Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@23:38:45 GMT

رنج بی‌فرجام کودکان کار

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۲۰۹۶

رنج بی‌فرجام کودکان کار

تهران- ایرنا- امروز بی‌هیچ تردیدی باید مسألة کودکان کار و مافیای بی‌رحم و شقی در سازماندهی این بچه‌ها را یک خطر بالفعل برای مردم و کشور و اساساً بزرگترین دشمنِ هویت مدنی و اجتماعی مردمان در شهرها قلمداد کرد.

روزنامه اطلاعات در یادداشتی به قلم سید مسعود رضوی، آورده است: بارها درباره کودکان کار و پایین آمدن سن خیابانگردی و زباله‌گردی در سطح شهر صحبت شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یک عیب این نوع نوشته و صحبت‌ها این است که موضوع به اصطلاح «مستعمل» می‌شود و به قول ادیبان، تکرار باعث بی‌تفاوتی و از دست رفتن حساسیت خواهد شد. همانطور که تقلید و تکرار یک مضمون و استعاره و شعر زیبا به از دست رفتن بداعت و تازگی میانجامد. در اینجا هم موضوعی با این اهمیت، که می‌توانیم نامش را شکنجة پایدار و بردگی آشکار کودکان هم بگذاریم، اکنون بر اثر بی‌تفاوتی و فقدان توجه عمومی، به موضوعی تکراری بدل شده و تأمل و تألمی برنمی‌انگیزد. با این حال عیب نیست اگر بر اثر عذاب وجدان خون گریه کنیم.

نمی‌خواهم شعارزده و احساس برانگیز به طرح چنین موضوعاتی بپردازم اما باید از عقوبت الهی بهراسیم و گواهی وجدان را کوچک نگیریم. این کودکان بی‌پناه و این بینوایانِ بیکس و کار، می‌توانند فرزند گمشده یا دزدیده شده یا رها شدة ما باشند! می‌توانند خودِ ما باشند در سال‌ها و دهه‌های پیشین که هنوز کودک بودیم و شکننده و بی‌دفاع. باری، امروز بی‌هیچ تردیدی باید مسألة کودکان کار و مافیای بی‌رحم و شقی در سازماندهی این بچه‌ها را یک خطر بالفعل برای مردم و کشور و اساساً بزرگترین دشمنِ هویت مدنی و اجتماعی مردمان در شهرها قلمداد کرد. در تهران این سازماندهی مافیایی به وضوح مشغول تبدیل کودکان به ساختارهای بلادفاع و دستگاه‌های بیمار و بی‌هویتی برای درآمدزایی و پولربایی و ارضای چند پدرخواندة ناپیدا و پشت پرده است. نام و هویت اینها چه زمانی برملا خواهد شد و تاوان عمر و کودکی ربوده شده از هزارها بچة روستایی یا یتیم یا واگذار شده یا بدسرپرست را چه کسانی باید بپردازند؟

فرقی هم نمیکند ایرانی یا افغانی یا پاکستانی باشند، جنوبی یا شمالی ؟ بالاخره هویتی باید داشته باشند و اهتمام ملی از سوی تمام نهادها و تمام مردم باید پشت سر این کودکان قرار گیرد. شهرداری در اینجا با یک موضوع چندوجهی و بسیار حسّاس درگیر است و هرسال و ماهی که تأخیر شود بر ابعاد مشکل و آسیب‌های وارده افزوده خواهد شد.

نخستین و فوریترین مسئله در حال حاضر، شناسایی و هویت‌یابی این کودکان برای طبقه بندی و مطالعة خاستگاه اقلیمی و مسیر مهاجرتی آنان است. شهرداری باید با کمک متخصصان بهزیستی این مطالعه و پژوهش را به دقت پیگیری کند. به موازات شهرداری، وزارت کشور و نیروی انتظامی باید چهار موضوع اساسی درمورد این کودکان و سوءاستفاده کنندگان از آنها را روشن نمایند: اول تعیین و ثبت هویت این کودکان و نوجوانان؛ دوم ارتباط آنان با قاچاقچیان و تبهکارانی که اینان را در اختیار گرفته و هویت و سرنوشتشان را گرو میگیرند؛ سوم مسیر پولی که ردو بدل می‌شود و پولشویی در قاچاق یا درآمدهای حاصل از کار این بی‌پناهان؛ و چهارم اقدامات فوری، کوتاه و بلندمدت برای امداد و نجات این طیف و طبقه‌ای که به دلیل اهمال من و شما، و اغماض و قصور دولت و دستگاه به وجود آمده و پخش شده‌اند.

