Web Analytics Made Easy - Statcounter

فهیمه کلاهدوز
دکترای آموزش ریاضی

عصر ایران - تحقیقاتی که با موضوع بررسی درک و فهم دانش‌آموزان از مفاهیم و فرآیندهای مختلف ریاضی انجام گرفته است، نشان می‌دهند که اغلب دانش‌آموزان در مناطق مختلف ایران در همه‌ی مقاطع تحصیلی در درک و فهم و انجام فرآیندها و مفاهیم ریاضی با مشکلاتی مواجه می‌شوند. حتی بعضی از تحقیقات حاکی از وجود برخی بدفهمی‌ها و باورهای نادرست دانشجویان و معلمان ریاضی، پیرامون مفاهیم و فرآیندهای ریاضی اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

علاوه بر این، نتایج آزمون بین المللی "تیمز" که وضعیت تحصیلی دانش‌آموزان پایه چهارم و پایه هشتم را در ریاضیات و علوم می‌سنجد‌ و هر 4 سال یک بار برگزار می‌گردد، در سال‌های مختلف، بیانگر آن است که میانگین نمرات دانش‌آموزان ایرانی در این آزمون از میانگین نمرات بسیاری از کشورهای شرکت‌کننده در آزمون بین‌المللی تیمز کم‌تر است.

تيمز، اطلاعات ارزشمندى براى كشورها فراهم می‌آورد و به آن‌ها این امكان را می‌دهد تا چگونگى آموزش رياضى و علوم در پايه‌هاى چهارم و هشتم را در طول زمان بررسی کنند. در واقع يافته‌ها و اطلاعات به دست آمده از اين گونه مطالعات، منبع مهم و تعيين كننده‌ای براى شناسايى نقاط ضعف و قوت نظام‌هاى آموزشى كشورها در مقياس ملى و بین‌المللی و به دنبال آن، ارائه راهكارهاى علمى و مؤثر در بهبود فرآيند ياددهى - يادگيرى است.

در آزمون تیمز، ارزيابی توانایی رياضي دانش‌آموزان در هر دو پايه، در دو زمینه تحت عنوان "حيطه‌های شناختى" و "حوزه‌هاى محتوايى" انجام مى پذيرد. زمينه محتوايى به ارزيابى حوزه هاى موضوعى (براى مثال اعداد و عمليات، جبر و هندسه) اختصاص دارد و حيطه‌هاى شناختى به توصيف فرآيندهاى تفكر (دانستن، به كاربستن و استدلال كردن) می‌پردازد و مجموعه‌ای از رفتارها را ارزيابى می‌کند كه انتظار می‌رود دانش‌آموزان با درگير شدن با رياضى از خود بروز دهند.

یکی از مواردی که حكايت از تحقق يادگيري دانش‌آموزان دارد، نتایج عملکرد آنها در آزمونهای پيشرفت تحصيلي است. عملکرد خوب دانش آموزان در این آزمون ها می‌تواند بیانگر شرایط مساعد آموزش و پرورش باشد و هرگونه نقص و اشكالي در این سیستم مي‌تواند منجر به نتایجی در این آزمون ها گردد، كه مطلوب نظام آموزشي نباشد.

 ايران نيز از سال 1370 شمسى برابر با 1991 ميلادى در این آزمون شرکت نموده و تا كنون در هفت مطالعه‌ی تيمز حضور داشته است. داده‌های بدست آمده از این آزمون در هر هفت مطالعه نشان می‌دهد که ميانگين نمره‌ي دانش‌آموزان مقطع چهارم و هشتم کشور ایران در رياضيات، از میانگین اغلب کشورهای شرکت کننده در آزمون کمتر است.

به عنوان مثال، طبق گزارش مرکز ملی مطالعات تیمز و پرلز، در سال 2015، ميانگين نمره‌ي دانش‌آموزان مقطع چهارم کشور ایران در رياضيات از ميانگين نمره‌ي دانش‌آموزان شش نظام‌آموزشی بيش‌تر و از ميانگين نمره‌ي دانش‌آموزان 45 کشور کم‌تر بود.

همچنین ميانگين نمره‌ي دانش‌آموزان مقطع هشتم کشورمان در رياضيات از ميانگين نمره‌ي دانش‌آموزان هشت کشور بيش‌تر و از ميانگين نمره‌ي دانش‌آموزان 29 کشور کم‌تر بود و این نتایج، می‌تواند هشداری برای آموزشگران و مسئولین آموزش و پرورش در ارتباط با وضعیت آموزش ریاضی ایران باشد.

نتایج حاصل از این آزمون برای برخی از کشور‌ها به قدری اهمیت دارد که حتی ممکن است به تغییرات اساسی در سطوح بالای مدیریت آموزشی نیز بینجامد، به طوری که در تیمز 1995، وزیر آموزش و پرورش کشور نروژ به علت کسب رتبه پایین در این آزمون‌ها مورد سوال قرار گرفت.

توجه به دلایل عملکرد ضعیف دانش‌آموزان ایرانی در هر دو حوزه محتوایی و حیطه‌های شناختی از مواردی است که باید مورد توجه آموزشگران و برنامه‌ریزان ریاضی کشورمان باشد. به‌ویژه عملکرد ضعیف دانش آموزان در هر دو پایه درحیطه‌هاى شناختى که به توصيف فرآيندهاى تفكر مى پردازند، در این حیطه بیانگر آن است که توانایی دانش آموزان در حیطه هایی مانند استدلال کردن ضعیف است.

برخی محققان همچون کوهن، جهانشاهی، ملکی و حبیبی‌پور، بر این باورند که اگر تعلیم و تربیت بخواهد روش‌های صحیح تفکر و استدلال منطقی را به دانش‌آموزان آموزش دهد، بایستی جای خاصی برای آموزش تفکر به آن‌ها در نظر گرفته شود و چنانچه دانش‌آموزان از اندیشه‌ی صحیح استدلال کردن و تفکر منطقی بی‌نصیب بمانند، در این صورت مهارت‌های کافی برای مقایسه‌ و تشخیص درستی یا نادرستی ادعاهایی را که در زندگی با آنها روبرو می‌شوند، ندارند.

همچنین کوهن که یکی از اساتید برجسته روانشناسی و آموزش است، بر این باور است که یکی از وظایف اصلی نظام تعلیم و تربیت، پرورش افرادی است که در جامعه عملکرد مفیدی داشته باشند و دانش‌‌آموزان دانشی را کسب نمایند که به واسطه‌ی آن، برای تصمیم‌گیری در مسائل زندگی و شرکت در بحث‌های منطقی آماده شوند. در واقع او معتقد است که باید محیطی فراهم گردد تا دانش‌آموزان، مهارت‌های استدلال خود را توسعه داده و این فعالیت‌ها را با ارزش بدانند و به رفاه فردی و اجتماعی برسند.

ریاضی به جهت ماهیت و ساختار خاص آن، حوزه‌ای مناسب برای تقویت مهارت هایی چون تفکر و استدلال منطقی می باشد و همان‌طورکه می‌دانیم محیط آموزشی کلاس درس و دیدگاه معلمان و حتی محیط خانواده و دیدگاه والدین نسبت به مفاهیم و فرآیندهای ریاضی می‌تواند نیاز دانش‌آموزان را به دانستن اینکه چرا بعضی چیزها بدین‌گونه هستند، افزایش یا کاهش دهد. به عنوان مثال اگر دیدگاه عمومی معلمان یا خانواده‌ها این باشد که ریاضیات مجموعه‌ای از رویه‌هاست، این نگاه می‌تواند محیطی را فراهم نماید که "به یادسپاری" و "حفظ کردن" به جای "فهمیدن" و "تفکر" گسترش یابد. در اینجا می‌توان به نقش معلم و خانوده در ایجاد محیطی که دانش‌آموزان بتوانند آزادانه در آن به ارائه‌ی حدسیات خود بپردازند، پی برد . در واقع معلمان و خانواده باید فضایی از بحث و پرسش را ایجاد نمایند و به دانش‌آموزان اجازه دهند که استدلال‌های خود را در حمایت از ادعاهایشان در زمینه‎‌های مختلف مانند حل مسأله بیان کنند، حتی اگر اشتباه باشد و نظرات یکدیگر را مورد نقد و بررسی قرار دهند و در نهایت استدلال‌هایشان را منطبق با معیارهای مورد قبول جامعه‌ی آموزشی اصلاح نمایند.

 

منبع: عصر ایران

کلیدواژه: ریاضی آموزش ریاضی دانش آموز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.asriran.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «عصر ایران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۱۹۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد

به گزارش خبرنگار مهر، مدیر آموزش و پرورش بهاباد، صبح امروز در این جلسه با تبریک ایام نوروز و ماه مبارک رمضان، کمبود نیروی انسانی، هزینه‌های مدارس و کمبود امکانات را از مهمترین چالش‌های آموزش و پرورش بهاباد دانست و اظهار کرد: امیدواریم با مشارکت همگانی و پشتیبانی شورای آموزش و پرورش به عنوان اتاق فکر دستگاه تعلیم و تربیت، این مشکلات رفع شود.

