Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-03-19@03:06:29 GMT

دعوای رانت ۱۸ میلیارد دلاری در دولت بالا گرفت

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۱۰۹۴

دعوای رانت ۱۸ میلیارد دلاری در دولت بالا گرفت

به گزارش جهان نيوز، ظاهراً ریختن ۱۸ میلیارد دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در ابتدای سال جاری در حلقوم فرصت‌طلبان و رانت‌خواران که به «رانت ۱۸ میلیارد دلاری» معروف است، دست از وجدان دولتی‌ها برنمی‌دارد!
انتشار گفت‌وگویی از حسام‌الدین آشنا در روزی که جهانگیری به هرمزگان رفت و مورد استقبال خاله‌اش قرار گرفت، نشان می‌دهد که جلسه تصمیم‌گیری درباره ارز ۴۲۰۰ تومانی بیشتر به خاله بازی شبیه بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اقتصاددانان دولت، نیلی، نهاوندیان، جهانگیری و خود روحانی در جلسه حضور داشته‌اند و تصمیم می‌گیرند که دلار را ۴۲۰۰ تومان و تک نرخی کنند، آن هم برای همه مصارف، چیزی که حالا برخی‌ها از جمله رئیس کل بانک مرکزی آن را «تله‌امریکا» می‌دانند! سپس ۱۸ میلیارد دلار را به واردکنندگان و افراد خاص می‌دهند و آن‌ها هم دلار‌ها را به «همه مصارف» می‌رسانند، بجز به مصرفی که برای آن، دلار گرفته‌اند، یعنی واردات کالا و توزیع با همان نرخ ۴۲۰۰ تومانی. حالا این بچه سر راهی یعنی رانت ۱۸ میلیارد دلاری را در دولت هیچ کسی به فرزندی نمی‌پذیرد و آشنا هم سعی می‌کند بگوید که روحانی «اکل‌میته» کرده است که دلار ۴۲۰۰ تومانی را پذیرفته، چون همه اقتصاددانان دولتی موافق آن بوده‌اند! این نتیجه تصمیم‌گیری‌های دولتی است که رئیس آن در تبلیغات انتخاباتی بالا رفتن نرخ ارز در دولت قبلی را نتیجه مشورت نگرفتن از کارشناسان و خودرأیی و خود‌شیفتگی می‌دانست!

پس از افزایش شدید قیمت دلار در بازار در فروردین ۹۷ دولت تصمیم مهمی را اتخاذ کرد که بر اساس آن، دلار تک‌نرخی شد و به ۴۲۰۰ تومان افزایش یافت. خبر این تصمیم را اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهور اعلام کرد و گفت: هر دلار دیگری به جز این نوع دلار، قاچاق است. این تصمیم دولت با واکنش‌های مختلفی از سوی اقتصاد‌دانان و فعالان اقتصادی و تجاری همراه شد و به تدریج زوایای مغفولی که پنهان شده بود، هویدا شد. 

