Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-28@20:38:27 GMT

بیماری کلیوی در مردان کُشنده تر است

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۰۴۹۰

بیماری کلیوی در مردان کُشنده تر است

به گزارش خبرنگار مهر، دکتر «آنا ریکاردو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه ایلینوی آمریکا، در این باره می گوید: «ما دریافتیم زنان ۱۷ درصد کمتر از مردان ریسک نارسایی کلیوی و ۳۱ درصد کمتر خطر مرگ ناشی از بیماری مزمن کلیوی را تجربه می کنند.»

بیماری مزمن کلیوی به تدریج موجب از بین رفتن عملکرد کلیه می شود. در برخی بیماران می تواند منجر به نارسایی کلیه و ضرورت دیالیز یا پیوند کلیه شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطالعه حدود ۴۰۰۰ بیمار مبتلا به بیماری مزمن کلیوی مورد بررسی قرار گرفتند. بعد از میانگین پیگیری وضعیت این افراد به مدت ۷ سال، مشخص شد نرخ نارسایی کلیه در مردان ۳.۸ درصد و در زنان ۳.۱ درصد بود. نرخ مرگ و میر هم به ترتیب ۳.۶ و ۲.۶ درصد بود.

ریکاردو در مورد یافته های بدست آمده می گوید: «نتایج این مطالعه نشان می دهد بیولوژی و فاکتورهای فیزیولوژیکی ممکن است عامل این تفاوت جنسیتی در بیماران مبتلا به بیماری مزمن کلیوی باشد.»

محققان بر آگاهی بیماران مبتلا به بیماری کلیوی در مورد ریسک بالا نارسایی کلیوی و مرگ ناشی از آن در بین مردان تاکید دارند.

کد خبر 4482815

منبع: مهر

کلیدواژه: بیماری های کلیوی مردان مرگ و میر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۴۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است

براساس مقاله منتشرشده در Neurology، محققان مؤسسه جورج استرالیا برای تعیین شیوع تغییرات پنهان عروق مغزی در بزرگسالان مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی، بیماری عروق کرونر، نارسایی قلبی و دیگر موارد یک بررسی بزرگ انجام داده‌اند که شامل ۲۲۱ مطالعه مختلف بین سال‌های ۱۹۸۸ و ۲۰۲۲ می‌شود. این پژوهش جامع‌ترین بررسی سیستماتیک تغییرات پنهان مغزی در افراد مبتلا به طیف وسیعی از بیماری‌های قلبی تا به امروز است.

تغییرات پنهان عروق مغزی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی

اگرچه احتمال ایجاد تغییرات در سیستم عروقی مغز در افراد مبتلا به بیماری قلبی دو تا سه برابر بیشتر از افراد عادی است، اما اغلب این امر نادیده گرفته می‌شود، زیرا این بیماران به طور معمول تحت تصویربرداری مغزی قرار نمی‌گیرند مگر اینکه دچار سکته شده باشند.

تغییرات رگ‌های خونی در مغز مانند آنفارکتوس یا سکته مغزی خاموش (SBI) و بیماری عروق کوچک مغزی (CSVD) که فقط با تصویربرداری مغزی قابل تشخیص است، معمولاً در افراد مسن یا افرادی که فشار خون بالا دارند رخ می‌دهد و می‌توانند منجر به نقص عصبی شوند و خطر طولانی مدت سکته مغزی یا زوال عقل را افزایش دهند.

حالا یافته‌های پژوهش جدید نشان می‌دهد که اینگونه تغییرات پنهان عروق مغزی در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است. به عبارت دقیق‌تر، در بیماران قلبی که در پژوهش بررسی شدند، دو سوم از آنها دارای ضایعات ماده سفید (آسیب به پوشش محافظ اطراف رشته‌های عصبی) بودند؛ یک چهارم بیماران علائمی از میکروبلید‌های بدون علامت در بافت مغز داشتند و بیش از نیمی از آنها به آتروفی مغز (کوچک‌شدن مغز به دلیل ازدست‌دادن نورون‌ها یا اتصالات بین نورون‌ها) مبتلا بودند.

درکنار سابقه داشتن بیماری‌های قلبی، عوامل دیگری مانند افزایش سن، فشار خون بالا، دیابت نوع ۲، چربی خون بالا و مصرف سیگار باعث ایجاد تغییراتی در سیستم عروقی مغز می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی بهداشت و درمان

دیگر خبرها

  • مکملی که ریه‌هایتان را تقویت می‌کند
  • خطر سکته مغزی و زوال عقل در افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی بیشتر است
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • بهره‌مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج
  • بهره مندی بیماران مبتلا به اس‌ام‌ای از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • بهره مندی بیماران مبتلا به «اس ام ای» از مزایای صندوق بیماری‌های خاص و صعب العلاج
  • به گفته یک پزشک افراد باید در مورد فشار خون بالا چه کنند؟
  • نوشیدنی‌های موثر در درمان بیماری‌های کلیوی + فیلم
  • تشخیص بیماری قلبی با سرفه