Web Analytics Made Easy - Statcounter

ساعت24-نمایندگان اصفهان از استعفای دسته‌جمعی خود بازتاب خوبی نگرفتند و بسیاری از سیاسیون و کاربران فضای مجازی آنها را به خودنمایی محکوم کرده‌اند.

بررسی تفاوت این استعفا و استعفاهای مورد تأیید افکار عمومی در ادوار گذشته مجلس، روشن خواهد کرد که معیارهای مثبت و مؤثر ارزیابی‌شدن یک استعفا چیست؟

علی تاجرنیا معتقد است که سابقه نماینده متقاضی استعفا، شمولیت موضوع استعفا و میزان اعتماد عمومی به مجموعه مجلس از جمله شاخص‌های ارزیابی استعفاهاست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او در گفت‌وگو با «شرق» گفت: «مردم، رسانه‌ها و کسانی که از بیرون مجلس در مورد نمایندگان قضاوت می‌کنند به این نگاه می‌کنند که نماینده متقاضی استعفا قبلا چقدر به مسائل مورد توجه مردم واکنش نشان داده و مطالبات آنان را پیگیری کرده است.

روشن است که اگر عملکرد نماینده در این زمینه مثبت ارزیابی شود، استعفای او نیز از سوی افکار عمومی اقدامی لازم و مفید به شمار می‌آید. در غیر این صورت نیز مردم استعفای او را پای خودنمایی‌کردن می‌گذارند. به عنوان مثال آقای علی مطهری فارغ از اینکه چه‌ گرایش سیاسی‌ای دارد، نزد افکار عمومی به عنوان یک نماینده مسئول و حساس نسبت به مسائل مردم شناخته می‌شود. بنابراین اگر در مقطعی استعفا دهد، با او همدلی خواهد شد و کسی تصور نمی‌کند که در پی انجام یک اقدام نمایشی است».

وی افزود: «دومین عامل مؤثر در ارزیابی یک استعفا میزان اعتماد به مجموعه حاکمیت است. متأسفانه اکنون با کاهش اعتماد میان مردم و مسئولان در بخش‌های مختلف مواجه هستیم. این مسئله چندان در اختیار نماینده استعفادهنده نیست. به‌عبارتی وقتی اعتماد به مجلس به عنوان یک مرجع اثرگذار کاهش پیدا کرده باشد با استعفای نمایندگان آن نیز همراهی نمی‌شود حتی اگر آنها نمایندگان خوش‌سابقه‌ای باشند و اقدامی براساس حسن‌نیت انجام داده باشند».این نماینده پیشین مجلس با تأکید بر بحث شمولیت موضوع مورد اعتراض، ‌گفت: «استعفا به خاطر مسائل منطقه‌ای بیشتر نمایشی و پوپولیستی تلقی می‌شود».

وی با تأکید بر اینکه استعفاکردن از موضع نمایندگی مردم هیچ توجیهی ندارد، گفت: «حتی استعفای نمایندگان مجلس ششم نیز با وجود سیاسی و کلی بودن موضوع آن‌طور که انتظار می‌رفت مورد حمایت افکار عمومی قرار نگرفت. بخشی از این عدم حمایت به خاطر تبلیغات رسانه‌ای بود و مردم را به این نتیجه رسانده بود که این موضوع به خود نمایندگان مربوط می‌شود نه مردم. به اعتقاد من استعفا در هر صورتی نقض عهد با رأی‌دهندگان است و توجیه ندارد مگر آنکه به یک تصمیم‌گیری جمعی درست ختم شود. هر نماینده‌ای که از مردم رأی گرفته باید در چهار سال وظایف نمایندگی خود را انجام دهد و اگر فکر می‌کند که به دلایلی قادر به انجام این کار نیست، باید برود. نه اینکه بحث استعفا را پیش بکشد و یک هفته بعد با وساطت دیگران به کار خود ادامه دهد. این کار حتما به اعتماد عمومی آسیب می‌زند».

