Web Analytics Made Easy - Statcounter

پایگاه خبری تحلیلی فردا:

تام برای گرفتن جری خودش را به در و دیوار می‌زند. یک سال پس از دستگیری رضا ضراب که به بحرانی تمام عیار در رابطه آمریکا و ترکیه بدل شد حالا دستگیری نفر دوم هواوی به بهانه دور زدن تحریم‌ها علیه ایران به بحران تازه‌ای در رابطه آمریکا، چین و کانادا بدل شده است. هفت صبح در ادامه می نویسد: طوری که چین دیروز به شکلی کاملا اتفاقی یک دیپلمات کانادایی را دستگیر کرد و خبر تأیید نشده‌ای هم مخابره شده که یک مقام قضایی چین فروش آیفون (به جز آیفون ۱۰) در این کشور را ممنوع کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در واقع ماجرا با بازداشت رضا ضراب و آتیلا هاکان و بنی هاشمی در ایالات متحده شروع شد و حالا به نفر دوم شرکت بزرگ و مشهور هواوی کشیده شده است.

تمامی پرونده‌ها مشابه است، کمک به دور زدن تحریم ها، حال با انتقال ارز با طلا یا ... وال استریت ژورنال و همچنین اس ان بی سی، خبر داده اند که دستگیری خانم منگ به واسطه بهره گیری هواوی از بانک‌های بریتانیایی مانند استاندارد چارترد و اچ اس بیاس، برای انجام تبادلات مالی بین ایران و چین است؛ تبادلاتی مالی که آمریکایی‌ها «پرداخت‌های غیرقانونی» می‌خوانند. در این گزارش‌ها آمده است که هوآوی از یک شرکت فناورانه کوچک به نام اسکای کام برای میسر شدن این تبادل مالی بهره می‌برده است. گرچه بعید دانسته می‌شود که با جریان افتادن پرونده هوآوی خبری از رویارویی نهاد‌های قضایی آمریکا با بانک‌های بریتانیایی منتشر شود، چرا که احتمالا خانم منگ وانژو متهم به فریب این بانک‌ها و موسسات مالی می‌شود و آمریکا فقط خود را در مقابل چین قرار می‌دهد. با تمام این‌ها منگ را کانادایی ها، آن هم در حال عوض کردن هواپیما دستگیر کرده اند و هنوز او را تحویل آمریکا (که این بازداشت به درخواست آن‌ها بود) نداده اند.

یورونیوز دیروز در باره درخواست آزادی مشروط خانم منگ گزارش داد: «دیوید مارتین، وکیل خانم منگ به دادگاه گفت که ابزار‌های هوشمند مانند دستبند الکتریکی و مراقبت‌های ۲۴ ساعته راهی برای فرار موکلش باقی نخواهد گذاشت. او همچنین گفت که همسر خانم منگ، ۱۵ میلیون دلار وجه ضمانت به دادگاه پیشنهاد کرده است تا با آزادی مشروط وی موافقت شود. وکیل خانم منگ همچنین مشکل سلامتی او را از جمله فشار خون شدید، از عواملی دانسته است که دادگاه باید با آزادی وی موافقت کند. پکن خواستار آزادی فوری منگ وانژو شده و تهدید کرده است که ادامه بازداشت او پیامد‌هایی برای کانادا خواهد داشت.»

ایرنا هم عصر روز گذشته نوشت: «یکن یک دیپلمات سابق کانادا را بازداشت کرده است. روزنامه مورنینگ پست گزارش کرد مایکل کاوریگ کانادایی، دیپلمات سابق این کشور برای یک گروه بین المللی در چین فعالیت می‌کرده است. این روزنامه به نقل از برخی از منابع مطلع و مرتبط با این فرد آورده است که او برای گروه بین المللی بحران کار می‌کرده و بازداشت شده است و تلاش برای آزادی وی در امنیت کامل آغاز شده است. هنوز هیچ ارتباطی بین دستگیری مدیر هواوی در کانادا با این دیپلمات سابق کانادایی در چین مشخص نشده است.» آخرین ساعت شب گذشته نیز ایرنا خبر داد: «با شکایت شرکت مخابراتی کوالکام از اپل به علت نقض ثبت اختراع تراشه‌های این کمپانی و نصب در آیفون، دادگاه چین فروش و واردات هرگونه گوشی‌های اپل را ممنوع کرد. ممنوعیت جدید شامل حال آیفون ۱۰ اس. ۱۰ اس مکس و ۱۰ آر نمی‌شود.» شاید همه این خبر‌ها به ماجرای هواوی بی ربط باشد.

شاید هم نه. بیایید به سراغ رضا ضراب برویم که ببینیم این روز‌ها چه می‌کند...

