Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@12:28:11 GMT

ثبات بورس نتیجه مهار هیجان‌ها در بازار

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۱۳۴۴

ثبات بورس نتیجه مهار هیجان‌ها در بازار

تهران- ایرنا- همایون دارابی کارشناس بازار سرمایه در بررسی عرضه نفت در بورس انرژی، وضعیت این روزهای بورس و چرایی افت شاخص‌ها پرداخته و فضای کنونی بورس را باثبات می‌داند و دلیل اصلی این ثبات را فاصله‌گرفتن بخش‌های مختلف اقتصاد از فضای هیجانی دانسته است.

اگرچه بورس در شش‌ماهه نخست سال جاری همواره روزهای سبزی را سپری می‌کرد و توانست با افزایش واحدها تا کانال‌های نزدیک به 200هزارواحدی هم صعود کند، اما در هفته‌های اخیر، شاهد کاهش شاخص‌ها و سرخ‌شدن نمادها بوده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این افت‌وخیز‌ها در همه حوزه‌ها خودنمایی کرده اما در حوزه خودرویی و با توجه به شرایط ویژه صنعت خودرو در سال97، معنای دیگری یافته است. همچنین سال جاری، آغاز عرضه نفت در بورس انرژی بوده است؛ امری که در جهت نوآوری برای فروش نفت ایران در دوران تحریم و غیرتحریم طراحی شده و می‌تواند موجب ورود و فعالیت بخش خصوصی در این حوزه شود. علاوه بر آن، این راهکار می‌تواند از معاملات غیرقانونی نفت در دوره تحریم و بروز مشکلات گذشته، جلوگیری کند. اما در روزهای گذشته مباحثی در مورد عدم بازگشت هزینه فروش نفت به بورس مطرح شد که منابع بورسی آن را به کلی تکذیب کرده‌اند.

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه، در گفت‌وگو با «آرمان»‌ به بررسی عرضه نفت در بورس انرژی، وضعیت این روزهای بورس و چرایی افت شاخص‌ها پرداخته و فضای کنونی بورس را باثبات می‌داند. دارابی در این گفت‌وگو، دلیل اصلی این ثبات را فاصله‌گرفتن بخش‌های مختلف اقتصاد از فضای هیجانی دانسته است که در ادامه می‌خوانید.

‌**در اوج بحران اقتصادی در تابستان امسال، شاهد رشد روزانه شاخص‌های بورسی بودیم؛ در روزهای اخیر به‌ویژه پس از توافق‌های نفتی، انتظار آن می‌رفت که بورس بتواند به شرایط ثبات برسد و افت شاخص‌ها متوقف شوند؛ اما همچنان افت‌وخیزها در بورس و فرابورس ادامه داشته است. این شرایط را چگونه تحلیل می‌کنید؟
البته باید گفت که بورس اکنون نیز به یک حالت ثبات رسیده است؛ درست است که اندکی با افت شاخص روبه‌رو بوده اما می‌توان گفت از افت‌های سنگین چند وقت اخیر دور شده‌ایم. بازار با چند عامل شروع به رشد کرد و مهم‌ترین آن، افزایش ارزش دلار در برابر ریال و دورنمای افزایش درآمد صادراتی شرکت‌ها بود. موضوع دیگری که برای بازار اهمیت داشت، افزایش قیمت نفت بود که تا بالای مرز 80دلار برای هر بشکه نفت برنت هم رفت.

مساله سوم هم افزایش سطح نقدینگی فعال در اقتصاد بود؛ یعنی حساب‌های کوتاه‌مدت مقدار بیشتری از نقدینگی را دربرمی‌گرفتند. اما در چند وقت اخیر سیاست‌ها طوری برنامه‌ریزی شد که قیمت دلار پایین آمد، قیمت نفت در بازارهای جهانی به مرز 60 دلار رسیده و تا حدودی شاهد سیاست انقباضی در اقتصاد هستیم. سرعت گردش پول کاهش پیدا کرده و نقدینگی در اقتصاد تا حدی کمتر شده است. بر همین اساس، همه بازارها همزمان از اوج هیجانی خود پایین آمده. مثلا قیمت دلار که به مرز 19هزارتومان هم رسیده بود حالا زیر مرز 10هزارتومان معامله می‌شود یا سکه طلا که تا مرز پنج میلیون تومان هم بالا رفت، اکنون با کاهش مواجه شده است.

