Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-07@11:43:57 GMT

آمریکا؛ تلاش برای درک واقعیت منطقه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۲۷۵۳

آمریکا؛ تلاش برای درک واقعیت منطقه

تهران- ایرنا- ظاهراً افشای واقعیت‌های مربوط به قتل جمال قاشقچی، کار خودش را کرده و این سناتور حامی همیشگی سعودی‌ها را به یک منتقد پرخاشجو تبدیل نموده که باقیمانده حیثیت سعودی‌ها را با شلاق کلمات گزنده، به حراج گذاشته است.

روزنامه جمهوری اسلامی در سرمقاله ای، آورده است:سناتور «لیندسی گراهام» ضمن انتقاد شدیداللحنی از جنایات بن سلمان گفت هر سناتوری که گزارش سازمان سیا در مورد قتل فجیع جمال قاشقچی را خوانده باشد، مطمئن شده که بن سلمان در این جنایت دست داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی آل سعود را رژیمی جنایتکار نامید و افزود: آمریکا نیازی به سعودی‌ها ندارد بلکه آنها به آمریکا احتیاج دارند. وی ارتش عربستان را مجموعه‌ای ضعیف و ناتوان معرفی کرد و امنیت کنونی عربستان را مولود حمایت‌های واشنگتن دانست. او گفت اگر حمایت واشنگتن نباشد، سعودی‌ها در ظرف یکهفته فارسی صحبت خواهند کرد.

پیش از این ترامپ در یک اظهارنظر غافلگیر‌کننده به سعودی‌ها یادآور شده بود که آنها بدون حمایت آمریکا حتی دو هفته هم دوام نمی‌آورند و در نتیجه باید هزینه تامین امنیتشان توسط آمریکا را بپردازند. اکنون گراهام با همان استدلال، ضمن تلاش برای درک واقعیت منطقه، می‌گوید محال است به پیشنهادات فروش اسلحه به عربستان رای مثبت بدهد.

آیا لیندسی گراهام نیز حق السکوت می‌خواهد؟ آیا با بیان علنی این مطالب سعی دارد حق السکوت درخواستی را افزایش دهد؟ یا آنکه اظهارات وی بیانگر واقعیتی تازه است که مقامات واشنگتن به آن دست یافته‌اند؟ ناگفته پیداست که ماهیت رژیم فاسد و خونریز آل سعود در طول زمان تغییر چندانی نکرده ولی در پرتو اظهارات صریح ترامپ و دیگران، فضای تازه‌ای برای آشکارسازی مواضع واشنگتن در قبال سعودی‌ها به وجود آمده است.

از عجایب آنکه ترامپ ضمن جانبداری از بن سلمان و تلاش برای مبرا دانستن وی می‌گوید گزارش سیا به وضوح سلمان را عامل اصلی قتل قاشقچی معرفی نکرده ولی گراهام با استناد به همان گزارش، در نقش بن سلمان در این جنایت کمترین تردیدی ندارد. با این حال، علنی ساختن چنین حملاتی علیه آل سعود چه اهدافی ممکن است داشته باشد؟ هر انگیزه‌ای که در بیان این جملات کوبنده و خرد‌کننده مدنظر باشد، در این نکته نباید تردید کرد که فصل مشترک آنچه مشخص شده، پوشالی بودن حکومت سعودی و اعتراف به قدرت جمهوری اسلامی ایران است.

برخی اظهارات اخیر مقامات واشنگتن مبنی بر عدم نیاز آمریکا به عربستان و جملاتی از این دست، به کلی نادرست به نظر می‌رسد و حتی با تصریحات همزمان آنها در مورد نقش و جایگاه عربستان در تامین و تضمین منافع نامشروع آمریکا به ویژه در قلمرو امنیت رژیم اشغالگر صهیونیستی در تناقض کامل است. ترامپ اخیراً بارها ادامه حیات سیاسی سعودی‌ها را ضامن ثبات و امنیت اسرائیل معرفی کرد که در عین حال، تلاش‌های فشرده نتانیاهو در جهت کاستن از اهمیت قتل قاشقچی و کم رنگ جلوه دادن آنهم در همین موضوع معنی و مفهوم واقعی خود را پیدا می‌کند.

با اینهمه، کم نبوده‌اند مواردی که تصمیمات و اقداماتی حتی در جهت مخالف دیدگاه‌های اسرائیل و لابی صهیونیستی به اجرا درآمده و عملیاتی شده‌اند. این بدان معنی است که قاعدتاً تصمیم در مورد سرنوشت بن سلمان در کریدورهای قدرت در واشنگتن، نهائی شده و کار به جائی رسیده که برای اعلام تصمیم نهائی لازم است فضاسازی‌های بیشتری صورت گیرد تا همه چیز طبیعی جلوه کند.

