Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، خرما قبل از اینکه به میوه تکامل یافته تبدیل شود شکوفه‌ای دارد به نام طاره، که به رنگ سفید وشیری است و بوی مطبوع و طعمی گس دارد. طاره کمی که رشد کرد، به شکل دایره یا بیضی سبز رنگ در می‌آید که در گویش بوشهری به آن «پَهَک» می‌گویند. این محصول در مرحله بعد به «خارَک»، تبدیل می‎شود که در بعضی از گونه‌ها زرد است و در بعضی دیگر، قرمز.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بعضی از گونه‌های نخل، خارک شیرین وقابل خوردن است، اما در بعضی از گونه‌ها باید صبر کرد تا رطب به دست آید. خرماآخرین محصول درخت نخل است.

خرما سرشار از ویتامین‌ها از جمله A-B-C-E است، همچنین فلزات معدنی مثل فسفر، کلسیم، آهن، ید و منیزیم دارد و ضد سرطان به شمار می‌رود.

این میوه برای تقویت شنوایی و بینایی مفید است، دردکمر و مفاصل را التیام می‌دهد و برای درد سینه و ریه مناسب است. همچنین به علت داشتن فسفر و منیزیم موجب تقویت حافظه می‌شود.

بوشهر یکی از استان‌های خرماخیز کشور

بوشهر یکی از استان‌هایی است که درخت نخل به خوبی در آن پرورش می‌یابد. در این استان ۶ میلیون اصله نخل وجود دارد و سالانه بیش از ۱۵۰ هزارتن خرما تولید می‌شود.

در این میان، شهرستان دشتستان با داشتن حدود چهار میلیون اصله نخل ۷۰ درصد خرمای این استان را تامین می‌کند.

گنتار، بریمی، کبکاب، خاصویی، شکر، شیخالی، شاهانی، زاهدی و استعمران از جمله گونه‌هایی است که در این استان بیشتر کشت می‎شوند و هرکدام از لحاظ اندازه و مزه متفاوت هستند.

برای مثال گونه شکر با شکلی ظریف شیرین‌تر از بقیه خرماهاست، یا کبکاب درشت‌تر است ورنگی روشن دارد، یا رنگ شیخالی رنگی تیره‌تر است.

موارد مصرف خرما

رنگینک دسر پرطرفداری است که با خرما تهیه می‌شود. برای تهیه این دسر هسته خرما را جدا می‎کنند و به جایش مغز گردو می‌گذارند. پس از چیدن خرما‌ها در ظرف مورد نظر، آرد و روغن تفت داده شده را روی آن می‌ریزند و با دارچین و پودر پسته تزیین می‌کنند.

حلوا خرمایی دسر دیگری است که با خرما تهیه می‎شود. خرما را پس از هسته گرفتن با آرد و روغن تفت داده شده مخلوط می‌کنند.

از خرما در تهیه خمیر نانی محلی به نام «گرده» نیز استفاده می‌شود.

مردم استان بوشهر در فصل تابستان خرما را با کشک، لورک (از دوغ تهیه می‌شود) و ماست سرو می‎کنند و در زمستان با ارده وکنجد می‌خورند.

شیره خرما یکی دیگر ازفرآورده‌های خرماست که بسیار مقوی است و پس از مخلوط شدن با ارده به عنوان صبحانه‌ای مناسب برای روز‌های سرد زمستان استفاده می‌شود.

از هسته خرما نیز برای تهیه نوعی آرد، دم کرده و حتی کار‌های هنری استفاده می‌کنند.

از برگ درخت نخل هم انواع صنایع دستی تهیه می‌شود.

با این اوصاف همه اجزای درخت نخل قابل استفاده است و هیچ جزء آن دور ریختنی نیست.

وقتی بعضی از افراد طرفدار خرما نیستند

با همه خواصی که خرما دارد، در بین برخی افراد به ویژه کودکان نتوانسته جای خودش را پیدا کند.

علی که ۵ سال دارد می‌گوید، خرما را اصلا دوست ندارد و رضا که کلاس پنجم دبستان است از یکنواختی طعم این میوه می‌گوید وآرزو دارد که بشود طعم این میوه را تغییر داد.

به همین بهانه به سراغ کارگاهی می‌‎رویم که تلاش کرده خرما را برای این افراد دلپذیر کند.

این کارگاه در روستای بندرگاه است، که ۲۰ دقیقه با بوشهر فاصله دارد و در ساحل خلیج فارس واقع شده است.

در این کارگاه، خرما با طعم‌های متفاوتی فرآوری می‌شود؛ با طعم‌های موزی، توت فرنگی، شکلاتی، قهوه وشیری.

رضا جوکار که فعالیتش را از سال ۹۲ در حوزه فرآورده‌های سنتی خرما مثل توپک خرمایی و رنگینک شروع کرده بود، حالا با خریداری دستگاه‌های صنعتی و به روز، خرما را با طعم‌های متفاوت فرآوری می‌کند.

او در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بوشهر، می‌گوید: همیشه به این فکر می‌کردم که چه کار‌هایی می‌توان روی خرما انجام داد که بازارپسندی داشته باشد و همه سنین مخاطبش باشند؛ همچنین بتوان ارزش افزوده برای این محصول ایجاد کرد.

این تولیدکننده ادامه می‌دهد: با انجام آزمایش‌هایی توانستم طعم و مزه‌های سازگار را شناسایی کنم و کارم را در زمینه فرآوری خرما با طعم‌های مختلف شروع کنم.

به گفته او، کودکان دو طعم توت فرنگی و موزی را بیشتر دوست دارند.

جوکار می‌گوید: اکنون کارگاه در دو نوبت، فعالیت می‌کند و ظرفیت تولید صد تن محصول را داریم.

این کارآفرین بیان می‌کند: با این دستگاه‌های جدید توانسته‌ایم محصولاتی تولید کنیم که در خارج از کشور هم مخاطب داشته باشد و اکنون به قطر صادرات داریم و حتی از کشور عمان سفارش داشته ایم که خط تولیدمان را در این کشور راه اندازی کنیم.

او می‎گوید: از برخی کشور‌های آسیایی هم سفارش کار گرفته‌ایم و به کشور‌های اروپایی هم نمونه کار فرستاده‌ایم.

این تولیدکننده خوراک کارگاهش را از نخلستان‌های استان تامین می‌کند، به ویژه خرمای کبکاب دشتستان. اکنون در این کارگاه ۱۲ نفر کار می‌کنند.

یکی از آن‌ها خانم تاج الدین است که از فروردین به این مجموعه افزوده شده است.

او از روند کارش می‌گوید: اول خرما را تمیز می‌کنیم و پس از شست وشو، هسته می‌گیریم و مغز بادام و فندق به جای آن می‌گذاریم. سپس، خرما‌ها باطعم‌های مختلف فرآوری و بعد هم بسته بندی و روانه بازار می‌شوند.

محصولات کارگاه نشان سلامت دارند که این محصول را از لحاظ بهداشتی تضمین می‌کنند مسئول کارگاه، از آزمایش مزه‌های جدید می‌گوید و اینکه درپی افزایش تنوع است.

طعم شیرین محصولات این کارگاه نه تنها کام افرادکشور خودمان ودیگر کشور‌ها را شیرین می‌کند بلکه می‌تواند نگرانی باغ‌داران استان بوشهر را برای بازاریابی محصولشان کمتر کند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

خاطره خواجگانی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: خرما فرآوری بسته بندی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۵۶۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان گفت: پردیس تحقیقات و آموزش کشاورزی و سایت ملی دیم گچساران با مساحت بیش از ۱۴۰ هکتار آغاز به کار کرد.
حیدرپور بیان کرد: این سایت به عنوان سایت اصلی به نژادی، معرفی و تکثیر ارقام مختلف گیاهان زراعی شامل گندم نان، گندم دوروم، جو، عدس و نخود، گیاهان روغنی، علوفه و ... برای کاشت در دیمزار‌های گرمسیری و نیمه گرمسیری کشور است.
نصرت اله حیدرپور افزود: این پردیس تاکنون با مشارکت سایر ایستگاه‌های تحقیقات کشاورزی کشور بیش از ۵۰ رقم مختلف محصولات زراعی را معرفی و در حال حاضر ۱۳ رقم گندم نان و دوروم، ۱۲ رقم جو، دو رقم عدس، دو رقم نخود، یک رقم کلزا، یک رقم خلر، یک رقم ماشک علوفه‌ای در طبقات مختلف بذری تکثیر و بذر پرورشی دو و سه برای تکثیر گسترده به ۱۷ استان کشور منتقل می‌شود.
رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد افزود: در حال حاضر بیش از ۱۵ لاین در حال معرفی در این پردیس وجود دارد که پس از طی مراحل مربوط به عنوان ا رقام جدید معر فی خواهند شوند.
حیدرپور ادامه داد: ویژگی ارقام معرفی شده در این پردیس نیاز آبی کمتر در مقایسه با ارقام آبی و تحمل بیشتر به شرایط تنش گرمایی انتهای فصل است و با یک تا سه آبیاری تکمیلی می‌توانند عملکردی برابر و گا‌ها بیشتر از ارقام آبی داشته باشند.
وی اضافه کرد: سطح نفوذ بالای ارقام معرفی شده این پردیس به دلیل استقبال کشاورزان در دیمزار‌ها و حتی در اراضی آبی شده و این پردیس به عنوان یکی از سایت‌های اصلی تولید بذور هیبرید ذرت در جنوب کشور است و هرساله بخش قابل توجهی از نیاز بذری ذرت کاران در جنوب کشور از بذر تولید شده از این پردیس تامین می‌شود.

دیگر خبرها

  • کتاب «نقش ما» وارد بازار نشر شد
  • نمایش توانمندی‌های استان کرمان در ایران اکسپو ۲۰۲۴
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • خرید شکلات تلخ بهتر است یا  شکلات شیرین؟
  • تولید ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های پارس جنوبی
  • گچساران ایستگاه اصلی تولید بذر در منطقه گرمسیری و نیمه گرمسیری
  • تولید بیش از ۱۹۶ میلیارد مترمکعب گاز شیرین در پالایشگاه‌های سیزده‌گانه پارس جنوبی
  • کارآفرینان با مشارکت اتاق بازرگانی مشارکت فعالانه مردم در اقتصاد را زمینه سازی کنند
  • (تصویر) عکس‌هایی از جشن عروسی دختر ناصرالدین‌شاه؛ ۱۳۰ سال قبل
  • افزایش تولید خرما با گرده افشانی نخیلات در فسا