شاخص‌های بورسی هم که به نزدیکی 200هزار واحد رسیده بودند اکنون به 166هزار واحد رسیده. در حوزه املاک و مستغلات نیز شاهد رکود شدیدی هستیم. همه اینها بازمی‌گردد به این مساله که هیجان‌های گذشته تا حدودی مهار شده و اکنون نگاه‌ها به سمت آینده است. گروه‌های پتروشیمی و پالایشگاهی، با کاهش قیمت نفت دچار ضعف شده‌اند. با کاهش قیمت‌های جهانی همچنین گروه‌های فولادی هم مقداری افت کرده‌اند. مساله تحریم‌ها هم که از سیزدهم آبان پررنگ شده است، بر این شرایط تاثیر گذاشته و انتظارات در بورس را نسبت به آینده پایین آورده است و همه منتظر هستند که گزارش‌های شرکت‌ها چه شرایطی را به همراه خود ایجاد خواهد کرد.

مقداری هم در دوماهه نخست پاییز، نگاه‌ها به شرکت‌های دلاری بود اما اکنون نگاه‌ها به شرکت‌های ریالی است؛ یعنی همان شرکت‌هایی که درآمد و هزینه‌هایشان بیشتر در داخل است. به همین خاطر به طور کلی اقتصاد و در پیوستگی با آن، بازار سرمایه در فاز اصلاح قرار دارند.

‌**با توجه به اینکه به صورت تلویحی و در مصاحبه مسئولان وزارت صمت، با افزایش قیمت خودرو موافقت شده، اما بر خلاف انتظارها، گروه خودرویی‌ها در بورس، با کاهش شاخص روبه‌رو بوده است. ارزیابی شما از وضعیت گروه‌های خودرویی چیست؟
اینجا دو مساله کلی وجود دارد؛‌ یکی آنکه صنعت خودروی ما در شش‌ماهه نخست امسال با زیان سنگین ناشی از افزایش هزینه‌ها مواجه شد. شرایط تولید با وضعیت بدی روبه‌رو شد، شرکای خارجی از بازار ایران خارج شدند، دسترسی به قطعات سخت‌تر شد و به همین علت ما شاهد آن بودیم که گروه خودرویی برای مثال ایران‌خودرو و سایپا در شش‌ماهه نخست، زیان‌های قابل ملاحظه‌ای را نشان دادند.

اما با تغییر وزیر صنعت، این انتظار وجود داشت که به این شرکت‌ها اجازه داده شود تغییر نرخ محصولات را اعمال کنند. هنوز این مساله قطعی نشده و دستورالعمل شفاف و واضحی در مورد قیمت خودرو ارائه نشده است. و هنوز مشخص نیست که آیا شرکت‌ها می‌توانند قیمت فروش خود را افزایش دهند یا نه؛ این امر همچنان در کش‌وقوس موافقت و مخالفت قرار دارد و این بلاتکلیفی تبدیل به یک مساله عذاب‌آور برای صنعت خودرو شده است. قطعا صنعت خودرو ما با انباشت هزینه‌های تولید و... مواجه است و صنعت قطعه‌سازی نیز با مشکلات جدی مواجه شده است.

بیکاری‌های گسترده‌ای در حال رخ‌دادن است. اما همچنان این امید باقی‌ است که گروه‌های خودرویی، با تغییر نرخ خودرو از زیان خارج شوند. ولی هنوز این مساله رسمی نشده و مشخص نیست که آیا این افزایش نرخ انجام خواهد شد یا نه و اگر هم اتفاق می‌افتد حدود قیمت چه خواهد بود. مساله مهم دیگر نیز آن است که اکنون نه ماه از سال گذشته است و شرکت‌ها حتی اگر امروز هم نرخ جدید را اعمال کنند، جبران زیان نه‌ماهه نخست بسیار سخت خواهد بود. همچنین مساله تعهدات ناشی از پیش‌فروش‌ها هم تا حدودی در ابهام قرار خواهد گرفت. به هر صورت اگر بخواهند آن را بر اساس قیمت‌های قبلی اعمال کنند مشکلات و زیان‌هایی وجود خواهد داشت و اگر بخواهند نرخ جدید را اعمال کنند هم فشارها روی خریدار خواهد آمد و خریدارها انصراف خواهند داد. اینها شرایط پیچیده صنعت خودرو است که امیدواریم راه‌حلی یرای آن پیدا شود.