در مرحله بعد دلار نیمایی به میان آمد که از نظر قیمتی، میان دلار موسوم به «دلار جهانگیری» و دلار آزاد قرار داشت. دولت واردات کالا‌ها را به کشور طبقه‌بندی کرد و هر یک از کالا‌ها با توجه به اهمیت آن، دلار دولتی و نیمایی دریافت کردند. حدود ۱۸‌میلیارد دلار برای واردات در نظر گرفته شد و امضا‌های طلایی و رانتخواری‌ها به اوج خود رسید. ر. با افزایش انتقادات نسبت به این موضوع، مطالبه عمومی برای انتشار لیست شرکت‌های واردات‌محور نهادینه شد و رئیس‌جمهور به وزارتخانه‌های خود دستور داد هر میزان ارزی که برای واردات به شرکت‌های وارد‌کننده عرضه کرده‌اند، منتشر کنند. با وجود مقاومت وزارت صمت و برخی نهاد‌های دیگر، فهرست برخی شرکت‌ها منتشر شد که بسیار ناقص بود. فهرست‌های منتشر شده، موارد جزئی و ناچیز در مقابل وارد‌کننده‌های اصلی را نشان می‌داد تا باز هم انتقادات اوج بگیرد. عدم شفافیت دولت در هزینه‌کرد ۱۸ میلیارد دلار برای واردات کالا به کشور، تا به امروز به قوت خود باقی است و حالا هیچ‌کس نمی‌خواهد مسئولیت دلار ۴۲۰۰ تومانی را قبول کند؛ قیمتی که آغاز‌کننده رانتخواری و عدم‌شفافیت در هزینه‌کرد منابع ارزی کشور بود.
رئیس‌جمهور مخالف بود!
مسعود نیلی، تئوری‌پرداز اقتصادی دولت یازدهم و دوازدهم یکی از افرادی است که سعی دارد خود را از دلار ۴۲۰۰ تومانی مبرا کند. وی چندی پیش گفته بود که از اردیبهشت ۹۷ در هیچ‌یک از جلسات اقتصادی دولت حضور نداشته است در حالی که دلار ۴۲۰۰ تومانی در فروردین ۹۷ اعلام شد. حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس‌جمهور روایت جالبی از دلار ۴۲۰۰ تومانی دارد. او به اندیشه پویا گفته است: «رئیس‌جمهور اعلام کرد که می‌خواهیم در یک جلسه، در مورد وضعیت نرخ ارز که بالا می‌رود، بحث کنیم، قبل از آن جلسه آقای جهانگیری جلسات متعددی برگزار کرده‌بودند و آن جلسه اساساً به درخواست آقای جهانگیری تشکیل شد. آقای جهانگیری در آن جلسه گزارشی از جلسات قبلی خودشان با تیم اقتصادی دولت و بیرون دولت ارائه کردند که خلاصه‌اش این سه نکته بود؛ یک، ما دیگر امکان اینکه دلار را روی ۳۵۰۰ تومان نگهداریم، نداریم. دو، چاره‌ای نیست جز اینکه به سمت تک‌نرخی‌کردن ارز برویم. سه، غیر از این نرخ، هر دلاری را که هست باید قاچاق تلقی کنیم. آقای روحانی در آن جلسه، به تک‌تک اعضای آن جلسه نگاه کرد و پرسید: این جمع‌بندی همه شماست؟ گفتند، بله! ایشان در آن جلسه گفتند من با این جمع‌بندی صد‌درصد مخالف هستم، اما اگر همه شما موافق هستید و این را تنها راه نجات کشور می‌دانید، من به مثابه «اکل میته» با این پیشنهاد موافقت می‌کنم. آقایان نیلی و نهاوندیان هم در آن جلسه بودند. آقای جهانگیری مصاحبه کرد و در آن مصاحبه نرخ ۴۲۰۰ تومان را اعلام کرد، قاچاق‌بودن غیر آن را هم اعلام کرد، بلافاصله از آن جلسه بیرون آمد و این‌ها را اعلام کرد. اینکه ما برای همه مصارف، ارز ۴۲۰۰ تومانی داریم کلمه «همه مصارف» غلط بود و نباید گفته می‌شد. ایشان باید می‌گفت: برای همه چیز‌هایی که مجوز می‌دهیم، ارز ۴۲۰۰ تومان می‌دهیم. به هر حال، این شرح کل ماجراست.»

آشنا همچنین گفته است: «صحبت شد که چه کسی این (تک نرخی و ۴۲۰۰ تومان شدن دلار) را بگوید. جهانگیری گفت: «من باید این را اعلام کنم. من گفتم اگر شما این را اعلام کنید، باید تا آخرش جوابگوی این تصمیم باشید؟!»
اندر خم روشنگری
گرچه آشنا قصد دارد رئیس‌جمهور را از دلار ۴۲۰۰ تومانی جدا کند و روحانی را در مقابل اقتصاد‌دانان دولت قرار دهد، اما تصمیم جنجالی دولت موجب بروز پدیده‌ای شد که امروز تولید رانت و فساد کرده‌است. هیچ‌کس در دولت علاقه‌ای ندارد درباره احب ایده دلار ۴۲۰۰ تومانی توضیح دهد که هیچ، حتی برای روشنگری درباره نحوه هزینه‌کرد ۱۸‌میلیارد دلار ارز کشور هم گام مثبتی بر نمی‌دارد.
یک دعوای امنیتی!
البته آشنا در ادامه فضا را کمی سیاسی کرده و به کرباسچی گفته‌است: «اگر آقای روحانی به یکی از سفارش‌های وی جامه عمل بپوشاند، آقای کرباسچی از رئیس‌جمهور تعریف و تمجید می‌کند!»

