایگاهی برای شیعیان ساختند، امروز هم این حرم باعظمت خدمات فرهنگی، بهداشتی و درمانی، علمی فراوانی را به شیعیان ارائه می‌کند.

حجت الاسلام والمسلمین عالی درباره اینکه چرا حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) سیدالکریم نامیده شدند، خاطرنشان کرد: در روایات نام ایشان سیدالکریم نیست اما مردم به واسطه اینکه از ایشان کرامات مادی و معنوی فراوانی دیدند نام او را سیدالکریم نهادند.

 

 

 

پایان پیام/487

منبع: شبستان

کلیدواژه: خراسان جنوبي بیرجند خراسان جنوبی معاون اول رئیس جمهور مشهد استان بوشهر بازدید آیت الله رئیسی بندرعباس امامزادگان و بقاع متبرکه بزرگداشت امامزادگان امامزادگان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۹۶۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام حسن دهشیری در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی جمعه اردستان، اظهار کرد: خداوند متعال نسبت به آشکار و نهان انسان‌ها آگاه است و علم خداوند وسیع و گسترده بوده، هرآنچه که توسط مردم در خلوت یا آشکار انجام می‌شود مورد توجه خداوند قرار می‌گیرد

وی افزود: انسان‌ها سعی کنند که با یکدیگر نیکوکار و برادر باشند و در راه خداوند یکدیگر را دوست داشته باشند همچنین اهل رحم و مهربانی باشند که این سخن بهترین دعوت برای تقوای الهی می‌تواند باشد.

امام جمعه اردستان تصریح کرد: دوم اردیبهشت سال ۵۸ به فرمان امام راحل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به عنوان یک نهاد مردمی تأسیس شد این نهاد در ابتدا همچون یک نهال نوپا بود اما امروزه شاخ و برگ آن گسترده شده و از نیرومندی این نهاد مقدس، دشمنان ترس دارند.

دهشیری خاطرنشان کرد: این که امروز سپاه اعلام می‌کند در صورتی که حمله‌ای کند ما نیز پاسخ خواهیم داد نشان از قدرت است و گروه‌های حماس، حشدالشعبی و حزب‌الله از نیروهای مقاومت هستند که البته خودشان به صورت مردمی وارد میدان شدند.

وی ادامه داد: مردم مطمئن باشند که امنیت ایران تضمین شده است، انواع و اقسام موشک‌ها برای دفاع از ایران و حمله به دشمن آماده است که در صورت شروع حمله‌ای از سوی دشمنان‌، طبق گفته مسئولان کشوری، ایران نیز پاسخ خواهد داد و ایران در اوج اقتدار است.

امام جمعه اردستان با اشاره به سالروز تولد شهید هادی و روز شهدای ورزشکار، بیان کرد: کتاب سلام بر ابراهیم زندگی این جوان ورزشکار را بازگو می‌کند، هرگاه احساس می‌کرد خوش‌تیپی خود باعث گناه برخی‌ها می‌شود تیپ خود را تغییر می‌داد و هنگامی که احساس می‌کرد طرف مقابل او در ورزش ضعیف بوده ولی نیاز به بردن دارد خود را می‌بازاند.

دهشیری تاکید کرد: ورزشگاه‌ها باید سجدگاه ورزشکاران باشد و بعد از هر پیروزی شکر خدا را بر جای آورند، ورزشکاران شهید هادی را الگوی خود قرار دهند و امید می‌رود شاهد مدال‌آوری‌های بیشتر آنان باشیم.

کد خبر 6082562

دیگر خبرها

  • زمین از مردم، ساخت و ساز از مسئولان
  • دشمن از نیرومندی سپاه پاسداران ترس دارد
  • دفاع از شرف و پرچم مقدس است/ایران پاسخ غرورآمیزی به اسراییل داد
  • دفاع از شرف، مردم و پرچم مقدس است
  • «بقیع» میراث هویتی مسلمانان است
  • درخواست رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درباره قبرستان بقیع
  • آغاز برنامه‌ریزی‌ها برای برگزاری جشن‌های دهه کرامت سال ۱۴۰۳ از مشهد مقدس
  • ریل‌گذاری نظام بانکی چگونه باشد؟
  • قبرستان بقیع در سطح بین‌المللی معرفی شود
  • «وقف رضوی» راهکاری برای تحقق شعار سال 1403