Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-29@00:56:57 GMT

لرزش جهان در سال ۲۰۱۸

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۰۹۶۲

لرزش جهان در سال ۲۰۱۸

یهودی سازی قدس، انتقال سفارت آمریکا به قدس اشغالی، ناآرامی های اردن، ترور«جمال خاشقجی»، تحریم «بن سلمان» و جلیقه زردها در فرانسه از مهمترین حوادث تاثیر گذاری سال ۲۰۱۸ میلادی در جهان است .

 خبرگزاری شبستان، گروه بین الملل:  بسیاری از حوادث تاثیر گذاری در سال 2018 میلادی بر جهان، رنگ خون و درگیری سیاسی و نظامی داشته است که می توان  مسئله یهودی سازی قدس، ترور «جمال خاشقجی»، تحریم«بن سلمان»، تظاهرات فرانسه، سقوط دولت اردن،  عقب نشینی اپوزیسیون سوریه را از مهمترین مسایل تاثیرگذار امسال عنوان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در نیمه سال 2018 میلادی یعنی در 14 می امسال، ایالات متحده آمریکا سفارت خود را به قدس اشغالی منتقل کرد، گامی که خوشایند رژیم صهیونیستی بود و خشم فلسطینی ها را برانگیخت.

یهودی سازی قدس

تصمیم انتقال سفارت آمریکا از تل آویو به قدس اشغالی به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا در دسامبر 2017 میلادی برمی گردد که تصمیم گرفت پس از دهها سال قدس را به عنوان پایتخت رژیم جعلی اسرائیل به رسمیت بشناسد.

برهمین اساس، «بنیامین نتانیاهو» نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این تصمیم ترامپ استقبال کرده و گفته است که "این اقدام نشان می دهد که قدس از سه هزار سال پیش پایتخت ملت یهود بوده است".

 

اما این اقدام خشم و ناراحتی جهان عرب و برخی متحدان غربی آمریکا را به همراه داشت، اما هیچ کسی واکنشی نشان نداد و تنها ملت فلسطین به برپایی تظاهرات های اعتراض آمیز با نام «راهپیمایی بازگشت» اقدام کردند که تا الان ادامه دارد.

راهپیمایی بازگشت تنها حرکت اعتراض آمیزی به شمار می آید که مقاومت و مردم در مشوش کردن اشغالگران موفق بودند، باوجود اینکه هزاران نفر از فلسطینی ها به شهادت رسیدند.

 

ناآرامی های اردن

ناآرامی های مردمی در اردن یکی از مهمترین حوادث سال 2018 میلادی بود که توانستند «عبدالله دوم» پادشاه اردن را نگران کند و «هانی الملقی» نخست وزیر اردن استعفا دهد.

پس از وقایع اردن، سال 2018 میلادی تاریخ بحران انسانی به شمار می آید، به طوری که «جمال خاشقجی» روزنامه نگار منتقد عربستان داخل کنسولگری این کشور در استانبول ترکیه در دوم اکتبر گذشته کشته شد.

 

از زمان ترور خاشقجی، ترکیه توانستند این مسئله را در دست بگیرید و به افکار عمومی منتقل کند و در جریان آن آل سعود را در بحران قرار دهد که شاید همین امر باعث سرنگونی رهبران آن شود.

ترور جمال خاشقجی

ترور جمال در دوم اکتبر گذشته باعث شد تا همه نگاه به ترکیه و عربستان باشد و ترکیه این مسئله را بین المللی کرد و غرب به ویژه اروپا برای بررسی این ماجرا وارد صحنه شدند تا از مهمترین بازیگران این ماجرا به شمار آیند، اما «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری آمریکا همچنان در این ماجرا از «محمد بن سلمان» ولیعهد عربستان حمایت کرد.

جمال خاشقجی کیست؟

خاشقجی در سال 1958 میلادی در مدینه منوره متولد شد، وی مسیر روزنامه نگاری را از روزنامه گازت آغاز کرد و از 1987 تا 1990 میلادی خبرنگار تعدادی از روزنامه ها و هفته نامه بود، به طوری که بهترین پوشش از حوادث افغانستان، الجزایر، کویت، سودان و خاورمیانه را ارایه می داد. موفقیت وی در پوشش این حوادث باعث شد تا در سال 1999 میلادی به عنوان معاون سردبیر روزنامه «اراب نیوز» تعیین شود و تا سال 2003 در این سمت باقی ماند.