کرباسچی هم در واکنش گفته است: «مشاور فرهنگی رئیس‌جمهور حقوق می‌گیرد که این حرف‌ها را بزند، او در واکنش به نقد‌های من به دولت و در دفاع از روحانی می‌خواهد با دروغ، کار‌های خود را پیش ببرد.»   منبع:روزنامه جوان

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۰۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری می‌شود؟

ایتنا - رشد قیمت بیت‌کوین و ثبت قیمت‌های کم‌سابقه آن جمعه ۲۵ اسفند متوقف شد و این رمزارز بار دیگر از محدوده بالای ۷۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۶۷ هزار دلار رسید.
رشد قیمت بیت‌کوین و ثبت قیمت‌های کم‌سابقه آن جمعه ۲۵ اسفند متوقف شد و این رمزارز بار دیگر از محدوده بالای ۷۰ هزار دلار سقوط کرد و به ۶۷ هزار دلار رسید.

به‌ این‌ ترتیب برای فعالان بازار ارزهای دیجیتال روزهای شیرین دو هفته گذشته بار دیگر به زمان پرخطر بازار تغییر کرد.

بیت‌کوین، که سردمدار ارزهای دیجیتال است، با آغاز روند صعودی قیمت در اواخر بهمن‌ماه یک بار دیگر محدوده ۶۰ هزار دلار را پشت سر گذاشت. این ارز مشهور ۱۰ تا ۲۳ اسفندماه  مرز ۷۰ هزار دلار را پشت سر گذاشت و به سقف ۷۳ هزار دلار رسید.

با ورود ارزش بیت‌کوین به محدوده بالای ۷۰ هزار دلار، قیمت این رمزارز در بازارهای جهانی از نقره بالاتر رفت، موضوعی که مورد توجه کارشناسان اقتصادی قرار گرفت.

حرکت صعودی قیمت بیت‌کوین در هفته گذشته پیش‌بینی آن دسته از تحلیلگران بازار رمزارز را که فکر می‌کردند رشد قیمت آن در آستانه ۶۵ هزار دلار متوقف می‌شود رد کرد تا پرچم پیش‌بینی‌ها به سمت تحلیلگرانی بچرخد که سال ۲۰۲۴ را موعد رشد قیمت بازار کریپتو در محدوده‌های رؤیایی می‌دانستند.

در این پیش‌بینی‌ها بیت‌کوین تا پایان سال ۲۰۲۴ قله ۱۰۰ هزار دلار را فتح خواهد کرد. سرعت رشد قیمت بیت‌کوین در دو هفته منتهی به ۲۵ اسفند حتی از پیش‌بینی این تحلیلگران نیز بیشتر بود.

نمودار رشد قیمت بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال، مانند دوج‌کوین، په‌په، شیبا، فلوکی، بونک و برخی از کوین‌ها، چنان جهشی را نشان داد که خریدارانِ تازه‌ای برای افزایش سرمایه وارد این بازار شدند.

اما درنظر تحلیلگران نمودار هیجانی بازار نشانه سقوط احتمالی و موقت قیمت‌ها بود. اتفاقی که در دو هفته اخیر طی روزهای مختلفی در ساعت‌هایی خاص رخ داد، اما دادوستد فعالان این بازار مانع سقوط قیمت‌ها شد.

با توجه‌ به این شرایط و مطابق الگوی بازار، سقوط قیمت‌ها در روز جمعه نیز موقت قلمداد شد. ضمن آنکه قیمت برخی ارزها در آخرین ساعات روز جمعه به شیب صعودی بازگشت و قیمت بیت‌کوین نیز، با نوسان زیاد، بار دیگر صعودی شد. طی چند ساعت بارها رنگ نمودار این ارز دیجیتال میان سبز و قرمز در نوسان بود و در آخرین دقایق روز جمعه به‌ وقت‌ تهران عدد ۶۸ هزار و ۶۰۰ دلار ثبت شد.

 

روند نوسان قیمت در ابتدای روز شنبه هم تکرار شد و در محدوده ۶۷ تا ۶۸ هزار دلار نوسان داشت.

در نظر کارشناسان فروش، سود ماینرها یکی از دلایل شوک نزولی قیمت رمزارز در روزهای اخیر است. امری که احتمالا در روزهای آینده قیمت‌ها را کاهش دهد.

پیشِ رو بودن زمان هاوینگ بیت‌کوین در ماه آوریل از دیگر دلایلی است که احتمالا بازار را در وضعیت پرنوسان و پرخطر نگه دارد.

