نقش معرفت خدا در شادی
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۱۸۷۲
صراط:
یکی از عوامل تأثیرگذار بر باورهای عقیدتی، شناخت خداوند است. شناخت خدا یعنی بدانی هر جا که تو هستی، خدا با توست، حضور دارد و غایب نیست. لذا اگر به معرفت خداوند رسیدی هیچ وقت به بهرهمندی های دیگران دل نمی بندی. کسانی که در دنیا به شناخت خدا رسیدند، لذتشان از بهشتیان بیشتر می شود. و هیچ نوع اضطراب و ترسی ندارند.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
به گزارش منتظران منجی «عج»، در جلسه 7 «بحث شادی» مورخ ۹۴/10/19، استاد شجاعی به ادامه بحث پرداختند که شرح آن را در زیر می خوانید:
نقش باورهای اعتقادی در شادی انسان
چگونه معرفت الله، به انسان شادی میبخشد؟
امام صادق (علیهالسلام) میفرمایند:
«لَو یَعلَمُ النّاسُ ما فی فَضلِ مَعرِفةِ اللّه عز و جل ما مَدُّوا أعیُنَهُم إلى ما مَتَّعَ اللّه ُ بهِ الأعداءَ مِن زَهرَةِ الحَیاةِ الدّنیا ونَعیمِها، وكانَت دُنیاهُم أقَلَّ عِندَهُم مِمّا یَطَؤونَهُ بِأرجُلِهِم ، ولَنَعِموا بِمَعرِفةِ اللّه جَلَّ وعزَّ ، وتَلَذَّذوا بِها تَلَذُّذَ مَن لَم یَزَلْ فی رَوضاتِ الجِنانِ مَعَ أولِیاءِ اللّه. إنَّ مَعرِفةَ اللّه عز و جل اُنسٌ مِن كُلِّ وَحشَةٍ ، وصاحِبٌ مِن كُلِّ وَحدَةٍ ، ونُورٌ مِن كُلِّ ظُلمَةٍ، وقُوَّةٌ مِن كُلِّ ضَعفٍ؛ اگر مردم میدانستند؛ فضیلت شناخت خدا را هیچگاه به آنچه که خداوند از نعمتهای دنیا، دشمنان آنان را بهرهمند نموده است؛ چشم نمیدوختند. ارزش دنیای کسانی که خداوند را ندارد و نمیشناسند، در نظر کسانی که الله را دارند، مانند خاکی است که روی آن پا گذاشته و رد میشوند. نعمتی که آنان از معرفت الله دریافت میکنند و به لذّت میرسند؛ مانند لذّت کسی است که دائماً در بهشت با اولیای خدا محشور است. همانا معرفت خداوند، مونس انسان در هر ترسی است و همدم او در هر تنهایی و نورش در هر تاریکی، و توانش در هر ضعفی است».
کلمهی «اگر»، در ابتدای فرمایش امام صادق (علیهالسلام)، نشان میدهد که مردم غالباً از این درک و شناخت محرومند؛ (اگر مردم میدانستند...) یعنی؛ عموماً، اینکه نکته را نمیدانند که کمترین اثر شناخت خداوند در زندگی انسان، شاد زیستن و آرام بودن در همین دنیا میباشد.
کسی که تأثیر معرفت الله را در قلب خود و روند زندگیاش بداند، هرگز به نعمتهای دنیایی که دشمنان خداوند، از آن بهرهمند هستند، حسرت نمیخورد. تمام آرزوی دشمنان خدا، در همین دنیا خلاصه میشود، و آنان به سبب نداشتن ایمان و عدم مهارتآموزی در استفادهی صحیح و رشددهنده از نعمتهای خدا، با حضور چنین نعمتهایی در زندگیشان، باز هم شاد و آرام زندگی نخواهند کرد. لذا نعمتهای خداوند برای آنان، از دریچهی خیر و رحمتِ الهی نیست، زیرا، برایشان تقرّبی حاصل نمیکند. برای این گروه از افراد، آسایش بیشتر، آرامشِ کمتری را بدنبال دارد. زیرا شادی و آرامش، محصولِ فعالیتِ بخش فوق عقلانی انسان است. اگر این بخش به بلوغ نرسیده و شروع به تغذیه و رشد ننماید، محصولی به نام شادی و آرامش نیز تولید نخواهد کرد. لذا هیچ نعمت و ثروتی، این فرد را به تأمینِ روانی و آرامش روحی نخواهد رساند.
کسانی که به بلوغ بخش فوق عقلانی رسیده و در مسیر عاشقی با الله قرار گرفته اند، به علت اغنای این بخش، در هر شرایطی شاد و آرام اند، و هرگز چشم به ثروت و سرمایهی دشمنان خدا و کسانی که با آسمان فاصله دارند، نمیدوزند.
زیرا اساساً، هیچ خیری در چنین ثروتهایی نمیبینند. لذا هرگز در حسرتِ ثروتِ کسی نخواهد ماند.