 

وی در سال 2004 میلادی به عنوان سردبیر روزنامه الوطن انتخاب شد، اما مدت طولانی در این پست نماند و تنها پس از 52 روز از آغاز انتخابش استعفا داد و از آن زمان به بعد به عنوان مشاور رسانه ای شاهزاده «ترکی فیصل» منصوب شد.

در سال 2007 میلادی دوباره به عنوان سردبیر الوطن تعیین شد و در سال 2010 میلادی مجبور به استعفا شد، بدون اینکه بدون ارایه دلایل واقعی آن را توضیح دهد، به طوری که بسیاری احتمال می دهند که استعفای وی به علت مطلب منتشر شده از سوی «ابراهیم الالمعی» از مخالفان تفکر سلفی بوده است.

در سال 2010 میلادی به عنوان رئیس شبکه خبری العرب متعلق به مالک آن شاهزاده «ولید بن طلال» تعیین شد، همچنین به عنوان تحلیلگر سیاسی شبکه های محلی عربستان و شبکه های MBC  و BBC و الجزیره فعالیت می کرد.

 

جمال خاشقجی همچنین موفق به دیدار «اسامه بن لادن» شد و قبل از حوادث سپتامبر 2001 میلادی مصاحبه ها و دیدارهای ویژه ای با وی داشته است.

خاشقجی به علت روابط متعادل با مخالفان اسلامگرا و لیبرال در عربستان و خارج آن شناخته شده است و حضور موثری در مسایل مهم منطقه ای مانند سوریه، مصر، یمن و پرونده ایران داشته است.

 

مسئله خاشقجی از مهمترین مساحل صحنه بین المللی به شمار می آید و اتهامات و روایت ها و نتایج و تحقیقات بین المللی که آخرین آن گزارش سیا دراین باره بوده است، نشان می دهد که «محمد بن سلمان» دستور قتل خاشقجی را صادر کرده است.

ترور جمال خاشقجی همچنان به عنوان یک معما و راز در جهان است، اگرچه گزارش های رسانه ای مسئول این قتل را ولیعهد عربستان می دانند و انگشت اتهام را به سمت آن نشانه رفته اند.

 

چه کسی جمال را ترور کرد؟

بن سلمان پس از گذشت نزدیک به دو ماه، متهم دریف اول این جنایت است، اما در روزهای اخیر بن سلمان مشتاق سفر به برخی کشورهای عربی شد و امارات اولین مقصد وی و سپس بحرین، مصر، تونس، موریتانی و الجزایر بود.

اگرچه سفر بن سلمان با استقبال برخی از سران این کشورها روبه رو شد، اما مخالفت مردمی در این کشور از جمله تونس و الجزایر باعث شد که عمق فاجعه را احساس کند.

واکنش مردمی از تونس تا الجزایر نسبت به سفر بن سلمان متفاوت نبود، چرا که این سفر شاهزاده جوان سعودی برای ترمیم چهره خود و کسب محبوبیت در جهان عرب بود؛ اما در این سفرها آنچه دید با آنچه می خواست رخ دهد، متفاوت بود و بیشتر وجه عربستان به ویژه بن سلمان را زیر سوال برد.

 

جلیقه زردها در فرانسه

آخرین روزهای سال 2018 میلادی انگشت خود را بر اروپا قرار داد و فرانسه شاهد بزرگترین اعتراض های پاریس از سالهای پیش تاکنون بود.

اقدامات خشونت بار هفته های گذشته فرانسه را لرزاند، به طوری که پاریس شاهد آتش زدن صدها خودرو، تخریب طاق پیروزی بود و دولت «امانوئل ماکرون» بدترین بحران روبه روی خود را تاکنون شاهد بود.

 

اعتراض های فرانسه وارد چهارمین هفته خود شده است و این اعتراض ها به علت اعمال مالیات های جدید بر قیمت سوخت است، این اعتراضها  دولت فرانسه را به سمت توقف تصمیمات ریاضت اقتصادی و کاهش آن و دعوت از معترضان برای گفتگو هدایت می کند، اما تظاهرکنندگان معروف به«جلیقه زردها» به این درخواست پاسخ ندادند.

تحلیلگران این اعتراض ها را خشونت بارترین اعتراض در تاریخ فرانسه از زمان انقلاب دانشجویی سال 1968 می دانند.

 

حوادث خونین و درگیری های سیاسی و نظامی و اعتراض های مردمی در  سال 2018 میلادی باعث شد تا امسال را نسبت به سالهای گذشته متمایزتر بکند.