تجربه سه هاوینگ گذشته گویای آن است که  در هفته‌های مانده به این رویداد قیمت بیت‌کوین سیر نزولی تا محدوده ۳۸ در صد را تجربه کرده است.

همچنین در سه تجربه هاوینگ پیشین قیمت بیت‌کوین پس از این رویداد دو بار جهش چشمگیر داشته است که در وضعیت کنونی بازار خطر در محدوده رویداد هاوینگ را افزایش داده است.

اولین هاوینگ بیت‌کوین در ۲۸ نوامبر ۲۰۱۲ رخ داد و دومین هاوینگ ۹ ژوئیه ۲۰۱۶ بود. در این دو نوبت کمی پیش از رویداد قیمت‌ها کاهش پیدا کرد و پس از رویداد در روندی ۱۰ تا ۱۱ماهه افزایش یافت.

دلیل این موضوع ناتوانی ماینرهای خرد در ذخیره‌سازی بود . آن‌ها برای جبران ضرر ناشی از پاداش استخراج ناچار شدند بخشی از بیت‌کوینشان را بفروشند و این فشار بازار را به سمت عرضه بیشتر پیش برد. بازار برای بازگشت به چرخه معمول نیاز به فاصله از این دوره دارد.

در سومین هاوینگ  که ۱۱ مه ۲۰۲۰ روی داد، قیمت بیت‌کوین در ۲۰ آوریل ۲۰۲۰ به حدود ۷ هزار دلار و در روز هاوینگ به ۸ هزار و ۷۰۰ دلار رسید.

سه ماه پس از این رویداد، در ۳ اوت۲۰۲۰ بیت‌کوین به محدوده ۱۱ هزار دلار و در روزهای پایانی ۲۰۲۰ به ۲۶ هزار دلار رسید.

تحلیلگران کوین تلگراف بر این باورند در محدوده رویداد هاوینگ، در بدترین حالت، بیت‌کوین تا ۴۵ هزار دلار سقوط خواهد کرد. تحلیلی که تاکید دارد رشد قیمت رمزارزها پس از هاوینگ نیز در حداقلی‌ترین حالتش در محدوده فعلی باقی خواهد ماند.

هرچند برآورد بیشتر تحلیلگران حاکی از ان است که کمترین میزان کاهش قیمت در محدوده هاوینگ و رشد کم‌سابقه در ماه‌های پس از آن است، تا جایی که امکان دارد قیمت ۱۰۰ هزاردلاری بیت‌کوین را پیش از پایان سال شاهد باشیم.

نقطه اتکای این تحلیلگران قدرت‌گرفتن مجموعه ۵۰ رمزارز اصلی بازار است که دایره نوسان‌گیری در بازار را مساعدتر از پیش کرده است.

موفقیت پیش‌بینی عبور قیمت بیت‌کوین از مرز ۵۰ هزار دلار نگاه فعالان بازار را به پیش‌بینی همین افراد مبنی بر فتح قله‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و حتی ۳۰۰ هزار دلاری طی دو سال آینده نزدیک کرده است.

در پایان باید یادآور شد تجربه بازارهای رمزارز نشان داده است تمامی تحلیل‌ها در مقابل رویدادهای واقعی قابل تغییرند و افرادی که تجربه کافی ندارند نباید براساس چنین مطالبی اقدام به سرمایه‌گذاری در این بازار کنند.

دیگر خبرها

  • «تل‌ماسه ۲» نیم میلیارد دلاری شد
  • جدیدترین خبر درباره جلسه تعیین دستمزد ۱۴۰۳ کارگران/ حقوق ۱۵ میلیون تومانی قطعی است؟
  • فروش فیلم «تل‌ماسه ۲» در 10 روز نیم میلیارد دلاری شد
  • ۸ جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی برگزار شد
  • رئیس جمهور در آخرین جلسه دولت در سال ۱۴۰۲: تورم، هم مهار و هم کاهشی شده است
  • رئیسی : تورم، هم مهار و هم کاهشی شده‌است
  • رئیسی: تورم، هم مهار و هم کاهشی شده‌است
  • درخواست سازمان ملل برای کمک 850 میلیون دلاری به پناهندگان روهینگیا
  • بیت‌کوین ۱۰۰ هزار دلاری می‌شود؟
  • برگشت دلاری قیمت ملک