Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری میزان- تصاویر و ویدئو‌های دریافتی از اعتراض‎های فرانسه که اکنون به سایر پایتخت‌های اروپایی نیز بسط یافته، حاکی از واکنش بسیار خشن پلیس این کشور علیه تظاهرکنندگان است. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری میزان، جنبش اعتراضی موسوم به جلیقه زرد‌ها در فرانسه که از ۱۷ نوامبر سال جاری آغاز شد، پس از گذشت یک ماه همچنان ادامه دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


این اعتراض‎ها که در ابتدا به دلیل اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت به صورت خودجوش و مردمی شکل گرفت، رفته رفته در سراسر کشور جان گرفته و اکنون اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا را درنوردید. حال الیزه با طیف وسیعی از درخواست‌ها روبرو شده است: از نارضایتی از افزایش هزینه‌های زندگی و تا استعفای مکرون.    
به گزارش پلیس فرانسه از زمان آغاز تظاهرات از ۱۷ نوامبر تاکنون بیش از ۶۵۰۰ هزار نفر بازداشت یا زخمی شده‎اند. نکته قابل تامل در جریان اعتراض‎ها، خشونت گسترده پلیس علیه معترضان و تظاهر کنندگان است که نشان دهنده عدم تناسب خشونت با معترضان جلیقه زرد است.   در این رابطه: برخورد پلیس فرانسه با معترضان؛ از کتک زدن فرد معلول تا کشیدن زن معترض بر سطح خیابان   مقامات فرانسه با اطلاع رسانی درباره شمار معترضان، آمار مربوط به افراد بازداشت شده و نیز میزان حضور نیرو‌های امنیتی برای مقابله با این اعتراضات در تلاش هستند تا بر خشونت معترضان تاکید و برخورد خشن پلیس با این افراد را کمرنگ سازند.    
دولت فرانسه که در واکنش به این اعتراض‎ها اقدام به استفاده از گازاشک آور، خودروی آبپاش، استقرار خودرو‌های زرهی در خیابان‎ها، استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و ... کرده در تلاش است تا با متهم کردن معترضان به خشونت خود را از اتهام اعمال خشونت شدید علیه این افراد تبرئه کند.   دولت فرانسه که به دلیل گستردگی اعتراض‎ها و حمایت همگانی از معترضان ناچار به پذیرش خواسته‌های آنها شد، مدعی است این تصمیم را به دلیل جلوگیری از گسترش دامنه خشونت‌ها اتخاذ کرده است.
اما تصاویر و ویدئو‌های دریافتی از این اعتراضات که اکنون به سایر پایتخت‌های اروپایی نیز بسط یافته، حاکی از واکنش بسیار خشن پلیس این کشور علیه تظاهرکنندگان است. تاکنون ۵ نفر از معترضان جان خود را از دست داده و حدود ۱۵۰ تن مجروح شده‎اند. این در حالی است که حدود ۲۰ تن از نیرو‌های پلیس در جریان درگیری با معترضان زخمی شده‎اند.    
استفاده پلیس فرانسه از خشونت نامتناسب با اعتراض‎ها به موازات متهم کردن معترضان به اعمال خشونت با سکوت رسانه‌های داخلی و بین المللی در این زمینه همراه شده است. تاکنون در هیچ یک از رسانه‌های فرانسوی یا بین المللی اعتراضی به نوع برخورد نامناسب و خشن پلیس و نیرو‌های امنیتی فرانسه با معترضان صورت نگرفته است.   در این رابطه: شلیک مستقیم پلیس پاریس به معترض فرانسوی+فیلم 
دولت فرانسه که در مواجهه با اعتراضات مشابه در سایر نقاط جهان همواره مدعی حمایت از حق آزادانه اعتراض‎ها و برخورداری از جریان آزاد اطلاعات بوده و از شمار دستگیرشدگان و قربانیان احتمالی اعتراض‎ها ابراز نگرانی می‌کرد، حال خود در سکوت فضای رسانه‌ای ملی و بین المللی این فرصت را به دست آورده تا معترضان را خرابکار، آنارشیست، افراط گرا و اخلال گر بخواند.   این ادعا در حالی بیان می‌شود که ۷۲ درصد مردم فرانسه اعلام کرده‎اند که از جلیقه زرد‌ها حمایت می‌کنند. طبق یک نظرسنجی دیگر ۷۸ درصد فرانسوی‌ها موافقت دولت با تعلیق یک ساله افزایش بهای سوخت را ناکافی دانسته و معتقدند که هزینه‌های زندگی افزایش خواهد داشت.    
این کشور به اصطلاح حامی حقوق بشر که همواره خود را محق به مداخله یا انتشار بیانیه در اختلافات داخلی سایر کشور‌ها می‌دانست، واکنش‌های تندی به منتقدان تحولات اخیر در کشورش داشته و قویا خواستار عدم مداخله دیگران در امور داخلی خود شده است. حتی در مواردی سایر کشورها را متهم به مداخله و تقویت اعتراض‎ها کرده است.   در این رابطه: خیابان‎های پاریس زیر دود گازهای اشک آور گم شدند+فیلم
موضع دیگر رسانه‌های فرانسوی و بین المللی که همواره مدعی حمایت از اصل بیطرفی در اطلاع رسانی بودند، حمایت از دولت فرانسه در اتفاقات اخیر است. استفاده از کلمه «riot» به معنای شورش برای تحولات اخیر فرانسه به جای «protest» به معنی اعتراض یا «unrest» به معنای ناآرامی از نمود‌های این جانبداری آشکار است.      
گذشته از این موارد، سکوت مجامع و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری در یک ماه اخیر قابل تامل است. اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و سایر سازمان‌های بین المللی حقوق بشری با سکوت خود نه تنها مُهر تاییدی بر خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان می‌زنند بلکه عرصه را برای اعمال خشونت‌های بیشتر فراهم می‌سازند.
تاکنون هیچ بیانیه از سوی سازمان‌های مذکور در محکومیت خشونت‌ها علیه معترضان انجام نشده و این سازمان‌ها تنها ناظرانی خاموش بوده اند.
انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: فرانسه جلیقه زرد ها جلیقه زردها خشونت پلیس خشونت معترضان حقوق بشر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۵۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد

دفتر ریشی سوناک نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که نخستین پرواز انتقال پناهجویان به روآندا هماهنگ شده است. این پرواز ظرف ۱۰ تا ۱۲ هفته دیگر انجام خواهد شد و به دنبال آن، چندین پرواز دیگر برنامه‌ریزی خواهد شد.

طرح جنجالی اخراج پناهجویان از خاک انگلیس دوشنبه گذشته پس از ماه‌ها بحث و بررسی، در پارلمان انگلیس تائید شد و راه را به گفته کارشناسان، برای ایجاد «سابقه‌ای خطرناک در نقض قوانین حقوق بشری» باز کرد.

با قانونی شدن این طرح، پناهجویانی که از یکم ژانویه ۲۰۲۲ به صورت غیرقانونی از یک کشور امن مانند فرانسه وارد انگلیس شده‌اند، به رواندا منتقل می‌شوند تا پرونده آنها توسط وزارت کشور انگلیس بررسی شود. آنها ظرف ۲۸ روز از انگلیس اخراج می‌شوند؛ حق اعتراض ندارند و از بازگشت به این کشور در آینده منع خواهند شد.

اگر پرونده این افراد پذیرفته شد، به انگلیس منتقل می‌شوند؛ در غیر اینصورت می‌توانند برای اقامت در رواندا یا هر کشور دیگری به‌غیر از انگلیس درخواست پناهندگی کنند. دولت انگلیس معتقد است که این طرح پناهجویان را از ورود غیرقانونی به خاک این کشور منصرف می‌کند.

سخنگوی نخست وزیر انگلیس به خبرنگاران گفت؛ نخستین گروه پناهجویان برای انتقال به روآندا انتخاب شده‌اند. وی افزود که دولت سرگرم پیگیری مقدمات حقوقی انتقال این افراد است.

این درحالیست که موسسات خیریه هشدار داده‌اند که «تصمیم ظالمانه و ناپسند» دولت برای انتقال پناهجویان به هزاران کیلومتر دورتر، نه تنها در پاسخ به معضل مهاجرت ناکام خواهد بود، بلکه «به هرج و مرج بیشتر انسانی منجر خواهد شد».

آنها قصد دارند تا از ظرفیت دادگاه اروپایی حقوق بشر برای توقف انتقال پناهجویان استفاده کنند. نهاد‌های حقوق بشری دو سال پیش هم با ارجاع این پرونده به دادگاه اروپایی حقوق بشر، مانع اخراج پناهجویان شدند.

از سویی ۱۶۰ موسسه خیریه و فعال حقوق بشری در نامه‌ای سرگشاده به نخست وزیر انگلیس طرح دولت در این زمینه را محکوم کرده و آن را ظالمانه و شرم‌آور خواندند.

سازمان ملل متحد هم هشدار داده است که این طرح، بر خلاف کنوانسیون پناهندگان است و سابقه‌ای خطرناک در سطح جهانی ایجاد می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد دانشگاه  
  • تداوم خشونت پلیس آمریکا با دانشجویان و بازداشت دو استاد  
  • طرح دولت انگلیس برای اخراج پناهجویان به رواندا قانون شد
  • تصویب قطعنامه حقوق بشری علیه جمهوری اسلامی ایران در پارلمان اروپا
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه شرکت‌های ایرانی
  • واکنش وزارت خارجه به ادعای آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی
  • کنعانی ادعا‌های بی‌اساس دولت آمریکا علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی را محکوم کرد
  • جمهوری‌خواهان اعزام پلیس برای سرکوب دانشجویان را خواستار شدند
  • شورش بزرگ در دانشگاه های آمریکا / حمایت واشنگتن از اسرائیل بالاخره کار دستش داد/ تلاش دولت برای سرکوب معترضان عدالتخواه با بهانه «یهودی ستیزی»
  • هنوز فلسطینی‌ها حق ورود به مسجدالاقصی را ندارند + ویدئو | رفتار خشونت‌آمیز صهیونیستها با فلسطینی‌ها ببینید