Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-25@23:03:59 GMT

شکل‌گیری گرداب آموزشی در جامعه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۰۷۴۲

شکل‌گیری گرداب آموزشی در جامعه

اعضای هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش‌وپرورش در نامه به رئیس رسانه ملی با انتقاد از تبلیغات مؤسسات آموزشی گفت: این موارد در جامعه منجر به شکل‌گیری پدیده «گرداب آموزشی» شده که حجم عظیمی از سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه را در خود می‌بلعد. ۲۱ آذر ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۹ اجتماعی فرهنگیان و مدارس نظرات - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم ، در نامه ارسالی اعضای هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش به رئیس رسانه ملی مطرح شد، تبلیغات صداوسیما، به توهم یادگیری در خانواده‌ها دامن می‌زند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

متن نامه ارسالی به‌شرح زیر است:

برادر گرامی جناب آقای علی‌عسکری؛ رئیس محترم سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران

اگرچه نظام آموزشی کشور خالی از مشکلات نیست، اما همراهی سازمان‌ها و دستگاه‌های برون‌بخشی از جمله صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران با این مشکلات مبتلی‌به و تشدید آنها، توجیه منطقی نداشته حتی اثرات مخربی را درپی خواهد داشت، لذا بدین‌وسیله فرصت را غنیمت شمرده ما (جمعی از اعضای هیئت علمی پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش) نکاتی را پیرامون اثرات منفی برخی برنامه‌های آموزشی و تبلیغی آن سازمان به‌استحضار می‌رسانند: بخش قابل توجهی از برنامه‌های شبکه‌های مختلف صدا و سیما به تبلیغ مستقیم و غیرمستقیم منابع کمک‌درسی به‌بهانه موفقیت دانش‌آموزان در آموزش مدرسه‌ای (منتهی به کنکور و روشهای آمادگی برای آن) اختصاص داده شده است.

این برنامه‌های تبلیغاتی که در حجم وسیعی و در بهترین ساعات پرمخاطب بر روی آنتن می‌رود، از یک سو موجب تشویش خاطر خانواده‌ها و اضطراب شدید دانش‌آموزان شده و از سوی دیگر به‌صورت پنهان و ضمنی این پیام را القا می‌کند که منابع اصلی درسی و آموزش‌های رسمی مدرسه‌ای ناقص و ناکافی است، از این رو، به نقش و جایگاه آموزش و پرورش رسمی و مدرسه‌ای به‌عنوان یک نهاد حاکمیتی حساس و خطیر در جامعه، صدمه سختی زده و می‌زند.

در پی القای این پیام نامناسب که از طریق امواج گسترده تبلیغاتی رسانه ملی، در سطح گسترده‌ای از جامعه صورت می‌گیرد، تولیدات کنترل‌نشده مکتوب و غیرمکتوب، تحت عنوان منابع کمک‌درسی (تجاری و عموماً کم‌کیفیت) راه خود را به خانه‌های دانش‌آموزان و حتی کلاس‌های درس و مدارس باز کرده و نتیجه چنین وضعیتی شکل‌گیری مطالبات سطحی آحاد جامعه از مدرسه نیز شده است، به این معنی که توقع و انتظار از مدرسه به‌جای ارائه فرصت‌های تربیتی ارزشمند و زندگی‌ساز و آمادگی فرزندان این مرز وبوم برای زندگی سالم، سازنده و پاک، به کار بر روی کتاب‌های بازاری (کمک‌درسی) و اجرای تست‌های آسیب‌زا، چرخش یافته است.

تا جایی که فهم عموم از پیشرفت تحصیلی مدرسه‌ای به چنین موفقیت‌های صوری سطحی فرو کاسته شده است و توجه همگان را به سمت و سوی روش‌های یاددهی یادگیری ضعیف و توسعه «توهم یادگیری» سوق داده است، گویی نقش و جایگاه نظام آموزشی به‌ویژه در دوره متوسطه، آماده کردن دانش‌آموزان برای موفقیت در آزمون ورود به دانشگاه خلاصه شده است. همه اینها در جامعه منجر به شکل‌گیری پدیده «گرداب آموزشی» شده که حجم عظیمی از سرمایه‌های مادی و معنوی جامعه را در خود بلعیده و نابود می‌سازد. متأسفانه این پدیده، به‌صورت آشکار و نهان مزاحم ایجاد فرصتهای یادگیری باکیفیت در سالهای زندگی مدرسه‌ای شده و دست‌وپای اولیای مدارس را برای فراهم آوردن فرصت‌های مناسب یادگیری بسته است، در حالی که اگر این حجم از امواجی که از طریق صدا و سیما منتشر می‌گردد، بر روی نیازهای حیاتی و حقیقی نسل نوجوان و کسب توانایی‌ها و شایستگی‌های ضروری آنان متمرکز ‌شود آثار عظیم و ارزشمندی در جامعه بر جای می‌گذارد.