توجه داشته باشیم که معرفت الله با علوم الهی، کاملاً متفاوت است. علم را انسان بواسطهی حضور در خدمت یک استاد، مطالعهی یک کتاب، گوش فرادادن به یک سخنرانی و ... فرا میگیرد، امّا معرفت، لمسِ همان علم توسط شخص است. چیزی که شخص با همهی وجودش از الله، ادراک میکند. بنابراین این معرفت، هرگز قابل تردید نیست.
کسی که به الله معرفت پیدا کرده، و او را لحظه به لحظه در کنار خود میبیند (حتی نزدیکتر از خودش)، قطعاً شاد و آرام خواهد بود، زیرا اِله حقیقیاش را همواره در آغوش خود داشته و لحظهای از او دور نخواهد بود.
او خوب میداند که برای شبیه شدن به الله، به زمین آماده است، برای تبدیل شدن به کمال بینهایت... او خوب میداند که این هدف، جز در اتصال دائم به الله، به دست نمیآید. لذا سعی میکند با اتصال دائم به دلبر حقیقیاش، روز به روز به این کمال بینهایت نزدیکتر شده، و با باطنی انسانی و زیبا به برزخ متولد گردد.
داشتنِ الله برای چنین کسی، تنها سرمایهی ارزشمندی است که او را از هر ثروت دیگری بینیاز میکند. او تمام نعمتهای بخشهای پایین را در جهت بدست آوردنِ نگاه ویژهی دلبرش، و درخشیدن در نگاه اهل آسمان به مصرف میرساند. لذا هیچ نعمت و هیچ کمالی، بدون الله، برای او ارزشِ مستقلی ندارد. از همین رو هرگز به داشتههای دیگران، چشم ندوخته و حسادت نمیکند.
فاجعهی حقیقی در زندگی یک انسان، زمانی اتفاق میافتد که؛
به دنیا بیاید، امّا نتواند الله را به عنوان یک معشوق پیدا کرده و در جهت شبیه شدن به او حرکت ننماید. او تا آخرین لحظهی زندگیاش در دنیا، در کمالات بخشهای پایینی غوطهور بوده و آنان را به عنوان هدف بر میگزیند. لذا کمالاتِ پایینی، برای او، مستقلاً صاحب ارزش اند. و اگر آنها را در انسانهای دیگری ببیند، ممکن است به حسرت و حسادت دچار شود. چون خود را از دیگران عقبتر دیده و احساس جا ماندن، آرازش خواهد داد.
هرگز فراموش نکنیم که؛
دین؛ مجموعهای از بایدها و نبایدها، حلالها و حرامها نیست؛ بلکه دین، یک مسیرِ توام با عشق است. برای همین است که متدینین، از دینداریِ خود به نهایت لذت و عشق میرسند. به همین دلیل، کسانی که در دنیا به معرفت الله میرسند، در همین دنیا، به لذتی، بینهایت عظیمتر از بسیاری از بهشتیان که به این معرفت در دنیا نرسیده اند، دست مییابند. یک انسان عاشق، از هیچ حادثهای به ترس و اضطراب نمیافتد. زیرا تمام اهل آسمان را در کنارش دارد. او آنقدر با خدا و رفاقت با غیب، سرشار است، که هرگز احساس تنهایی، حقارت، بیکسی و .... نمیکند. او همهی ضعفهایش را در چهاربخش پایینی، براحتی تحمل میکند، زیرا ثروتی عظیمتر، او را احاطه کرده است. خداوند، تمام نداشتههای او را به سمت تقرب او، هدایت کرده و در تمام امورش، امدادش خواهد کرد.
باید تا دیر نشده عاشق شویم...
عاقلترین انسانها کسانی هستند که در دنیا، با الله، رفاقت کرده و عمرشان را به عشقبازی میگذرانند. آنان میفهمند چرا به دنیا آمدهاند، و باید به کدام سو حرکت کنند. امّا نادانترین انسانها، کسانی هستند که سرگرم زندگی دنیا شده و اساساً به فکر عاشقی با اهل آسمان، نمیافتند و زمانی حقیقت زندگی را میفهمند که دیگر برای جبران، زمانی باقی مانده است... .
مطالب بیشتر:
پای درس استاد
مجموعه سخنرانی های استاد محمد شجاعی
مجموعه کتابهای استاد محمد شجاعی
منبع: صراط نیوز
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.seratnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «صراط نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۸۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
بقاع متبرکه انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسانسازی می کنند
خبرگزاری مهر -گروه دین و اندیشه: مکانها از دو جهت اهمیت دارند، نخست آنکه هر مکانی بُعد اجتماعی دارد و این بدان معناست که میتوان مکان را پلی ارتباطی میان افراد و جامعه دانست. نقش مکانها در تعاملات اجتماعی و فراهم آوردن محلی برای ارتباط افراد با یکدیگر است. چراکه ابعاد محیط اجتماعی بر یکدیگر تأثیر میگذارد و رابطه متقابل معناداری را ایجاد میکند. تمدن نوین اسلامی بر خلاف تمدنهای رایج و مادی جهان رنگ و بویی از آموزههای وحیانی و دینی را در خود جای ندادهاند، دارای ارکان و فاکتورهای طلایی و ممتازی است که ضامن بقا و سعادت زندگی مادی و اخروی است. مساجد، مکانهای مقدس و بقاع متبرکه نیز در بٌعد اجتماعی از همین الگو پیروی میکنند.
