Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@10:43:51 GMT

بازي قدرت ها در خاورميانه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۰۴۴۲

بازي قدرت ها در خاورميانه

خبرگزاري آريا - روزنامه نسل فردا در ستون سرمقاله امروز خود مطلبي را با عنوان ` بازي قدرتها در خاورميانه ` به قلم مريم عمادي منتشر کرد.

در اين مطلب آمده است: ترامپ که سياستي خارج از ساختار سنتي و ذهنيت دولت آمريکا را اجرا مي کند، همراه با اسرائيل براي بر قراري نظم نوين در خاورميانه تلاش مي کند. آمريکا براي تحقق اهداف خود در خاورميانه مراکز وزين و مهم در جهان عرب را کناري نهاده و رژيم پادشاهي سعودي و امارات را متحد خود در منطقه اعلام کرده است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


ترامپ با گرايشات سياسي خاص خود متفاوت با روساي جمهور سابق آمريکا براي حل مساله فلسطين و اسرائيل سياست جديدي را در پيش گرفت.
وي ترامپ دامادش جرالد کوشنر(يهودي ارتودوکس افراطي) را مسئول تدوين طرح نهائي صلح فلسطين و اسرائيل انتخاب کرد. کوشنر نيز طرح معامله قرن را طراحي و ارائه داد. جزئيات اين طرح در آينده اعلام خواهد شد. بر اساس طرح معامله قرن، قدس شرقي و کناره باختري رود اردن از فلسطين ها پاکسازي خواهد شد و در شبه جزيره سينا و غزه يک دولت فلسطيني ساختگي و کاملا وابسته به قدرتهاي خارجي تاسيس خواهد شد و بدين ترتيب موجوديت و امنيت اسرائيل کاملا تضمين خواهد شد. انتخاب يک يهودي صهيونيست افراطي نظير کوشنر براي تدوين طرح صلح فلسطين و اسرائيل، سياست حمايتي دولت آمريکا از اسرائيل را بيش از پيش تقويت کرده است.
معامله قرن به معني اشغال و واگذاري کامل سرزمينهاي فلسطين به اسرائيل با حمايت رژيمهاي عرب منطقه و تضمين موجوديت و امنيت کامل اسرائيل است. در مقابل اين معامله ، آمريکا و اسرائيل موجوديت رژيمهاي عربي کاملا ضد مردمي و بيگانه با مردم را حفظ خواهند کرد. کوشنر براي حفظ طرح اجرائي خود در منطقه خاورميانه اتحادهائي متشکل از سياستمداران عرب وابسته به قدرت هاي خارجي و حريص را گرد هم آورده و تلاش مي کند که موانع پيش رو در مقابل طرح معامله قرن را رفع کند. در مرکز اتحاد منطقه اي مورد نظر کوشنر وليعهد امارات و محمد بن سلمان وليعهد رژيم عربستان قرار دارد و بحرين و مصر و اردن نيز از حاميان اين طرح هستند. رژيم هاي حاکم بر عربستان ، امارات، مصر و اردن متعهد شده اند که براي حفظ موجوديت خود همه طرح هاي تل آويو و واشنگتن در منطقه را اجراء کنند.
همچنين آمريکاي تحت حاکميت ترامپ به بهره برداري از تفرقه بين کشور هاي عربي و با کسب حمايت امارات و عربستان همه نظريه ها و طرح هاي اسرائيل را پذيرفت و در حال اجراي آنها در منطقه است. ترامپ بدون توجه به اعتراضات مردم جهان سفارت آمريکا را از تل آويو به قدس يکپارچه منتقل کرد.
