Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-27@03:43:51 GMT

دالوند؛ منتقدی تیزبین و طراحی بی نظیر

تاریخ انتشار: ۲۱ آذر ۱۳۹۷ | کد خبر: ۲۱۹۲۵۲۳۷

دالوند؛ منتقدی تیزبین و طراحی بی نظیر

تهران- ایرنا- احمدرضا دالوند، پژوهشگر، گرافیست حوزه مطبوعات و طراحی بی نظیر بود که قلمی شیوا داشت و دانشش از هنر، او را به عنوان منتقدی تیزبین تبدیل کرد و با استفاده از خلاقیت دست به آفرینش های بی همتایی زد.

به گزارش گروه اطلاع رسانی ایرنا؛ زندگی هنرمند، نویسنده و به طور کلی بسیاری از افرادی که با هنر و فرهنگ ارتباط دارند، داستانی است که فراز و نشیب های زیادی را دنبال می کند؛ گاهی غم سانسور و مجوز و گاهی غم نان آزارش می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در دوره ای که شرایط بهتر است، بساط خلاقیتشان را پهن می کند و دست به آفرینش می زند.

احمدرضا دالوند منتقد هنری، نویسنده و پژوهشگر هنر، تصویرگر و طراح گرافیک بود که در 1337 خورشیدی به دنیا آمده بود. وی تحصیلات خود را در رشته گرافیک از دانشگاه تهران به پایان رساند و شاگرد گرافیست‌هایی چون «مرتضی ممیز»، «صادق بریرانی» و «هانیبال الخاص» بود.

**فعالیت های مطبوعاتی
دالوند فعالیت مطبوعاتی خود را با مطبوعات ایران از دهه60 خورشیدی آغاز کرد و در نشریه هایی همچون «آدینه، دنیای سخن، ایران فردا و مجله فیلم» همکاری کرد. با آغاز انتشار روزنامه «جامعه» در اواخر 1376خورشیدی مدیر هنری این روزنامه شد و با توقیف این روزنامه، کار خود در روزنامه‌های دیگری چون «شرق و شهروند» ادامه داد.

**تدریس و فعالیت علمی
دالوند سال‌ها در دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها و برخی دانشگاه‌های کشور تدریس کرد و در مراکز متعدد فرهنگی به برپایی دوره‌های آموزش پیشرفته زیبایی‌شناسی مانند سلسله درس‌های «چشم متفکر» در فرهنگستان هنر و دیگر مراکز هنری و فرهنگی پرداخت. وی همچنین ورک شاپ‌های تخصصی مانند اقتصاد هنر، بررسی‌های تخصصی در موضوع های متنوع هنر و …برگزار کرد.

وی در چهار دهه گذشته، چندین کتاب‌ و ده‌ها مقاله منتشر کرد و مدیریت هنری روزنامه‌ها و نشریه های بسیاری را برعهده داشته است.

**فعالیت های بین المللی
دالوند در 1988 تا 1989 میلادی با مجله «ویتی ورلد» آمریکا به عنوان طراح همکاری می کرد و در 1989 میلادی به عنوان طراح ممتاز سمپوزیوم بین‌المللی طراحی ژاپن و در سال بعد نیز به عنوان طراح برگزیده روزنامه «یومییوری شیمبون» این کشور انتخاب شد.
وی همچنین در 1992میلادی به عنوان طراح برگزیده کتاب سال گرافیک اروپا hkjohf anانتخاب شد.

**طراح آرم و لوگو
دالوند آرم «مؤسسه اعتباری توسعه» و نشرهای «ثالث»، «نکته»، «برتر» و «شهریار» و همچنین لوگوهای ماهنامه های «گلستانه، مدیریت ارتباطات، وب و روزنامه های «وقایع اتفاقیه، حیات نو، اقتصاد پویا و شهروند» و هفته‌نامه های «آتیه» و جوان» را نیز طراحی کرد.

همچنین طراح صفحه های بی شماری در روزنامه‌ها و ماهنامه‌های متعدد در طی بیش از 25 سال گذشته را انجام داده است. به این ترتیب دالوند در سه دهه گذشته با نشریه های متعددی به به عنوان تصویرگر، مدیر هنری، نویسنده و گاهی هم به عنوان سردبیر همکاری داشته‌ است.

**گفته های دیگران
«مسعود خیام» نویسنده، درباره تصویر سازی‌های دالوند و همکاری در ماهنامه آدینه در دهه 60 خورشیدی می‌نویسد: «اکنون ما هر دو از آدینه بیرون آمده‌ایم. مقالات تو، خوانده شد یا نشد، تاریخ مصرف خود را داشت و تمام شد. ایلوستراسیون‌های دالوند اما با خلاصی از شر داستان، مفاهیم هنری خود را یافته و زندگی مستقل خود را آغاز کرده‌است».

«علی اصغر قره باغی» نویسنده، مترجم و منتقد هنر در مقاله‌ای تحت عنوان «تک گفتاری‌های رندانه» درباره او می گوید: «دالوند یک جا طراح و نقاش است و جای دیگر گرافیست و تصویر ساز. یک جا معمار صدا و گفتار است و جایی دیگر تصویرکننده بازتاب‌های فلسفی و باز… و در ادامه می‌افزاید: اکثر طرح‌های دالوند، به سبب ماهیت پرتوانی که دارند مستقل از ادبیات جلوه می‌کنند، در نهایت شکل قرائتی فردی از یک متن را دارند و آن قدر قائم به ذات هستند که بدون تاریخ مصرف در یک نگارخانه به عنوان آثار هنری مستقل به تماشا گذاشته شوند».