علیرضا قطب الدینی با اشاره به کسب رتبه های برتر دانش آموزان شهرستان در مسابقات فرهنگی هنری شهرستان و استان گفت: در سال گذشته ۴۴ نفر از دانش آموزان این شهرستان در رشته های فرهنگی هنری رتبه های برتر استان یزد را به خود اختصاص دادند و سبب افتخاری برای شهرستان شدند که امیدواریم در یک مراسم خاص از این دانش آموزان تجلیل کنیم.

فرماندار بهاباد نیز در این مراسم با بیان اینکه آموزش و پرورش یک نهاد بسیارمهم در کشور است، افزود: شورای آموزش و پرورش در کشور و شهرستان از جایگاه بالایی برخوردار است و آینده و فرهنگ و نیروی انسانی در شهرستان نگاه به مجموعه آموزش و پرورش دارد بنابراین این جایگاه باید تقویت شود.

علیرضا تیموری به برگزاری برنامه های هفته معلم در شهرستان اشاره کرد و افزود: در هفته معلم باید برنامه هایی که در خور شأن و مقام و منزلت معلم است، برگزار شود.

وی با اشاره به نامگذاری سال از سوی مقام معظم رهبری بیان کرد: آموزش و پرورش هم به مشارکت مردم نیاز دارد و با مشارکت و حمایت مردم می تواند رونق بیشتری پیدا کند.

معاون پرورشی و فرهنگی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد نیز در این جلسه با بیان اینکه بحث مشارکت مردم در آموزش و پرورش به طور جدی یکی از ضروریات است، افزود: باید بحث مشارکت مردم در آموزش و پرورش را جدی بگیریم و بعضی از کارها و امور آموزش و پرورش را به دست مردم بسپاریم.

حسن عبداللهیان اضافه کرد: بر اساس اظهارات رئیس جمهور ابر پروژه دولت در سال ۱۴۰۳ تقویت ایمان، امید و اعتماد مردم نسبت مسئولان و بدنه اجرایی کشور است و این مهم تنها با خدمت بیشتر و با حرکت به سمت تحول و خدمات رسانی مطلوب‌تر به مردم میسر خواهد شد.

وی به نامگذاری شعارسال از سوی مقام معظم رهبری با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم گفت: این شعار باید در دستگاه تعلیم و تربیت به صورت جدی تحقق یابد.

امام جمعه بهاباد نیز در این جلسه با بیان اینکه تجربه و آموزش می‌تواند تحول در اندیشه ها ایجاد کند، افزود: توسعه هر شهری باید از آموزش و پرورش آغاز شود.

حجت‌الاسلام علی اکبر ابراهیی بشکانی به بیانیه گام دوم انقلاب و سند تحول بنیادین درآموزش وپرورش اشاره کرد و گفت: بیانیه گام دوم انقلاب و سند آموزش و پرورش برای دانش آموزان و معلمان تبیین شود.

وی با تاکید بر اینکه اولین ماموریت در آموزش و پرورش، اجرا و تحقق بیانیه گام دوم انقلاب، اهتمام و اهمیت به علم و پژوهش است، گفت: باید به مسئله پژوهش و علم و تحقیق در آموزش و پرورش بها داده شود.

در این جلسه هر یک از اعضای شورای آموزش و پرورش نظرات و پیشنهادات خود را در مورد برنامه های آموزش و پرورش به ویژه برنامه بزرگداشت هفته مقام منزلت معلم ارائه کردند.

کد خبر 6063965

دیگر خبرها

  • اجرای طرح اعتکاف علمی در ۱۵ مدرسۀ لرستان
  • ۳۰ هزار کتاب برگزیده رشد در سامانه دانش آموزان قرار گرفت
  • اردوهای مطالعاتی نقش مهمی در ارتقای کیفیت آموزشی دانش‌آموزان دارد
  • ضرورت تقویت تفکر توحیدی در بین دانش آموزان خوزستان
  • طرح «شهید محمودوند» برای جذب بازماندگان از تحصیل در سقز اجرا شود
  • نخستین جلسه شورای آموزش و پرورش بهاباد برگزار شد
  • باید در حوزه آموزش‌های ناب تربیتی تمرکز شود
  • نتایج پویش مهر از اردیبهشت ۱۴۰۳ اعلام می‌شود/ ثبت‌نام بیش از ۵۰۰ هزار دانش‌آموز
  • اجرای طرح کیفیت بخشی نمرات کتبی نهایی دانش آموزان
  • افزایش ۲۲۰ درصدی رتبه‌های برتر کنکور توسط دانش‌آموزان مناطق محروم