Web Analytics Made Easy - Statcounter

پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، ۸ آذرماه امسال با محوریت قرآن و امام جواد(ع) و به همت مرکز فرهنگی بانوان قرآن‌پژوه و مؤسسه معارف اسلامی امام رضا(ع) در مشهد مقدس برگزار شد. حدود ۵۰۰ بانوی قرآن‌پژوه از تهران و ۲۰۰ نفر از شهر مشهد در همایش امسال حضور یافتند. این همایش صرفاً مختص بانوان قرآنی و به منظور تجلیل از نقش قرآنی بانوان در سطح ملی و بین‌المللی بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بانوان پژوهشگر و هنرمند که آثار برتری در حوزه قرآن داشتند، افرادی بودند که توانستند به این همایش راه یابند. این همایش بین‌المللی امسال میزبان بانوانی از کشور‌های عراق و افغانستان بود. چهار بانوی برگزیده قرآنی از این دو کشور در روز برگزاری همایش معرفی و تجلیل شدند. در ادامه گفت‌وگوی خبرنگار ایکنا با دو بانوی برگزیده عراقی و افغان را می‌خوانید.
امال خلف علی، پژوهشگر حوزه علوم و معارف قرآن کریم در دانشگاه بغداد است که برای نخستین بار در این همایش شرکت می‌کند. وی درباره حضور و مشارکتش گفت: خدا را به خاطر حضور در این همایش بزرگ زنان شکر می‌کنم و از برگزارکنندگان این همایش بین‌المللی تشکر می‌کنم.
این بانوی برگزیده عراقی در پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه با تاکید بر اینکه تمرکزش بر قرآن باعث راهیابی او به این همایش شده است، ادامه داد: این همایش بسیار خوب بود و مقالاتی که به این همایش فرستاده شده بود، با تمرکز بر ائمه(ع) به ویژه مقالات براساس کیفیت استدلال‌های امام جواد(ع) به نص قرآن و تفسیر بود. کنفرانس‌های بین‌المللی مختص بانوان در لوای قرآن کم است وی افزود: این همایش، فرصت مناسبی برای آشنایی با زنان فعال قرآنی است. معمولا تجمع‌های وسیعی از زنان را چه در ایران، چه در عراق و یا کشور‌های دیگر کمتر شاهد هستیم.‌ ای کاش این چنین تجمع‌ها و همایش‌های بین‌المللی که مختص بانوان است، تکرار شود. از طرفی مجامع بین‌المللی وسیعی با حضور بانوان تحت لوای قرآن را کمتر می‌بینیم و‌ ای کاش این نمونه‌ها بیشتر تکرار شود. امیدواریم در کشور عراق هم این کنفرانس‌ها و همایش‌ها راه‌اندازی شود. زن عین جامعه است امال خلف علی با بیان اینکه تنها «مرکز صدیقه طاهره(س)» در عراق برای برگزاری گردهمایی‌های مختص بانوان تلاش می‌کند، گفت: این مرکز زیر نظر عتبه عباسیه است، اما با این حال بیشتر همایش‌ها و گردهمایی‌های قرآنی مختص آقایان است. حضور زنان و مشارکت آن‌ها در چنین همایش‌هایی بسیار ضروری است. معتقدم که زن عین جامعه است؛ چرا که زن باید فرزند تربیت کند و این تربیت باید سرشار از نگاه قرآنی و سیره اهل‌بیت(ع) باشد، اگر این‌گونه نباشد با نقص روبرو می‌شویم. بر هر زنی واجب است، ابتدا برای تربیت خود بکوشد و سپس نیمه دیگر جامعه که فرزندان او هستند، تربیت کند. همان‌طور که حضرت زهرا(س) این چنین بودند.

