Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@23:38:31 GMT

بلقیس اسفراین در اولویت ثبت جهانی قرار می گیرد

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۱۴۸۷

بلقیس اسفراین در اولویت ثبت جهانی قرار می گیرد

بجنورد - ایرنا - مدیر پایگاه ملی مجموعه تاریخی بلقیس اسفراین گفت: دفتر امور پایگاه های جهانی میراث فرهنگی، پرونده شهر تاریخی بلقیس را در اولویت ثبت میراث جهانی قرار می دهد.

علیرضا نجفی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مدیرکل این دفتر در بازدید هفته جاری از دومین بنای عظیم خشتی و گلی کشور، نسبت به این امر قول مساعد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با اشاره به اقدامات و فعالیت های انجام شده در مجموعه تاریخی بلقیس گفت: در بازدید مدیرکل پایگاه های جهانی میراث فرهنگی، بر توجه بیشتر به این اثر و افزایش اعتبارات آن تاکید شد.
نجفی، اعتبار مصوب استانی امسال برای مجموعه شهر تاریخی بلقیس را هفت میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: پنج میلیارد ریال از این رقم برای مرمت، کاوش و حفاظت و 2 میلیارد ریال برای کمپ گردشگری مجموعه هزینه می شود.
وی با بیان اینکه امسال هنوز اعتباری ملی برای این مجموعه تاریخی ابلاغ نشده، ابراز امیدواری کرد که با تخصیص به موقع و به اندازه اعتبارات استانی و ملی، زمینه برای ثبت جهانی این اثر فراهم شود.
شهر کهن اسفراین معروف به شهر بلقیس به عنوان دومین بنای عظیم خشتی و گلی ایران، پس از ارگ بم، شناخته می شود که در فاصله سه کیلومتری جنوب غربی شهر اسفراین قرار دارد.
این شهر گستره ای 180 هکتاری دارد که از لحاظ قدمت به استناد متون تاریخی، قبل از اسلام شکوفا بوده و در سال 31 هجری توسط مسلمانان فتح شده است.
طبق یافته های باستان شناسی، قدیمی ترین آثار استقرار در این شهر به اواخر دوره ساسانی مربوط می شود و زندگی در آن تا پایان دوره صفویه ادامه داشته است.
معماری این شهر به شیوه دوره ساسانی است و مورخان و جغرافی دانان، اسفندیار پسر گرشاسب بنیانگذار این شهر خوانده اند.
مجموعه بلقیس شامل ارگ و خندق پیرامون آن، شارستان، ویرانه های معروف به تپه منار (مسجد جامع)، مقبره شیخ آذری، قسمت صنعتی شهر، آب انبار، کاروانسرا، مجموعه معروف به یخدان ها و یک گورستان وسیع در نزدیکی دروازه شرقی آن است.
استقبال خوب گردشگران برای دیدن این بنای عظیم تاریخی در ایام نوروز، آن را به پربیننده ترین اثر تاریخی و گردشگری استان خراسان شمالی تبدیل کرده است.
این مجموعه تاریخی به شماره 4497 در فهرست آثار ملی ثبت شده و با توجه به اهمیت و غنای تاریخی آن در سال 1388 به عنوان پایگاه میراث فرهنگی مصوب و فعالیت مطالعاتی، مرمتی و باستان شناسی آن آغاز شد.
شهرستان 120 هزار نفری اسفراین در 60 کیلومتری جنوب شرقی بجنورد، مرکز خراسان شمالی قرار دارد.
5132/7189

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي ميراث فرهنگي شهر بلقيس اسفراين ثبت جهاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۴۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید بیش از یک میلیون مسافر نوروزی از اماکن گردشگری فارس

 

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز فارس، مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی فارس گفت: طبق آمار بلیت‌فروشی از ۲۴ اسفند پارسال تا هشتم فروردین امسال، یک میلیون و ۲۶ هزار و ۶۵۰ نفر مسافر نوروزی از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس دیدن کردند.
ثابت اقلیدی افزود: در مدت مذکور ، مجموعه فرهنگی تاریخی حافظ با ۳۱۸ هزار و ۵۰۳ نفر بازدیدکننده در صدر آمار بازدید‌ها قرار دارد و پس از آن مجموعه جهانی تخت جمشید با ۲۲۷ هزار و ۵۱۰ نفر و مجموعه فرهنگی سعدی با ۱۷۰ هزار و ۵۷۶ نفر در رتبه‌های بعدی بازدید‌های مسافران نوروزی قرار دارند.

ثابت اقلیدی تأکید کرد: آمار ارائه‌شده تنها متعلق به اماکن تاریخی، فرهنگی و گردشگری تحت پوشش این اداره کل است.
مجموعه‌های تاریخی و فرهنگی حافظ، سعدی، ارگ کریم‌خانی، موزه‌های پارس، سنگ هفت‌تنان و حمام وکیل در شیراز، مجموعه جهانی تخت جمشید و موزه تخت جمشید، نقوش رستم و رجب در شهرستان مرودشت، مجموعه جهانی پاسارگاد، مجموعه جهانی شهر بیشاپور، موزه ساسانی بیشاپورو تنگ چوگان و موزه مردم‌شناسی شهرستان کازرون، کاخ ساسانی سروستان، آتشکده و قلعه دختر فیروزآباد و موزه خط و کتابت نی‌ریز از مجموعه‌هایی است که تحت نظر اداره کل میراث فرهنگی فارس است.

دیگر خبرها

  • بازدید بیش از یک میلیون مسافر نوروزی از اماکن گردشگری فارس
  • مجموعه تاریخی شیخ احمد جام، نقطه عطفی در بازآفرینی و تحول هنر و معماری خراسان
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌میلیون گذشت
  • بازدید از اماکن تاریخی و فرهنگی فارس از مرز یک‌ میلیون گذشت
  • بلقیس پربازدید‌ترین اثر تاریخی خراسان‌شمالی در ایام نوروز
  • بازدید ۳۵۰۰ گردشگر از دومین بنای خشتی و گلی ایران
  • ادامه رکوردشکنی «حافظیه»
  • وجود تنوع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی در اورامانات کرمانشاه
  • کلکسیونی از زیبایی‌ها را در اورامانات کرمانشاه ببینید 
  • انجام ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بازدید از موزه‌ها، پایگاه‌ها و اماکن فرهنگی‌تاریخی