منبع: روزنامه شرق

منبع: ساعت24

کلیدواژه: احمدی نژاد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۸۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کناره گیری یک عضو دیگر حزب حاکم محافظه کار انگلیس

   به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ از لندن، مارک منزیس نما که به تازگی به سوء استفاده از بودجه مبارزات انتخاباتی متهم و تعلیق شده است در بیانیه‌ای اعلام کرد: «از سال ۲۰۱۰ به‌عنوان یک امتیاز بزرگ به‌عنوان نماینده مردم فیلد در مجلس عوام فعالیت کرده است، اما به علت فشار‌هایی که بر خودم و مادر سالخورده‌ام وارد می‌شود، تصمیم گرفته‌ام از حزب محافظه‌کار استعفا بدهم و از این حزب حمایت نخواهم کرد.»
او با بیان اینکه این هفته بسیار سختی برای او بوده است از مردم و رسانه‌ها خواست «حریم خصوصی خانواده اش را رعایت کنند.»
هم اکنون پلیس انگلیس در حال تحقیق درباره اتهامات وارده بر این نماینده متهم به فساد مالی است.
تا کنون بیش از صد نماینده کنونی مجلس عوام انگلیس اعلام کردند در انتخابات سراسری پیش رو نامزد نخواهند شد.
۵۶ نفر از این نمایندگان از حزب حاکم محافظه کارند.
تحلیلگران آگاهی نمایندگان از نارضایتی مردم حوزه‌های انتخابیه از عملکرد نمایندگان حزب حاکم انگلیس (حزب محافظه کار) و روی گردانی مردم از آنان را از جمله علت‌های اصلی بی میلی نمایندگان برای شرکت در رقابت‌های انتخابات سراسری پیش رو می‌دانند.
بر اساس نتایج تازه‌ترین نظر سنجی میزان محبوبیت حزب حاکم انگلیس به کمترین میزان در حدود چهار سال اخیر رسیده است و اگر هم اکنون انتخابات در این کشور برگزار شود حزب حاکم انگلیس شکست سختی را متحمل خواهد شد.
تحلیلگران بی توجهی نمایندگان به مشکلات معیشتی و بحران هزینه‌های زندگی، افزایش فساد در میان نمایندگان، محقق نشدن وعده‌های داده شده و نیز حمایت آنان از رژیم صهیونیستی در کشتار فلسطینیان و نیز پشتیبانی از تداوم جنگ اوکراین را از جمله علت‌های اصلی روی گردانی مردم انگلیس از حزب حاکم محافظه کار به رهبری ریشی سوناک دانسته اند.
گزارش‌های رسمی نشان می‌دهد در ۱۵ ماه اخیر دست کم هشت نماینده حزب حاکم محافظه کار به اتهام انواع فساد از جمله فساد مالی و اخلاقی تعلیق شده اند.

دیگر خبرها

  • نانسی پلوسی: نتانیاهو باید استعفا کند
  • نانسی پلوسی: نتانیاهو مانع صلح است و باید استعفا کند
  • نقدعلی، نماینده مجلس: نیروی انتظامی قبل از آنکه لایحه حجاب به سرمنزل مقصود برسد پیش‌دستی کرد؛ قدردان شماییم/ نمایندگان نسبت به معیشت این عزیزان اقدام کنند که هر روز شهدایی را تقدیم می‌کنند
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • کناره گیری یک عضو دیگر حزب حاکم محافظه کار انگلیس
  • باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم/ از بازدید نماینده‌های مجلس از زندان‌ها استقبال می‌کنیم
  • محمودوند، نماینده خرم‌آباد: آقایانی که حرف رهبر انقلاب در خصوص دختربچه‌های مظلوم و معصوم را قبول نداشتند، همه‌کاره انتخابات بودند! درد از این بزرگ‌تر؟
  • ماجرای ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی | نماینده‌ای داشتیم که به «مهسا امینی» فقط فحش نمی‌داد!
  • نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد