Web Analytics Made Easy - Statcounter

فرامرز توفیقی ،رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها در گفت و گو با تسنیم ، درباره عدم برگزاری جلسه شورای عالی کار گفت: طبق قانون و ماده 137 و ماده 130 و اساسنامه ای که برای شورای عالی کار نوشته اند، شورای عالی کار باید ماهیانه حداقل یک جلسه تشکیل دهد. متاسفانه از اوایل سال تا کنون تنها 3 تا جلسه داشته اند که 2 جلسه آن به درخواست نماینده کارگران در راستای عقب افتادگی مزدی کارگران بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

توفیقی اظهار داشت: با وجود اینکه درخواست کارگران عقب افتادگی مزدی کارگران بود، اما در دستور جلسه دست بردند و دستور جلسه را بررسی وضعیت اقتصادی کردند. در صورتی که شورای عالی کار وجاهت کار قانونی برای اوضاع اقتصادی را ندارد. 9ماه از سال گذشته است و 6 جلسه شورای عالی کار طلبکار هستیم. در آخرین جلسه کمیته دستمزد نامه کتبی به امضای سه نماینده اصلی کارگران در شورای عالی کار به دبیرخانه شورای عالی کار ابلاغ شده است که در اسرع وقت تشکیل جلسه فوری و اضطراری داده می شود . این موضوع نیز مطابق نص صریح قانون به امضای سه نماینده اصلی شورای عالی کار می رسد باید وزارت کار در اسرع وقت تشکیل جلسه دهد.

 رئیس کمیته مزد کانون عالی شوراها افزود: نمایندگان کارگری هرگز ورود به بحث دستمزد 98 نمی کنند تا تکلیف عقب افتادگی مزدی 97 تعیین تکلیف شود. اینکه برخی از نمایندگان کارفرمایان افزایش مزد 97را منتفی می دانند وجاهت قانونی ندارد،  در حال حاضر بهشت کارفرمایان است. نه کسی نرخ آنها را کنترل می کند،نه کسی نظارت می کند ببنید تولید کنندگان با چه دلاری خرید کرده اند. سود بسیار زیادی دارند. تا آذر ماه 97 حدود رشد 58درصدی داشتیم، اما هیچ کس اعلام نکرد، اما همین که قرار است در چند ماه آینده 10 درصد قیمت لبنیات ارزان شود، چندین بار اعلام کرده اند. قرار است در آینده قیمت لبنیات ارزان شود که چندین بار اعلام کرده اند اما قیمت لبنیات هیچ تغییری نکرده است. اما هیچ فردی نمی گوید قیمت لبنیات 58 درصد گران شد حالا که قرار است 10درصد ارزان شود همه اعلام می کنند. چون در لبنیات قدرت احتکار وجود ندارد، می خواهند قیمت لبنیات را 10 درصد ارزان کنند. چرا بقیه مواردی که گران شده ارزان نمی کنند؟!!

توفیقی بیان کرد: باید در صورتی که سه نماینده از9 نماینده شورای عالی کار درخواست برگزاری جلسه شورای عالی کار را اعلام کردند، جلسه شورای عالی کار باید برگزار شود. در نامه ای که برای برگزاری جلسه شورای عالی کار ارائه کردیم نه تنها 3نماینده بلکه تمام نمایندگان تشکل های کارگری امضا کردند. تمام نمایندگان تشکل های کارگری در حمایت از 3نماینده اصلی شورای عالی کار این نامه را امضا کردند.درخواست جلسه فوری شورای عالی کار کردند که طبق قانون باید تشکیل شود. تا مزد 97 تعیین تکیلف نشود و کسی متولی این عقب افتادگی مزدی دستمزدی نشود و این سودی را که در این آشفته بازار 8 ماهه گذشته هم دولت و هم صنعتگران و هم سوداگران نبرده اند به هیچ ورود به مزد 98 منطقی نیست.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۱۹۹۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماجرای جنجالی شدن کف حقوق ۱۵ میلیونی کارگران | آیا حقوق ۱۵ میلیونی برای کارگران تصویب می‌شود؟

سیصد و سی‌امین جلسه شورا عالی کار در محل وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار می‌شود. عنوان شده جلسه با موضوع «اصلاح مصوبه و ترمیم دستمزد ۱۴۰۳» است.

علیرضا میرغفاری، نماینده کارگران در شورای عالی کار در واکنش به این خبر و تشکیل مجدد جلسه شورای عالی کار عنوان کرده «شنیده شده امروز شورای عالی کار با دستور جلسه‌ای نامعلوم در حالی قرار است برگزار شود که من به عنوان یکی از نمایندگان کارگران اکنون در محل کارم واقع در کنگان حضور دارم. تاکید می‌کنم موضع این جانب و بیش از ۱۰۰ هزار کارگری که از پویش «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» حمایت کردند، تغییری نکرده است».

در این پویش آمده؛ هدف این پویش اعتراض کارگران به رویه فعلی در تعیین حداقل دستمزد، یعنی نادیده گرفتن «سبد معیشت خانوار» است که در سال ۱۴۰۲ منجر به فاجعه دستمزد ۵ میلیون و ۳۰۸ هزار تومانی شد.

کارگران ایران با ۶ سال ثابت ماندن حداقل دستمزد در دوران سخت جنگ تحمیلی هزینه اقتصادی قابل توجهی پرداخت کردند؛ اگرچه قرار بود فاصله بین مزد و افزایش سرسام‌آور هزینه‌های زندگی در دوران جنگ، طی مدت کوتاهی پس از آن جبران شود، اما تمام دولت‌های پس از جنگ به وسع خود به این فاصله افزودند؛ به طوری که امروز جبران فاصله بین حداقل دستمزد و هزینه‌های زندگی، صرفاً با معیار قرار دادن نرخ تورم عملاً ممکن نیست.

در این شرایط اجرای بند ۲ ماده ۴۱ قانون کار برای خروج از بن‌بست کنونی ضروری است؛ این بند زمین‌مانده تصویب حداقل دستمزد سالانه را مشروط به تأمین «معیشت خانواده» می‌داند. آخرین محاسبات رقم این سبد در سال جاری را بیش از ۲۲ میلیون تومان نشان می‌دهد.

با توجه به ناممکن بودن جبران آنی فاصله حداقل مزد و سبد معیشت، این پویش در قدم اول به دنبال تصویب رقم ۱۵ میلیون تومان به‌عنوان حداقل دستمزد ۱۴۰۳ است. این مبلغ با توجه به تورم کمرشکن سال گذشته و مهم‌تر از آن، تورم قابل پیش‌بینی امسال، تنها یک گام اولیه برای نزدیک‌تر کردن حداقل دستمزد به سبد معیشت در سال‌های آینده خواهد بود.

در حال حاضر به دلیل برتری تعداد اعضای دولتی و کارفرمایی به نسبت نمایندگان کارگری، شورای‌عالی کار یک نهاد سه‌جانبه‌ی صنفی نیست و آن طور که در سال‌های گذشته مشاهده شد، مصوبه دستمزد حتی بدون امضای نمایندگان کارگران، صرفاً بر اساس قدرت سیاسی طرف مقابل به تصویب رسیده است.

ویش اجتماعی «حداقل دستمزد ۱۵ میلیونی» اعتراضی مسالمت‌آمیز و مدنی است تا با فراخواندن مخاطبان مصوبه مزدی در سراسر کشور، فرصتی برای اتحاد نیروی کار ایران و افزایش توان چانه‌زنی نمایندگان کارگران در مذاکرات تعیین دستمزد ۱۴۰۳ فراهم کند.

گفتنی است، در ساعت‌های پایانی سال گذشته حداقل دستمزد ۱۴۰۳ جامعه کارگران بدون امضا نمایندگان جامعه کارگری و با امضا نمایندگان دولت و جامعه کارفرمایی مصوب و اعلام شد. در این خصوص رئیس کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگران ایران گفت، افزایش ۳۵ درصدی حداقل مزد کارگران در سال ۱۴۰۳ با احتساب کسورات، فقط قریب ۴۰ درصد معیشت کارگران را پوشش خواهد داد.

منبع: آرمان ملی

tags # حقوق کارگران سایر اخبار غذای ویژه انسان‌های اولیه چه بود و چه مزه‌ای داشت؟ | دستور پخت یک غذای مخصوص نئاندرتال‌ها! چه کسی لباس را اختراع کرد؛ آیا انسان‌های اولیه همیشه لخت بودند؟ اولین قتل در جهان چگونه اتفاق افتاد؟! انسان‌های نخستین چگونه صحبت می‌کردند؟

دیگر خبرها

  • احتمال تغییر در رقم دستمزد ۱۴۰۳ کارگران قوت گرفت؟/ اعلام جزییات
  • حقوق بگیران بخوانند/ مصوبه دستمزد کارگران تغییر می کند؟
  • بازنگری مصوبه دستمزد منع قانونی ندارد
  • ماجرای جنجالی شدن کف حقوق ۱۵ میلیونی کارگران | آیا حقوق ۱۵ میلیونی برای کارگران تصویب می‌شود؟
  • جدیدترین جزئیات دستمزد ۱۴۰۳ و حق مسکن کارگران ؛ سهم کارگر تقریبا هیچ !
  • دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن افزایش نیافت
  • نتیجه جلسه مهم شورای عالی کار؛ آیا دستمزد ۱۴۰۳ افزایش پیدا کرد؟
  • دستمزد ۱۴۰۳ ثابت ماند، حق مسکن کارگران افزایش نیافت
  • ایرنا: شورای عالی کار امروز جلسه‌ای ندارد
  • آیا دستمزد کارگران تغییر می کند؟