  زکیه محمودی از کشور افغانستان، برگزیده دیگری در بخش بین‌الملل پانزدهمین همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه بود. وی در رشته تفسیر و علوم قرآنی و نیز رشته روانشناسی تربیتی گرایش اخلاق و تربیت اسلامی در مقطع ارشد تحصیل کرده و دکتری قرآن و علوم حدیث گرایش حقوق دارد. بیان نویی از دین برای جذب جوانان نداریم محمودی درباره حضور و مشارکت خود در این همایش گفت: تا حدود زیادی نسبت به مطالعات قرآن اهتمام دارم و روز به روز انگیزه و علاقه من نسبت به تحقیق و پژوهش با محوریت قرآن به‌ویژه تحقیقات میان‌رشته‌ای بیشتر می‌شود و علاقه‌مندم قرآن را با علوم جدیدی مانند روانشناسی، حقوق و رشته‌های دیگر تلفیق کنم. با توجه به جهانی بودن اصل دین مبین اسلام و معجزه بودن قرآن که برنامه سعادت‌بخش جامعه بشری در آن است و نسبت به تمام ابعاد جامعه بشری همه‌جانبه است، من هم دوست داشتم با زبان علم بررسی کنم که بیان قرآن، نسبت به علوم چیست؟
وی با تاکید بر الزامات انتقال دستورات اسلامی به نسل جدید، گفت: در عصر حاضر نوع بیانی که برای جذب جوانان به دین به کار می‌بندیم باید متفاوت باشد. امروز در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که درصد دین‌گریزی جوانان زیاد شده است و این شاید به دلیل عدم توجه به تنوعی است که در دین وجود دارد و از این‌ها برای آموزش به جوانان و نوجوانان و حتی کودکان استفاده نشده و من تصور می‌کنم در این زمینه می‌توان کار‌هایی انجام داد.
این پژوهشگر قرآن اهل کشور افغانستان با بیان نقاط قوت برگزاری همایش بین‌المللی بانوان قرآن‌پژوه، افزود: زحمت زیادی برای برگزاری این همایش کشیده شده بود و طبعا بعد از ۱۵ دوره برگزاری تجربیات برگزارکنندگان آن بیشتر شده است و هر سال هم بیشتر می‌شود. در این دوره که من حضور داشتم، موضوعات خوبی مورد بررسی و اجرا قرار گرفته بود. نقاط مثبت همایش زیاد بود و فرصت استفاده و بهره‌مندی بانوان زیاد بود و این همایش برای من به طور ویژه زمینه آشنایی با گروه‌های مختلف در زمینه‌های متعدد بود. برگزاری همایشی با موضوعات مختلفی که هم پژوهش را در برمی‌گرفت و هم فعالیت‌های هنری را، روش جدیدی است که می‌توان این روش را برای جذب افراد به حوزه قرآن به کار بست. پیشنهادهایی برای برگزاری بهتر وی پیشنهاد‌هایی هم برای بهتر برگزار شدن همایش در دوره‌های آتی داشت و گفت: اگر این همایش ۱۵ سال برگزار شده است، حتما ۱۵ سال تجربه کاری پشتوانه آن است. در این دوره بانوان کشور‌های عراق و افغانستان حضور داشتند، اما اگر در دوره‌های بعدی از بانوان دیگر کشور‌ها هم دعوت شود، بهتر خواهد بود.
محمودی افزود: یک مسئله هم درباره آن کم‌توجهی صورت گرفته بود، نبود ترجمه همزمان بود. مهمانان عرب زبان، فارسی را اصلا متوجه نمی‌شدند و بهره چندانی از برنامه‌ها نبردند. از طرفی کتاب‌هایی هم به این‌ها اهدا شد که فارسی بودند. اگر این امکان فراهم شود و به زبان‌های عربی و انگلیسی ترجمه همزمان صورت بگیرد، خوب است. همچنین در اهدای محصولات فرهنگی به دیگر زبان‌ها هم توجه شود.
وی ادامه داد: در موضوعات هنری، کار‌های ارزشمندی از سوی بانوان انجام شده بود، اگر همزمان با برگزاری همایش نمایشگاهی هم برپا شود، خواهران هنرمند می‌توانند آثار خود را به نمایش بگذارند و حضار هم از تماشای آن‌ها لذت ببرند و استفاده کنند.
این بانوی برگزیده همایش پانزدهم بانوان قرآن پژوه گفت: موضوع این همایش با رویکرد امام جواد (ع) بود و این امکان وجود داشت که یک اعلام و فراخوان عمومی داده شود و افراد در موضوعات متعدد و متنوعی مانند تهیه نرم افزار‌های قرآنی، در این همایش شرکت می‌کردند و حتی تعداد برگزیده‌ها در رشته‌های متعدد تقدیر می‌شدند و با این کار بسیاری از استعداد‌ها در کشف می‌شد. فرض کنید افرادی در روستا‌های دورافتاده‌تر باشند و استعداد‌های هنری در زمینه قرآن داشته باشند. خیلی بهتر خواهد بود اگر این همایش به صورت گروه‌بندی برگزار شود؛ قرآن‌پژوهان، خطاط و ...
وی همچنین درباره برکت حضور قرآن در زندگی‌اش گفت و با قرائت بیتی از مولانا، افزود: «آب دریا را اگر نتوان کشید/ هم به قدر تشنگی باید چشید»، معارف قرآن خیلی عظیم است و هر آیه و حرف آن معرفت دارد. ما باید به قدر ظرفیت‌مان از آن استفاده کنیم. اگر توفیقی داشته‌ام همه به برکت حضور قرآن در زندگی‌ام بوده است. ۱۴ سال است به کشورم برگشته‌ام، ۲۵ سال اول زندگی‌ام تا پایان مقطع ارشد(سال ۸۵) را در ایران زندگی کردم و اکنون برای تدریس در حوزه و دانشگاه به افغانستان بازگشتم تا از آنچه آموخته‌ام برای تعالی کشورم استفاده کنم. گفت‌وگو از مریم روزبهانی
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا فعالیت های قرآنی همایش بانوان قرآن پژوه افغانستان عراق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۳۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد

دفتر مطبوعاتی وزارت معادن و پترولیم با نشر خبرنامه ای می‌گوید، که داوطلبی معدن نفرایت ولسوالی قره‌باغ ولایت ‎کابل به‌گونه شفاف برگزار شد.

این وزارت افزود یک شرکت خصوصی با سرمایه‌گذاری بیش از ۲۱۸ میلیون افغانی، برنده این داوطلبی اعلام شد.

به گفته این وزارت، قرار است این شرکت در کنار سرمایه‌گذاری روی این معدن، مبلغ ۱۵ میلیون و ۹۹۰ هزار افغانی را در بخش خدمات اجتماعی به‌مصرف برساند.

گفتنی است که با تامین امنیت در کشور معادن افغانستان از سوی دولت به شرکت های خصوصی به منظور استخراج قرارداد می شود.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم برگزار می‌شود
  • همایش ملی پیاده روی بانوان در ۲۱ اردیبهشت ماه قم برگزار می شود
  • برگزاری همایش ملی پیاده‌روی بانوان در قم
  • راهیابی دو بانوی ورزشکار خراسان رضوی به اردوی تیم ملی تنیس روی میز
  • ۸۰ دانش‌آموز در حوزه فناوری‌ نو گواهی بین‌المللی دریافت کردند
  • قیمت افغانی به تومان امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • ویدیوهای یک افغان از جمعیت عظیم افغانی‌ها و نصب پرچم افغانستان در ایران
  • قیمت افغانی به تومان امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • عکس زیرخاکی از مسعود روشن‌پژوه مجری محبوب دهه شصتی‌ها
  • استخراج معدن نفرایت کابل واگذار شد