طبعاً از این دیدگاه، مواضع کنونی لیندسی گراهام صرفاً مواضع یک فرد نیست بلکه بیان واقعیتی است که واشنگتن هم خود را برای پذیرش آن و تحمل پیامدهایش آماده می‌کند. این یک فریب بزرگ است که مقامات آمریکا ادعا دارند واشنگتن به سعودی‌ها نیازی ندارد بلکه این یک نیاز یکطرفه است. هرگز قابل تصور نیست که آمریکا روزی بخواهد عربستان را به حال خود واگذار کند، بلکه حتی عملکرد اخیر آمریکا در دفاع وقیحانه از بن سلمان به خوبی نشان می‌دهد که آنها برای حفظ منافع و مطامع خود به راحتی حاضرند چشمها را بر روی واقعیت‌های عینی و ملموس ببندند و به سادگی همه چیز را انکار کنند. اما در عین حال، در پیش گرفتن چنین ادبیاتی در تبیین مواضع واشنگتن برای دربار سعودی بسیار هشدار دهنده است و نشان می‌دهد که آنها برای تمکین به واقعیت‌ها فرصتهای بسیار محدودی را در اختیار دارند.

این سخن گراهام گه گفته اگر حمایت واشنگتن نباشد سعودی‌ها ظرف یک هفته فارسی صحبت خواهند کرد، سخنی تحریک آمیز است که در نظر دارد ضمن اعتراف به قدرتمند بودن جمهوری اسلامی ایران، آن را متمایل به اشغالگری هم معرفی کند درحالی که دولت و ملت ایران هرگز درصدد اشغال هیچ کشوری نیستند و البته به هر تجاوز و تعرضی پاسخ پشیمان‌کننده خواهند داد.

*منبع: روزنامه جمهوری اسلامی،1397،9،21
**گروه اطلاع رسانی**1893**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي جمهوري اسلامي سناتور ليندسي گراهام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۲۷۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند

به گزارش ورزش سه، صندوق سرمایه گذاری عمومی در سال 2023 از باشگاه‌های لیگ روشن برای جذب گروهی از مهم‌ترین بازیکنان بین‌المللی مثل کریستیانو رونالدو، نیمار، کریم بنزما فرانسوی و ... حمایت کرد.

یک منبع به روزنامه سعودی الشرق الاوسط توضیح داد که کمیته جذب بازیکن در لیگ حرفه‌ای عربستان در دوره اخیر جلساتی را با باشگاه‌ها برگزار کرده است تا بازیکنانی را که می‌خواهند در فصل نقل و انتقالات تابستانی به فوتبال این کشور منتقل شوند، مشخص کند.

این منبع در ادامه گفت پیش بینی می‌شود هفته آینده جلسه دیگری بین کمیته و باشگاه‌ها برگزار شود. برنامه برای حضور بازیکنان بزرگ بین‌المللی در راستای برنامه‌ توسعه مسابقات فوتبال در عربستان سعودی است تا لیگ این کشور به یکی از 10 لیگ مهم جهان تبدیل شود.

اما صندوق سرمایه‌گذاری عربستان بر چه اساسی از باشگاه‌ها حمایت می‌کند؟ این منبع اشاره کرد که حمایت‌های صندوق از باشگاه‌ها با توجه به جایگاه آنها در جدول لیگ عربستان صورت می‌گیرد.

در واقع باشگاه‌هایی که موقعیت‌های بالاتری دارند (به عنوان مثال الهلال و النصر در فصل جاری)، ممکن است حمایت بیشتری دریافت کنند، و تیم مقابل تیم‌هایی که در رده‌های پایین‌تر هستند، حمایت کمتری داشته باشند.

این استاندارد به منظور ایجاد انگیزه در باشگاه‌ها برای ارائه بهترین سطوح و دستیابی به نتایج بهتر است که باعث افزایش قدرت و جذابیت مسابقات لیگ عربستان می‌شود.

انمار الحائلی، رئیس باشگاه الاتحاد، اخیراً در اظهارات تلویزیونی تایید کرد که حمایتی که از باشگاه‌ها انجام می‌شود، به یک اندازه نیست. من اطلاع دقیقی ندارم و نمی‌خواهم در این مورد اظهار نظر کنم، اما باید جزئیات بیشتری در این زمینه به ما ارائه شود.

وی همچنین گفت: باید جدولی ارائه شود که نشان دهد هر باشگاه چه چیزی دریافت می‌کند، چون ممکن است خطایی رخ بدهد و از برخی باشگاه‌ها بیشتر از سایر باشگاه‌ها حمایت شود.

دیگر خبرها

  • گزینه‌های آمریکا در برابر بلندپروازی‌های اتمی عربستان
  • هشدار روسیه به آمریکا درباره استقرار موشک در منطقه آسیا-اقیانوسیه
  • الهلال و النصر دست نیافتنی می‌شوند
  • فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ آمریکایی به عربستان؟!
  • آمریکا به دنبال فروش نسخه‌های جدید اف-۱۵ به عربستان است
  • نگاهی به توافق امنیتی جدید عربستان و آمریکا/ واشنگتن و ریاض در انتظار چراغ سبز اسرائیل
  • سالیوان: توافق دفاعی آمریکا با عربستان بدون رابطه ریاض با اسرائیل امکان‌پذیر نیست
  • معامله ریاض – واشنگتن به مویی بند است
  • دیدار امیرعبداللهیان با وزرای خارجه مصر و عربستان
  • وزرای خارجه ایران و عربستان دیدار کردند