Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@23:04:18 GMT

راهبرد سرهنگ و یار خراسانی

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۳۲۳۲

راهبرد سرهنگ و یار خراسانی

تهران- ایرنا- در این روزها و با توجه به فعالیت‌هایی که شخصیت‌هایی مانند قالیباف یا رئیسی در دستور کار دارند، بی شک این دو شخصیت برتر در جریان اصولگرا نیت‌هایی برای رسیدن به کرسی‌های قدرت در قوای سه‌گانه دارند.

گروه اطلاع رسانی ایرنا در راستای ایفای رسالت آگاهی بخشی به انعکاس برجسته ترین گزارش های روزنامه های مختلف با عناوینی چون «راهبرد سرهنگ و یار خراسانی، فیل‌های سفید اقتصاد ایران، بودجه های نجومی و مخاطبان ناراضی، مصائب مهندس کولبر، چه کسی می‌خواهد اینستاگرام را فیلتر کند، روحانی حق دارد از تبعات افشاگری، نگران باشد، شبکه فاضلاب تهران را می بلعد، تمام هزینه‌های یک شکست، سوت، خون، آتش، افزایش بودجه‌ توانبخشی پس از اعتراض معلولان، جنگ زرگری در توئیتر، دخترانی در حسرت تحصیل، اجاره حساب بانکی شهروندان؛ ماهیانه دو میلیون! و کلید دست اصلاح‌طلبان هم نیست» پرداخته است در ادامه به بازتاب گزیده ای از این مطالب می پردازیم:

** راهبرد سرهنگ و یار خراسانی
روزنامه قانون با اختصاص تیتر «راهبرد سرهنگ و یار خراسانی» آورده است: بازی‌های سیاسی شخصیت‌ها در کشور برای رسیدن به قدرت توقفی ندارد و آن‌ها از هر زمان و مکانی برای پیشبرد اهداف خود استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در همین راستا همزمان با روز دانشجو، ابراهیم رئیسی و محمدباقرقالیباف که تا کنون هیچ پاسخگویی‌ای به رسانه‌های آزاد نداشتند، با استفاده از رانت قدرتی که در اختیار دارند به دانشگاه‌ها رفتند و وضعیت موجود را نقد کردند و به نوعی نشان دادند که اگر ما به میدان می آمدیم اوضاع مناسب‌تر بود.

اینکه حسن روحانی تا چه حد در عملکرد خود موفق بوده، نیازی به تحلیل ندارد و وضعیت نامناسب کشور جوابگوی همه این مسائل است ولی اینکه افرادی مانند قالیباف و رئیسی که خود نیز از مسئولان و مقامات ارشد این کشور هستند، بخواهند دیگران را متهم کنند بسیار جای تاسف و تامل است و باید پرسید پشت پرده آن چیست. در همان زمان برخی می‌گفتند که این افراد سعی دارند با استفاده از نارضایتی‌ها موج سواری کرده و فضا را برای به قدرت رسیدن خود آماده کنند و با اعلام جلسه چند روز گذشته مشخص شد که این طیف بی‌شک برنامه‌‌هایی برای آینده ایران دارند.

در این روزها و با توجه به فعالیت‌هایی که شخصیت‌هایی مانند قالیباف یا رئیسی در دستور کار دارند، بی شک این دو شخصیت برتر در جریان اصولگرا نیت‌هایی برای رسیدن به کرسی‌های قدرت در قوای سه‌گانه دارند. با توجه به قدرت‌نمایی ابراهیم رئیسی در انتخابات 96 و رای 16 میلیونی که این طیف به خود اختصاص دادند، این شوق در دل آن‌ها ایجاد شده است که به راحتی می‌توانند آرای مربوط به قوه مقننه را به دست آورند و اگر قرار است لاریجانی از پارلمان خارج شود و به فکر پاستور باشد، محمدباقرقالیباف بهترین گزینه برای ریاست بهارستان است. فردی که جریان‌های مختلف حتی اعتدالگراهایی که ریشه‌سیاسی خاصی ندارند نیز به او رو می‌آورند و به نوعی یکی از قوا را در نبود علی لاریجانی تسخیر می‌کنند و در این صورت اگر بدنه مجلس نیز چندان با تفکر آن‌ها همخوانی نداشته باشد، ریاست که در ید آن‌ها باشد، می‌توانند به هدف خود برسند.

** فیل‌های سفید اقتصاد ایران
روزنامه دنیای اقتصاد در گزارشی با عنوان «فیل‌های سفید اقتصاد ایران»، می نویسد: ‏ «فیل‌های سفید» در صحنه اقتصاد سیاسی عارضه‌های قابل‌توجهی به کشورهای مختلف وارد کرده است. این اصطلاح اگر چه سابقه تاریخی دارد، اما در اقتصاد سیاسی به پروژه‌هایی اطلاق می‌شود که محور تعریف آنها نه «ارزیابی اقتصادی و کارشناسانه» بلکه «رجحان‌های سیاسی و ملاحظات سیاسیون» است. ملاحظاتی که از مرحله «مکان‌یابی پروژه» گرفته تا مرحله «اجرای آن» پروژه‌های اقتصادی را در تله «جهت‌دهی‌های سیاسی» قرار می‌دهد. این پروژه‌ها اگر چه آرای عمومی را جلب می‌کنند، اما قربانی نهایی آن رفاه بلندمدت اجتماعی است. در برخی کشورهای آفریقایی و کشورهای صادرکننده نفت، پروژه‌هایی مبتنی‌بر رجحان‌های سیاسی تعریف شده که نقش مثبت بودجه عمرانی را به اثرگذاری منفی تبدیل کرده است.

این موضوع در شرایط کنونی ایران نیز از دو جنبه قابل توجه است: اول اینکه فصل بودجه است و بخشی از اثرگذاری سندمالی سال آینده از سوی تصمیمات فعلی سیاست‌گذاران توضیح داده می‌شود. دوم اینکه پیش‌بینی می‌شود در سال آینده سمت درآمدهای بودجه در معرض محدودیت‌های ناشی از فروش نفت قرار گیرد. بنابراین سیاست‌گذار باید مکانیزمی طراحی کند که نه‌تنها جلوی هزینه وارده از سوی فیل‌های سفید را بگیرد، بلکه سمت مخارج عمرانی بودجه به‌عنوان یک اهرم منعکس‌کننده نقش مثبت بودجه باشد.

اکنون که فصل بودجه‌ریزی است و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد سمت درآمد بودجه سال آینده با محدودیت‌های ناشی از فروش نفت مواجه است این پرسش مطرح می‌شود که سیاست‌گذار با چه ابزارهایی می‌تواند جلوی گسترش فیل‌های سفید را گرفته و آنها را به پروژه‌های با بازدهی اجتماعی مثبت تبدیل کند؟ بررسی‌ها نشان می‌دهد دو عامل «توزیع ریسک» و «محوریت بخش خصوصی» نقش مثبتی در کاهش میل به اجرای فیل‌های سفید در اقتصاد دارند.

** بودجه های نجومی و مخاطبان ناراضی
روزنامه ابتکار در گزارشی با عنوان «بودجه های نجومی و مخاطبان ناراضی» آورد: بودجه و دریافتی سازمان صداوسیما از دولت همیشه یکی از جنجال‌برانگیزترین مباحث طی سال‌های اخیر بوده است. مبهم بودن عملکرد مالی این سازمان به گونه‌ای بوده است که حتی کار به تحقیق‌ و تفحص از این نهاد هم رسیده است. در قانون بودجه سال 97 با افزایش 20 درصدی در مقایسه با لایحه، رقم هزار‌ و 500 میلیارد تومان بودجه برای سازمان صداوسیما در نظر گرفته شده است که در کنار این، صد میلیون دلار هم از صندوق توسعه ملی بودجه دریافت کرده‌اند. اما با وجود چنین دریافتی این رسانه ملی چندین سالی می‌شود که با افت مخاطب روبه‌رو شده است.

علی ابراهیمی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با «ابتکار» گفت: من خیلی در جریان صورت حساب مالی صداو‌سیما نیستم و از سوی اعضای هیئت نظارت که از طرف مجلس بر عملکرد صداوسیما نظارت دارند تاکنون در این رابطه صحبتی نداشته‌اند. نمایندگان مجلس شاید به صورت شفاهی در برخی از سخنرانی‌های خود چنین درخواستی را مطرح کرده باشند اما به صورت مکتوب من تا به حال شاهد آن نبوده‌ام.

وی افزود: اعضای هیئت نظارت تاکنون بیشتر گزارش جلسات و نشست‌های خود را ارائه داده‌اند. من چیزی به عنوان گزارش مالی که از سوی این هیئت درخواست شده باشد و سازمان صداوسیما در اختیار آنها قرار داده باشد تا این لحظه ندیدم و یا شاید من در جریان نباشم.

این نماینده مجلس در رابطه با عملکرد صداوسیما در رابطه با اغنای مخاطبان خود گفت: اگر صداو‌سیما توانسته بود همه مخاطبان خود را اغنا کند ما شاهد این همه دیش ماهواره بر روی پشت بام خانه‌ها نبودیم. از صداوسیما توقع می‌رود که سلایق 80 میلیون نفر را پوشش دهد اما در عمل ما چنین عملکردی را از سوی این رسانه ملی مشاهده نمی‌کنیم. رسانه ملی به‌خصوص در تحلیل‌ها و نگاه‌های سیاسی آنگونه که از آن به‌عنوان یک رسانه ملی توقع می‌رود نگاهی بی‌طرفانه نداشته است. برای مثال در مناظرات و گفت‌وگوهای زنده و مهمانان خود خیلی تنوع و وجود سلایق مختلف در نظر گرفته نمی‌شود.

** مصائب مهندس کولبر
روزنامه آرمان در صفحه نخست خود با درج تیتر «مصائب مهندس کولبر» آورد: این جوان ناامید از کار و استخدام، همزمان با دوران خدمت نیز روزهای پایانی هفته را که در برگه سربازی او به نام مرخصی قید شده است که بر روح لطیف کیوان به نام کولبری، به شغل سخت کولبری مشغول می‌شود تا هزینه سربازی را تامین کند و هم اینکه چشم نگران پدر را شبنم امید بپاشد. کیوان بعد از پایان دوره سربازی با «نسرین» دختری از روستای ده‌له‌مرز، آبادی دوران نفس‌های کودکی در سال93 ازدواج می‌کند و تاج کاغذین مهندس برنامه‌ریزی شهری را در سر سفره عقد بر سر عروس بازمانده از تحصیل می‌نهد و با دستان پینه‌بسته و خراشیده ریسمان کولبری، سند قرمز تعهد و پیمان زناشویی را امضا می‌کند. این صحنه را تنها کیوان می‌تواند روایت کند و قلم هیچ رسانه‌ای قدرت بازنمایی غم درون و شادی برون کیوان و همسرش را در این لحظه تاریخی ندارد؛ ثانیه‌هایی که کیوان نگران تعهد به زندگی با مدرک کارشناسی ارشد و شغل ناایمن کولبری است، شغلی که افزون بر فرسودگی جان و جسم؛ مرگ همیشه در کمین ساز حیات نفس‌های گرم و ثانیه‌های ارزشمند گذر عمر را سرد و دهشتناک کوک می‌کند.

