Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - زاهدان - ايرنا - معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور گفت: برنامه ريزي ها براي واردات دام زنده سنگين از برزيل براي تامين گوشت مورد نياز کشور از طريق سيستان و بلوچستان و دام هاي سبک از ساير استان ها انجام خواهد شد.

به گزارش ايرنا علي صفر ماکنعلي سه شنبه شب در ديدار با استاندار سيستان و بلوچستان در زاهدان اظهار داشت: سازمان دامپزشکي کشور يک اقدام ارزشمندي را در راستاي تامين گوشت مورد نياز کشور از حدود يک سال قبل با سازمان دامپزشکي برزيل شروع کرده است به طوري که بر اساس يک پروتکل مشترک اقدامات بسيار موثر و تاثير گذاري در اين حوزه بزودي انجام خواهد شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وي با اشاره به وضعيت جمعيت دامي در دنيا گفت: بر اساس آخرين آمار در سال 2016 حدود يک ميليارد و 500 ميليون راس دام در دنيا وجود دارد که از اين تعداد حدود 17 درصد در کشور برزيل و 15 درصد در کشورهاي پاکستان و افغانستان قرار دارد.
معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور افزود: همچنين بر اساس آخرين آمار جمعيت گاوي ايران حدود پنج ميليون و 400 هزار راس است.
وي افزود: با توجه به نياز و ضرورت جمهوري اسلامي ايران تامين بخشي از نياز گوشت قرمز خود را از ساير کشورها در دستور کار دارد.
ماکنعلي مصرف کشور قرمز در ايران را بين 3.3 تا سه و نيم کيلوگرم عنوان کرد و افزود: ميانگين مصرف گوشت گاو در ايران نسبت به ميانگين جهاني بسيار پايين است.
وي بيان کرد: هم اينک 85 درصد گوشت دنيا توسط 15 کشور تامين مي شوند.
معاون بهداشتي سازمان دامپزشکي کشور اظهار داشت: ترکيه از سال 90 به جاي واردات گوشت مسير خود را به سمت واردات دام زنده تغيير داد به طوري که سالانه حدود 700 هزار تا يک ميليون راس دام از برزيل وارد اين کشور مي شود که اين امر با همراه داشتن سود خوب زمينه ساز صادرات در اين کشور شده است.
وي افزود: ساختار جمعيت گاوي ايران به شکليست که تغييرات جغرافيايي سبب کاهش معني دار آنها شده است.
ماکنعلي جمعيت گوسفند و بز در ايران را 45 ميليون راس عنوان کرد و افزود: هم اينک جمعيت دامي کشور توانايي تامين گوشت قرمز داخل را ندارد.
وي با بيان اينکه ظرفيت کشتارگاههاي کشور بسيار گسترده است گفت: هم اينک 291 کشتارگاه سنتي و 91 کشتارگاه صنعتي در کشور وجود دارد که 12 کشتارگاه صنعتي در سيستان و بلوچستان است.
معاون بهداشتي سازمان دامپزشکي کشور حداکثر توليد گوشت قرمز در ايران را حدود 604 هزار تن عنوان کرد و افزود: سرانه مصرف گوشت کشور از محل توليد داخل اعم از گوسفند، بز، گاو و غيره 7.4 کيلوگرم است.
وي بيان کرد: سال گذشته 104 هزار تن مجوز واردات گوشت داشتيم که بيشترين آن با 125 هزار تن به گوشت گاو اختصاص داشت.
ماکنعلي برتامين گوشت قرمز کشور به صورت بلند مدت تاکيد کرد و افزود: با توجه به ظرفيت هاي مرزهاي شرقي کشور در سيستان و بلوچستان برنامه واردات دام زنده از برزيل به اين استان با هدف کاهش مخاطرات احتمالي در نظر گرفته شده است.
وي افزود: گاو ورودي از برزيل به سيستان و بلوچستان بلافاصله در گشتارگاهها ذبح مي شود.
معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور ادامه داد: مرحله نخست پروتکل واردات دام از برزيل به سيستان و بلوچستان مورد تاييد قرار گرفته تا بر اساس پيش بيني ها در سال نخست 100 هزار گاو وارد اين استان شود.
وي بيان کرد: مرحله دوم عمليات پروتکل بين ايران و برزيل اين است که شرايط خاص در بندر چابهار براي تخليه گاو در آن منطقه به وجود آيد.
ماکنعلي بر به وجود آمدن يک شبکه حمل و نقل داخل استاني بر اساس پروتکل براي دام زنده تاکيد کرد و افزود: در اين زمينه مي طلبد استاندار و بقيه مسئولان آمادگي داشته باشند زماني که دام در استان تخليه مي شود بلافاصله به مقصد کشتارگاهها حمل و قرنطينه ها تنها مصرف استراحت کوتاه دام را دارند.