آمريکا از برخي از نهادهاي سازمان ملل متحد که حامي اراضي فلسطين و مردم فلسطين هستند خارج شد. همچنين درباره قطعنامه سازمان ملل متحد درباره تپه هاي(بلنديها) جولان سوريه که از سال 1967 تاکنون تحت اشغال اسرائيل است، به همراه اسرائيل راي منفي داد. ترامپ و رژيم اسرائيل در سياست اجرائي خود در منطقه همه نهاد هاي بين المللي و حقوق بين المللي را ناديده گرفته و پايمال مي کند. امارات و رژيم آل سعود نيز با تکيه به حمايت هاي ترامپ جسورتر و گستاختر عمل کرده و مدعي شرکت در ايجاد نظم جديد در منطقه هستند. امارات امکانات مالي و پولي سرشار خود را براي دخالت در بحران هاي منطقه اي و پيشگيري از برقراري نظام هاي دموکراتيک و سرکوب مطالبات برحق و آزاديخواهانه ملت هاي منطقه اختصاص داده است. همچنين از يک سو سربازان مزدور و شبه نظامي را استخدام کرده و در امور داخلي کشور هاي يمن، سومالي و ليبي دخالت مي کند و از سوي ديگر عليه ترکيه و قطر و جريانات سياسي متفاوت با نظريات خود نظير اخوان المسلمين سياست دشمني و محاصره را در پيش گرفته است.
در ادامه آمده است: عربستان نيز با حاکميت يک فرد بي تجربه و حريص و سلطه طلب، سنت سياست محافظه کارانه اش را ترک کرد و سياست مداخله گرايانه را در منطقه در پيش گرفت و در بحران يمن دخالت کرده و با ايران جنگ نيابتي را آغاز کرد. رژيمهاي عربي متحد ترامپ، قطر را که سياست اصلاح طلبانه با همراهي ترکيه در منطقه را دنبال مي کند مورد هجوم قراردادند و تحريم کردند. اما قطر با حمايت ايران و بخصوص ترکيه، محاصره امارات و سعودي ها را در هم شکست. سياست تهاجمي و حملات نظامي امارات و رژيم سعودي در خليج فارس سياست سنتي اتحاد سياسي و اقتصادي منطقه را نابود کرد. عمان و کويت نيز در کنار قطر قرار گرفتند و در سياست تهاجمي امارات و سعودي ها شرکت نکردند و بي طرفي خود را حفظ کردند. امارات و پادشاهي سعودي تلاش مي کردند که شورش هاي بهار عربي را از منطقه خليج فارس دور کرده و ثبات منطقه اي را حفظ کنند. اما بدست خود شوراي همکاري خليج را متلاشي و بحران را به منطقه خليج فارس وارد کردند.
امارات و عربستان سعودي در بحران ليبي دخالت کردند و به عامل تجزيه اين کشور تبديل شدند. آنها براي تضعيف حکومت متمايل به اخوان المسلمين درترابلس ازخليفه حفتر ژنرال سابق حمايت و کودتا کردند اما شکست خوردند و در غرب ليبي وي را حاکم کردند. بدين ترتيب امارات و رژيم سعودي در کنار حکومت مشروع طرابلس، يک حکومت غير مشروع و اما تاثير گذار در صحنه سياست کشور ليبي را بوجود آوردند. در نهايت بايد گفت قدرت هاي منطقه اي و بين المللي از وضعيت بحراني و بي ثباتي در جغرافياي عرب استفاده کرده و در امور داخلي کشورهاي منطقه دخالت و باعث تشديد و تعميق بحران و ناامني شده اند.
دولتهاي خارجي در کشورهاي عربي در جهت منافع و ديدگاه هاي خود عمل کرده و جغرافياي عرب را تحت کنترل خود درآورده اند. رژيم ترامپ در خاورميانه نقش وزنه هاي سنگين از لحاظ نظامي را به کناري نهاده و با استفاده از عربستان سعودي و امارات درحال برقراري نظم نوين در خاورميانه است و اين سياست اجرائي آمريکا بيش از پيش خاورميانه را دچار بي ثباتي و بحران خواهد کرد. البته بايد گفت امارات و عربستان که به عامل بي ثباتي سياسي و نا امني منطقه تبديل شده اند با اسرائيلي که هرگز نخواسته است به يک دولت عادي تبديل شود نخواهند توانست يک اتحاد پايدار براي برقراري نظم جديد در خاورميانه دست يابند ؛ چرا که بعد از قتل خاشقچي، مشروعيت و ثبات کشورهاي منطقه متحد رژيم ترامپ به طور کامل زير سوال رفته است.
7141/6026/
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۴۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲ شوک بزرگ به نتانیاهو/ اسرائیل بازی اطلاعاتی-امنیتی را باخت

گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا- حنیف غفاری: رژیم اشغالگر قدس در شوک ناشی از عملیات مقتدرانه سپاه پاسداران جمهوری اسلامی ایران به سر می‌برد. عمق استراتژیک اراضی اشغالی توسط پهپاد‌ها و موشک‌های ایرانی مورد هدف قرار گرفته و آشفتگی راهبردی مزمنی را بر پیکره صهیونیست‌ها تحمیل ساخته است. در این میان، قطعاً اصلی‌ترین بازنده میدان، سران رژیم نامشروع اسرائیل و در رأس آنها، بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر و یوآو گالانت وزیر جنگ این رژیم محسوب می‌شوند. نتانیاهو پس از پاسخ قاطعانه جمهوری اسلامی ایران، با دو شوک بزرگ مواجه شده است.

نمایش موزون صد‌ها پهپاد و موشک در آسمان اراضی اشغالی، نقطه آشکارساز شکست و ضعف اطلاعاتی و میدانی رژیمی است که کودک‌کشی وحشیانه در نوار غزه را دستاورد ماه‌های اخیر خود قلمداد می‌کند

نخست اینکه اساساً رژیم اشغالگر قدس قدرت پیش‌بینی پاسخ ایران در این مقیاس گسترده و وسیع را نداشته است. به عبارت بهتر، تل‌آویو پس از طوفان الاقصی با شوک اطلاعاتی دیگری مواجه شد. برخی سران آمریکایی و صهیونیستی مدعی بودند اساساً ایران اقدامی در مواجهه با تل‌آویو صورت نمی‌دهد و برخی دیگر، از یک اقدام عملیاتی محدود توسط نیرو‌های مقاومت در دیگر کشور‌های منطقه سخن می‌گفتند!

در بهترین حالت ممکن، برخی منابع صهیونیستی مدعی بودند به‌زودی حمله‌ای مستقیم از سوی ایران با تبعاتی محدود صورت خواهد گرفت، اما همه این پیش‌بینی‌ها نادرست از آب در آمد! رژیم اشغالگر قدس شاهد وقوع عملیاتی مستقیم از سوی ایران با تبعاتی گسترده بوده است. نمایش موزون صد‌ها پهپاد و موشک در آسمان اراضی اشغالی، نقطه آشکارساز شکست و ضعف اطلاعاتی و میدانی رژیمی است که کودک‌کشی وحشیانه در نوار غزه را دستاورد ماه‌های اخیر خود قلمداد می‌کند! ازاین‌رو، بار دیگر مثلث کابینه، موساد و ارتش در تل‌آویو بازی امنیتی و اطلاعاتی را به بدترین نحو ممکن باختند و جبران این شکست نیز به‌مانند عملیات طوفان الاقصی برای صهیونیست‌ها غیرممکن خواهد بود.

دومین شکست نتانیاهو، معطوف به شرایط تبعی و پسینی ماجراست. پس از وقوع عملیات موفقیت‌آمیز جمهوری اسلامی ایران در واکنش به حمله رژیم اشغالگر قدس به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق، برخی منابع صهیونیستی از واکنش مستقیم و قاطعانه کابینه این رژیم در قبال این عملیات سخن گفتند، اما پس از ساعت‌ها سکوت، مشخص شد که نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی قدرت توصیف معادلات موجود و صحنه‌ای که با آن مواجه است را نیز ندارد، چه رسد به قدرت تحلیل ماجرا و متعاقباً اقدام در قبال آن!

افشاگری برخی رسانه‌های غربی ازجمله نیویورک‌تایمز و آکسیوس از تماس‌های تلفنی مکرر نتانیاهو و بایدن و هشدار واشینگتن به تل‌آویو در خصوص هرگونه اقدامی در قبال بدتر شدن ماجرا در قبال صهیونیست‌ها، منبعث از ضعف زوج آمریکا-اسرائیل در برابر ایران اسلامی است و مسجل است که اگر بایدن و نتانیاهو قدرت ادامه این بازی را داشتند، با توجه به روحیات وحشیانه‌ای که طی سال‌ها و خصوصاً در جریان جنگ غزه مشاهده کردیم، از آن دریغ نمی‌کردند!

بدون شک، حیرت و شوک ناشی از سیلی سخت جمهوری اسلامی ایران بر گونه صهیونیست‌ها به‌اندازه‌ای نتانیاهو و دیگر سران رژیم صهیونیستی را زمین‌گیر کرده که جایی برای ریسک‌پذیری بیشتر آنها در قبال تحولات منطقه و نظام بین‌الملل باقی نگذاشته است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پاسخ امیرعبداللهیان به احتمال تغییر سیاست‌های هسته‌ای ایران | در صورت تکرار ماجراجویی اسرائیل پاسخ حداکثری ایران چه خواهد بود؟
  • فراتی، استاد دانشگاه: طرح خاورمیانه جدید بعد از حمله ایران شکل می‌گیرد
  • اعتراف ترامپ درباره هزینه‌های آمریکا برای جنگ در خاورمیانه (فیلم)
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای
  • وزیر خارجه قطر سیاست‌های رژیم اشغالگر را محکوم کرد
  • کدام کشور با هوش مصنوعی بر خاورمیانه تسلط خواهد یافت؟
  • رئیسی: وعده صادق ثابت کرد قدرت اسرائیل تارعنکبوتی است
  • ۲ شوک بزرگ به نتانیاهو/ اسرائیل بازی اطلاعاتی-امنیتی را باخت
  • قدرت بازدارندگی اسرائیل در برابر ایران به پایان رسیده است
  • اردوغان: اسرائیل به دنبال تحریک درگیری‌های منطقه‌ای است