مصاحبه با کیوان سخت است، سخت‌تر از «طاها غفاری»؛ مدال‌آور کولبر مریوانی دارنده مقام نقره آسیا، چون جغرافیا خوانده و آن‌طور که او مفهوم خاستگاه کوه و سختی فرایند بافت کوه را می‌شناسد، من نمی‌شناسم، همین رشته تحصیلی درد کولبری را بر دوش کیوان به هنگام کولبری از کوه‌های اورامان سخت کرده است، چون کیوان واحدهای بسیاری را در مورد کوه‌ها با نمرات عالی پاس کرده است و زمانی که در مورد آبرفت، سنگ آهکی و فرآیند تشکیل ساختار کوه‌های منطقه در کلاس درس برای استاد و همکلاسی‌هایش کنفرانس داده است، کوه را زیبا در ذهن نقاشی کرده بود. این کولبر پاوه‌ای امروزه از کوه‌های اورامان که پشت او را زیر بار سنگین کولبری، شدید به درد آورده است، متنفر است، او اقرار می‌کند:«در روزهای نخست کولبری، هنگامی به سنگی زیبا در مسیر برخورد می‌کردم به احترام رشته تحصیلی و آشنایی نسبی تئوریکی با بافت سنگ و کوه با مشقت دولا می‌شدم و سنگ را تا مسیر انتهای مرز در کف دستان سرد خراشیده می‌ساییدم، اما هم‌اکنون چشم بسته مسیر کج می‌کنم؛ چون کولبری من را از رشته تحصیلی مورد علاقه‌ام، متنفر کرده است.»

** چه کسی می‌خواهد اینستاگرام را فیلتر کند
روزنامه اعتماد در گزارشی با عنوان «چه کسی می‌خواهد اینستاگرام را فیلتر کند»، آورد: جواد جاویدنیا، سرپرست جدید معاونت امور فضای مجازی دادستانی کل کشور مدعی است که «بسیاری از علما و اساتید دانشگاه و دانشجویان هر کدام با استدلال خود خواهان فیلترینگ اینستاگرام هستند.» از همان موقعی که موضوع فیلترینگ تلگرام مطرح شد، شایعاتی هم درباره فیلترینگ اینستاگرام به گوش می‌رسید. هر بار که اختلالی در اینترنت به وجود می‌آمد و دسترسی به اینستاگرام با مشکل مواجه می‌شد، مردم فکر می‌کردند اینستاگرام فیلتر شده است یا باید یکی از مسوولان شایعه فیلترشدن این شبکه اجتماعی را تکذیب می‌کرد یا مرور زمان و رفع مشکل نشان می‌داد که اینستاگرام هنوز فیلتر نشده است. اما حالا با گذشت حدود ده ماه از فیلترینگ ناموفق تلگرام، زمزمه‌های بیشتری درباره فیلتر شدن اینستاگرام به گوش می‌رسد.

مساله فیلترینگ اینستاگرام در حالی مطرح می‌شود که مسوولان عالیرتبه کشور با فیلترشکن به توییتر وصل می‌شوند و در آنجا حساب کاربری دارند. خبرگزاری‌ها و سازمان‌های دولتی هم که بعد از فیلترینگ تلگرام ناچار به ترک این پیام‌رسان شده بودند، با گذشت چند ماه از فیلترینگ و ناموفق بودن این پروژه و ناکارآمدی پیام‌رسان‌های داخلی دوباره به استفاده از تلگرام روی آوردند.

** روحانی حق دارد از تبعات افشاگری، نگران باشد
روزنامه آرمان با بازتاب عنوان «روحانی حق دارد از تبعات افشاگری، نگران باشد» آورده است: بحث‌های زیادی بر سر تحقق و یا عدم تحقق وعده‌های انتخاباتی آقای روحانی در سال‌های 92و 96 مطرح است. ضمن اینکه جریان هوادار دولت از عدم تحقق وعده‌ها سخن می‌گویند اما رئیس‌جمهوری خود را همچنان پایبند به شعارهای تبلیغاتی دانسته و از عدم عقب نشینی از مواضع انتخاباتی خود سخن گفته‌اند. آیا واقعا حسن روحانی بر سر وعده‌ها مانده است؟

آقای روحانی 2 بار وارد عرصه انتخابات شد، اگر چنانچه فهرست شعارهایی را که داده بودند و قول و قرارهایی که داشتند را بررسی کنید، خواهید دید به چند وعده و قول خود عمل کرده یا همچنان وعده به عمل می‌دهد! کسانی که در عرصه سیاسی کشور فعال هستند و با کار اجرایی آشنایی دارند خوب می‌دانستند که برخی وعده‌های آقای روحانی ربطی به حوزه مسئولیت رئیس‌جمهوری ایشان ندارد و در توان این مقام نیست.

