دبیری جشنواره فیلم فجر سیوهفتم در هالهای از ابهام
تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۲۱۳۹
به گزارش حوزه فرهنگ و هنر خبرگزاری تقریب، جشنواره فیلم فجر به عنوان پایان سال سینمایی کشور شناخته میشود، هرچند که وجهه این جشنواره با عملکرد متولیان آن هر سال کمرنگتر از سال قبل به نظر میرسد و نمیتوان احترامی که زمانی مخاطبان سینما (مخاطب به معنای واقعی آن و نه در قامت تماشاگر) و اهالی این هنر برای جشنواره فیلم فجر قائل بودند در چند دوره اخیر شاهد بود، عدم نامنویسی برخی از فیلمها در این جشنواره گویای این مطلب است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
در کنار این موضوعات عملکرد ضعیف متولیان جشنواره هم بر از دست دادن جایگاه آن بیتأثیر نبودهاست، مصداق هم تغییر محل برگزاری که از برج میلاد به پردیس سینمایی ملت است و از طرفی هم سینمای اهالی رسانه و سینماگران از هم تفکیک میشود تا عملا آن شور و هیجان سابق از کنار جشنواره رخت بربندد.
وقتی به یک جشنواره در قامت با اهمیتترین رخداد سینمایی کشور نگاه میکنیم باید برای برگزاری آن هم بیشترین تمرکز و امکانات را در نظر بگیریم دبیر جشنواره در راستای تأمین این امکانات لازم است تمرکز سالیانه خود را بر برگزاری جشنواره بگذارد، نه اینکه زمانی مشغول برگزاری جشنواره سلامت باشد و زمانی دیگر درگیر نظارت بر محتوای تولیدی سینما.
با این همه تا امروز گزینه مطرح برای دبیری جشنواره سیوهفتم ابراهیم داروغهزاده است اما بعد از انتصاب حسین انتظامی به عنوان سرپرست سازمان سینمایی کشور هیچ اظهارنظری مبنی بر ادامه همکاری با داروغه زاده یا تغییر در این سمت شنیده نشدهاست. حتی در محافل هم حضور همزمان این دو شخصیت یا مراوده با آنها را شاهد نبودیم تا حداقل از رفتارهای دیپلماتیک سیاسیون بتوانیم ارتباط سرپرست سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر را حدس بزنیم. از طرفی هم وقتی از حسین انتظامی در اخبار نام برده میشود به او سرپرست سازمان سینمایی میگویند و نه رئیس این سازمان، همین موضوع او را در رفتار کمی محتاط میکند.
در آخرین اظهارنظری که سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه جشنواره بینالمللی سینما حقیقت داشته گفته است: «دامنه اختیارات سرپرست یک سازمان در نظام اداری کشور همانند یک رییس ثابت است و این موضوع در مورد آقای انتظامی نیز صدق میکند و ایشان تمام کارهای لازم را با توجه به این اختیارات انجام داده و میدهند. سندهای بالادستی که در سازمان سینمایی تنظیم شده مبنای ما هستند و هر مدیریتی میتواند در چارچوب مشخص این سندها با روشهای مورد نظرش عمل کند.»
این سخنان همراهی وزیر ارشاد با سرپرست سازمان سینمایی را نشان میدهد و با واسطه به حسین انتظامی اطمینان میدهد که به عنوان رئیس این سازمان حکم خواهد گرفت اما انتظامی هنوز رفتار میانه را ادامه میدهد و دست به تغییر و تحولی عجولانه نمیزند. اما شاید لازم است هرچه زودتر تکلیف دبیری جشنواره فیلم فجر مشخص شود.
در ابتدای ورود انتظامی در سمت سرپرستی سازمان سینمایی ابراهیم داروغهزاده نگاه خود نسبت به این انتخاب را در توییتی اعلام کرد. وی نوشت: «آقای حسین انتظامی عزیز به سینما خوش آمدید. امیدوارم با توجه به استقبال بسیار خوب اهالی سینما از حضور شما در سازمان سینمایی و تجارب ارزشمندی که در حوزه مدیریت فرهنگی داشتهاید، در اعتلای فرهنگی، هنری و اقتصادی سینما موفق باشید.» اما در آخرین گفتگویی که داروغهزاده با خبرگزاری تسنیم داشت درباره ادامه حضور خود در سمت دبیری جشنواره فیلم فجر چنین عنوان داشت که :« ماندن یا نماندن، در اختیار من نیست. بالاخره من از یک مقام بالاتری دعوت به کار شدم. اقای محمدمهدی حیدریان رئیس سابق سازمان سینمایی بنده را دعوت کردند؛ البته خودم خیلی تمایل نداشتم این مسئولیت را بپذیرم و طبیعتاً اگر اقای حسین انتظامی هم بخواهد بنده در این سمت و مسئولیت بمانم و با ایشان ادامه همکاری بدهم طبیعتاً من فکر میکنم و با توجه به شرایط تصمیم میگیرم.»