**درگذشت
این هنرمند و نویسنده در 2 دهه گذشته در آتلیه شخصی آزادانه به نقاشی و طراحی و همچنین نویسندگی و پژوهش مشغول بود. وی به بیماری دیابت مبتلا شد در ماه‌های گذشته چند بار در بیمارستان بستری بود و تحت عمل جراحی قرار گرفت و مدتی نیز به کما رفت تا اینکه سرانجام در دوشنبه 19 آذر 1397 خورشیدی بر اثر بیماری دیابت در منزل شخصی خود درتهران درگذشت.

دالوند در آخرین روزهای حیات خود گفت: «رویش‌ها نیازمند حمایت هستند، این حمایت هم دو نوع است، اول اینکه به آن‌ها تریبون بدهیم تا صدایشان شنیده شود، دوم این‌که حمایت شوند. این‌ افراد با شرکت در مسابقات گه‌گاه جایزه‌ای می‌گیرند، اما سفارش ندارند و همین موضوع عاملی برای ریزش نسل دوم هنر انقلاب می‌شود. جای هنر انقلاب در بنیاد فرهنگی روایت فتح است. هنر مقاومت در کشور می‌تواند رشد و نمو کند. در ضمن هنرمندان نباید دچار تذبذب شوند. محیط‌های هنری، گالری‌ها باید جاهایی باشند که هنرمندان واقعی در آن‌ها تردد کنند نه کسانی که دنبال تجارتند. ساختار بسیاری از محیط‌های فرهنگی هنری عریض و طویل باید تغییر کند. با این توضیحات ما در کتاب پیامی به تاریخ بررسی نسل اول، دوم و ریل گذاری فرهنگی را در سه بخش است».

پژوهشم9370**9131

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي مناسبت ها احمدرضا دالوند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۱۹۲۵۲۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت

سید محمدتقی شاهچراغی در جلسه شورای اداری ورامین با اشاره به لزوم پیگیری مطالبات مردم اظهار داشت: تشکیل استان شرقی و استان شدن ورامین فرایندی دارد که آغاز شده و در مسیر اجراست.

وی با بیان اینکه بخشی از کار‌های استان تهران شرقی پیش رفته است افزود: این تقسیمات فرآیندی دارد که در حال پیگیری است و تاکنون در کمیسیون سیاسی دولت مصوب شده و بر اساس قانون باید در دولت و مجلس بررسی شود.

معاون وزیر کشور تصریح کرد: مطالبات مردم و مشکلات احصا شده، لذا باید ثبت و توسط فرمانداران و معاونان استاندار تهران رسیدگی شود.

 شاهچراغی ابراز داشت: ارتباط با مردم نیاز به برنامه ریزی مستمر دارد و فرمانداران و بخشداران باید به این نکته توجه کنند که دیدار با اقشار مختلف جامعه از جمله دانشجویان، کشاورزان، عشایر و ... منوط به دوره خاصی نباشد و مشکلات احصا شده به‌صورت مستمر پیگیری شود.

وی با اشاره به برگزاری انتخابات افزود: انتخابات در استان تهران کم‌نظیر و حتی بی‌نظیر بود که با همکاری تمام استانداران و فرمانداران پیگیری شد و در احقاق ۴ راهبرد فرموده مقام معظم رهبری گام‌های ارزشمندی را شاهد بودیم.

معاون وزیر کشور در پایان خاطرنشان کرد: دشمنان ما از برگزاری انتخابات پرشور در ایران هراس داشتند و پیام‌های رسمی صادر کرده بودند که اختلال و ضربه‌ای به انتخابات وارد می‌کنند، اما انتخابات در تمام کشور و حتی در مرز‌ها به‌خوبی انجام شد و برای اولین بار بیش از ۹۹ درصد آرای مردم به‌صورت آنلاین اتخاذ شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی دولت

دیگر خبرها

  • رشد 42درصدی اجاره خانه در فروردین 1403/ این افزایش در مقایسه با سالهای گذشته بی نظیر است
  • طراح این چمدان عاشق موز بوده! (عکس)
  • حوزه هنری با نمایش «آلاء» به جشنواره مونودرام کارتاژ تونس می‌رود
  • مست عشق و حواشی یک پوستر
  • تشکیل یک استان جدید در کمیسیون سیاسی دولت تصویب شد
  • مهارت بی‌نظیر دیگو مارادونا؛ پنج ضربه متوالی به تیرک و چیپ زدن به دروازه بان / فیلم
  • تصویب تشکیل استان تهرانِ شرقی در کمیسیون سیاسی دولت
  • ۳ فایده بی‌نظیر تخم‌مرغ/ روزی چند عدد تخم مرغ بخوریم خوب است؟
  • نمایش درخشان کاپیتان تیم ملی با ضربه کم‌نظیر (ویدئو)
  • دهمین کنفرانس بین‌المللی وب پژوهی برگزار می‌شود