 خانواده ضراب به سبک خاوری

رضا ضراب همه را فروخت و او را در ماه‌های اخیر در نیویورک دیده اند؛ از زندان بیرون آمده و خبر رسیده که حالا همسر سابقش و فرزندشان «ألا» نیز به پیشش رفته اند تا دوباره این خانواده دور هم جمع شوند. ضراب که سال ۲۰۱۶ بازداشت شد، هر کسی را که می‌شناخت و نمی‌شناخت فروخت تا بهای آزادی اش را بپردازد. او که تبعه ایران و ترکیه است به هر دو کشور خیانت کرد و با افشای راه‌های انتقال ارز و طلا بین ایران و ترکیه در دوران تحریم ها، سعی کرد تا جای ممکن برای خود امتیاز بخرد. آن هم حتی با کشاندن پای رئیس جمهور‌های دو کشور به پرونده دادگاه. تنش بین آمریکا و ترکیه به واسطه دستگیری یکی دیگر از شش متهم این پرونده به نام «محمد أتیلا هاکان» معاون مدیر کل بانک دولتی «هالک» ترکیه بالا گرفت. شهادت ضراب در دادگاه علیه او، باعث صدور حکم ۳۲ ماه حبس برای آتیلا هاکان شد که البته ۱۴ ماه آن راه پیش‌تر از اعلام حکم دادگاه، از سر گذرانده بود. اما ضراب که خود دو وکیل کار کشته داشته در زندان ماندنی شد و این روز‌ها آزاد است، آن هم احتمالا با توافق با دادگاه و به لطف همکاری با اف بی آی. یک سال قبل در هشتم آذر ۹۶، بی بی سی از دادگاه ضراب، گزارشی منتشر کرده بود که مرور گزیده‌ای از آن، خالی از لطف نیست: «رضا ضراب، تاجر ایرانی - ترکیه‌ای که در آمریکا بازداشت شده، با پذیرش ارتکاب هفت جرم از جمله پولشویی، تقلب بانکی و پرداخت رشوه، در جلسه محاکمه یکی از مقامات ارشد هالک بانک ترکیه شهادت داد. خبرنگاران حاضر در جلسه دادگاه در نیویورک، در شبکه‌های اجتماعی نوشته اند که او مدعی ملاقات با رئیس سابق بانک مرکزی ایران و نیز ارتباط با محمود احمدی نژاد در زمان ریاست جمهوری شده است. آقای ضراب همچنین اعتراف کرده که برای دور زدن تحریم‌های ایران به برخی مقام‌های ترکیه رشوه پرداخت کرده است. در جریان دادگاه، آقای ضراب با رسم نموداری روی یک صفحه بزرگ، به توضیح چگونگی انتقال طلا برای دور زدن تحریم‌ها پرداخت. رضاضراب تاجر طلای ایرانی ترکیه‌ای که بازداشت و اعلام اتهام علیه او در آمریکا باعث تنش سیاسی میان ترکیه و ایالات متحده شده، در حال همکاری با دادستان‌های پرونده است و در نتیجه در جلسه دادگاه روی صندلی شاهد - ونه منهم - نشست وکیل آقای آتیلا در نخستین اظهارات خود در دادگاه رضا ضراب را به دروغگویی برای فرار از زندان متهم کرد. ضراب ماه مارس سال ۲۰۱۶ میلادی (فروردین ۱۳۹۵) در میامی آمریکا دستگیر شد. او و مهمت آتیلا هاکان تنها متهمان پرونده هستند که بازداشت شده اند. این دو نفر به همراه شش متهم دیگر از جمله محمد ظفر چالایان، وزیر سابق اقتصاد و سلیمان اصلان مدیر سابق هالک بانک به انجام معامله با دولت ایران و نهاد‌های ایرانی برای دور زدن تحریم‌های ایران متهم هستند. در کیفرخواست دادستانی آمده است که این برنامه به هالک بانک ترکیه اجازه داد به دولت ایران میلیارد‌ها دلار خدمات بدهد بدون آنکه با خطر تحریم رو به رو شود.»

