Web Analytics Made Easy - Statcounter

طرح نوآفرین که اوایل سال جاری برای حمایت از کسب و کارها در دوره نونهالی به منظور گسترش حجم بازار و سرمایه شرکت‌ها تا زمان تبدیل به یک کسب و کار مستقل و تنومند تهیه شد همچنان طرح به تصویب نرسیده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری شبستان، یکی از مهم‌ترین برنامه‌هایی که دولت به طور جدی به آن پرداخته است، رشد کسب و کارهای نوپا و توسعه اقتصاد دیجیتال است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا اردیبهشت ماه «محمد جواد آذری جهرمی» با انتشار پستی توئیتری از تقدیم لایحه فعالیت شرکتهای «نوآفرین» با هدف رفع موانعی چون مالیات و بیمه و غیره از مسیر رشد کسب و کارهای نوپا با امضای ۶ عضو کابینه به دولت خبر داد.

 

 

وزیر ارتباطات در توئیتر خود نوشت: «بنا بر وعده قبلی، لایحه فعالیت شرکتهای «نوآفرین» با هدف رفع موانعی چون مالیات و بیمه و غیره از مسیر رشد کسب و کارهای نوپا با امضای ۶ عضو کابینه امروز تقدیم هیئت دولت شد تا در جلسه روز چهارشنبه مورد بررسی قرار گیرد. امیدوارم آغازی بر هموارسازی مسیر توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور باشد.»

 

برنامه نوآفرین در 18 ماده تدوین شد تا به کمک کسب و کارهای نوپا بیاید و موانع سر راه آن ها را رفع کند. این برنامه اوایل امسال به هیات دولت ارجاع شد تا پس از طی مراحل قانونی به تصویب برسد. آذری جهرمی اردیبهشت ماه نیز در مراسم رونمایی از دولت همراه این نکته را مطرح کرده بود که «رفع موانع کسب‌وکارها یکی از وعده‌های بسیار مهم دولت در زمان انتخابات بود که با تصویب این طرح بسیاری از موانع و مشکلات کسب‌وکارهای نوپا جوانان در این حوزه مرتفع می‌شود.»

 

وی همچنین در گفتگویی با ایبنا درباره طرح نوآفرین به منظور حمایت از کسب و کارهای نوپا و رفع چالش این کسب و کارهای نوین گفته بود: «این طرح با موافقت دولت و شخص رییس جمهوری مواجه شده است. آن چه که در طرح نو آفرین آمده است، مشوق‌هایی برای کسب و کارها در دو دوره سید و تری سید به عنوان دوره اولیه یا نونهالی کسب و کارهای نوپا است و استارت آپ‌هایی که در این مرحله قرار می‌گیرند از مالیات معاف می شوند.»

 

 

آذری جهرمی افزود: «طرح نوآفرین صرفا برای حمایت از کسب و کارها در دوره نونهالی به منظور گسترش حجم بازار و سرمایه شرکت‌ها تا زمان  تبدیل شدن به یک کسب و کار مستقل و تنومند است و کسب و کاری مثل دیجی کالا و اسنپ در این طرح قرار نمی‌گیرد و هیچ دلیلی ندارد که مالیات بر درآمد و ارزش افزوده را پرداخت نکند چرا که آن‌ها کسب و کارهای استارت آپی گذشته بودند و حالا یک شرکت مستقل و تنومند اینترنتی به شمار می‌روند.»

 

وزیر ارتباطات همچنین در جلسه هم اندیشی سرمایه گذاری های خطر پذیر، چالش ها و فرصت ها که با حضور مدیران صندوق های خطر پذیر و فعالان این حوزه مرداد ماه سال جاری برگزار شده بود اعلام کرد که طرح نوآفرین در مسیر تصویب دولت قرار دارد اما با گذشت سه ماه از این صحبت های وزیر اما همچنان این طرح به تصویب نرسیده است و سازمان فناوری اطلاعات همچنان این طرح را دنبال می کند.

 

این طرح سه هفته قبل درکمیته فرعی کمیسیون اقتصاد تشکیل و ایراداتی که دستگاه های مختلف به آن داشتند، مطرح و در نهایت مقرر شد یک کارگروه تخصصی با حضور دستگاه ها و بخش خصوصی تشکیل شود که در همکاری با این کارگروه تخصصی، متن جدید آماده شود. مقرر شد اگر متن پیشنهادی به تایید این کارگروه تخصصی و افرادی که در این طرح درگیر هستند برسد، مستقیما به کمیسیون اصلی برود.

 

«سروش قاضی نوری»، معاون جدید سیاستگذاری و اعتباربخشی سازمان فناوری اطلاعات وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان یکی از افراد پیگیر تصویب این طرح به ایرنا گفته است: «این طرح اوایل امسال به دولت ارجاع داده شد. علاقه ما این بود که طرح با سرعت بیشتری به نتیجه برسد و به همین دلیل وزرا و معاونان رئیس جمهوری آن را امضا کردند و به نوعی توافق شد که این طرح بدون طی کردن مراحل کمیسیون در جلسه هیات دولت مطرح شود.»

 

 

وی ادامه داد: «اما بعضی دیگر از اعضای هیات دولت نگرانی هایی داشتند که باعث شد عملا طرح نوآفرین درگیر طی کردن فرآیند کمیسیون های تخصصی، فرعی و اصلی کمیسیون اقتصادی هیئت دولت شود.»

 

قاضی نوری تصریح کرد: «ملاحظات و نگرانی هایی وجود داشت که فکر می کنم در نظر گرفتن آن ها طبیعتا این لایحه را پخته تر و بهتر خواهد کرد. ما فقط نگران زمان هستیم چرا که می دانیم همکاری با 10دستگاه دولتی و جلب نظر مساعد آن زمان زیادی خواهد برد. اما می دانیم با صرف این زمان برنامه پخته تری تقدیم هیات دولت خواهد شد.»

 

وی در خصوص جزئیات موانعی که در خصوص این طرح وجود دارد و روند رسیدگی به آن را اندکی کند کرده است، گفت: «مدت هاست مشغول مذاکره با دستگاه های مختلف هستیم. سعی داریم فضایی فراهم کنیم که شرکت های خیلی کوچک در مراحل اولیه ای که کارشان را راه انداخته اند، خیلی درگیر مشکلات بیمه ای و مالیاتی نشوند. طبیعتا می خواهیم شرکت ها به سرعت رشد کنند، بزرگ شوند، مالیات دهند و منفعت شان به کشور برسد. اما نمی خواهیم بیمه و مالیات سد راه پیشرفت این افراد شود یا آن ها را از رسیدن به هدف شان ناامید کند. ما با ارائه این طرح، دنبال تسهیل کارهای این افراد هستیم که نیاز نباشد دو سه نفری که دور هم جمع شدند در همان روزهای اول تمام هم و غم و توجه شان را بگذارند برای این که چطور شماره کارگاه بگیرند و لیست بیمه رد کنند، چطور درگیری های مالیاتی را حل کنند.»

 

وی در ادامه افزود: «ما مشغول رایزنی جدی با تعداد زیادی از دستگاه های ذیربط مانند سازمان مالیاتی، سازمان تامین اجتماعی، وزارت علوم، معاونت علمی ریاست جمهوری، وزارت صنایع، اداره کارآفرینی وزارت کار هستیم تا در خصوص متن مشترک برنامه نوآفرین، به نتیجه برسیم و نظر مثبت آن ها را جلب کنیم.»

 

«امیر ناظمی»، عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات نیز در مورد هدف طراحی این برنامه می‌گوید‌:‌ «با توجه به تغییر رویکرد سازمان فناوری اطلاعات ایران و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در زمینه سیاستگداری و هدایت کسب‌وکارهای نوپا، ۱۲ بسته مجزا در قالب نوآفرین اجرا می‌شوند تا نهایتا منجر به ثروت آفرینی و افزایش سهم این بخش در GDP کل کشور شوند.» براساس اظهارات ناظمی، توسعه‌ سرمایه‌گذاری‌های جسورانه به عنوان موتور محرک در شکل‌گیری اکوسیستم نوآوری، تسهیل مکان استقرار با تاکید بر مکان‌های مشترک همکاری و فضاهای کار اشتراکی، استفاده از مشوق‌های دولتی، بهبود تعاملات ملی و بین‌المللی شامل شرکت در رویدادها، نمایشگاه‌ها و همایشها از محورهای اصلی این برنامه هستند.

 

 

وی در توضیح بسته‌های حمایتی طرح نو‌آفرین می‌افزاید:‌ «توسعه اکوسیستم نوآوری از طریق تقویت هر یک از اعضای اکوسیستم و تقویت ارتباطات میان آنها یکی از بسته‌های اصلی این برنامه حمایتی است. به همین منظور تفاهم‌نامه‌هایی با هدف ساماندهی ورود بخش دولتی و شبه‌دولتی با سازمان‌ها و دستگاه‌های فعال، دارای توانمندی و منابع مناسب تدوین شده است. این تفاهم‌نامه‌ها تقاضای ورود این بخش‌ها را در قالب برنامه‌های مشترک زمینه‌سازی می‌کنند. علاوه بر این باید کارگزارانی ملی ایجاد شوند تا شکل‌دهی به اکوسیستم نوآوری را با تمرکز بر اصول آمایش در سطح ملی و با توزیع مناسب جغرافیایی هدف قرار ‌دهند.»

 

بنا بر گفته‌های ناظمی، یکی دیگر از بسته‌های برنامه نوآفرین به تسری خدمات و مزایای دانش‌بنیان‌ها به استارت‌آپ‌ها اختصاص دارد. او در این خصوص تاکید می‌کند:‌ «به دلیل تشابه برخی از شرکت‌های نوپا با شرکت‌های دانش‌بنیان، طی همکاری با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، در صورتی که یک شرکت نوپا به عنوان «دانش‌بنیان نوپای نوع۲» شناخته شود، از تمامی ویژگی‌های دانش‌بنیان، به جز معافیت مالیاتی برخوردار می‌شود.»

 

اما صدور پروانه‌های بهره‌برداری کوتاه مدت (دوساله) یکی دیگر از بسته‌های این برنامه است. عضو هیات عامل سازمان فناوری اطلاعات در توضیح این بسته نیز می‌گوید:‌ «از آنجایی که عدم صدور پروانه‌های بهره‌برداری برای شرکت‌های نوپا آنها را با مشکلاتی روبه‌رو می‌کند، در توافق‌نامه وزارت صنعت و معدن و تجارت با وزارت ارتباطات و با نمایندگی سازمان فناوری اطلاعات ایران پروانه‌های بهره‌برداری موقت و آزمایشی به منظور بهره‌مندی از بخشی از مشوق‌ها برای شرکت‌های نوپا و با شرایط بسیار ساده‌تر فراهم می‌شود.»/

 

 

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: معاون اول رئیس جمهور خراسان جنوبي بیرجند استان بوشهر خراسان جنوبی خبرگزاری شبستان عربستان بازدید بندرعباس محمد جواد آذری جهرمی کسب و کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۵۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخصیصات فعلی اعتبارات به صورت علی الحساب است

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از خانه ملت، علی بابایی کارنامی در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی در تذکری با بیان اینکه هنوز بودجه ۱۴۰۳ ابلاغ نشده، جداول تخصیص آن اعلام شده است، گفت: تخصیص‌های اعلام شده برای سال آینده در حالی صورت گرفته که جداول بر اساس ماده ۱۵۲ قانون بودجه هنوز تصویب نشده است. در این بین سازمان برنامه و بودجه تا یک ردیف قید می‌گذارد، اما قانون را اجرا نمی‌کند. در چنین شرایطی چگونه می‌توان توقع داشت شاهد توسعه متوازن در مجموعه‌های مختلف کشور باشیم.   نماینده مردم ساری و میاندرود در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه باید به دولت و سازمان برنامه تذکر داد که قانون را تغییر دهد نه اینکه احساسی عمل کند و قید بگذارد و هر کس می‌خواهد تحت عنوان مصوبه سفر و یا هر بحث دیگری در کشور بخواهد آن را اداره کند، گفت: دولت به کار بنیادی مجلس شورای اسلامی خدشه وارد می‌کند از این رو رئیس مجلس باید به سازمان برنامه و بودجه تذکر دهد که در غیر این صورت حقوق شهرستان‌های محروم تضییع می‌شود.   عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در پایان ضمن درخواست ورود مسئولان به موضوع تنش آبی در مازندران که وضعیت این استان را بحرانی کرده است، خاطرنشان ساخت: تورم و گرانی نهاده‌های کشاورزی در سال زراعی جدید بسیار نگران کننده است. آیا با این سازوکار می‌خواهید از کشاورز حمایت کنید؟ نهاده‌ها گران شده اند و یا حتی وجود ندارند از این رو وزیر جهاد کشاورزی باید موضوع را مدیریت کند.   محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر با بیان اینکه قطعا این موضوع با سازمان برنامه و بودجه مطرح خواهد شد، گفت: طبیعتا برای سال ۱۴۰۳، جداولی مبنا خواهد بود که طبق بند ب ماده ۱۸۲ در مرحله دوم در جلسه هفته آینده صحن مجلس تصویب خواهد.   رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه اگر هم تا کنون تخصیصی داده شده علی الحساب بوده و وقتی جداول به تصویب برسد حتماً بر اساس آن تنظیم می‌شود، عنوان کرد: طبیعتاً هم نباید در جداول تخصیص ها، قید گذاشته شود که اعتباری برای این ردیف یا آن ردیف است و دوستان در سازمان برنامه باید این موضوع را رعایت کنند.

دیگر خبرها

  • نورآوری باید در شرکت‌های فناوری اطلاعات دنبال شود
  • خزعلی: در زمینه حجاب دنبال فرهنگ سازی هستیم
  • لایحه ممنوعیت تیک‌تاک در مجلس سنا تصویب شد
  • رونمایی از هوش مصنوعی مایکروسافت برای انجام کارهای ساده
  • کاهش ۱۷۰ هزار میلیاردی مالیات با دستکاری دولت و مجلس
  • چرا رئیسی مسئولیت کارهای خود و دولتش را قبول نمی کند؟
  • قالیباف: پیش از تصویب جداول تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است
  • تخصیصات فعلی اعتبارات به صورت علی الحساب است
  • تخصیص‌های بودجه‌ پیش از تصویب جداول به صورت علی‌الحساب است
  • پیش از تصویب جداول، تخصیص‌های بودجه‌ای علی‌الحساب است