مصطفی ایزدی در این گفت وگو می گوید: آقای روحانی اصولگرایی نیست که تندروها و طیف دلواپسان پذیرایش باشند. آنچه معتدلین هم بپذیرند نیست، اصلاح‌طلب هم نیست، در واقع هم جناح‌های سیاسی، هم دلواپسان و هم مردم از دولت انتقاد دارند اما تندروها، مدام سنگ اندازی می‌کنند و جلوی کارها را می‌گیرند. بنابراین تکلیف چیست؟ روحانی اگر افشاگری کند، شاید به مذاق جوانان و مخالفان طیف دلواپسان خوش بیاید! اما دلواپسان نمی‌گویند که بله حق با تو است که نتوانستی کار کنی! یا اصلاح‌طلبان روحانی را تشویق نمی‌کنند. در صورت افشاگری، فقط می‌تواند چهره و عمل خود را در جامعه کمی روشن کند. اما واقعیت این است که مردم از افشاگری‌ها چیزی عایدشان نمی‌شود. توده مردم نگاه نمی‌کنند که حسن روحانی اصلاح‌طلب است، اصولگراست و یا مشی اعتدالی دارد، دنبال کار برای رفع مشکلات خود هستند. مردم می‌خواهند مشکلات و گرفتاری‌هایشان برطرف شود. سفره‌هایشان هر روز کوچک‌تر نشود. مسائل بین‌المللی و فشارهای خارجی از روی کشور کاسته شود. حالا شاید آقای روحانی بگویند حل برخی از مسائل در گرو بر طرف شدن و یا باز شدن گره‌های بین‌المللی با سایر کشورهاست و در این رابطه دست بسته‌ای دارد. در این صورت روحانی می‌تواند با مقامات ارشد، نیروهای مسلح، نیروهای موثر خارجی هماهنگی و همکاری بیشتری انجام دهد و به دل اینگونه مشکلات بزند و اگر مشکلات حل نشد، بگویند من تلاش کردم و به این علت و آن علت نشد! نه اینکه بفرمایند گفتن یکسری از حرف‌ها به مصلحت نیست یا مفید به کشور نمی‌داند. تا کی باید واقعیت‌ها در حاشیه مصلحت‌ها باشند؟

** شبکه فاضلاب تهران را می بلعد
روزنامه ایران در گزارشی با عنوان «شبکه فاضلاب تهران را می بلعد» نوشت: پدیده فرونشست‌ها با وجود بی‌اعتنایی مسئولان همچنان تهران را تهدید می کنند تا جایی که فرودگاه بین‌المللی امام را نشانه رفته‌اند. برای قطار سراسری جنوب به‌شمال در ورامین نقشه شومی در سردارند. زمین‌شناسان تنها راه نجات پایتخت از فرونشست‌های خزنده را نفوذ پذیرکردن شهر می‌دانند. چیزی که «جواد بلورچی» زمین‌شناس، مشاور و سخنگوی سابق سازمان زمین‌شناسی در گفت‌و‌گو با «ایران» از آن به «شهر نفوذ» نام می‌برد. او می‌گوید: «تمام تهرانی‌هایی که آب باران را به شبکه فاضلاب می‌فرستند، مجرم هستند. این باران باید با چاه جذبی به خاک نفود کند.» تهران براساس گزارش سازمان زمین‌شناسی سالی 36 سانتیمتر فرونشست می‌کند.

«محمد درویش» کارشناس بیابان زدایی براساس آمار سازمان زمین‌شناسی به «ایران» می‌گوید: «میزان فرونشست تهران از کل دنیا بیشتر است. ما(ایران) رکورددار بالاترین فرونشست‌ها در منطقه هستیم.» او هم انگشت اتهام را به سمت «سدسازان» می‌کشاند و می‌گوید: «روی تمام رودخانه‌های منتهی به حوزه دریاچه نمک سد ساخته‌اند.» به گفته درویش حوزه دریاچه نمک 10 میلیون هکتار است که توسط رودخانه‌های «کرج»، «جاجرود» و «خررود» از سمت قزوین، «قم رود» از سمت قم و چند رودخانه از سمت همدان وارد دریاچه نمک می‌شود. او بزرگ‌ترین فرونشست را متعلق به منطقه جنوب غرب تهران می‌داند و می‌گوید:«در دشت شهریار تا 36 سانتیمتر گزارش شده.» درویش دشت معین‌آباد ورامین را هم یکی از مناطق بحرانی فرونشست تهران می‌داند و می‌گوید: «این درحالی است که ما یک دهه پیش در این دشت، مشکلِ خیز آب داشتیم و وزارت نیرو از میدان خراسان آب را بیرون می‌کشید. اما الان آبی وجود ندارد. دکل‌های انتقال برق کج شده‌اند.» به گفته درویش مسئولان تازه به این نتیجه رسیده‌اند که چند دهه گذشته اکولوژیست‌ها درست می‌گفتند که وسعت 750 کیلومتری تهران ظرفیت سکونت دو ونیم تا سه میلیون نفر را دارد.

