Web Analytics Made Easy - Statcounter

دو سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به وزیر انرژی آمریکا خواستار تعلیق فوری و نامحدود هرگونه توافق همکاری و مذاکره با عربستان درباره مسائل هسته‌ای میان دو کشور شدند. به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، دو سناتور آمریکایی طی نامه‌ای به ریک پری وزیر انرژی این کشور خواستار تعلیق فوری و نامحدود هرگونه همکاری و توافق اتمی میان واشنگتن و ریاض شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



آمریکا و عربستان از سال‌ها پیش در حال رایزنی و مذاکره در زمینه انتقال فناوری هسته‌ای صلح آمیز و امضای توافقی به نام توافق ۱۲۳ هستند.

توافق ۱۲۳ به شرکت‌های آمریکایی اجازه همکاری هسته‌ای با عربستان را می‌دهد. تحت این قرارداد، کشور‌های خارجی می‌توانند از آمریکا فناوری هسته‌ای و دانش آن را دریافت کنند به شرط آنکه بپذیرند اورانیوم غنی نکرده و پلوتونیوم تولید نکنند.

با این حال اخیرا گزارشاتی مبنی بر اینکه دونالد ترامپ به فکر اصلاح پروتکل ویژه آمریکا درباره قرارداد‌های ساخت رآکتور‌های اتمی برای اهداف مسالمت‌آمیز با کشور‌های دیگر است، منتشر شده بود. به موجب این پروتکل، کشور‌ها اجازه غنی‌سازی اورانیوم را ندارند و متعهد به دفع زباله‌های هسته‌ای می‌شوند، اما عربستانی‌ها سالهاست خواستار مستثنی بودن از این تعهد‌ها هستند موضوعی که برخی را نسبت به نیت‌های این کشور مشکوک کرده و این احتمال را می‌دهند که دنبال تولید بمب اتم است مخصوصا اینکه عربستان مخازن اورانیوک خام دارد و سعی می‌کند در آینده آن را استخراج کند.

در این نامه که توسط سناتور «ادوارد مارکی» و «جفری مارکلی» تنظیم و نوشته شده آمده است؛ اقدامات مربوط به انرژی اتمی و هرگونه توافق یا مذاکره و یا اصلاحیه در این زمینه نیازمند مشاوره و اطلاع دقیق از سوی کمیته روابط خارجی سنا است.

در این نامه خطاب به ریک پری آمده است؛ ما خواستار اجرای کامل این قانون و توضیحات وزارت انرژی در اسرع وقت در زمینه همکاری‌های هسته‌ای فعلی و بالقوه میان آمریکا و عربستان سعودی و مسائل مربوط به سفر اخیر شما به غرب آسیا هستیم.

در ادامه این نامه گفته شده؛ ما معتقدیم که توافق ۱۲۳ با عربستان سعودی باید شامل بالاترین حد از استاندارد‌های منع تکثیر سلاح‌های هسته‌ای باشد. از جمله این تعهدات باید این باشد که ریاض از هرگونه چرخه غنی سازی در قلمرو خود منع شود. از سوی دیگر هرگونه همکاری هسته‌ای میان واشنگتن و ریاض باید مشروط به این باشد که پادشاهی سعودی ملزم به رعایت بالاترین استاندارد‌های پادمان هسته‌ای و پذیرش پروتکل الحاقی سازمان بین المللی انرژی اتمی باشد.

سناتور‌های آمریکایی در ادامه نامه خود از وزارت انرژی آمریکا خواسته‌اند که متن هرگونه توافق پیشنهادی با عربستان باید مورد بررسی دقیق و بازنگری سنای آمریکا قرار بگیرد.

در ادامه این نامه آمده است، با توجه به موضوع قتل جمال خاشقچی روزنامه نگار منتقد سعودی و همچنین بحران انسانی در یمن به واسطه اقدامات فاجعه بار ائتلاف عربستان سعودی، اکنون این سوال جدی مطرح است که آیا الان زمان مناسبی برای بحث و هرگونه همکاری با عربستان درباره مسائل هسته‌ای صلح آمیز وجود دارد یا نه.

سناتور‌های آمریکایی در پایان با اشاره به موارد فوق خواستار تعلیق فوری هرگونه مذاکره و یا همکاری میان دو کشور در زمینه اقدامات صلح آمیز اتمی شده‌اند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: انتقال فناوری هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۴۱۴۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد

روسیه پیش‌نویس قطعنامه تحت حمایت آمریکا و ژاپن که خواستار عدم توسعه تسلیحات هسته‌ای جهت استقرار در فضا می‌شد را وتو کرد.

به گزارش ایسنا، سیزده عضو شورای امنیت به این پیش‌نویس رای مثبت داده و چین تنها کشوری بود که به آن رای ممتنع داده بود.

پیش از به رای گذاشته شدن این پیش‌نویس، چین و روسیه خواستار اعمال اصلاحاتی در آن شده بودند که خواستار ممنوعیت قرارگیری هرگونه سلاحی در فضا می‌شد.

این اصلاحیه با هفت رای موافق، هفت رای مخالف و یک رای ممتنع نتوانست به تصویب برسد.

کانال عصر ایران در تلگرام بیشتر بخوانید: کنترل تسلیحات هسته‌ای آمریکا از دست ترامپ خارج می‌شود پشت پرده وتوی روسیه / آمریکا: ببینید، روسیه حامی دیکتاتوری است!

دیگر خبرها

  • آمریکا: با آژانس اتمی برای شفافیت بیشتر فعالیت‌های هسته‌ای ایران همکاری داریم
  • روسیه پیش نویس قطعنامه آمریکا درباره استقرار تسلیحات هسته ای در فضا را وتو کرد
  • جمهوری‌خواهان اعزام پلیس برای سرکوب دانشجویان را خواستار شدند
  • رمزگشایی از سیگنال‌های برجامی آمریکایی‌ها پس از عملیات وعده صادق/ آیا ایران به دنبال تغییر در دکترین ساختن بمب اتمی است؟
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • گروسی: ایران با داشتن اورانیوم غنی‌شده چند هفته با ساخت بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • اظهارنظر گروسی درباره هسته‌ای شدن ایران/ به تهران می‌روم
  • گروسی به ایران می آید؟ | پیام جدید مدیرکل آژانس به تهران | واکنش به تهدید حملات هسته‌ای