Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-23@19:15:16 GMT

آنچه باید در مورد دیسک کمر و گردن بدانید

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۰۴۲۱

آنچه باید در مورد دیسک کمر و گردن بدانید

خبرگزاری فارس: محمد رضا کاظمی فلوشیپ فوق تخصصی درد در ارتباط با دیسک کمر اظهار داشت: درحال حاضر ایران به عنوان یکی از کشور‌های مطرح خاورمیانه در حوزه درمان دیسک بدون جراحی شناخته می‌شود به طوری که سالانه صد‌ها نفر از بیماران کشور‌های همسایه برای درمان وارد ایران می‌شوند، این درحالی است که استفاده از شیوه‌های کمتر تهاجمی باعث سرعت در بهبودی، کاهش صدمه به عصب، عروق و بافت‌ها شده و احتمال عفونت‌های سطحی وعمقی ستون فقرات را به طور چشمگیری کاهش می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: برخی از بیماران تصور می‌کنند که هر اقدامی برای درمان ضایعه نخاعی باعث فلج شدن و یا از کار افتادگی آن‌ها می‌شود درحالی که این افراد باید بدانند که اساس درمان دیسک کمر درجهت کاهش و یا تسکین درد و برطرف کردن بیرون زدگی دیسک و کاهش فشار به ریشه‌های عصبی است و شیوه‌های کمتر تهاجمی چنین عوارضی ندارند.

این فوق تخصص درد ادامه داد: جراحی تنها راه درمان نیست بلکه بسیاری از دیسک‌ها با استراحت، دارو، تمرین‌های فیزیکی و درمان‌های غیرتهاجمی کنترل و بهبود یابند و درصورت عدم پاسخ به این شیوه‌های درمانی می‌توان مرحله درمانی بعد مبتنی بر دستکاری فتق بیرون زده دیسک را اجرایی کرد. البته انتخاب روش درمان فقط بر اساس صلاحدید پزشک است.

وی شیوه «آلترناتیو» عمل دیسک «اینترونشن» را یکی از مناسب‌ترین شیوه‌های کمتر تهاجمی ستون فقرات و گردن دانست و افزود: این عمل بدون برش جراحی انجام می‌شود که طی آن سوزن و وسایل خاص وارد دیسک معیوب شده و در داخل دیسک بیرون زده تغییراتی ایجاد می‌شود که فشارداخل دیسک ومنطقه بیرون زده کاهش یابد و فشار از روی ریشه عصبی برداشته شود. البته این اقدام پس از بررسی پزشک و صلاحدید آن استفاده می‌شود و بیمار نباید اصراری بر استفاده از روشی خاص داشته باشد.

کاظمی اضافه کرد: درمان‌های اینترونشنال با هدایت دستگاه مولد اشعه ایکس (فلوئوروسکوپی) ویا سی تی اسکن در اتاق عمل انجام می‌شود و با هدایت این دستگاه‌ها، پزشک به وسیله سوزن‌های خاص وارد مرکز دیسک شده وبا استفاده از یسکوژل باعث تغییرات شیمیایی هسته و کاهش فشار دیسک شده که منتج به کاهش فشار وبیرون زدگی دیسک می‌شود. همچنین می‌توان با استفاده از لیزر و یا رادیو فرکوئنسی موجب افزایش دما و تبخیر قسمت کوچکی از هسته دیسک شده و فشار داخل دیسک را کاهش داد.

وی با بیان اینکه پیشرفت‌های فن آوری در کشور باعث شده، درمان دیسک کمر و گردن به روش عمل بسته انجام شود افزود: روش جراحی ستون فقرات بسته (MISS) شامل یک برش طولانی نمی‌شود و آسیب قابل توجهی را به عضلات مجاور ستون فقرات وارد نمی‌کند به همین دلیل این شیوه درد کمتر و ریکاوری سریعتری خواهد داشت.

کاظمی در پایان خاطر نشان کرد: اگرچه عمل بسته دیسک، انقلابی در درمان دیسک و بیماران دارای مشکلات تنگی کانال ستون فقرات به حساب می‌آید، ولی آنچه مهم است مراجعه به موقع بیمار برای درمان است به همین دلیل بیمارانی که از این درد رنج می‌برند باید بدانند که با به تعویق انداختن روند درمان خود تنها باعث می‌شوند که درمان‌های کمتر تهاجمی در آن‌ها غیرعملی وکارساز نباشد و مجبور شوند با شیوه‌های تهاجمی‌تری نظیر جراحی‌های باز مورد درمان قرار گیرند که البته عوارض و خطرات آن را نیز باید بپذیرند.

منبع: فردا

کلیدواژه: دیسک کمر ستون فقرات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۴۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عواملی که درباره کاهش موالید کشور دیده نمی‌شوند

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: برای درمان ناباروری با توجه به علت اصلی ناباروری، گزینه‌های متفاوتی وجود دارد. درمان‌ها معمولاً با روش‌هایی که ریسک تهاجمی کمتر دارند شروع می‌شوند و در صورت نتیجه نگرفتن، روش‌های دیگر مورد استفاده قرار خواهند گرفت.

دکتر حمید چوبینه، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران دکتر حمید چوبینه، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و دبیر اجرایی بیست و سومین کنگره باروری و ناباروری ایران تغییر سبک زندگی، مشکلات ژنتیکی و زندگی‌های مجردی را از جمله مهم‌ترین عوامل آمار کاهش موالید عنوان می‌کند و می‌گوید: بعضی از این عوامل حتی در آمارهای ناباروری به شمار نمی‌روند. بر این اساس کنگره ناباروری با توجه به میانسالی جمعیت و آمار فرزندآوری بسیار اهمیت دارد.

به گفته متخصص جنین‌ شناسی انجمن علمی و تخصصی ناباروری قدمتی نزدیک به ۲۵ سال دارد و تلاش می‌کند تا حد امکان مشکلات در حوزه ناباروری را کاهش دهد و به همین منظور با انجمن‌های مختلف مانند جنین شناسی، اورولوژی و نازایی در تعامل است.

چوبینه با تاکید بر این که ناباروری در کشور ما عوامل متعددی دارد که با داشتن آگاهی و آشنایی بیشتر می‌توان با آنها مقابله کرد، می‌گوید: خدمت به بیماران نابارور و جوان در شرایطی که با مشکل کاهش موالید مواجه هستیم بسیار اهمیت دارد. چون بحران سالمندی موضوعی است که می‌تواند برای جامعه ما مشکل ساز باشد.

بیشتر بخوانید

میزان باروری در کم‌بارورترین کشور جهان باز هم سقوط کرد کاهش آمار ازدواج

چوبینه با تاکید بر اینکه ژنتیک و عوامل محیطی هر دو در کاهش فرزند آوری تأثیر دارند عنوان کرد: امروزه آمار ازدواج به شدت کاهش یافته؛ این موضوع یکی از اصلی‌ترین دلایل کاهش موالید به شمار می‌رود. از سوی دیگر با خانواده‌هایی مواجه هستیم که در حسرت داشتن فرزند هستند اما فرزندآوری برایشان مقدور نیست. تلاش ما در انجمن بر آن است تا مشکل این گروه از خانواده‌ها را با به روز کردن مباحث علمی و دانش درمان ناباروی برطرف کنیم.

چوبینه با بیان اینکه بیست و سومین کنگره علمی تخصصی باروری و ناباروری ایران به منظور آشنایی بیشتر با روش‌های جدید درمان ناباروری 5 تا 7اردیبهشت ۱۴۰۳ در تهران برگزار خواهد شد، افزود: مقالات زیادی برای این کنگره از سوی پزشکان و متخصصان ارسال شده است. این کنگره با این هدف که دستاوردهای جدید علمی و مباحث روز دنیا را با محققان و پزشکان ایرانی به اشتراک بگذارد، برگزاری آن را بهانه‌ای می‌داند که در یک زمان خاص و به صورت چند جانبه می‌توان این اطلاعات را ارائه کند. در واقع هدف از برپایی این کنگره آن است که تعاملات بین بخشی بین متخصصان و پزشکان بیشتر شود. همچنین این مباحث با مسوولان حوزه بهداشت در میان گذاشته می‌شود و موردبحث و تبادل نظر نیز قرار خواهد گرفت.

کد خبر 845766 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها مردان ازدواج - طلاق ناباروری زنان سالمندی

دیگر خبرها

  • سوق دادن سرمایه‌ها به بخش تولید با اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم/ فشار را از دوش تولید کنندگان بر داریم
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • فردا؛ احتمال افزایش شاخص کل بیشتر از کاهش
  • تارتار و هدایت ملوان با درد شدید (عکس)
  • بهترین نوع زیتون از نظر طب سنتی | طبع زیتون گرم است یا سرد ؟ ؛ هر آنچه درباره زیتون باید بدانید
  • نکاتی که باید در مورد کلسترول بدانید/ اینفوگرافیک
  • آنچه که باید درباره شصتمین دوسالانه هنر ونیز بدانید از زبان امیر عبدالحسینی، کیوریتور ارشد پاویون جمهوری اسلامی ایران
  • این چای برای افراد مبتلا به فشار خون توصیه شده
  • عواملی که درباره کاهش موالید کشور دیده نمی‌شوند
  • سائیدگی لگن و مفصل ران چیست