Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@01:14:49 GMT

نفت و شیر و نوشابه

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۳۱۲۸

نفت و شیر و نوشابه

روزنامه افسانه چاپ شیراز چهارشنبه در شماره 3752 یادداشتی با عنوان 'نفت و شیر و نوشابه' منتشر کرده است.

در این یادداشت به قلم 'حمید مقدس فرد' آمده است: در اقتصاد نفتی ایران در حالی که سرانه مصرف شیر به یک سوم تا نصف استاندارد جهانی هم نمی رسد سرانه مصرف نوشابه درایران تا دو برابر میانگین جهانی و در حدود 500 لیتر است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


با به حساب آوردن کسانی که نوشابه نمی نوشند یا کم مصرفند این سرانه برای نوشابه نوش ها از500 لیتر هم بیشتر می شود.
این یک جوررکورد شکنی درمصرف است که بامصرف نفت و بنزین هماوردی می کند و ایرانیان هم درمصرف هر دو با هم مسابقه گذاشته اند. چون قیمت بنزین هنوز هم از قیمت نوشابه کمتر است و مصرف هردو هم بیشتر ازاستاندارد جهانی است.
نقطه مشترک هردو هم استاندارد نبودن است. با آنکه وزیر نفت در مصاحبه ای گفت در تولید بنزین استاندارد به خودکفایی می رسیم ولی نگفت چه راهی برای کاهش مصرف بنزین و تعیین قیمت آن متناسب با عرف بازار و یا فوب خلیج فارس پیش بینی شده است.
چنانکه در وزارت های مسوول سلامت و تغذیه هم نگفتند چه برنامه ای برای کاهش مصرف نوشابه و افزایش مصرف شیر دارند که چون هیچ یک ازاین دو تحقق نیافتند معلوم شد که برنامه ای در کار نیست ولی به جای آنها دبیر انجمن نوشابه هم درهمان روزها گفت درخواست برای افزایش قیمت محصولاتمان را به سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولید کنندگان ارائه کرده ایم.
علت افزایش قیمت های مواد اولیه و افزایش قیمت تمام شده نوشابه است و معلوم نیست سهم تقاضا هم افزایش یافته یا خیر ولی درهرحال می توان فرض کرد که تقاضا هم مثل قیمت ها روند صعودی داشته باشد. چون منحنی مطلوبیت کالاهای فانتزی در ایران به ندرت نزولی می شود بخصوص درمورد چیزهایی مانند نوشابه که نوعی اعتیاد فراگیر به آنها عادی شده و گذشته از فست فود و غذاهای آماده وسرد وغذاهای رستوران ، سفره های خانه ها هم باید با آنها تزئین شود.
شدت اعتیاد به نوشابه در برخی تا به آن اندازه است که ساندویچ را به خاطر نوشابه می خرند و نه برای سیر شدن. این فراگیری رستورانی شدن زندگی خوراکی است که نوشابه را قیمتی کرده و تا همین جا هم به خاطر عوارض بهداشتی و هزینه های جانبی آن، قیمت تمام شده ای بیشتر از کالاهای فانتزی مشابه دارد.
محبوبیت نوشابه به اندازه ای هست که بتوانند انجمنی به نام آن تشکیل بدهند در کشوری که برای نمونه، انجمن های مدنی نداریم . ازجنبه مدنی گذشته نکته این است که نوشابه در ردیف تولید قلمداد می شود و ساختار تهیه کننده آن هم صنعت تلقی می شود و یک قسمت مهم اقتصاد شهری است. اقتصادی که دو کالای اصلی آن بنزین و نوشابه اند. نفتی بودن اقتصاد است که نوشابه ونوشابه خورها هم به پیامدهای آن دچارند و از معماهای اقتصاد ایران است و احتمالا همین است که نوشابه را قیمتی کرده است.
کالایی که اگر از قفسه های مغازه ها و سوپرمارکت ها بردارند زیان جبران ناپذیر می بینند و اگر آن را ازسفره ها حذف کنند سود خالص است . اینکه کالاهای فانتزی مانند نوشابه درردیف اقلام ضروری روزانه قرارمی گیرد و برای شمار چشمگیری کالای اساسی حساب می شود دست کم سودی هم اندازه ایجاد چند فرصت شغلی به نسبت هر بطری نوشابه دارد و سودهای بی حساب برای تولید کننده و زیان های بی حساب تر برای مصرف کننده ها و یک فرصت برای نشان دادن قابلیت های اقتصادی که باید بازار نوشابه و بنزین را به عنوان دوقلوهای ناهمسان تأمین کند که این شاید تنها جایی باشد که بهره وری بیشتر از75 درصد است، در اقتصادی که بهره وری عمومی به زحمت به 40 درصد می رسد.
منبع: روزنامه افسانه
7368/ 2027

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اقتصاد الگوي مصرف بنزين روزنامه افسانه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۳۱۲۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود

به گزارش تابناک اقتصادی؛ باشگاه خبرنگاران جوان نوشت: اول اردیبهشت ماه، حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده کالاهای اساسی توسط هیئت دولت به میزان یک درصد تعیین و از سوی معاون اول رئیس جمهور ابلاغ شد.  

براین اساس کالاهای مانند گندم، برنج، شکر خام، روغن خام، دانه‌های روغنی، کنجاله سویا، جو، حبوبات، گوشت قرمز و گوشت مرغ مشمول این مصوبه هستند. نکته قابل توجه در این میان حذف کالای چای از این لیست است.  

در این راستا کارشناسان صنعت چای کشور با انتقاد از این تصمیم دولت، حذف چای از لیست مذکور و افزایش حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن به ۱۰ درصد را تصمیمی نادرست خواندند.  

یکی از فعالان صنعت چای گفت: افزایش ارزش افزوده چای منجر به افزایش نرخ تمام شده آن و در نهایت رشد قیمت برای مصرف کننده نهایی می شود.  

 طاهری اضافه کرد: علاوه بر این شاهد گسترش قاچاق این کالا به کشور خواهیم بود و حضور تجار رسمی در صحنه واردات چای کمرنگ می شود.  

این فعال صنعت چای با بیان اینکه بیش از ۷۰ درصد از مصرف چای کشور وارداتی است، تاکید کرد که افزایش هریک از فاکتورهای تعیین کننده قیمت تمام شده، سبب افزایش فشار مضاعف بر مصرف کننده نهایی می شود.  

او ادامه داد: با توجه به اینکه سال گذشته نیز تغییر نرخ تخصیص ارز از تالار اول به تالار دوم منجر به افزایش قیمت چای شد، رشد مجدد قیمت برای بازار مشکلات زیادی را به وجود می آورد.   

این فعال بخش خصوصی با اشاره به محدودیت های وارد شده به  صنعت چای در یکسال و نیم گذشته، گفت:  مواردی چون توقف ثبت سفارش و عدم تخصیص ارز در سال گذشته مشکلات زیادی را به وجود آورد اما تلاش های تجار و فعالان صنف باعث شد که بازار دچار بحران نشود به همین جهت درخواست ما از دولت این است که در مصوبه اخیر خود بازنگری کرده تا آرامش نسبی بازار چای که با تلاشی فوق العاده، ایجاد شده دچار خدشه نشود.

دیگر خبرها

  • تله سوخت و راهکارهای عبور از بحران سوختی در کشور
  • خوردن این غذا‌ها در شب باعث سوزش معده می‌شود
  • هشت هزار و ۴۱۳ تن برنج و شکر به نرخ دولتی در لرستان توزیع شد
  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • تکلیف افزایش قیمت برق روشن شد
  • امسال قیمت برق افزایش نمی یابد
  • چای از لیست کالا‌های مشمول مالیات یک درصدی حذف می‌شود
  • چای از فهرست کالاهای مشمول افزایش مالیات یک درصدی حذف شود
  • چای از لیست کالاهای مشمول مالیات یک درصدی حذف شد
  • هشدار جدی سعید حجاریان درباره تداوم فعالیت گشت ارشاد و احتمال افزایش قیمت بنزین