‌**به‌تازگی برخی از عدم بازگشت هزینه حاصل از فروش نفت به بورس انرژی سخن گفته‌اند؛‌ از لحاظ سازوکار عرضه نفت در بورس چنین امری امکان‌پذیر است؟ اصولا مکانیزم معاملات در بورس انرژی چگونه ریسک معامله را برای هر دو طرف پوشش می‌دهد؟
پس از بازگشت تحریم‌ها، بورس انرژی یکی از راه‌‌حل‌ها برای فروش نفت ایران بود. عرضه نفت در بورس انرژی یکی از راهکارهایی‌ است که امتیازات زیادی برای کشور و مقابله با تحریم‌ها و صنایعی که خوراک خود را در قالب برش‌های نفتی یا نفت خام از دولت باید تامین کنند، ایجاد کرده و بازار شفافی برای کشف قیمت به‌وجود آورد. به هر حال اکنون توپ در زمین وزارت نفت و بر عهده آنهاست که به عرضه‌ها ادامه دهد و به همین دو مورد عرضه هم بسنده نکند.

جاافتادن فروش نفت در بورس انرژی نیازمند گذر زمان است. ما در گذشته نیز در بحث فولاد، سیمان، سنگ آهن و موارد دیگر بارها این نوع عرضه‌ها و توقف عرضه‌ها در بازارهای بورسی را شاهد بوده‌ایم و امیدواریم که با سعه صدر و رفع مشکلات، عرضه نفت در بورس انرژی نیز ادامه یابد؛ چرا که قطعا گام بزرگی برای مقابله با تحریم‌ها، تقویت بخش خصوصی، بهبود اقتصاد انرژی و شفافیت این بخش خواهد بود.

منبع: روزنامه آرمان؛ 1397،9،21
گروه اطلاع رسانی**2059**2002

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد آرمان رشد اقتصادي ثبات در بورس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۳۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبات اسکناس دلار و افزایش اندک یورو

به گزارش خبرگزاری مهر، هر اسکناس دلار امروز در مرکز مبادله ارز و طلای ایران بدون تغییر نسبت به روز گذشته، ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان داد و ستد شد.

همچنین قیمت حواله دلار آمریکا نیز با نرخ ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند.

قیمت هر اسکناس یورو با افزایش ۶۴ تومانی به ۴۶ هزار و ۳۶۹ تومان و حواله آن با افزایش ۶۰ تومانی نسبت به دیروز، ۴۳ هزار و ۲۶۲ تومان قیمت خورد.

اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان و حواله درهم ۱۱ هزار و ۶۸ تومان معامله شد که نسبت به روز گذشته بدون تغییر ماند.

کد خبر 6081877

دیگر خبرها

  • بورس سرخپوش شد، سکه آمپر چسپاند؛ آیا سفر مردم بی تاثیر از دلار آزاد است؟
  • قیمت خودروی تولید داخل به یک میلیارد تومان رسید!
  • ثبات بازار طلا بعد از نوسانات اخیر
  • ثبات اسکناس دلار و افزایش اندک یورو
  • ثبات قیمت دلار و سکه در معاملات امروز بازار
  • معامله ۵۳ میلیارد کیلووات‌ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • تامین ۶۰ درصد برق کشور از طریق بورس انرژی در سال ۱۴۰۳
  • معامله ۵٣ میلیارد کیلووات ساعت برق توسط بخش خصوصی در بورس انرژی
  • ثبات نسبی در بازار انرژی در پی کاهش تنش‌ها در خاورمیانه
  • با افزایش نرخ رسمی ارز، بازار غیررسمی مهار نمی‌شود