Web Analytics Made Easy - Statcounter

سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان خراسان جنوبی ۱۱ تا ۱۶ آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی بیرجند برگزار شد.

به گزارش قدس آنلاین، به نقل روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، علی عابدی معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی گفت: هنرمند این استان در سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان خراسان جنوبی، در بین استان های کشور موفق به کسب رتبه اول شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی اظهار کرد: «حسین محمدزاده» بر اساس ارزیابی کارشناسان کشوری در رشته تولیدات چرمی دست دوز رتبه اول را در این نمایشگاه کسب کرد.

عابدی با بیان اینکه هنرمندان خراسان شمالی با هدف معرفی و عرضه محصولات صنایع دستی شاخص و بومی استان در نمایشگاه های صنایع دستی حضور فعال دارند، عنوان کرد:  سومین نمایشگاه ملی صنایع دستی استان خراسان جنوبی ۱۱ تا ۱۶ آذرماه جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی بیرجند برگزار شد.

وی اظهار کرد: چاروق یا پاپوش یکی از صنایع‌‏ دستی منحصر به فرد منطقه خراسان شمالی در کشور است که جزو تولیدات چرمی و دست دوز محسوب می شود.

عابدی گفت: در حال حاضر خراسان شمالی ۵۱ رشته زنده و فعال صنایع دستی دارد و ۱۵هزار صنعتگر و هنرمند در زمینه تولید این صنایع فعالیت می کنند.

ارگ بلقیس اسفراین پتانسیل تبدیل شدن به اثر شاخص گردشگری را دارد

 فرهاد عزیزی مدیرکل پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی در بازدید از ارگ بلقیس اسفراین، گفت: این ارگ تاریخی با توجه به ظرفیت های خود، پتانسیل تبدیل شدن به اثر شاخص گردشگری را دارد.

وی اظهار کرد: در صورت تداوم کاوش ها و شرایط حفاظتی و مدیریتی ایده آل، می توان برای ثبت جهانی این ارگ تاریخی برنامه ریزی کرد.

عزیزی با تأکید بر تشکیل شورای راهبردی ارگ بلقیس تصریح کرد: تشکیل این شورا می تواند به اجرای برنامه های آتی، جذب اعتبارات و مدیریت بهتر مجموعه کمک کند.

وی گفت: در شهر بلقیس کارهای خوبی انجام شده و علاوه بر ارگ در محوطه منطقه نیز آثار ارزشمندی پیدا شده است و خوشبختانه روند بهسازی آن در حال انجام است و ما آمادگی خود را چه از لحاظ فنی و چه از لحاظ اعتباری و اجرایی اعلام می کنیم تا این روند سریعتر ادامه یابد و این اثر ارزشمند به جایگاه علمی، پژوهشی و گردشگری که در خور شأنش است برسد.

عزیزی همچنین در جلسه هم اندیشی پایگاه ملی بافت تاریخی روستای روئین که با حضور فرماندار شهرستان اسفراین، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان و جمعی از مسئولان در روستای روئین برگزار شد، گفت: برای حفظ بافت روستایی از ظرفیت سازمان های مردم نهاد که دلسوزانه در راه حفظ بافت روستایی فعالیت می کنند استفاده کنید.

وی با بیان اینکه متأسفانه بافت روستای رویین نسبت به چند سال گذشته بسیار تغییر کرده و وضعیت کاربری روستا از بین رفته است، عنوان کرد: اگر این روند ادامه یابد چند ساله آینده بافت تاریخی و بومی مدنظر گردشگر از بین خواهد رفت.

مدیرکل پایگاه‌های جهانی میراث فرهنگی تصریح کرد: اصالت تاریخی و بومی روستا که موجب افتخار همه ماست باید حفظ شود و نباید بافت روستا تحت تأثیر زندگی ماشینی و تغییرات شهری قرار گیرد.

عزیزی با تأکید بر اینکه باید از خسارت بیشتر به بافت روستای روئین جلوگیری شود، گفت: ساخت و سازهای غیر مجاز که نظم روستا را برهم زدند متوقف وخانه هایی که تخریب شده اند بازسازی شوند و به مردم در حفظ این ثروت ارزشمند آموزشهای لازم داده شود.

وی در پایان با بیان اینکه دستگاه های اجرایی و دولتی بدون حمایت مردم کاری از پیش نمی برند و مردم و دستگاه ها باید در تعامل باشند، ابراز امیدواری کرد: با شروع فعالیت پایگاه ملی بافت تاریخی روستای رویین و حمایت فرماندار و سایر دستگاه های اجرایی در چند سال آینده از بسیاری از مشکلات جلوگیری شود و بتوانیم به سمت چشم اندازی که نیاز روستاییان را در جهت توسعه گردشگری رفع می کند حرکت کنیم.