از آنجا که اصل فراگیر «اولویت مصالح تربیتی کودکان و نوجوانان» تصریح‌شده در مبانی نظری سند تحول بنیادین نظام تربیت رسمی و عمومی، بر عملکرد تمامی نهادهای حاکمیتی کشور جاری و حاکم است؛ از جناب‌عالی انتظار می‌رود برنامه‌های تبلیغاتی مورد اشاره را نه از منظر معیار کمّی و مادی مانند حجم و جذب مخاطب و کسب منابع مالی بلکه از منظر مصالح تربیتی نسل نوجوان جامعه، مورد عنایت و ارزیابی دقیق قرار دهید، تا به‌واسطه آن ذائقه تربیتی نسل نوجوان و به‌ویژه خانواده‌ها، از امور سطحی به‌سمت ارزشهای تربیتی اصیل و زندگی‌بخش، متحول گشته و نسل نوخاسته را برای ورود به زندگی در جامعه پرچالش آینده آماده کنند. شایان ذکر است که اگر ملاک و معیار دسترسی به تریبون‌های صدا و سیما، قدرت مالی نهادها و مؤسسات باشد، تردیدی نیست که اصل «اولویت مصالح تربیتی» در جامعه معطل خواهد ماند و از این روند، جامعه با آسیب‌های جدی مواجه خواهد شد.

معاون آموزش ابتدایی مسئول نظارت بر عدم‌استفاده از کتاب‌های آموزشی در دبستان‌ها شدفاضل نظری: از مشق شب کیارستمی تا به امروز نظام آموزشی تغییر نکرده استبطحایی در پیام اول مهر: برای اصلاح روش‌های اشتباه آموزشی همراهی کنیدشرط ورود مؤسسات خصوصی به مدارسآزمون‌ استاندارد مؤسسات خصوصی در مدارس را مافیا نمی‌دانیم

 به‌طور مشخص پیشنهاد می‌شود که برنامه‌های آموزشی شبکه‌های مختلف سیما ، ناظر به برنامه‌های درسی رسمی مدرسه‌ای و آمادگی برای کنکور که شرح آن رفت، تنها در شبکه هفت متمرکز شده و این برنامه‌ها با نظارت هیئتی از معلمان خبره آموزش و پرورش و متخصصان تهیه و پخش شده و به‌تبع آن، تبلیغات حجیم کتاب‌های کمک‌درسی و روشهای نامتعارف و غیراصولی کسب موفقیت در کنکور (که به سطحی‌گرایی آموزشی و تربیتی منجر شده است) بسیار محدود شود. خوشبختانه مصوبات اخیر شورای عالی آموزش و پرورش راه را برای ممانعت از تبلیغ آزمونهای فراگیر و کتاب‌های کمک‌درسی دوره ابتدایی فراهم کرده است.

از بذل عنایتی که می‌فرمایید سپاسگزاریم. برای شما و همه همکاران دلسوزتان در آن سازمان تأثیرگذار و به‌فرموده حضرت امام خمینی(ره) دانشگاه عمومی، از خداوند متعال آرزوی روزافزون موفقیت داریم.

انتهای پیام/*

R1014132/P34399/S2,22/CT12 واژه های کاربردی مرتبط مدارس دولتی دانش‌آموزان

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مدارس دولتی دانش آموزان مدارس دولتی دانش آموزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۷۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم درمی‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام پورثانی در رویداد دختر ایران که رویدادی برای روایتگری پیشرفت‌های ایران است گفت: دانش آموزان ما سال‌ها از ما جلوتر هستند. وقتی در فضای مدرسه اقدامات معلمان را می‌بینیم در می‌یابیم که اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است.

معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز وقتی در مدرسه حاضر می‌شویم می‌بینیم که فضای دانش‌آموزان فضایی است که سال‌ها با ما متفاوت است. دانش آموز می‌بیند معلمش اصلاً صحبت‌هایش را درک نمی‌کند و او را بی‌جا قضاوت می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی با بیان اینکه قطعا اثرپذیری دختران از مادران زیاد است؛ گفت: دختری که امروز یار و یاوری ندارد و کسی به او اهمیت نمی‌دهد، دختری که امروز در جنگ روایت‌ها چندان بر سر سفره روایت‌های ما و مدرسه نمی نشیند طبیعی است که پای روایت دشمنان ایران بنشیند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: وقتی چنین دانش آموزی فضایی هم برای تخلیه هیجاناتش ندارد در هنگام بروز حوادث و اعتراضات، برای تخلیه هیجان خود به خیابان می‌آید و به شبیه سازی آنچه که در ذهن خود پرورش داده بود اقدام می‌کند. در سال ۱۴۰۱ من معاون پرورشی در شهر مشهد بودم؛ در آن زمان می‌دیدم که دختر ما زیست مشترکی با مشاوران و مدیران و معلمانش نداشته و مشاور و معلم او هم نتوانسته بودند درکی از زیست دختر دانش آموزش داشته باشند.

 وی با طرح این سوال که امروز کدام معلم و مشاور است که یک ساعت با دانش آموز صحبت کند و حرف‌هایش را بشنود گفت: ما باید اردوهایی برگزار کنیم که اگر دختران در اردوگاهی حضور پیدا می‌کنند بدون حضور نامحرم و بدون حجاب باشند تا علاوه بر سپری کردن اوقات فراغت، تماما به گفتگو بپردازند.

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه دختران ایران حق دارند شادی کنند گفت: گاهی از مسئولان می‌پرسم شما دخترانتان را به کجا می‌برید تا آنها شادی کنند؟ ما نیاز به فضاهای مناسبی برای شادی دختران و سپری کردن اوقات فراغتشان داریم.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: نقطه قوت انقلاب اسلامی در دنیا اتفاقاً اهمیت دادن به نقش زن و دختر ایرانی است. جمهوری اسلامی می‌خواهد دختر ایرانی کنشگر باشد. اما ما نتوانستیم به خوبی این موضوع را برای دختر ایرانی بازگو کنیم؛ در حالی که جهان غرب برعکس، دختر را کالایی مصرفی می‌بیند اما به بهترین شکل تبلیغاتی این نگاه به دختر و زن را تزیین می‌کند.

حجت‌الاسلام پورثانی گفت: رویداد دختر ایران رویدادی برای بیان روایت صحیح از دختران ایران است. روایتی صحیح از نقشی که دختر می‌تواند داشته باشد. روایتی که می‌گوید دختر ایرانی سال‌ها در چه جایگاهی بوده و امروز می‌تواند در ایران عزیزمان در چه جایگاهی قرار بگیرد. روایتی که بیان می‌کند اسلام هم چگونه به دختر نگاه می‌کند و چه جایگاهی برای او در نظر می‌گیرد.

 وی با بیان اینکه امروز روایتگری بر عهده ماست؛ گفت: در ۶۰۰ هزار مدرسه دخترانه باید این وظیفه روایتگری پیشرفت ایران و دختر ایرانی را انجام دهیم. در کنار آن هم ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس در حال اجراست.

به گزارش روابط عمومی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان، حجت‌الاسلام پورثانی خاطر نشان کرد: باید از تشکل‌های دانش‌آموزی همچون اتحادیه انجمن‌های اسلامی تشکر کنیم؛ در حالی که امروز همه هجمه‌ها بر روی دختران عزیز ایران ماست؛ این تشکل‌ها پای کار آمدند. اگر ما وظایف خود را به خوبی انجام ندهیم؛ جامعه ایرانی به همان سرنوشت بی‌عفتی و بی حیایی دچار می‌شود که برخی از جوامع مسلمان امروز به آن دچار شدند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • جریمه ۲۳ میلیارد ریالی برای مدرسه غیرانتفاعی متخلف
  • توسعه همکاریهای موسسات آموزش عالی با فرمانداری ارومیه
  • ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال‌ و بختیاری وجود دارد
  • اقدامات تربیتی و آموزشی برخی معلمان از جنس چندین نسل قبل است/اجرای ۱۶ طرح عفاف و حجاب در مدارس
  • شناسایی ۱۰۰ مدرسه خطرآفرین در چهارمحال و بختیاری
  • نیاز چهارمحال و بختیاری به احداث ۱۰۰۰ کلاس درس
  • کانون حل بسیاری از آسیب‌ها و مشکلات جامعه، آموزش و پرورش است
  • از متن تا حاشیه تغییر کتب درسی
  • مدارس کار راهکاری برای کاهش ترک تحصیل / برنامه درسی هنوز برمبنای دهه ۶۰ است
  • افزوده شدن۶ کلاس درس به فضا‌های آموزشی شهرستان خواف