معاون بهداشتي و پيشگيري سازمان دامپزشکي کشور گفت: ضرورت دارد در سيستان و بلوچستان شبکه حمل و نقل داخل استاني فراهم شود.
وي تاکيد کرد: موفقيت اين عمليات منوط به اين است که سيستان و بلوچستان به دنبال تقاضا براي خروج دام زنده و لاشه به ساير استان ها نباشد.
ماکنعلي ادامه داد: سازمان دامپزشکي کشور به دنبال اين است سيستان و بلوچستان را به حدي برساند که علاوه بر تامين گوشت گاو مورد نياز کشور در زمينه صادرات گوشت توليدي به ساير کشورها نيز از اين مسير فراهم شود.
وي بيان کرد: از آنجايي که با توجه به ظرفيت هاي ايجاد شده برزيل علاوه بر تامين نياز ايران به صادرات گوشت خود از مسير ايران به ساير نقاط دنيا نيز فکر مي کند که اين امر بر سرمايه گذاري در اين حوزه در سيستان و بلوچستان منجر خواهد شد و ضروري است زمينه هاي لازم براي جذب اين سرمايه گذاري در اين استان فراهم شود.
معاون دامپزشکي کشور بر تشکيل انجمن دام زنده براي ارتباط نزديک با انجمن دام برزيل تاکيد کرد.
وي گفت: تمام اختيارات دامپزشکي براي صدور مجوز ورود دام به دامپزشکي سيستان و بلوچستان واگذر مي شود.
7316**3213
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۷۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا وسیمای مرکز سیستان وبلوچستان، مسعود سرگلزائی گفت: یکی از فعالیت‌های مهم دامپزشکی برای ارتقای بهداشت عمومی، کنترل و نظارت بهداشتی بر فرآورده‌های خام دامی و خوراک دام است که این کنترل در تمام مراحل پرورش و کشتار دام، مرحله عرضه، مصرف فرآورده دامی و تولید و حمل خوراک دام با نظارت و اقدامات بهداشتی انجام می‌شود.
رئیس اداره قرنطینه و امنیت زیستی اداره کل دامپزشکی سیستان و بلوچستان ادامه داد: سال گذشته بر جابجایی تعداد ۲۳ هزار و ۴۶۸ محموله انواع فرآورده خام دامی به مقدار ۲۵۲ هزار تن، هشت هزار و ۵۵ محموله دام زنده به مقدار ۴۱۰ هزار راس، ترخیص و حمل بهداشتی ۲۶۷ هزار تن به داخل کشور، صادرات آبزیان پنج هزار تن به خارج کشور و ترخیص و حمل بهداشتی هزار و ۷۵۰ تن آبزیان به داخل کشور نظارت بهداشتی شده است.
سرگلزایی تاکید کرد: در نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای محصولات تحت نظارت دامپزشکی از نظر وضعیت ظاهری، نشانه گذاری، دارا بودن وضعیت بهداشتی استاندارد از محل تولید فرآورده، شرایط بهداشتی خودروی متقاضی حمل، دمای مناسب محصول در طی مسیر از مبداء تا مقصد، تطابق محصول با گواهی بهداشتی صادره توسط اداره دامپزشکی مبدا و درصورت لزوم انجام نمونه برداری صورت می‌پذیرد؛ پس از تائید همه شرایط بهداشتی و قرنطینه‌ای اجازه بارگیری، حمل، تخلیه و مصرف محصولات مرتبط با دامپزشکی داده خواهد شد.
وی تاکیدکرد: با توجه به اینکه سیستان و بلوچستان، استانی مرزی در همسایگی دو کشور پاکستان و افغانستان و در ارتباط با آب‌های آزاد جهان است؛ بنابراین نظارت‌های بهداشتی قرنطینه‌ای در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت کالا به منظور حفظ سلامت جمعیت دامی و انسانی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد.

دیگر خبرها

  • محروم‌ ترین و برخوردارترین استان‌ های کشور کدامند؟
  • واردات گوشت آفریقایی و تانزانیایی به ایران
  • وجود ۴۰ هزار کارت بازرگانی در منطقه سیستان برای واردات ۹۰۰ قلم کالا
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای ۲۳ هزار تن نهاده دامی درسیستان وبلوچستان
  • واردات گوشت گرم از آفریقا
  • واردات گوشت از آفریقا به کشور
  • تجارت آزاد با پاکستان در انتظار پاسخ طرف پاکستانی/ واردات گوشت گرم از آفریقا
  • تجارت آزاد با اوراسیا در انتظار مصوبه مجلس/ واردات گوشت از آفریقا
  • مبادله ۸۴ هزارو ۵۳۹ تن محصولات کشاورزی درمرز‌های رسمی سیستان وبلوچستان
  • نظارت بهداشتی قرنطینه‌ای بر ۲۳ هزار تن نهاده دامی سیستان و بلوچستان انجام شد