** تمام هزینه‌های یک شکست
روزنامه جهان صنعت تیتر «تمام هزینه‌های یک شکست» را برجسته کرد و آورد: رییس‌جمهوری فرانسه دوشنبه‌شب گذشته برای نخستین بار پس از چهار هفته که از شروع ناآرامی‌ها در این کشور می‌گذرد، در یک نطق تلویزیونی با مردم سخن گفت‌. او در این سخنرانی با هدف فروکاستن از حجم تظاهرات معترضان موسوم به جلیقه‌زردها امتیازاتی اقتصادی پیشنهاد داد‌. امانوئل ماکرون برای آنکه هزاران معترض معروف به جلیقه‌زردها را آرام کند و به تظاهرات چهار هفته‌ای آنها پایان دهد، قول داد خواسته‌های آنها را برآورده کند‌. جلیقه‌زردها جنبشی رنگارنگ است که گروه‌ها و هواداران طیف‌های سیاسی مختلفی از جمله سوسیالیست‌ها، کمونیست‌ها، محافظه‌کاران، راست‌گرایان افراطی، آنارشیست‌ها و حتی میانه‌روهایی که خود را طرفدار ماکرون می‌دانند، تشکیل شده است‌. ماکرون پذیرفت که خشم مردم را دست‌کم گرفته و نتوانسته نگرانی و اضطراب خانواده‌ها را درک و به تامین خواسته‌های مستمری‌بگیران کمک کند‌. او گفت: به نوبه خودم مسوولیتم را می‌پذیرم‌. شاید این احساس را ایجاد کرده باشم که اهمیتی به شما نمی‌دهم و اولویت‌های دیگری دارم‌.

هنوز مشخص نیست که ماکرون با چه ضمانتی این وعده‌ها را داده و هزینه اجرای آنها را از کجا تامین می‌کند‌. این در حالی است که او به طرح اعمال مالیات بر بنزین و گازوییل که می‌توانست منبع درآمدی برای دولت باشد، دل بسته بود‌. لغو این طرح دولت را از درآمد 10 میلیارد یورویی محروم کرد‌.

ماکرون فعلا تنها یک راه برای پول درآوردن دارد‌. او از بسیاری منابع درآمدی دولت که جزو مطالبات معترضان بود، گذشت جز یک مورد؛ مالیات بر دارایی‌. ماکرون سال 2017 بر اجرای طرح مالیات بر دارایی اصرار ورزید و توانست از این محل چهار میلیارد یورو به خزانه دولت سرازیر کند‌. سرمایه‌گذاران از این نوع مالیات بیزارند و آن را مانع اشتغالزایی می‌دانند‌. با این حال، ماکرون دوشنبه گذشته قبل از دادن قول‌های تازه به معترضان با سرمایه‌گذاران دیدار کرد و از آنها خواست بیشتر به دولت کمک کنند‌.

** سوت، خون، آتش
روزنامه خراسان در گزارشی با عنوان «سوت، خون، آتش» می نویسد: از گذشته‌های دور، جنگ‌ها همیشه با کوبیدن بر طبل‌ها و دمیدن بر شیپورها آغاز می‌شد. صدای کوبیدن طبل و دمیدن شیپور که بلند می‌شد جنگجویان دو طرف جنگی را آغاز می‌کردند بر پایه خون و آتش و خشونت که با گذشت زمان با غریو شادی و پیروزی در یک سمت و درد و شکست در سمت دیگر به پایان می‌رسید. با گذشت زمان، دامنه این جنگ‌ها به بسیاری از عرصه‌های دیگر هم کشیده شد. فوتبال به عنوان پدیده شاخص عصر مدرن، در واقع ترجمه‌ای جدید و متمدنانه از جنگ‌های گلادیاتوری به حساب می‌آید که آن هم با دمیده شدن در یک سوت آغاز می‌شود و بسیاری از ملت‌ها یا اقشار یک جامعه، رویاها و پیروزی‌هایشان را در آن جست و جو می‌کنند.

به همین دلیل، دیدارهای زیادی داریم که همواره در تاریخ برگزاری‌شان با خشونت، درگیری و جنجال همراه بوده‌اند. دیدارهایی که در زمین به جنگی با قوانین فوتبال تبدیل می‌شوند و در روی سکوها و بین هواداران به کری‌های زبانی و گاهی آتش‌بازی و حتی ریختن خون می‌انجامند. متاسفانه برخلاف اقتضائاتی که روح ورزش دارد، نتیجه گرایی، تاکید روی قومیت یا طبقه اقتصادی و دلایل دیگر منجر شده که در مستطیل سبز جنگی برقرار باشد که دو طرف دوست نداشته باشند پس از به صدا درآمدن سوت پایان، طرف شکست خورده ماجرا باشند.

در این میان اگر بخواهیم به دیدارهای حساس و جنجالی در فوتبال ایران نگاهی بیندازیم قطعا اولین چیزی که به ذهن همه‌مان می‌رسد دربی حساس سرخابی‌هاست که قابلیت این را دارد هر جمعی را به دو دسته هواداران قرمز و آبی تقسیم و آن‌ها را به کری خواندن علیه هم وادار کند. درباره خشن‌ترین دربی هم باید به دی‌ماه 79 برگردیم. در آن بازی، درگیری‌ها نه تنها بین سکوها وجود داشت بلکه درون زمین هم به صحنه‌های خشونت‌آمیز و غیراخلاقی کتک‌کاری بازیکنان دو تیم تبدیل شد و محرومیت‌های زیادی را برای این بازیکنان رقم زد. اما از دربی سرخابی‌ها که بگذریم دیدارهای دیگری هم هستند که همیشه از حساسیت و جنجال‌های خاص خودشان برخوردار بوده‌اند. مثلا بازی‌های سپاهان- پرسپولیس معمولا بازی‌های زیبایی از آب درمی‌آیند که البته با درگیری و جنجال همراه هستند. حالا دیگر پرتاب مواد آتش‌زا و راه افتادن دود، به تصویر تکراری این دیدار تبدیل شده است. همچنین بازی‌های استقلال – تراکتورسازی که با شعارهای تند همراه می‌شود، دربی معروف شمال کشور بین سپیدرود رشت و ملوان انزلی که کاملا حیثیتی است و بازی‌های خشنی که همواره هنگام حضور سرخابی‌های پایتخت در اهواز با پرتاب سنگ برگزار می‌شوند از دیگر تصاویر خشونت‌‌بار فوتبال ایران هستند. درگیری‌ها و خشونت‌هایی که البته خلاف بسیاری از دیدارهای جنجالی جهان منشأ تاریخی خاصی ندارند و احتمالا بیشتر دلایل جامعه‌شناسانه دارند که باید بررسی شوند.

** افزایش بودجه‌ توانبخشی پس از اعتراض معلولان
روزنامه مردم سالاری با برجسته سازی عنوان «افزایش بودجه‌ توانبخشی پس از اعتراض معلولان» ، می نویسد: به دنبال اعتراض‌های جامعه‌ معلولان سراسر کشور، برای حمایت از معلولان، یک هزار و 100 میلیارد تومان به بودجه‌ بهزیستی افزوده شد. به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، این افزایش به دنبال اعتراض سازمان‌های مردم ‌نهاد، تشکل‌ها و گروه‌های معلولان سراسر کشور انجام شد که با انتشار بیانیه‌ای‌ به اختصاص ندادن و پیش‌بینی ‌نکردن اعتبارات اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان در لایحه‌ بودجه‌ سال 1398 اعتراض کرده و به دنبال آن تجمعی اعتراضی نیز در برابر سازمان برنامه و بودجه برگزار کرده بودند.

سرپرست کارزار معلولان، بهروز مروتی، علت این افزایش ناچیز را که آن‌هم پس از تجمع اعتراضی و دیدار با نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، و گفت‌وگو بر سر مستمری معلولان، اشتغال معلولان، بیمه‌ کارفرمایی و خویش‌فرمایی، هزینه‌ ارتقای کارایی معلولان، حق پرستاری و بیمه‌ سلامت انجام شده، چنین دانسته است: «در ملاقاتی ما مسائل خود را مطرح کردیم و ایشان دستور دادند موضوع در یک کارگروه به صورت فوری بررسی شود. من به همراه دو نفر دیگر از کارزار معلولان در این جلسه حضور داشتیم. در این جلسه برای ما محرز شد که کل بودجه‌ای را که اجرای قانون نیاز دارد، تخصیص نمی‌دهند. علتی هم که عنوان می‌کنند این است که فروش نفت پایین است و کشور در تحریم است و ... البته در سال‌های پیش هم معلولان در مضیقه بودند.» با همه‌ اینها، هر چند مبلغ اختصاص‌ داده شده‌ سازمان برنامه و بودجه برای اجرای قانون حمایت از حقوق معلولان کافی نیست، ولی به هر صورت همین مبلغ افزوده شده نیز در صورت مدیریت بهینه و درست‌ آن بخشی بزرگ از مشکلات جامعه‌ معلولان را از پیش پایشان برخواهد داشت. همچنین این پاسخ به اعتراض معلولان، با افزودن این رقم به اعتبار پیشین، این امید را به جامعه‌ معلولان کشور می‌دهد که قانون حمایت از حقوق ایشان هر چند به آهستگی پیش می‌رود ولی امید به اجرایی شدن کاملش در آینده می‌رود.

** جنگ زرگری در توئیتر
روزنامه همدلی با اختصاص تیتر «جنگ زرگری در توئیتر» آورده است: جنجال‌های مشاور رسانه‌ای رئیس جمهور پایانی ندارند، هر هفته خبری از حسام‌الدین آشنا در لیست اتفاقات روز رسانه‌های داخلی منتشر می‌شود. آشنا را با ادبیاتی رمزی و مبهم می‌شناسند. مشاور رئیس جمهور و رئیس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری در فضای مجازی به‌خصوص توئیتر بسیار فعال است. برخی او را به خاطر پاسخ‌های صریح و واکنش‌های تندش به اظهار نظرهای دیگران، «تک تیرانداز دولت در توئیتر» نامیده‌اند. شاید یکی از اشخاصی که بیشترین مجادله و حاشیه‌ها با حسام‌الدین آشنا در فضای مجازی دارد، مهندس عزت‌الله ضرغامی رئیس پیشین سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی است. این روزها ضرغامی نیز به یکی از چهره‌های خبرساز فضای مجازی تبدیل شده است. اخیرا مساله مورد انتقاد ضرغامی لایحه بودجه سال 98 و همچنین فیلترینگ تلگرام بود که باعث شد جنجال برانگیز باشد. هنوز چند روز از تقدیم لایحه بودجه 98 در 6 جلد به مجلس نگذشته که حاشیه‌های آن دامن دولتی‌ها و همچنین منتقدان دولت را گرفت.

