Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@09:30:06 GMT

راه عبور از منطقه‌گرایی نمایندگان

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۱۹۸۳۱

راه عبور از منطقه‌گرایی نمایندگان

اشکالی که به بررسی بودجه در مجلس وارد است نگاه منطقه ای نمایندگان و سهم خواهی آنان به نفع حوزه انتخاباتی خود است. دلیل این اشکال هم اولاً ساختار مجلس است که ساختار آن حزبی نیست این یکی از اشکالات نظام انتخاباتی ما است که باید اصلاح شود اما اینکه مشکل بررسی بودجه و نگاه منطقه ای نمایندگان راه حلی دارد یا خیر؟ بله راه حل دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

احمد مازنی رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی





 به نظر من در همین مجلس هم راه حل دارد. راهکار آن این است که نمایندگان اعضای کمیسیون تلفیق را با نگاه ملی انتخاب کنند و کسانی که عضو کمیسیون تلفیق می‌شوند افرادی باشند که نگاه منطقه ای به بودجه نداشته باشند نمی‌گویم اعضای کمیسیون تلفیق حتماً نماینده تهران باشند بعضاً نمایندگان شهرستان‌ها هم افق دیدشان بلند است و به منافع ملی توجه دارند. اگر اعضای کمیسیون تلفیق نگاه ملی داشته باشند تا حدی اشکال برطرف می‌شود ولی دولت هم باید دفاع علمی و منطقی از بودجه داشته باشد. همه مسئولیت‌ها نباید متوجه مجلس باشد. دولت باید مشکلات مردم را ببیند. اما نمایندگان تقریباً بیش از همه مسئولان با مردم ارتباط مستقیمی در حوز ه‌های انتخاباتی دارند آنها غیر از اینکه از مردم رأی گرفتند و دوباره می‌خواهند رأی بگیرند مشکلات مردم را از نزدیک می‌بینند اما هیچ مقام دیگری به اندازه نمایندگان مجلس در بطن جامعه حضور ندارد. مردم هم توقع و انتظارات بیشتری از نمایندگان حوزه انتخاباتی خود دارند.آنها انتظارات خود را به نمایندگان می‌گویند و می‌خواهند که خواسته‌شان در مجلس مطرح و پیگیری شود. یکی از این انتظارات موضوع بودجه است. اما در عین حال اشکال نگاه منطقه ای به بودجه وجود دارد راه حل آن در دراز مدت اصلاح نظام انتخابات مجلس است که ما برای آن پیشنهاداتی داریم و راه حل مقطعی آن هم انتخاب اعضای کمیسیون تلفیق بر اساس نگاه ملی آنها است نه نگاه منطقه‌ای.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۹۸۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه

سلمان اسحاقی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز گزارش این کمیسیون درباره دلیل کمبود و گرانی دارو و تجهیزات مصرفی پزشکی ناشی از استنکاف از اجرای جزء (۱) بند (س) تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱ و ردیف ۱۶ جدول مصارف تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۲ را قرائت کرد.

این گزارش براساس ماده ۲۳۴ یعنی بررسی تخلفات در قوه قضائیه تهیه شده است که گزارش برای اعمال ماده ۲۳۴ به رای مجلس شورای اسلامی گذاشته شد.

نمایندگان با ۶۷ رای موافق، ۱۳۷ رای مخالف و هشت رای ممتنع از مجموع ۲۲۵ نماینده حاضر در مجلس شورای اسلامی با اعمال ماده ۲۳۴ مخالفت کردند.

طبق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بعد از تهیه گزارش اگر نظر مجلس بر تایید آن گزارش باشد موضوع جهت رسیدگی به قوه‌ قضاییه و سایر مراجع ذی‌صلاح ارسال می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی مجلس

دیگر خبرها

  • حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • بازدید نمایندگان مجلس از بخش‌های فضایی و موشکی وزارت دفاع
  • پایان بررسی جداول بودجه 1403 در کمیسیون تلفیق مجلس/ حقوق نیروهای خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • پایان بررسی جداول بودجه ۱۴۰۳ در تلفیق/ حقوق نیرو‌های خدماتی آموزش و پرورش افزایش می‌یابد
  • اتمام بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در کمیسیون تلفیق
  • دارو باز هم داد مجلس را درآورد؛ دارویار پس از ۲ سال به کجا رسید؟
  • بودجه کاشان به اندازه میزان خدمات ارائه‌ شده نیست
  • مجلس با ارسال گزارش کمیسیون بهداشت به قوه قضاییه مخالفت کرد
  • رای منفی نمایندگان مجلس به ارجاع گزارش دلیل کمبود دارو به قوه قضاییه