پایان پیام/44

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور خراسان جنوبي خراسان جنوبی بیرجند استان بوشهر عربستان روزنامه بازدید بندرعباس مشهد جمال خاشقجی محمد بن سلمان قدس اردن فرانسه آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۰۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است

 به گزارش تابناک، طبق پژوهش جدید محققان «UC Davis Health»، مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است. در این مطالعه، افرادی که در دهه ۷۰ میلادی به دنیا آمده بودند، نسبت به متولدین دهه ۳۰ میلادی، ۶.۶ درصد حجم مغز بیشتر و ۱۵ درصد سطح مغز بزرگ‌تری داشتند.

به گفته محققان، افزایش اندازه مغز احتمالاً خطر کلی ابتلا به زوال عقل با افزایش سن را کاهش می‌دهد. نتیجه کار پژوهشگران در ژورنال JAMA Neurology منتشر شده است.

افزایش اندازه مغز انسان طی چندین دهه
پژوهشگران در مطالعه خود از تصویربرداری پرتو مغناطیسی (MRI) برای افراد حاضر در «مطالعه‌ قلب فرامینگهام» (FHS) استفاده کردند. این پژوهش برای بررسی بلندمدت بیماری‌های قبلی از سال ۱۹۴۸ روی ساکنین شهر فرامینگهام ایالت ماساچوست درحال انجام است. این مطالعه با قدمت ۷۵ سال، حالا بیشتر نسل دوم و سوم مشارکت‌کنندگان اصلی را بررسی می‌کند.

در مطالعه اخیر، در فاصله سال‌های ۱۹۹۹ تا ۲۰۱۹ افراد متولد دهه ۳۰ تا ۷۰ میلادی حاضر در FHS تحت اسکن قرار گرفتند. در این پژوهش ۳۲۲۶ نفر مورد مطالعه قرار گرفتند که ۵۳ درصد آن‌ها زن و ۴۷ درصدشان مرد بودند. میانگین سنی این افراد در زمان MRI برابر ۵۷ سال بود.

 

پژوهشگران MRI متولدین دهه ۳۰ و ۷۰ میلادی را با یکدیگر مقایسه کردند. نتیجه مقایسه‌ها‌، افزایش تدریجی اما مداوم چندین ساختار مغز بود. برای مثال بررسی‌ها از افزایش مداوم حجم مغز (حجم داخل جمجمه‌ای) به‌صورت دهه به دهه خبر داد. حجم معز متولدین دهه ۳۰ میلادی به‌طور میانگین برابر ۱۲۳۴ میلی‌لیتر بود، درحالی‌که حجم مغز متولدین دهه ۷۰ میلادی برابر ۱۳۲۱ میلی‌لیتر بود که از تفاوت ۶.۶ درصدی حکایت دارد.

در این مطالعه سطح قشر مغز (اندازه‌گیری سطح مغز) افزایش بیشتری را نشان داد. متولدین دهه ۷۰ و ۳۰ به‌ترتیب سطح مغزی برابر ۲۱۰۴ سانتی‌متر‌مربع و ۲۰۵۶ سانتی‌مترمربع داشتند که از افزایش ۱۵ درصدی خبر می‌دهد. محققان همچنین متوجه شدند که ساختارهای مغزی مانند ماده سفید، ماده خاکستری و هیپوکامپ هم در متولدین دهه ۷۰ بزرگ‌تر از متولدین دهه ۳۰ بود.

به باور محققان پژوهش اخیر، این افزایش اندازه در مغز انسان می‌تواند نشان‌دهنده بهبود سلامت مغز باشد و باعث کاهش خطر ابتلا به زوال عقل با افزایش سن شود. برای مثال درحالی‌که تعداد مبتلایان به آلزایمر در آمریکا درحال افزایش است، درصد جمعیتی که تحت تأثیر این بیماری قرار دارند، درحال کاهش است.

منبع: دیجیاتو

دیگر خبرها

  • پژوهشی جدید: مغز انسان درحال بزرگ‌ترشدن است
  • بهترین مینی سریال های شبکه HBO که حتما باید ببینید
  • ضرورت ساخت همراه‌سرا در نزدیکی بیمارستان‌های پایتخت
  • معرفی دیوان جمال الدین عبدالرزاق اصفهانی در «کیمیای کلمات»
  • تزریق پول بن‌سلمان به یک خودروساز معروف!
  • ۸ فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • جزئیات دیدار حکیم با بن‌ سلمان
  • بن‌سلمان با الهام از یک بازی شهربازی می‌سازد/ عکس
  • دیدار حکیم و بن‌سلمان در جده
  • افزایش ۵۰ هزار بشکه‌ای تولید روزانه نفت ایران از ابتدای ۲۰۲۴