Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-18@17:15:22 GMT

آب، زیرخط فقر!

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۰۴۱۷

خاک هر دشت و حوضه آبریزی در دنیا زمانی‌که چندین سال متمادی دچار خشکسالی می‌شود، به‌ میزان بسیاری رطوبت خود را از دست می‌دهد و حتی وقتی وارد دوره ترسالی می‌شود هم افزایش چشمگیر بارش‌ها تا مدتی روان‌آب زیادی ایجاد نخواهد کرد؛ چراکه بخش اعظمی از آن، صرف رطوبت از دست‌رفته‌ خاک می‌شود و این معضلی است که اکنون ایران با آن دست‌وپنجه نرم می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آفتاب‌‌نیوز : میزان بارندگی‌های ایران تا روز گذشته به حدود ۸۵ میلیمتر رسید؛ این رقم در مقایسه با بارندگی ۲۷ میلیمتری مدت مشابه سال گذشته، حدود ۲۱۱ درصد و در مقایسه با بارندگی ۴۷ میلیمتری مدت متوسط درازمدت بیش از ۸۱ درصد افزایش داشته است. هم‌چنین طبق اعلام شرکت مدیریت منابع آب کشور، ورودی به سدهای ایران، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون دو برابر مدت مشابه سال گذشته بوده است و براساس برنامه‌ریزی، مدیریت مخازن سدها به‌گونه‌ای مدیریت خواهد شد تا تابستان سال ۱۳۹۸، سهم مناسبی از ظرفیت تولید نیروگاه‌های برق‌آبی در اختیار باشد.
به‌گزارش آفتاب‎نیوز به نقل از ایسنا، در این بین، وزارت نیرو برنامه سال آبی جاری خود را متناسب با شرایط سال آبی گذشته دیده است تا غافلگیری در این زمینه برای تامین آب شرب با کیفیت و کمیت مناسب پیش نیاید. البته این در شرایطی است که طبق شاخص برداشت کمیسیون توسعه پایدار ملل متحد، کمتر از ۱۰ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر در حد مطلوب ارزیابی می‌شود و برداشت‌های ۱۰-۲۰ درصد، ۲۰-۴۰ درصد، ۴۰-۶۰ درصد و بیش از ۶۰ درصد به ترتیب در حد بحران کم، بحران متوسط، بحران بالا و فاجعه هستند. در ایران، ۸۰ درصد برداشت از آب‌های تجدیدپذیر انجام می‌شود که این رقم به گفته کارشناسان، در حد فاجعه است.
هم‌چنین طبق گفته‌های رضا اردکانیان - وزیر نیرو - در سطح جهان، سالانه ۶۰ درصد از بارش‌ها به‌طور متوسط تبخیر می‌شود که در ایران به‌دلیل شرایط اقلیمی، این رقم به بیش از ۷۰ درصد می‌رسد.  اما نکته مهم،  تبخیر آب از مخازن سدها و دریاچه‌های مصنوعی است که این رقم در دنیا به‌طور متوسط، پنج درصد و در ایران حدود شش درصد تخمین زده می‌شود.
از سوی دیگر، طبق اعلام مسوولان آبی ایران، در حال حاضر برداشت غیرمجاز آب از سفره‌های زیرزمینی ۴.۷ میلیارد مترمکعب است که موجب شده در سطح تمامی دشت‌ها با افت و کسری مخزن سفره‌های زیرزمینی روبه‌رو شویم؛ به‌گونه‌ای که به ندرت دشتی وجود دارد که با چنین شرایطی مواجه نباشد.
در این باره، هدایت فهمی- معاون مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی کلان آبفای وزارت نیرو - معتقد است که افزایش جمعیت و درنتیجه آن، افزایش مصرف آب فراتر از الگوی مصرف بهینه، عامل بهره‌برداری بسیار بالاتر از آستانه تاب‌آوری منابع آب بوده، به‌طوری که مصارف آب از مرز بحرانی گذشته است.
وی، بر این باور است که تنها این مساله جزو علل اصلی بحران آب نیست، چراکه بهره‌وری فیزیکی و اقتصادی پایین، ساختار معیوب اقتصاد آب، ضعف مدیریت و حکمرانی ناپایدار و ضعف ساختاری در بخش‌های مختلف علل اصلی این مشکل بزرگ است.
چالش‌های موجود در بخش آب چندین سال است که در کشور نهادینه‌شده و برای حل آن باید یک اتحاد همگانی بین تمامی سازمان‌ها و ارگان‌های کشور صورت بگیرد تا شاهد تشنگی کامل ایران نباشیم.

منبع: آفتاب

کلیدواژه: بحران آب خشکسالی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حجم سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسید

بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسیده که برابر ۳۰ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش را ثبت کرده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، بر اساس آخرین آمار اعلام‌شده از سوی دفتر مطالعات پایه منابع آب، از ابتدای سال آبی تا بیست‌وپنجم فروردین موجودی مخزن ۳۱ سد در کشور کاهش داشته است.

بیشترین کاهش حجم سد مربوط به «رودبال داراب» در استان فارس است که نسبت به سال گذشته ۶۷ درصد کاهش یافته است، پس از «سد رودبال»، «سد دوستی» در خراسان رضوی با ۶۳ درصد کاهش، «سد نساء» در استان کرمان با ۵۸ درصد کاهش، «چاه نیمه‌ها» در سیستان و بلوچستان با ۵۸ درصد کاهش، «سد استقلال» در استان هرمزگان با ۵۵ درصد کاهش، «سد تنگوئیه سیرجان» در استان کرمان با ۴۹ درصد کاهش، «سد ساوه» در استان مرکزی با ۴۷ درصد کاهش، «سد کمال صلح» در استان مرکزی و با ۳۹ درصد کاهش، «سد سرنی» در استان هرمزگان با ۳۸ درصد کاهش بیشترین کاهش حجم را در بین مهم‌ترین سدهای کشور داشته‌اند.

از سوی دیگر بیشترین افزایش حجم مربوط به «وشمگیر، گلستان، بوستان» در گلستان است که نسبت به سال گذشته حجم آن ۲۴۹۰ درصد افزایش یافته است، مجموع ۱۳ سد دریاچه ارومیه اکنون ۱۱۹۸ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۷۳ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته سه درصد افزایش یافته است.

وضعیت سدهای پنج‌گانه تهران چندان مناسب نیست و اکنون ۳۶۷ میلیون متر مکعب آب دارد که برابر ۱۹ درصد از حجم این سدهاست و نسبت به سال گذشته ۱۰ درصد کاهش نشان می‌دهد.

در خوزستان که پرآب‌ترین جلگه کشور است نیز «زنجیره کارون» بیش از ۱۰ هزار و ۶۲۹ میلیون متر مکعب، «سد دز» دو هزار و ۵۵۹ میلیون متر مکعب، «سد کرخه» بیش از ۲۱۰۱ میلیون متر مکعب، «سد جره» ۱۶۷ و «سد مارون» ۸۷۷ میلیون متر مکعب آب دارد که در این بین بیشترین افزایش حجم مربوط به «سد کرخه» است که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش را ثبت کرده است.

حجم آب پشت سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسیده که برابر با ۳۰ درصد از حجم سد بوده و نسبت به سال گذشته ۲۳ درصد کاهش را ثبت کرده است.

کد خبر 745031

دیگر خبرها

  • ثبت بالاترین میزان تولید فولاد ایران در سال ۱۴۰۲
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان در حال حاضر آماده برداشت است
  • ۸۰ درصد گندم خوزستان آماده برداشت
  • ۹۸ درصد گندم کشور با کمباین برداشت می‌شود
  • سطح کشت محصول سیر در طارم ۷۰ درصد کاهش یافت
  • خرید تضمینی گندم به ۲۰۰ هزار تن رسید
  • امسال در رشد تولید نفت و گاز رکورد می‌زنیم
  • پرشدگی سدهای کشور به ۶۱ درصد رسید
  • بانک جهانی: شکاف درآمدی در ایران به کمترین رقم در ۸ سال رسید
  • حجم سد زاینده‌رود به ۳۶۸ میلیون متر مکعب رسید