Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ منصوره سادات سیدکریمی مجری طرح «طراحی و ساخت داربست نانوالیاف پپتیدی خودآرا برای بندآوردن سریع خونریزی» خونریزی در حوادث و جنگ‌ها و همچنین جراحی را از دلایل اصلی مرگ و میر دانست و افزود: برای جلوگیری از خونریزی تاکنون بندآورنده‌های متعددی ساخته و تجاری شده است ولی هر کدام از این محصولات نواقص و عوارض و ناکارآمدی‌هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی یادآور شد: در تحقیق اخیر بندآورنده پپتیدی ساختیم که معایب بندآورنده‌های قبلی را ندارد. 

کریمی کاربرد آسان را از مزایای این محصول عنوان کرد و گفت: بند آورنده خون تولید شده قادر است در کمتر از ۱۰ ثانیه خونریزی را متوقف و داربستی برای بازسازی انواع سلول‌ها در ترمیم زخم‌ها، ترمیم سوختگی، ترمیم عصب و پر کردن بافت استخوانی فراهم کند.

این محقق با تاکید بر اینکه در این تحقیق به فرمولاسیون بهینه برای بندآورنده‌های پپتیدی دست یافتیم، ادامه داد: برای بهینه کردن خواص ویسکوالاستیک ژل پپتیدی، روش طراحی آزمایشات RSM به کار رفت و با استفاده از تکنیک میکرورئولوژی ردیابی ذره، خواص ویسکوالاستیک به دست آمد. 

کریمی صرف هزینه‌های زیاد برای تهیه تعداد زیادی نمونه آزمایشی را از چالش‌های این طرح عنوان کرد و افزود: برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف پپتید، از روش میکرورئولوژی ردیابی ذره برای تعیین خواص ویسکوالاستیک استفاده شد که با مقادیر خیلی کم از هر نمونه (۳۰ میکرولیتر) خواص رئولوژیک نمونه‌ها به دست آمد.

این محقق ژل بندآورنده پپتیدی تولید شده را قابل استفاده در صنایع دفاعی و نیز در اورژانس، بخش تروما و بخش جراحی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دانست.

وی اضافه کرد: با وجود این که بحث پپتیدهای خودآرا، طرحی نوظهور است اما به سرعت در حال تجاری سازی در کشورهای پیشرفته دنیا است و احتمال می‌رود جایگزینی برای روش‌های ترمیمی قبلی باشد.

این محقق سرعت بسیار بالای توقف خونریزی در کمتر از ۱۰ ثانیه، نداشتن عارضه، تشکیل داربستی برای ترمیم سلول‌ها، جذب آمینو اسیدهای پپتید در محل عارضه و تأیید FDA را از جمله مزایای رقابتی دستاوردهای این تحقیقات ذکر کرد.

این طرح از سوی منصوره سادات سیدکریمی دانش آموخته دکتری به راهنمایی پروفسور حمید میرزاده و با مشاوره خانم دکتر شاداب باقری از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و  با همکاری دکتر علی اصغر محمدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف  اجرایی شده است.

کد خبر 4482969 میترا سعیدی کیا

منبع: مهر

کلیدواژه: دانشگاه شریف دانشگاه صنعتی امیرکبیر فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۴۰۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفتگو با ما درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دام‌ها گسترش می‌یابد، اما در دام‌ها علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام می‌ماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار می‌شود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر می‌شود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود؛ بنابراین یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است. اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آنها آلوده شده اند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه می‌شود.

منبع: ایلنا

tags # سیستان و بلوچستان سایر اخبار آیا انسان می‌تواند در فضا تولید مثل کند؟ | رابطه جنسی و زایمان در فضا چگونه است؟ بعد از فضا چه چیزی وجود دارد، جهان کجا تمام می‌شود؟! (تصاویر) مرکز واقعی جهان کجا است؟ فضانوردان چگونه در فضا دستشویی می‌کنند؟ | سرنوشت مدفوع انسان در فضا چه می‌شود؟

دیگر خبرها

  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان
  • افزایش تولید در مناطق کمتر برخوردار با کودهای نانویی «ایران ساخت»
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • صفر تا صد این خودروی چینی-انگلیسی کمتر از ۲ ثانیه طول می‌کشد/خودرویی شبیه به قطره اشک/عکس
  • هدر رفت ۴۸۸ لیتر در ثانیه آب شرب جلوگیری شد
  • هدررفت ۴۸۸ لیتر در ثانیه آب شرب جلوگیری شد
  • بازیکن آلومینیوم: بینی‌ام شکست، داور گفت بلند شو!
  • اگر سریع و تیزبین هستید، 8 تفاوت را برایمان پیدا کنید!
  • ببینید | خواص زردچوبه برای پوست