مسجد، امامزادگان و بقاع متبرکه به عنوان جایگاه عبادت مسلمانان، از مهمترین نهادهای جامعه اسلامی با کارکردی چند منظوره به شمار میآید و همواره در طول تاریخ اسلام نقشی بنیادین و اصلی ایفا نموده است. در پیروزی انقلاب اسلامی، این اماکن مقدس به عنوان پایگاه اصلی انقلاب نقش آفرینی کرد و امروز هم میتواند در کانون تحولات اسلامی قرار بگیرد. خبرگزاری مهر درصدد است با نگاهی به تاریخچه و وضعیت این نهادهای مهم فرهنگی در گذشته و حال، بازتعریف کارکردهای نهادهای دینی و مذهبی را با توجه به بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی در ضمن گزارشها و گفتگوهایی بررسی نماید.
حجتالاسلام عبدالله هادیان در این خصوص در گفتوگو با خبرنگار مهر، اظهار کرد: وجود امامزادگان در ایران بُعد تاریخی و مذهبی عمیقی دارد؛ آنها پیشینه تاریخی دارند و بر اساس گفتههای بزرگان شیعه ناب بودن مردم ایران به برکت همین امامزادگان است.
وی با تأکید بر اینکه مردم ایران هیچ وقت مشرک نبودند، ادامه داد: شرک به عنوان انحرافی بزرگ هست که در کتاب مقدس قرآن از آن به عنوان ظلم عظیم یاد شده و انجام آن توسط برخی افراد اشتباه استراتژیکی است که آینده را تحت شعاع قرار میدهد؛ ثمره مشرک نبودن مردم ایران همین هست که خداوند متعال کشور را به نور وجود امامزادگان متبرک میکند.
استاد حوزه و مبلغ دینی تصریح کرد: عقاید شیعه با عمل خود شیعیان و همچنین شهادت مظلومانه و پرمعنا ائمه و امامزادگان باعث حفظ اعتقادات قوی مردم ایران شده است. وجود مبارک امام رضا (ع) ایران را مرکز شیعه کرد؛ بعد از حضور بابرکت و مناظرات علمی ایشان که علم اسلام را جهانی کرد، دیگر شیعه چند شاخه نمیشد و همه شیعه ۱۲ امامی شدند.
وی عنوان کرد: در غزه نیز شایعهسازی بسیاری در رسانهها منتشر شده که ایران به اسرائیل کمک میکند ولی تاکنون حدود ۱۰ هزار کودک در غزه شهید شده و دنیا تکان خورده که چرا این کودکان مظلومانه کشته میشوند؛ شهادت به چراغ راهی برای استحکام عقاید شیعیان تبدیل شده است. وقتی علم امامت و اهل بیت (ع) جهانی شد، مرکز سوال برای همه دنیا ایجاد شد که چرا امامزادگان به شهادت میرسند و آن زمان مردم به سمت آنها حرکت کردند و حتی در کنار امامزادگان خانه سازی شد.
هادیان با اشاره به اینکه به امام رضا (ع) لقب عالم آل محمد داده شد، افزود: در حال حاضر کنار حرم حضرت معصومه (س) شهر قم نیز به مرکز تحقیقات دینی تبدیل شده و از همه دنیا به آنجا مراجعه و به سراسر دنیا علم اهل بیت (ع) را صادر میکنند؛ بقعه حضرت عبدالعظیم حسنی در تهران که از محدثین اهل بیت (ع) بوده یا امامزاده سلطان علی بن محمدباقر در اصفهان و مشهد اردهال و مشابه آن در کشور زیاد هست که بقاع متبرکه امامزادگان مرکزی برای گرفتن حاجات مردم تبدیل شده است.
این استاد حوزه علمیه با اشاره به جایگاه ویژه معنوی امامزادگان گفت: این ظرفیت فرهنگی و معنوی میتواند به عنوان مراکزی باشد که اوقاف روی آنها سرمایهگذاری کند؛ بقاع متبرک امامزادگان انرژی مثبت تولید و همچون مساجد انسانسازی میکنند.
وی با اشاره به آیه (وَ لا تَحسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلوا فی سَبیلِ اللَّهِ اَمواتًا بَل اَحیاء) سوره آل عمران گفت: افرادی که در راه خدا شهید شدند، اموات نیستند آنها احیا هستند و در نزد پروردگار رزق و روزی میخورند که رزق آنها دنیایی نیست؛ بقاع متبرکه اماکن زنده و پویا است و از نظر معنوی مأمن مردم است.
هادیان با اشاره به اینکه نیازهای مردم در مساجد و بقاع متبرکه باید برطرف شود، عنوان کرد: با پرداخت تسهیلات ازدواج، اشتغالزایی و فرزندآوری یا فرهنگسازی، فعالیتهای اقتصادی، گفتمانسازی و برگزاری مراسمات ویژه در بقاع همچنان پناه بودن امامزادگان تقویت میشود؛ از خاصیت مأمن بودن برای حل مشکلات جامعه باید بهرهمند شد.