اما اواخر شهریور خبر آمد که رضا ضراب آزاد شده است و بدین ترتیب تعداد بازداشتی‌ها به یک نفر کاهش یافت گزارش‌های سی ان ان ترک و حریت، از آزادی رضا ضراب، همراه شد با انتشار عکسی از او در کنار یک زن ترکیه‌ای که طرفدار و دوست سابق ابرو گوندش بود. عکس او در رستوران مشهور سوشی در نیویورک با نام «نوبو» گرفته شده بود. در گزارش حریت آمده که او به محض این که متوجه افشای هویتش شده رستوران را ترک کرد. کمتر از ۱۰ روز بعد، حریت دوباره او را می‌یابد. پایگاه خبری این روزنامه در آخرین روز‌های تابستان امسال گزارشی منتشر کرد از اینکه او را در حال ترک هتل «فور سیزنز دون تاون» که هتل پنج ستاره‌ای در نزدیکی پارک سیتی هاله نیویورک و در حال سوار شدن بر خودروی کادیلاک اسکالید که خودرویی بسیار گران قیمت است، دیده اند. حریت نوشته بود که او با نام مستعار در هتل اقامت داشت و حاضر به پاسخگویی به این رسانه ترکیه‌ای نشد و بلافاصله با خودروی شاسی بلند خود دور شدند. در این گزارش آمده که کسی جز راننده در کنار او نبود. به عبارتی ضراب خیالش از زندگی در آمریکا احتمالا آنقدر‌ها راحت است که به فکر استخدام بادیگارد هم نیفتاده.

از نیمه آذر، پایگاه‌های خبری ترک زبان روایت‌هایی از سفر ابرو گوندش، همسر سابق ضراب منتشر کرده اند که برای اینکه دخترش بتواند مدتی در کنار پدرش باشد، راهی آمریکا می‌شود. برخی رسانه‌ها نیز پیشتر نوشته اند این نخستین دیدار ابرو گوندش و همسرش پس از آزادی نیست و گوندش صرفا این بار دخترش را نیز با خود همراه کرده است. همین آبان بود که خبر آمد ضراب ۱۱ سند سری دیگر را به دادگاه ارائه کرده است؛ آن هم در حالی که دست کم دو ماهی را آزاد بوده است. تاجری که روزگاری با دولتی‌های ایران و ترکیه همنشین بود. حال همنشین آمریکایی ها شده است به همین سادگی.

منبع: فردا

کلیدواژه: هواوی ضراب تحریم ها رضا ضراب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۳۸۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح به سران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان

سردار شکارچی به سران کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان توصیه کرد: عاقل باشید و از رژیم نامشروع، احمق و تروریست و در باتلاق فرو رفته صهیونیستی حمایت نکرده و خود را به تنور آتش سوزان نیفکنید.

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح سردار ابوالفضل شکارچی در واکنش به حمایت برخی از سران کشور‌های غربی از رژیم صهیونیستی اظهار داشت: به سران کشور‌های آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان یادآوری می‌کنیم دست از حمایت رژیم رو به زوال اسرائیل شرور، قانون شکن، تروریست و کودک کش بردارید شما خوب میدانید جمهوری اسلامی ایران ثابت کرده است جنگ طلب نبوده و به دنبال گسترش جنگ نیز نیست.

اما اگر هرکس از جمله شما و آن رژیم مستأصل و درمانده، پایش را از گلیمش درازتر کند پاهایش را قدرتمندتر از پاسخ قبلی به اسرائیل متجاوز و شرور، قطع خواهیم کرد

چنانچه گوشه‌ای از این قدرت الهی دلاور مردان ایران اسلامی و قدرتمند را در عملیات وعده صادق به شما نشان دادیم و با غرش موشک‌ها و پهپاد ها‌ی دشمن شکن از سامانه‌های پیشرفته راداری و دفاع هوایی شما و از گنبد به اصطلاح آهنین اهداییتان به صهیونیست‌ها عبورکردیم و قلعه‌های نظامی آن رژیم جعلی و جنایتکار را شخم زدیم

توصیه می‌کنیم به جای محکومیت اقدام مشروع و قانونی ایران اسلامی، عاقل باشید و از رژیم نامشروع، احمق و تروریست و در باتلاق فرو رفته صهیونیستی حمایت نکرده وخود را به تنور آتش سوزان نیفکنید.

دیگر خبرها

  • هشدار خاخام‌های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • هشدار خاخام های ارشد صهیونیستی درباره حمله به ایران/ سفر امیرعبداللهیان به نیویورک برای حضور در نشست شورای امنیت/ درخواست روسیه از شورای امنیت برای تحریم اسرائیل
  • دستگیری ۴۷ فرد مرتبط با تخلفات میراث‌فرهنگی در البرز
  • چهار مقام ارشد ایرانی که ارتش اسراییل معرفی کرد
  • لفاظی تازه یک اسرائیلی؛ تل‌آویو دنبال حمله دیپلماتیک به ایران؟
  • بایدن ورود کشتی‌های روسی به بنادر آمریکا را برای یک سال دیگر ممنوع کرد
  • اکران «مست عشق» به تعویق افتاد + بازیگران، خلاصه و آهنگ فیلم مست عشق
  • ترامپ در دادگاه خود را به خواب زد
  • اعترافات ایران اینترنشنال درباره دستاورد‌های گسترده حمله موشکی سپاه به اسرائیل
  • توصیه سخنگوی ارشد نیرو‌های مسلح به سران آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان