Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا؛ امروزه به دلیل حجم اثرگذاری فضای مجازی در ابعاد مختلف به‌ویژه حوزه فرهنگ در نسل‎های آینده‎ساز کشور، مدیریت پیشگیرانه و همچنین مواجهه فعالانه با حضور کودکان به عنوان آینده‌سازان این کشور در فضای مجازی بیش از گذشته ضروری دیده می‎شود. در این جریان دستیابی به اقتصاد مقاومتی مبتنی بر اصولی مانند درون‌زایی و نیز افزایش مقاومت‌پذیری کشور در برابر شوک‌های داخلی و بیرونی، بیان کننده ضرورت برنامه‌ریزی فرهنگی فضای مجازی و فراهم کردن زمینه‌های بکارگیری و توسعه ظرفیت‌های داخلی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  بر همین اساس توسعه تولید محتوای کودکان در فضای مجازی و ایجاد بستری سالم برای رشد و تعالی آنان از ضروریات یک توسعه همه جانبه در جامعه است که در اکثر کشور‌های توسعه یافته دنیا دارای اهمیت راهبردی است. در اینجا این نکته قابل اهمیت است که امروزه رسانه‌های نوین شکل گرفته در فضای مجازی درحال تغییر ذائقه‌های جامعه و مخاطبان خود هستند؛ چراکه فناوری با خود فرهنگ می‌آورد.   رشد و همه‌گیر شدن کاربرد فضای مجازی در روزگار کنونی موجب شده است که بخش عمده‌ای از حضور کودکان در این فضا اتفاق بیافتد و بسیاری از ذهنیت‌ها و طرز فکرها در این محیط شکل گیرد. همانطور که نوع خوردن و آشامیدن کودکان در جسم‌شان تأثیر دارد، دیدن و شنیدن نیز در روح‌شان تأثیر می‌گذارد که در صورت عدم توجه به این مهم، مضرات آسیب‌های روحی بیشتر و جبران آن سخت‌تر از آسیب‌های جسمی است و از سوی دیگر هرچه قدر بیشتر به کودکان توجه شود و فضای تربیتی و آموزشی سالم در اختیار این قشر قرار گیرد، بنا به فرمایش حضرت علی(ع) که می‌فرمایند: «العلم فی صغر کالنقش فی الحجر» هزینه‌های پیرامون از بین بردن انحرافات اخلاقی و اجتماعی و اثرات آسیب‌های آن در بزرگسالی مانند اعتیاد، بزهکاری و امثال این موارد کمتر می‌شود.   در این جریان وزارت ارتباطات سعی کرده با ارائه طرح‌هایی از آسیب‌هایی که در این عرصه برای کودکان و نوجوانان وجود دارد، جلوگیری کند. بر همین اساس و با توجه به اهمیت این مسئله به سراغ خسرو سلجوقی، مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان، رفتیم تا از جزئیات این طرح‌ها واقدامات مرتبط با آن باخبر شویم.

سلجوقی در گفت‎وگو با ایکنا؛ با اشاره به اقدامات و برنامه‎های دولت در حوزه توسعه محتوایی فضای مجازی ویژه کودکان، گفت: امروز در کشور اپراتور‌های محتوایی مانند انارستان، درسا و نبات و همچنین اپراتور‌های سخت‌افزاری مانند سیم‌کارت کودک همراه اول و تین تاک وجود دارند که تلاششان برای تولید محتوای مناسب، سالم و متناسب با فرهنگ و دین ما برای کودکان است؛ اما متأسفانه میزان استقبال از آن‌ها به دلیل بی‌اطلاعی خانواده‌ها هنوز به حد انتظار نرسیده است.   مشاور وزیر ارتباطات افزود: در این جریان حتی خانواده‌هایی که از سرگرم شدن بیش از حد فرزندانشان در فضای مجازی نگران هستند، آگاهی لازم را نسبت به اینکه چنین ظرفیت‌هایی برای آن‌ها مهیا شده است، ندارند. برهمین اساس این سه برنامه جدید انارستان، درسا و نبات و هفت جلد کتاب در حوزه مجازی کودکان تولید و رونمایی شد که می‎توانند به خانواده‎ها را در این رابطه کمک کنند. همچنین در ارتباط با اینترنت کودک طرحی به نام ۲۰ تا ۲۰ راه‎اندازی شد که به عنوان یک پروژه بخش خصوصی در ارتباط با کودک در حال اجراست.   سلجوقی ادامه داد: هدف از طرح ۲۰ تا ۲۰ این است که بتوانیم در بیستمین روز هر ماه، یکی از ایده‎های منتخب مربوط به توسعه فضای مجازی کودک را معرفی و مشخصات آن را در پایگاه اطلاع رسانی www.cop.ir نمایش دهیم. نخستین ایده مربوط به این طرح، در باغ کتاب تهران رونمایی شد که به مرور و در طول سال سایر این طرح‌ها با قابلیت‎های بیشتر رونمایی و در اخیتار خانواده‌ها قرار می‌گیرد.   عضو هیئت عامل سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره به یکی دیگر از پروژه‌های انجام شده در حوزه فضای مجازی کودک، گفت: پروژه مطالعاتی تبعات استفاده از تلفن همراه برای کودکان و نوجوانان ویژه تولیدکنندگان محتوا یکی دیگر از پروژه‌هایی بود که در این زمینه مطرح شد؛ برای این پروژه چیزی حدود ۲۰۰ میلیون تومان بودجه، در نظر گرفته شد؛ این پروژه ایجاد شد تا تولیدکنندگان محتوا در زمان تولید محصولاتشان، روی این موضوع تمرکز بیشتری داشته باشند و محتوای اثربخش و متناسب کودکان تولید کنند. همچنین آثار و تبعات سوء استفاده از تلفن همراه برای کودکان براساس این پروژه نیز مورد بررسی دقیق انجام گرفت.   مشاور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر اینکه در شرایط امروز ضروری است که برای کودکان برنامه داشته باشیم، گفت: امروز کودکان ما به راحتی با وسایل الکترونیکی ارتباط دارند و دسترسی آن‌ها به این ابزار آسان شده است؛ آن‌ها محتوایی می‎خواهند که بتوانند از طریق آنها سرگرم شده و با آن همراه شوند، لذا باید یک برنامه ویژه در این رابطه داشته باشیم. در این راستا فعالیت در زمینه مناسب‌سازی تلفن همراه و تبلت، جای کار زیادی دارد و می‌توان روی این موضوعات سرمایه‌گذاری کرد؛ در این مسیر بخش خصوصی هم می‌تواند سرمایه‌گذار ویژه باشد، چرا که معتقدیم محتوای متناسب با فرهنگ و دین ما باید برای این ابزار آماده شود.
مجری سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک در پاسخ به سوالی مبنی بر چگونگی دسترسی خانواده‌ها و حاکمیت به طرح‌ها و برنامه‌های انجام شده در حوزه کودک، به ایکنا گفت: تمامی طرح‌ها و برنامه‌های رونمایی شده در حوزه خدمات فضای مجازی کودک، به راحتی در پایگاه اطلاع رسانی www.cop.ir در دسترس عموم قرار گرفته است. در این جریان برای تمامی کسانی که در خدمات فضای مجازی کودکان، مانند تولیدکنندگان محتوا، پدر و مادر، مربیان، ارائه‌دهندگان خدمات و امثال این‌ها محسوب می‌شوند بانک اطلاعاتی ویژه‎ای ایجاد شده است.   انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری بین المللی قرآن ایکنا فناوری اطلاعات فضای مجازی وزارت ارتباطات اینترنت کودک کودک و نوجوان کودکان کودک و فضای مجازی دین فرهنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۲۰۷۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟

فیلم‌هایی با صحنه‌های مشخص جنسی و عدم نظارت بر محتوا، موضوعی است که این روزها به شدت خانواده‌ها را نسبت به محتوای منتشر شده در برخی سامانه اشتراک گذاری ویدئو نگران کرده است.

به گزارش مشرق، شاید شما تجربه کرده باشید که فرزندتان به تماشای یک فیلم خارجی علاقه نشان داده باشد، در این شرایط سایت‌های داخلی را به امید محتوای اخلاقی ترجیح می‌دهید اما به ناگاه در یک فضای خانوادگی با صحنه‌ای غیراخلاقی و مستهجن مواجه می‌شوید.

در حالی که در قوانین و مقررات سایت آپارات عدم درج محتوای حساس به عنوان یکی از شروط استفاده کاربران از این سایت قید شده و در توضیح این عبارت آمده است که «محتوای غیراخلاقی، غیرعرفی یا در تضاد با قوانین کشور»، پیدا کردن یک فیلم دیگر با محتوای مستهجن کار سختی نیست.

شاید برای چندمین بار است که کاربران سایت‌ آپارات از محتوای مستهجن و نامناسب اعلام شکایت می‌کنند. سایتی که پیش از این هم به دلیل انتشار محتوای غیراخلاقی با تذکر جدی مقامات نظارتی مواجه شده بود.

هم‌اکنون فیلمی که تاکنون بیش از ۴۷ هزار بازدید در سایت آپارات داشته، دارای چندین سکانس به شدت غیراخلاقی مخالف با آموزه‌های اخلاقی، امنیت خانواده، موازین شرعی و قوانین امنیت اجتماعی حوزه نشر محتوا است. سایت آپارات اولین و بزرگترین سایت اشتراک ویدیوی ایرانی است که به لطف فیلتر شدن چندساله یوتیوب توانسته موفقیت‌های زیادی را کسب کند.

نظارت بر محتوای فضای مجازی از دیرباز جز موارد مهمی بوده که برای نهادهای تربیتی اهمیت بسیاری داشته است.

برخی معتقدند که «به دلیل گستردگی فضای مجازی و کاربران آن امکان نظارت جدی بر فضای مجازی نیست.»در مقابل کارشناسان می‌گویند که «به دلیل اعتماد خانواده‌ها به فضاها و سایت‌های داخلی این سایت‌ها باید محدوده امن خانواده‌ها باشند.»

در تمامی پلتفرم‌های توزیع محتوا در جهان با استفاده از الگوریتم‌های هوشمند محتوای منتشر شده بررسی می‌شود، ‌ از طرفی در صورت عدم کارایی درست در شیوه‌های نظارتی، سایت‌های متخلف از دسترس خارج می‌شوند.

منبع: فارس

دیگر خبرها

  • بازداشت فرد متخلف در تبلیغ یک آرایشگاه زنانه
  • تبلیغات عجیب در اینستاگرام برای آرایشگاه؛ مروج کودک‌همسری بازداشت شد! + تصویر
  • دستگیری مدیر یک آرایشگاه زنانه به خاطر تبلیغ کودک‌همسری
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • ترویج کودک همسری در اینستاگرام برای تبلیغ آرایشگاه زنانه
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه در اینستاگرام
  • بازداشت مروج کودک‌همسری برای تبلیغ آرایشگاه زنانه دراینستاگرام
  • وزیر ارشاد: به کنسرت رپ مجوز ندادیم
  • چه کسی ناظر بر ابتذال جاری در آپارات است؟