هنوز جنجال‌ها و دردسرهای لایحه بودجه 97 از یادمان نرفته است. بودجه‌ای که از زمان ارسالش به مجلس از سوی دولت، پر سر و صدا ظاهر شد و با گذشت بیش از یک‌ماه و نیم از بررسی آن در کمیسیون تلفیق به صحن علنی مجلس رفت. افزایش بودجه برخی از نهادها که زیر‌مجموعه‌های وسیعی نیز داشتند و بعضی دیگر تنها یک مجموعه را شامل می‌شدند، واکنش‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی و بین کاربران ایرانی برانگیخت. حال بودجه 98 نیز واکنش‌های خاص خود را به همراه داشت. یکی از اولین کسانی که نسبت به لایحه بودجه 98 دولت، واکنش‌ نشان داده، عزت‌الله ضرغامی است. او در فضای مجازی و در حساب کاربری توئیتری خود به نحوه و چگونگی سیاست‌های اقتصادی دولت در تنظیم بودجه انتقاد کرد. این واکنش ضرغامی، بدون جواب نماند. مثل همیشه آشنای همیشه مسلح در حساب توئیتری، او را نواخت و انتقاد‌هایش را به طور شفاف و صریح جواب داد که بازتاب گسترده‌ای نیز در رسانه‌ها به همراه داشت.

** دخترانی در حسرت تحصیل
روزنامه همشهری با برجسته سازی عنوان «دخترانی در حسرت تحصیل» ، می نویسد: ترک تحصیل 10 درصدی دختران در متوسطه ی اول و 20 درصدی در متوسطه دوم خبری بود که مدیرکل امور بانوان و خانواده وزارت آموزش و پرورش در روزهای گذشته آن را اعلام کرد تام معضل دیرپای ترک تحصیل دختران یا باز ماندن آنها از تحصیل یک بار دیگر مورد توجه قرار گیرد، معضل خطرناکی که در سه سال اخیر رو به تشدید است و اگر برای آن چاره اندیشی نشود، تبعاتش آتش دامن جامعه را خواهد گرفت.

اما فعالان حقوق کودک، آمار دختران ترک تحصیل را بیشتر از آنچه آموزش و پرورش اعلام کرده می‌دانند، آنها می گویند میزان ترک تحصیل به خصوص در دوره متوسطه اول و دوم به دلیل فقر فرهنگی، ناتوانی اقتصادی، ازدواج های زودهنگام و کمبود شدید مدرسه و معلم در مناطق محروم بالاتر هم رفته است.

شیما صولتی فعال حقوق کودکان در این باره گفت: آمار این وزارتخانه از وضعیت آموزشی دختران مبنای علمی درستی ندارد، چراکه آمار آنها بر اساس تعداد ورودی ها در دو پایه متوسطه اول و دوم است در حالی که هیچ آماری از میزان بازمانده از تحصیل ها در سن 7 سالگی را ندارند. فقط در سال‌های اخیر یک آمار ناپیوسته و خیلی کلی از ثبت احوال هر استان دریافت می کنند که بتوانند آمار دقیق را به دست آورند که روند محاسبه شان از آن آمار هم جالب است. مثلا میزان کودکان معلول جسمی، عقب افتاده ذهنی و سندروم دان را کم می کنند، تعداد کودکان در روستاهای دورافتاده مرزی را حذف می‌کنند و بعد یک رقم مبهم ارایه می دهند در حالی که هم کودک استثنایی و هم او که در مرزهای ایران زندگی می کند و شناسنامه ندارد هم از حق تحصیل برخوردار است باید زمینه‌های آموزش برای او فراهم شود.

همه کارشناسان آموزشی و فعالان حقوق کودک راه‌حل یکسانی را برای رفع مشکلاتی که باعث ترک تحصیل کودکان به ویژه دختران می شود، ارائه می دهند. «اختصاص بودجه خاص و مستمر برای از بین بحران ترک تحصیل دانش آموزان از سوی دولت.»

** اجاره حساب بانکی شهروندان؛ ماهیانه دو میلیون!
روزنامه آفتاب یزد با انعکاس عنوان «اجاره حساب بانکی شهروندان؛ ماهیانه دو میلیون!» نوشت: پولشویی و بازآفرینی مبادلات بانکی به دغدغه اصلی این روزهای رئیس کل بانک مرکزی تبدیل شده است. جدیدترین بخشنامه بانک مرکزی برای ایجاد محدودیت در تراکنش به وسیله هر کارت ملی و عابر بانک در کنار سامان دادن به ورود و خروج نقدینگی و ارز بیش از هرچیز مسئله پولشویی را هدف قرار داده است. در شهرهای مرزی ایران با دو همسایه شرقی و غربی(عراق و افغانستان)، تعداد زیادی دستگاه p.o.s در اختیار دلالان ارزی قرار دارد که تراکنش های مالی خود را به وسیله آن انجام می دهند، پس از بخشنامه بانک مرکزی تا حد زیادی ثبات مالی به بازارهای ارزی بازگشت، نرخ دلار آمریکا در روندی نزولی از نرخ 19 هزار تومان در گذشته به کانال 10 هزارتومان وارد شد. بخشنامه بانک مرکزی با اعتراض شدید کانال های وابسته به دلالان در فضای مجازی روبرو شد، در یک هفته اخیر آنان در فراخوانی قابل تامل از شهروندان خواسته اند تا حساب های بانکی آنها را در مقابل پرداخت ماهانه 20 میلیون ریال به آنها اجاره دهند!

هنوز معلوم نیست که ابعاد عواقب چنین کاری برای شخص اجاره دهنده حساب تا کجا خواهد بود. تاکنون ظاهراً تحقیقات مستقلی در این زمینه صورت نگرفته است. ولی باید به شهروندان هشدار داد این اقدام عواقب خطرناکی را برای آنها در پیش خواهد داشت!