ادبیات سیاسی این دو اظهارنظر با هم متفاوتاند و گویا از زمان انتصاب انتظامی تا کنون صحبت جدی برای دبیری جشنواره فجر نشده است، از طرفی هم زمان زیادی به برگزاری باقی نمانده و در این فرصت کم تغییر و جابهجایی دبیر جشنواره ریسک بالایی دارد که باید منتظر ماند تا ببینیم سرپرست تازه سازمان سینمایی چه تصمیمی خواهد گرفت.
البته وزیر ارشاد در ادامه سخنانش در حاشیه جشنواره سینما حقیقت از مکان برگزاری جشنوارهها ابراز ناراحتی کرده و گفتهاست: «سینمای ما متاسفانه فضای ثابت و مناسبی جهت برگزاری رویدادهای مختلف ندارد، در حال بررسی گزینههای قدیمی و جدید هستیم و باید به این نکته توجه داشته باشیم که دست ما در این زمینه باز نیست. امیدوارم که بتوانیم در آیندهای نه چندان دور برای سینمای ایران مکانی ثابت برای برگزاری جشنوارهها فراهم کنیم، ضمن آنکه اگر به مکان جدیدی نرسیم مطمئنا در مکانهای سابق مشکلات سالهای گذشته را مرتفع خواهیم کرد.»
اما خارج این مباحث موانع دیگری هم برای ادامه فعالیت ابراهیم داروغهزاده، معاونت نظارت ارزشیابی و محمدمهدی طباطبایینژاد، مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند وجود دارد. چرا که آنها کارمند صدا و سیما هستند و ماموریتشان در سازمان سینمایی به درازا کشیده شدهاست که وزیر ارشاد به این موضوع هم واکنش نشان داده و گفتهاست: «ما نامهنگاریهایی کرده و پیگیرهایمان نیز ادامه دارد تا این دوستان بتوانند فعالیتشان را در حوزه سینما ادامه دهند اما سازمان صداو سیما طولانی شدن ماموریت برخی از نیروها را استدلال قرار داده که نمیتوانند مسیر را به این شکل ادامه دهند.»
با توجه به اینکه تا کنون اظهارنظر جدی نسبت به دبیری داروغهزاده در جشنواره فیلم فجر سیوهفتم از طرف سرپرست تازه سازمان سینمایی ارائه نشدهاست میتوان گفت وضعیت دبیر این جشنواره کماکان در هالهای از ابهام قرار دارد.
انتهای پیام/
منبع: تقریب
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۲۱۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
پشت صحنه تازهترین فیلم پارسا پیروزفر در سینما
آفتابنیوز :
داستان فیلم سینمایی «مست عشق» همزمان با دوران زندگی مولانا و شمس تبریزی اتفاق میافتد که شهاب حسینی در نقش شمس تبریزی، پارسا پیروزفر در نقش مولانا و هانده ارچل در نقش کیمیا خاتون حضور دارند.
زندهیاد مرتضی پورصمدی که در این فیلم با حسن فتحی همکاری داشته است، همانند همیشه تصاویری جذاب به یادگار گذاشته است؛ تصاویری که با رنگبندیها و قاب بندیها، برای مخاطب چشمنواز است.
البته ثبت این تصاویر برای فیلمبرداری که تجربه عکاسی و مستندسازی داشته، دور از ذهن نیست، اما افسوس که نمایش «مست عشق» در فقدان پورصمدی برای سازندگان فیلم باقی ماند و در اولین شب نمایش آن در یک محفل سینمایی، فرهاد توحیدی فیلمنامهنویس این اثر، از او یاد کرد.
مرتضی پورصمدی میگفت، «معمولا سعی دارم برای کارگردان و حقوقی که او در زیباییشناسی خروجی و نهایی کار دارد، احترام قائل باشم و در ابتدای کار نیز سعی میکنم، تصاویری تهیه و درباره آنها با کارگردان گفتگو کنم تا به آنچه دلخواه اوست نزدیکتر شود» و حالا نتیجه این سبک کاری در مست عشق» حسن فتحی نمایان است.
او همچنین میگفت از دیگر شانسهای بزرگ من آن است که تربیتشده نسلی هستم که با افراد بسیار جذابی کار مشترک داشتهام و مسایل متعددی را از آنها آموختهام. افرادی، چون فرهاد ورهرام، ناصر تقوایی، ضابطی جهرمی و ... هریک علاوه بر عرصههای کاری نکات اخلاقی مهمی را به من آموختند که از تمام آنها سپاسگزارم.
منبع: همشهری آنلاین