Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-06@20:07:09 GMT

با چالش های طرح شناورسازی نرخ بنزین چه باید کرد!؟

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۲۹۹۱

با چالش های طرح شناورسازی نرخ بنزین چه باید کرد!؟

در ماه های اخیر همزمان با بروز برخی نوسانات بازار ارز که منجر به کاهش بی سابقه ارزش پول ملی کشورمان در مقابل ارزهای خارجی شد، موضوع قاچاق سوخت بار دیگر به موضوع داغ رسانه ها و محافل اقتصادی رسمی کشور بدل شد.

متاسفانه افزایش پدیده قاچاق سوخت را می توان بصورت مستقیم ناشی از افزایش تقریبا ۳ برابری نرخ ارز دانست که در نتیجه آن فاصله قیمتی بنزین در داخل کشور با کشورهای همسایه به شدت افزایش یافت، که مساله نهایتا منجر به افزایش قاچاق سوخت در مرزهای کشورمان شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما نکته جالب اینجاست که دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان در اظهارات جدید خود با اشاره به اهمیت اجرای طرح دو نرخه سازی سوخت، تلویحا تاکید کرده که میتوان به سمت شناورسازی نرخ سوخت حرکت کرد!

پر واضح است که شناور سازی نرخ سوخت یک امر هوشمند و نیازمند هماهنگی جدی دستگاه های نظارتی و اقتصادی کشور است و نمی توان یک فاکتور مهم و حیاتی تاثیرگذار بر اقتصاد کشور مانند بنزین را صرفا بر اساس برخی فاکتورها مانند روزهای هفته قیمت گذاری کرد و به تبعات اقتصادی آن بر معیشت عمومی نیندیشید!

امروز آحاد مردم به خوبی می دانند که در حالت عادی وظیفه کارت سوخت مدیریت مصرف است، لذا برای ممانعت از خرید سوخت مازاد بر نیاز مصرفی که شائبه قاچاق دارد دولت ناچارا یک سقف مجاز مصرف برای هر کاربر تعریف خواهد شد که حد و حدود آن بلاشک بر وضعیت بازار و معیشت عمومی تاثیرگذار خواهد بود!

حال اگر این مساله را در کنار شناورشدن نرخ سوخت قرار دهیم، بررسی حجم مشکلات ناشی از آن در صورت فقدان مدیریت و سیاست گذاری درست و قاطع بر بازار خود مثنوی مفصلی خواهد شد! لذا در شرایطی که کشوری مانند فرانسه نیز بدلیل اجرای سیاست افزایش نرخ حامل های انرژی با چالش جلیقه زردها روبرو است ، برای جلوگیری از پیامدهای مشابه راهکارهای ذیل پیشنهاد می گردد:

1. عدم شروع طرح تا حاکم شدن ثبات مطلوب اقتصادی بر بازار و بازطراحی ساختارهای نظارتی در راستای مقابله موثر با سودجویان احتمالی
2. افزایش پلکانی قیمت سوخت و شروع طرح از حداقل قیمت ممکن مبتنی بر شاخص هایی از جمله توان اقتصادی اقشار کم درآمد
3. تعیین جدول زمانبندی فازهای اجرای طرح افزایش پلکانی قیمت سوخت و ممانعت از وارد شدن شوک های روانی و اقتصادی به جامعه

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۲۹۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!

به گزارش همشهری آنلاین، مثلا موقع بنزین زدن یکی از همین کارکنان جایگاه اصرار می‌کند که خودش برایتان بنزین بزند، یا درخواست می‌کند که کارت بانکی‌تان را به او بدهید تا پول بنزین را حساب کند و از همه شایع‌تر اینکه بخواهد به اصرار اکتان و محصولات مربوط به بنزین به شما بفروشد. البته این ترفندها دیگر لو رفته و بیشتر مردم از آن آگاهند. اما در تازه‌ترین اقدام، این افراد با جا به جایی تراشه‌های کارت سوخت، بنزین موجود در کارت‌ها را خالی می‌کنند.

موضوع از این قرار است که مثلا شما حال و حوصله از ماشین پیاده شدن و بنزین زدن را ندارید و در نتیجه موقع سوخت‌گیری از خودرو پیاده نمی‌شوید و متصدی جایگاه هم از این فرصت استفاده می‌کند و کارت سوخت را از شما می‌گیرد و پس از سوخت‌گیری کارت را به شما تحویل می‌دهد.

بیشتر بخوانید: کارت سوخت در بازار سیاه حواس جمع به پمپ بنزین بروید

تا این قسمت از ماجرا همه‌چیز عادی به‌نظر می‌رسد، اما وقتی برای سوخت‌گیری بعدی مراجعه می‌کنید، با کارت سوخته مواجه می‌شوید و تا بخواهید برای گرفتن کارت سوخت المثنی اقدام کنید و این کارت به دستتان برسد، امکان سوخت‌گیری برای کسانی که تراشه قبلی را در اختیار دارند وجود دارد و هرماه بدون اینکه شما خبردار شوید کارتتان را خالی می‌کنند.

برای همین است که شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی بارها تأکید کرده که باید در هنگام سوخت‌گیری به مسائل ایمنی توجه کنید و با رعایت نکات ایمنی، از کارت سوخت شخصی خودتان استفاده و از در اختیار گذاشتن کارت سوخت شخصی به دیگران جدا خودداری کنید.

ضمن اینکه هر تخلفی که در جایگاه‌های سوخت دیدید را از طریق تماس با شماره۰۹۶۲۷ گزارش دهید که در سریع‌ترین زمان ممکن موضوع بررسی و اطلاع‌رسانی شود تا دیگران گول این کلاهبرداران را نخورند.

کد خبر 849397 برچسب‌ها سوخت - بنزین (کارت سوخت هوشمند) خبر مهم سهمیه بنزین سوخت - بنزین (پمپ بنزین)

دیگر خبرها

  • کلاهبرداری با کارت سوخت در پمپ بنزین ها | بپا سوخت ندی!
  • چرا بورس درجا می‌زند؟!
  • قاچاق سوخت تهدید جدی برای شیوع مالاریا در شرق کشور
  • افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲
  • افزایش ۶۸ درصدی کشف کالای قاچاق در سال ۱۴۰۲ / رشد ۴۸ درصدی برخورد با خودروهای شوتی
  • رویکرد ایدئولوژیک دولت رییسی، ریشه ادامه چالش‌های اقتصادی
  • نبود سبد سوخت یکی از دلایل ناترازی بنزین
  • اثرات تورم بر زندگی مردم با اختصاص سهمیه بنزین به نفر خنثی می شود
  • تمرکز بر توسعه سبد سوختی کشور با تکیه بر افزایش مصرف CNG و LPG ضروری است
  • معمای بنزین در ایران