** کلید دست اصلاح‌طلبان هم نیست
روزنامه شرق با برجسته سازی عنوان «کلید دست اصلاح‌طلبان هم نیست» ، آورد: به صراحت می‌توان گفت دولت دوازدهم و روحانی روزهای بسیار بدی را سپری می‌کنند، روزهایی که برای خیلی از سیاسیون ای آن روز های جالبی نیست. به خصوص برای اصلاح طلبان، اصلاح‌طلبانی که برای پیروزی روحانی تمام تلاش خود را کردند تا بتوانند یک بار دیگر در صحنه سیاسی باقی بمانند و حتی برای آینده درازمدت خود نیز برنامه‌ریزی کردند. ولی ظاهرا تصوراتشان به هم خورده است و گله گذاری های زیادی از دولت و شخص روحانی دارند. خیلی‌ها بر این باورند اقداماتی که روحانی دارد انجام می‌دهد آینده اصلاح طلبان را نابود می کند و باید به تاریخ بپیوندند و تمام تلاش خود را می‌کنند تا به دولت کمک کنند، ولی ظاهراً دولت و رئیس جمهور اهل کمک گرفتن نیستند و دوست دارند به تنهایی همه مدل های موفقیت را صاحب شوند. امیر محبیان تحلیلگر مسائل داخلی بر این باور است که واعظی دست و پا و دهان کسی را در دولت نبسته است. او عقیده دارد که لاریجانی در انتخابات سال 1400 وارد میدان می شود.

او می‌گوید: جریانات سیاسی شناخته شده کشور همه به دلایلی روشن تضعیف شده اند. کلید حل مشکلات کشور در حال حاضر نه در دست اصولگرایان است نه در دست اصلاح‌طلبان. کلید حل مشکل در دست مدیران حرفه ای دلسوزی است که نگاه کلان برای پیشبرد جامعه دارند. منظورم اصلا آن دسته از مدیران دولتی که سال ها برای مناصب تکیه زده اند، نیست. این مدیران لایق اتفاقا بخش خصوصی حضور دارند که قدرت آن را دارند بر اساس توانایی‌هایشان ارزش افزوده ایجاد کنند نه مدیرانی که اگر از پست دولتی کنار گذاشته شوند قادر به تامین زندگی روزمره خود بدون رانت سیاسی نیستند. فقط باید تنگ نظری را کنار گذاشت و به جای روابط و لابی‌های فاسد یا شعارهای پوچ، شایستگی‌ها و توانمندی ها و نتایج ملموس در نظر گرفته شود.

پژوهشم**2002**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تحليل روزنامه 21 آذر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۳۲۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی

محمد فاضلی، جامعه شناس در توییتی در خصوص اظهارنظر اخیر جواد کریمی قدوسی نماینده مجلس نوشت: مملکت نظم و نسق دولت مدرنی ندارد که تناسب اختیار و مسئولیت، و پاسخ‌گویی در برابر سخن و عمل برقرار باشد. کسانی درباره راهبرد‌های سیاست خارجی و نظامی خبر - غلط یا درست- می‌دهند که نه اختیار دارند نه مسئولیتش را می‌پذیرند. عقوبت هم نمی‌شوند. بی‌دولتی راهبرد است، عوارض فشل بودن یا چه؟

کریمی قدوسی نماینده اصولگرای فعلی مجلس که از رسیدن به مجلس دوازدهم بازمانده است دیروز در توییتی تلویحا مدعی فاصله یک هفته‌ای ایران با آزمایش اتمی شد.

کریمی قدوسی نماینده مشهد در شبکه اجتماعی ایکس نوشت: در صورت صدور اذن تا انجام اولین آزمایش یک هفته فاصله می‌باشد.

جواد کریمی قدوسی، عضو جبهه پایداری چندی پیش نیز قبل از عملیات ایران علیه اسرائیل با انتشار پستی در توئیتر نوشته بود: بعد از تنبیه رژیم صهیونیستی در ساعت آینده این شرور خواهد فهمید که من بعد در هر کجای دنیا دست به ترور شخصیت‌های جبهه مقاومت بزند باز با سجیل و خیبرشکن و شهاب ایرانی تنبیه خواهد شد.

دیگر خبرها

  • راهبرد انتخاباتی شورای وحدت در مرحله دوم انتخابات: از بانوان حمایت می‌کنیم
  • فیلم| کارشناسان عرب‌زبان: حب و بغض را در مورد ایران کنار بگذاریم،راهبرد منطقه‌ای ایران باید در دانشگاه‌ها تدریس شود
  • رقابت ۹۱ هزار و ۳۲۶ خراسانی در کنکور سراسری۱۴۰۳
  • بهینه‌سازی مصرف انرژی، مهم‌ترین راهبرد صنعت پتروشیمی در سال ۱۴۰۳
  • رقابت ۱۶۱۸ حافظ خراسانی در آزمون سراسری اعطای مدرک تخصصی
  • ۲ راهبرد ایران برای افزایش اقتدار و حرکت به سوی قله
  • واکنش فاضلی به توییت جنجالی کریمی قدوسی
  • نخستین پرواز زائران عمره خراسانی از فرودگاه مشهد
  • آغاز اعزام زائران عمره خراسانی از فرودگاه مشهد پس از ۹ سال وقفه
  • ادعای رئیس‌جمهوری لهستان درباره راهبرد آتی روسیه