Web Analytics Made Easy - Statcounter

محققان کشور به فرمولاسیون جدید بند آورنده‌های خون دست یافتند که قادر است در کمتر از ۱۰ ثانیه از ادامه خونریزی جلوگیری کند. به گزارش گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو به نقل از دانشگاه صنعتی امیرکبیر؛ منصوره سادات سیدکریمی مجری طرح «طراحی و ساخت داربست نانوالیاف پپتیدی خودآرا برای بندآوردن سریع خونریزی» خونریزی در حوادث و جنگ‌ها و همچنین جراحی را از دلایل اصلی مرگ و میر دانست و افزود: برای جلوگیری از خونریزی تاکنون بندآورنده‌های متعددی ساخته و تجاری شده است، ولی هر کدام از این محصولات نواقص و عوارض و ناکارآمدی‌هایی دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



وی یادآور شد: در تحقیق اخیر بندآورنده پپتیدی ساختیم که معایب بندآورنده‌های قبلی را ندارد.

کریمی کاربرد آسان را از مزایای این محصول عنوان کرد و گفت: بند آورنده خون تولید شده قادر است در کمتر از ۱۰ ثانیه خونریزی را متوقف و داربستی برای بازسازی انواع سلول‌ها در ترمیم زخم‌ها، ترمیم سوختگی، ترمیم عصب و پر کردن بافت استخوانی فراهم کند.

کریمی صرف هزینه‌های زیاد برای تهیه تعداد زیادی نمونه آزمایشی را از چالش‌های این طرح عنوان کرد و افزود: برای صرفه‌جویی در هزینه‌های مصرف پپتید، از روش میکرورئولوژی ردیابی ذره برای تعیین خواص ویسکوالاستیک استفاده شد که با مقادیر خیلی کم از هر نمونه (۳۰ میکرولیتر) خواص رئولوژیک نمونه‌ها به دست آمد.

این محقق ژل بندآورنده پپتیدی تولید شده را قابل استفاده در صنایع دفاعی و نیز در اورژانس، بخش تروما و بخش جراحی مراکز درمانی و بیمارستان‌ها دانست.

وی اضافه کرد: با وجود این که بحث پپتید‌های خودآرا، طرحی نوظهور است، اما به سرعت در حال تجاری سازی در کشور‌های پیشرفته دنیا است و احتمال می‌رود جایگزینی برای روش‌های ترمیمی قبلی باشد.

این محقق سرعت بسیار بالای توقف خونریزی در کمتر از ۱۰ ثانیه، نداشتن عارضه، تشکیل داربستی برای ترمیم سلول‌ها، جذب آمینو اسید‌های پپتید در محل عارضه و تأیید FDA را از جمله مزایای رقابتی دستاورد‌های این تحقیقات ذکر کرد.

این طرح از سوی منصوره سادات سیدکریمی دانش آموخته دکتری به راهنمایی پروفسور حمید میرزاده و با مشاوره خانم دکتر شاداب باقری از اعضای هیات علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر و با همکاری دکتر علی اصغر محمدی عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی شریف اجرایی شده است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: فناوری نانو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۴۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | پاسخ به یک سوال جنجالی؛ زگیل تناسلی یا ایدز واقعاً از طریق کاشت و ترمیم ناخن منتقل می‌شوند؟

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898567

دیگر خبرها

  • انجام موفقیت آمیز عمل جراحی آنوریسم مغزی در نیشابور
  • پذیرش کمتر از ۳۰۰۰ دانشجو در دانشگاه‌های لرستان
  • ترمیم نمرات و سوابق تحصیلی داوطلبان کنکور
  • نجات جان ۱۰ بیمار در کمتر از یک هفته با تلاش تیم پیوند اعضا دانشگاه علوم پزشکی اهواز
  • بازگشایی و ترمیم جاده‌های عشایری شهرستان لنده
  • آغاز ثبت‌نام ترمیم نمرات و ایجاد سابقه تحصیلی از هفته آینده
  • نشانه‌های کمبود ویتامین K
  • خواص دارچین شگفت‌انگیز است؛ پیشگیری از خونریزی تا کاهش فشار خون
  • ببینید | پاسخ به یک سوال جنجالی؛ زگیل تناسلی یا ایدز واقعاً از طریق کاشت و ترمیم ناخن منتقل می‌شوند؟
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در سیستان و بلوچستان/ فوت ۱ مبتلا