طرح جامع ویژه حفاظت از بافت تاریخی روستای روئین تدوین می شود

حبیب یزدان پناه مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی از تدوین طرح جامع ویژه ساماندهی، حفاظت و مرمت از بافت تاریخی روستای روئین اسفراین خبر داد.

وی اظهار کرد: به منظور ساماندهی و تجدید حیات منظر فرهنگی روستای تاریخی روئین و ساماندهی ساخت و سازها بر اساس ضابطه های معماری این بناها، تدوین طرح ویژه حفاظت از بافت تاریخی این روستا در دستور کار قرار می گیرد.

یزدانپناه با اشاره به بازدید مدیرکل پایگاه های میراث فرهنگی کشور از روستای روئین، عنوان کرد: قول مساعد تخصیص اعتبار برای انجام این طرح داده شده و حمایت های لازم انجام می شود.

وی با تأکید بر اینکه تدوین طرح‌های جامع و اسناد بالادستی نقش اساسی در حفاظت از بافت‌های تاریخی ایفا می‌کند، میزان اعتبار مورد نیاز برای انجام و تدوین طرح مطالعاتی این روستا را ۳ میلیارد ریال عنوان کرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان شمالی افزود: روستای تاریخی روئین یکی از منحصر به فرد ترین بافت‌های تاریخی را در میان روستاهای کشور به خود اختصاص داده و واجد ارزش های تاریخی و فرهنگی است که حفظ آن برای ما اهمیت دارد.

گفتنی است؛ روستای رویین در اسفند ۱۳۹۱ به عنوان منطقه ملی نمونه گردشگری به ثبت رسید.

این روستا با دارا بودن بیشترین بافنده و بالاترین میزان تولیدات منسوجات سنتی به عنوان دهکده نساجی سنتی کشور مشهور است که سالانه ۱۵۰ هزار مترمربع حوله، دستمال و... تولید می کند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: ارگ بلقیس چاروق کسب رتبه اول نمایشگاه صنایع دستی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۲۲۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی

شاهوردی مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی از تجهیز ۱۱ مرکز آموزش صنایع‌دستی در استان از محل اعتبارات ۱۴۰۲ خبر داد و گفت: ۳ مرکز آموزش نیز در دست احداث و تکمیل است.

او افزود: هزار و ۳۰۰ نفر از دوره‌های آموزشی صنایع‌دستی در خراسان جنوبی در سال ۱۴۰۲ بهره‌مند شده اند. 

شاهوردی اظهار کرد: پارسال هزار و ۱۰۰ نفر آموزش کوتاه‌مدت عمومی صنایع‌دستی را در رشته‌های مزیت‌دار استان از جمله حوله‌بافی، تراش سنگ، پخل‌بافی، خراطی سنتی، سوزن‌دوزی، گلیم بافی، پلاس بافی و سفال و سرامیک دیدند و ۱۸۰ نفر نیز در رشته‌های کوتاه‌مدت تخصصی از قبیل حوله بافی سنتی و تراش سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی آموزش دیدند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان جنوبی بیان کرد: طی این مدت ۱۵۰ صنعتگر استان موفق به اخذ درجه هنری و ۵ اثراستان در رشته‌های البسه محلی، پته‌دوزی، بافته‌های داری و رودوزی‌های الحاقی موفق به ثبت در فهرست آثار فاخر صنایع‌دستی کشور شدند. 

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان جنوبی بیرجند

دیگر خبرها

  • کاوش و سامان‌دهی قلعه تپه تاریخی ابهر
  • پایان نمایشگاه توانمندی‌های بانوان منطقه آزاد ماکو
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • بهره مندی هزار و ۳۰۰ نفر از آموزش‌های صنایع دستی
  • برگزاری مراسم هزار دف در روستای گردشگری پالنگان/ کردستان مقصد ۳.۵ میلیون نفر گردشگر نوروزی
  • ۱۸میلیارد تومان صرف مرمت بناهای تاریخی کردستان شد
  • ۳۵۰ میلیارد ریال تسهیلات به هنرمندان صنایع‌دستی خراسان جنوبی پرداخت شد
  • همایش بین‌المللی راه ابریشم در استان کرمان برگزار می‌شود
  • کشف بیش از ۳۰ شی عتیقه از قاچاقچیان در رودبار
  • پرداخت ۳۵۰ میلیارد وام به هنرمندان صنایع دستی خراسان جنوبی