شهرداری در این زمینه مسئولیت قانونی دارد. اما نوعی پراکنش نهادی و قانونی هم هست که دایماً مانع کمک‌های جدی و ریشه‌کن سازی این مشکلات میشود. متأسفانه تفرق و توازی در نهادهای امداد رسان، به جای ایجاد رقابت بر سر کمک به آسیب دیدگان و دستگیری از ضعفا، موجب احاله و رفع مسئولیت شده است. این نهاد به آن احاله میدهد، آن یکی مسئولیت را به بعدی حواله می‌کند و سومی کسر بودجه و خلاء قانون را بهانة عدم دخالت و بی‌اقدامی مینماید. جالب آنکه در نمایش‌های اخلاقی و شریعت مآبی و وجاهت طلبی همه از هم سبقت میگیرند و دایماً به خود و رفقایشان لوح تقدیر و جایزه خدمت و سپاس می‌دهند! این تشنگی برای خدمت و این همه همایش و تقدیر قبول است، اما چرا جلوی چشم ما، تهران از یک شهر مدرن و رو به توسعه دارد به یک اَبَرشهرِ درگیر با فقر و زباله و دود و سرب و صوت بدل میشود و گذشته از معتادها و کارتن خواب‌ها، حاشیه نشین‌ها و سوله خواب‌ها هم در جوار دستهای پنهان و خطرناک سر برمی‌آورند؟

چه کسی تصمیم میگیرد که روزی، ساکنان خانه‌ها و مردم آموزش ببینند و تجهیزات لازم برای تفکیک زباله را به عنوان امری ضروری بپذیرند و کارخانه‌های بازیافت در چهارگوشة بیرون شهر از این زباله‌ها به مثابه دارایی عمومی و موادخام متعلق به مردم، استفاده کند؟

شفاف و روشن، باید ذهن مردم را نسبت به این مسایل آگاه کنیم تا شهروند و شهرداری، مردمان ساکن شهر و نهادهای متولی در امور شهری، بدانند نسل بعد قرار است چه سرشت و سرنوشت، و چه شکل و شمایلی پیدا کند. امروز و از همین لحظه باید به داد بچه‌های کار رسید و به فکر بی‌پناهان در شهر بود... ‏

*منبع: روزنامه اطلاعات،1397،9،21
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي اطلاعات كودكان كار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۲۰۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری ۴زن بدل انداز در شاهرود/متهمان غیر بومی و سابقه دار بودند

به گزارش خبرنگار مهر، سرهنگ علی شائینی شامگاه چهارشنبه در گفت‌وگو با خبرنگاران به میزبانی فرماندهی انتظامی شاهرود ضمن بیان اینکه در پی اعلام گزارش مبنی بر بدل اندازی در یکی از طلا فروشی‌ها موضوع در دستور کار رسیدگی قرار گرفت، ابراز داشت: بررسی‌ها حاکی از زنان بدل انداز سکه پارسیان در این پرونده بود.

وی ضمن بیان اینکه چهار زن بدل انداز سکه پارسیان مورد شناسایی قرار گرفتند، افزود: این افراد در دو گروه دو نفره اقدام به فروش سکه‌های تقلبی پارسیان کرده و سپس متواری شدند.

فرمانده انتظامی شاهرود ضمن بیان اینکه هویت و محل اختفای این چهار نفر ردیابی شد، ابراز داشت: چهار زن در چهار نقطه مختلف شهر دستگیر شدند.

شائینی ضمن بیان اینکه متهمان غیر بومی و سابقه دار بودند، تصریح کرد: این افراد به پنج فقره بدل اندازی طلای پارسیان در شاهرود اعتراف کردند.

وی افزود: خرید و فروش طلا حتماً می‌بایست با فاکتور خرید انجام شود و قبل از انجام معامله نیز باید هویت فرد احراز و طلا نیز برای اصل بودن تست شود.

کد خبر 6081500

دیگر خبرها

  • قوام هویت سپاه ذیل هویت نورانی انقلاب اسلامی است
  • برگزاری شب شعر و شاهنامه در شهرستان چرام
  • جراحت سنگین داور، بازداشت و حکم جلب؛ فرجام تلخ کشتی نونهالان
  • توجه به هویت ملی رمز موفقیت صداوسیما
  • توجه به هویت ملی، رمز موفقیت صداوسیما
  • هسته های هنری در استان بوشهر ایجاد می شود
  • مقایسه ارتش پهلوی با ارتش جمهوری اسلامی، هویت انقلاب ما است + فیلم
  • دستگیری ۴زن بدل انداز در شاهرود/متهمان غیر بومی و سابقه دار بودند
  • اکران برنامه تلویزیونی سر سفره خدا با ضبط جدید
  • اسراییل صدای گریه نوزاد برای مردم غزه پخش می‌کند